تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : ۴۷۴۶۱۵
امداد طلبیدن یک فعال زیست‌محیطی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مسئولین سازمان جنگل‌ها و مراتع؛

برگشت وحشتناک بیماری آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد / به دادمان برسید؛ بلوط‌ها زجرکش می‌شوند و جان می‌دهند / اداره‌کل منابع‌طبیعی خواب یا بیدار؟ + فیلم و تصاویر

۸
۰
برگشت وحشتناک بیماری آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد / به دادمان برسید؛ بلوط‌ها زجرکش می‌شوند و جان می‌دهند / اداره‌کل منابع‌طبیعی خواب یا بیدار؟ +  فیلم و تