تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۴۷۰۹۷۹
حقیقت‌‌پور:

لاریجانی تقریباً هر دو هفته یکبار، ساعتی خدمت رهبری می رسد / لاریجانی و روحانی به جز یک دیدار کوتاه در یک جلسه ختم، هیچ جلسه‌ای نداشته‌اند / لاریجانی فعالیت سیاسی نمی‌کند، تمرکزش در تدریس است / اگر در همین مجلس بین لاریجانی و قالیباف رأی گیری کنند، لاریجانی رأی می‌آورد / اگر لاریجانی بخواهد، می‌تواند به اندازه ۲ مجلس لیست بدهد ولی بستگی دارد به اینکه کدام‌یک از این افراد تائید شوند

۲
۰
لاریجانی تقریباً هر دو هفته یکبار، ساعتی خدمت رهبری می رسد / لاریجانی و روحانی به جز یک دیدار کوتاه در یک جلسه ختم، هیچ جلسه‌ای نداشته‌اند / لاریجانی فعالیت سیاسی نمی‌کند، تمرکزش در تدریس است / اگر در همین مجلس بین لاریجانی و قالیباف رأی گیری کنند، لاریجانی رأی می‌آورد / اگر لاریجانی بخواهد، می‌تواند به اندازه ۲ مجلس لیست بدهد ولی بستگی دارد به اینکه کدام‌یک از این افراد تائید شوند
کبنا ؛منصور حقیقت‌‌پور که از نزدیکان علی لاریجانی است می‌گوید که فعلاً نشانه‌ای از تحرک انتخاباتی لاریجانی نیست اما اگر به‌گفته او، شورای نگهبان بستر را فراهم کند؛ لاریجانی ۶۰۰ گزینه می‌تواند بین ثبت‌نامی‌ها داشته باشد و به‌تعداد ۲ مجلس لیست بدهد.
به گزارش کبنا، متن گفت‌وگوی تسنیم با حقیقت پور به شرح زیر است:
سوال: به‌عنوان سؤال اول، بفرمایید شما از تهران کاندیدا شده‌اید؟
ـ بنده تصمیم گرفتم که از تهران بیایم حالا منتظر اظهارات شورای نگهبان هم هستیم.
سوال: یعنی فکر می‌کنید در مورد شما هم اظهاراتی داشته باشند؟
ـ بالاخره وقتی در این مملکت آقای لاریجانی رد می‌شود؛ من چه‌کاره‌ام؟! و من هم احتمال دارد رد شوم. هنوز نظر نهایی را اعلام نکرده‌اند. چون رد صلاحیت‌ها کم نبوده است 140 نماینده ادوار در این دوره رد صلاحیت شده‌اند.
سوال: نظر آقای لاریجانی درباره کاندیداتوری افرادی که آنها را نزدیک به او می‌دانند، چیست؟ ایشان توصیه خاصی به کاندیداتوری داشته‌اند؟
ـ کاندیداتوری،  تصمیم خودم بود. البته آقای لاریجانی به تمام عزیزانمان توصیه کردند که تنور انتخابات را داغ کنید و بیایید و به مردم هم بگویید بیایند. آقای لاریجانی علاقه‌مند بود من از اردبیل بیایم اما به توجه به مشکلاتی که در کاندیداتوری در اردبیل هست تصمیم گرفتم در پیش ثبت‌نام تهران را انتخاب کنم تا ببینیم چه می‌شود.
سوال: فرض که آقای لاریجانی بخواهند لیست انتخاباتی بدهند؛ بین افراد ثبت‌نام به‌اندازه یک لیست انتخاباتی برای آقای انتخاب آقای لاریجانی شرایط فراهم است؟
ـ شما اول ثابت کنید که ایشان می‌خواهند لیست بدهد؛ بعد.
سوال: فرض. شما بهتر می‌دانید که لیست می‌دهند یا نه. سؤال این است اگر بخواهد لیست بدهد، مثلاً برای تهران 30 نفر بین ثبت‌نامی‌ها دارد؟
ـ 30 نفر؟. الآن بالقوه 500 تا 600 نفر از کاندیدای انتخابات مجلس بین ثبت‌نامی‌ها که نماینده ادوار هستند، می‌توانند افراد مورد حمایت آقای لاریجانی باشند، یعنی آقای لاریجانی بخواهند، می‌توانند به اندازه 2 مجلس لیست انتخاباتی بدهند. البته بستگی دارد باید ببینیم کدام‌یک از این عزیزان تائید می‌شوند. بعضی از این آدم‌ها اگر تأیید صلاحیت شوند, بیایند رأی شان بالای 100 هزار است. یعنی اگر از این 500 نفر تعداد قابل‌توجهی بیایند به رأی دهندگان اضافه خواهد شد.
سوال: این 500 ـ 600 نفر از افراد نزدیک به آقای لاریجانی هستند؟
ـ تفکراتشان را قبول دارند، یا در گذشته رفیقشان بودند، برخی مثلاً آقایان پزشکیان، مطهری، جعفرزاده ایمن‌آبادی یا نادر قاضی‌پور. اینها هر کدام حداقل 100 هزار رأی دارند و اگر تأیید شوند حداقل 500 هزار نفر به تعداد رأی دهندگان اضافه خواهد شد. شما اگر بخواهید مشارکت زیاد باشد اینها را تأیید کنید که 500 هزار رأی به جمهوری اسلامی اضافه شود.
نمی‌دانم که آقای لاریجانی می‌خواهد لیست بدهد یا نه. اما فکر می‌کنم اگر شورای نگهبان کریمانه برخورد کند و بی‌دلیل یک سری از افراد و رفقای آقای لاریجانی را حذف نکند مشارکت بیشتر می‌شود و آقای لاریجانی هم فعال‌تر می‌شود. شورای نگهبان می‌تواند تولید رقابت کند و شور و اشتیاق انتخاباتی را بیشتر کند.
سوال: اینکه آقای لاریجانی با آقای روحانی برای یک لیست انتخاباتی ائتلاف کند، چقدر محتمل است؟
ـ من فکر نمی‌کنم چون شواهد و قرائنی وجود ندارد اگر داشت اینها باید حداقل چند جلسه باهم برگزار می‌کردند. ما چیزی ندیدیم و نشنیدیم. آقای لاریجانی و روحانی هیچ جلسه‌ای نداشتند. مگر در یک مراسم ختم که دیدار کوتاهی داشتند.
سوال: فعالیت سیاسی آقای لاریجانی به‌نسبت قبل از تأیید صلاحیت‌ها کمتر شده است؟
ـ آقای لاریجانی فعالیت سیاسی نمی‌کند. تمرکزش در تدریس است. بعضاً از یافته‌های علمی خودش برای نظریه‌پردازی در حوزه حکمرانی مطالبی می‌نویسند و بعضاً بنا به مأموریتی که از سوی مقام معظم رهبری دارند، بنا به صلاح‌دید حضرت آقا، خدمت ایشان می‌رسند. تقریباً هر دو هفته یکبار، ساعتی خدمت ایشان هستند. بالاخره این به هنر نظام بستگی دارد که چگونه می‌خواهد از ظرفیت آقای لاریجانی استفاده کند.
سوال: آقای حقیقت‌پور یک گزاره‌ای در ارتباط با آقای لاریجانی مطرح می‌شد اینکه با توجه به اینکه ایشان دوازده سال ریاست مجلس داشتند دیگر فعالیت و کنشگری سیاسی پیرامون مجلس هیچ آورده‌ای نمی‌تواند برای ایشان داشته باشد و به هرحال؛ هنوز ایشان یک کاندیدای بالقوه برای ریاست جمهوری مطرح هستند حالا با وجود آن اتفاقاتی که سال 1400 افتاد اینکه ایشان خیلی بروز و ظهور انتخاباتی در انتخابات پیش روی مجلس ندارند. به نظر شما این گزاره، چقدر درباره ایشان صدق می‌کند که آقای لاریجانی نگاهش به پاستور است؟
ـ ما برای انتخابات 1404، 69 هفته دیگر وقت داریم.
سوال: 69 هفته؟ چقدر دقیق گفتید نمی‌تواند خیلی طبیعی باشد.
ـ طبیعی است، اتفاقاً نشان می‌دهد که ما عقلمان کار می‌کند محاسباتمان هم محاسبات به‌روزی است.
سوال: پس 69 جلسه برای انتخابات 1404 دارید؟ اگر جلسات هفتگی باشد.
ـ این چه‌حرفی است؟ تهمت می‌زنید! اصلاً شما به یک فردی برخورد کردید آدرس دقیق می‌دهد. 9 هفته تا انتخابات مجلس دارید و 69 هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری. کافی است تقویم را باز و جدول را نگاه کنید. جمع و ضرب کنید به این می‌رسد. این دلیل نمی‌شود 69 جلسه داشته باشیم اولاً ثابت کنید که آقای لاریجانی قصدی برای پاستور دارد. به نظرم بخشی از نظام منزلت و جایگاه شخصیتی دکتر لاریجانی را درک نکرد و به آن لطمه بزرگی زد.
یک شخصیتی را با این ظرفیت علمی، مدیریتی، اجرایی، کاربلدی رد صلاحیت می‌کنند؛ آن شخصیت مجدد حاضر هست آبروی خودش را کف دستش بگذارد و برای نظام خدمت کند. این پاسخ را باید پیدا کنید آقای لاریجانی آبرویش را کف دستش بگیرد و دوباره به میدان بیایید؟ همین الآن هم به خاطر برجام وحمایت از نظام فحش می‌خورد؛ دوباره باید صحنه بیایید؟
سوال: در مجموع؛ الآن تحلیل شما این است که فضای سیاسی کشور به سمتی می‌رود که برای ادامه فعالیت آقای لاریجانی کاندیداتوری در انتخابات بعدی شرایط مهیا شود؟ چنین بستری هست؟
ـ الآن قابل پیش‌بینی نیست ما قدرت غیب‌گویی هم نداریم فقط می‌دانیم 69 هفته تا انتخابات مانده است.
سوال: اخیراً دیدار با آقای لاریجانی داشتید؟
ـ دو، سه هفته قبل دیدار کردم با ایشان.
سوال: در قالب دیدار با نمایندگان ادوار؟
ـ نه. من دانشگاه پروژه تحقیقاتی پیگیری می‌کردم آنجا با ایشان دیدار کردم.
سوال: نمایندگان ادوار جلساتشان برقرار است؟
ـ درب دفتر ایشان در مجموعه بیت باز است. نمایندگان ادوار هم می‌آیند ایشان را می‌بینند. بعضی‌ها برای ملاقات ایشان به تهران می‌آیند. من در جزئیات نیستم. من هم کار داشته باشم زنگ می‌زنم وقت می‌دهند من هم پیششان می‌روم.
سوال: اگر بخواهید تهران کاندیدا شوید طبیعتاً به‌عنوان مستقل نمی‌خواهید بیایید. چون فضای تهران، لیستی است و اگر وارد لیست نشود شانسی تقریباً ندارد. شما قرار است در کدام لیست باشید؟ در لیست اصلاح‌طلبان چطور؟ همانند لیست امید.
ـ من کیسه‌ای برای مجلس ندوختم. فقط برایم سخت بود مجدداً از اردبیل بیایم چون هم هزینه بالا دارد و 10 و 15 میلیارد تومان خرج می‌خواهد ما نداریم بدهیم و دو بار هم از اردبیل آمده بودم و این بار تصمیم گرفتم از تهران بیایم و شاید هم ادامه ندهم. حضور در لیست اصلاح‌طلبان حداقل برای من، ممکن نخواهد بود من مستقل هستم و در لیست اصلاح‌طلبان قرار نخواهم گرفت.
سوال: اگر در لیست خاصی قرار نگیرید ادامه نمی‌دهید؟
ـ نه من در لیست خاصی نیستم و قطعاً جبهه پایداری من را در لیست خودش نمی‌گذارد و جریان آقای حداد عادل در لیست‌شان بنده را قرار نمی‌دهد. با آقای قالیباف هم صحبتی نداشتم من نزدیک 6-7 سال است آقای قالیباف را ندیده‌ام.
سوال: اگر آقای روحانی لیست بدهد چطور؟
ـ من ارتباطی با آنها ندارم.
سوال: خب؛ وقتی با هیچ‌کس ارتباط ندارید فقط می‌ماند لیست احتمالی آقای لاریجانی.
ـ نمی‌دانم لیست می‌دهند یا نه. صبر کنید ببینیم شورای نگهبان چه می‌کند. من واقعاً نمی‌دانم ایشان لیست می‌دهند یا نه. اما اگر شورای نگهبان تأیید صلاحیت‌ها را اساسی انجام دهد قطعاً تحرک ایشان هم بیشتر می‌شود.
سوال: تحرک‌شان بیشتر می‌شود یعنی لیست می‌دهند؟
ـ بعید نیست و اگر شرایط و فضا عوض شود، احتمال هر چیزی هست.
سوال: اگر آقای لاریجانی بخواهد لیست ائتلافی بدهد به نظرتان با کدام جریان‌های می‌‌تواند ائتلاف کند؟ با آقای روحانی که گفتید نشانه‌ای نیست با آقای قالیباف و حداد چطور؟
ـ اگر بخواهند به یک جایی برسند ایشان که با پایداری و شریان و... ممکن نیست ائتلاف کند و خیلی بعید است. بعید هم می‌دانم بتواند با آقای حداد کاری کند.
سوال: این‌طوری‌که آقای لاریجانی خیلی تنها می‌ماند؟
ـ علی هم تنها بود، این هم علی است.
سوال: بالاخره آدم سیاستمداری بدون ائتلاف نمی‌ماند.
ـ چه‌کسی گفته قدرت در ائتلاف است؟
سوال: برای امروز هم که نیاز نباشد برای آینده لازم است.
ـ برای آینده که 69 هفته مانده است شما صحبت 9 هفته را بکنید. من قبول ندارم این را که هرکس مجلس را بگیرد در 1404 رأی می‌آورد، یعنی اگر آقای رئیسی بتواند مجلس را بگیرید قطعاً 1404 رأی می‌آورد؟ این‌طور نیست.
سوال: خب، آقای لاریجانی اگر برای آینده برنامه داشته باشد باید حداقل 60 نفر در مجلس داشته باشد یا نه؟
ـ همین الآن 60 نفر دارد. در همین مجلس اگر بین او و آقای قالیباف رأی گیری کنند، ایشان رأی می‌آورد. شواهد و قرائن هم زیاد است.
 
لاریجانی 60 نماینده در همین مجلس دارد؛ در مجلس فعلی هم رأی‌گیری شود از قالیباف‌ رأی او بیشتر است
 
 
سوال: اگر قرار باشد اصولگرایان با 4 لیست بیاییند، به نظرتان چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ اگر آقای لاریجانی هم لیست بدهد در کنار دیگر اصولگرایان چطور؟
ـ خیلی خوب می‌شود؛ هم پایداری حد خود را می‌فهمد هم آقای حداد و قالیباف و هم آقای لاریجانی. بالاخره معلوم می‌شود پایگاه اینها بین مردم چقدر است.
سوال: نظرتان درباره عملکرد مجلس یازدهم چیست؟
ـ بر اساس تحقیق و بررسی که انجام دادم و می‌توانم ارائه کنم این مجلس، مجلس بسیار ضعیفی است. انقلابی‌گری یک چیز است کارآمدی چیز دیگر. مجلس انقلابی غیر مؤثر. انقلابی هست اما مؤثر و کارآمد نیست. من این مجلس را کارآمد نمی‌بینم. چه‌کار کرده است فقط 6 درصد از مصوبات این مجلس اقتصادی بوده است. قانون حجاب را نوشته و تقدیم شورای نگهبان کرده. شورا فقط 30 غلط املایی گرفته است محتوایی‌اش بماند.
سوال: به‌عنوان سؤال آخر، شما فکر می‌‌کنید مشارکت در انتخابات آتی، چقدر مهم است و با توجه به شرایط فعلی، از چه‌اهمیت مضاعفی برخوردار است؟
ـ مشارکت بالا، اولاً نشانه حفظ پارادایم‌های حاکم بر نظام است، چیزی که امام بنیان‌گذاری کرد و مقام معظم رهبری هم آن را گسترش و توسعه داد. طراحی نظام بر دو بال اسلامیت و جمهوریت است؛ جمهوریت یعنی همین که جمهور مردم در تعیین سرنوشت خود شرکت کنند و جمهور مردم بتوانند مقبولیت و مشروعیت در نظام داشته باشند. الآن ما نگرانیم که انتخابات به 30 درصد هم نرسد اولاً که مشروعیت حاکمیت و حکمرانی در این نظام لطمه خواهد خورد. در داخل همان‌طور که امام گفت و آقا هم اشاره کرد هرچقدر حجم این حضور کمتر باشد چیزی که تربیت خواهد شد دیکتاتوری است. همین‌طور که امام و همان‌طور که آقا هم اشاره کردند، در سطح بین‌الملل کاملاً متوجه این هستند ما اگر بالای 60 درصد مردم در انتخابات شرکت کنند در دنیا یک جور دیگر حرف می‌زنیم.
سرمان را بالا می‌گیریم حرف می‌زنیم در گوش روسیه هم می‌زنیم که از این غلط‌ها نکند. اگر 20 درصد و 25 درصد در انتخابات شرکت کردند این یعنی ما در سطح بین‌الملل ژئوپولیتیک بی‌وزن شدیم آن موقع است که کشورهای کوچک و ضعیف منطقه هم برای ما شاخ و شونه خواهند کشید یعنی شما می‌خواهید در دنیا قدرتمند باشید باید زمینه‌سازی کنید که مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند. الآن ترکیه مقابل ما سرش بلند است 88 درصد مردم در انتخابات گذشته شرکت کردند که 5 سال قبل کودتا شده بود؛ ما کودتا را حل کردیم که سردار سلیمانی کمک کرد اردوغان سر جای خودش بنشیند. به‌نظر می‌رسد جنبه حیاتی دارد این عدد و رقم و نرخ مشارکت و لذا ما باید زمینه‌سازی کنیم، چرا مردم مشارکت نمی‌کنند؟ این علت‌هایی دارد که ما مردم را ندیدیم، ما مشکلات مردم را ندیدیم یا دیدیم و از کنارش رد شدیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اول که مردم به هیچ عنوان به لاریجانی ها خوشبین نیستند و هیچ اعتمادی ندارند،حالا شما بگو روزی ده بار پیش رهبر می رود،چه ربطی دارد؟ دوم مگر قراره لاریجانی ها همیشه در رأس قدرت باشد؟اگر قراره هم مورثی و یا دائمی باشه هم بگین،چرا حاشیه می روید؟
نیک سرشت
Iran, Islamic Republic of
باسلام و ادب
آخه میگن مورچه چیه که کله پاچش چی باشه.. این جریان لاریجانی بخصوص این برادر که ۱۲ سال رییس محلس بود و مملکت را ۱۰۰ سال عقب راند شاید کلهم در کل کشور ۲۶ رای داشته باشد ولی حداقل ۸۰میلیون دشمن دارد که تف بهش هم نمی اندازند و این لاریجانی یکی از موثرترین اشخاصی بود که نام انقلاب و نظام و اسلام را در ذهن و عقیده مردم تضعیف کرد که باید امثال این آقا نهایت مسئولیت امنا برج یا امنا مسجدی بهش داد تا دوران پیری را سپری کند و به نظام ضرر نزند بس است بس است مهره سوخته را باید از ذهن پاک کرد حتی اون چند نفری که بواسطه این آقای بی اعتبار در بالایی دستشون به جایی برای نقطه نظر رسیده است. این حرف کل ایران است.
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1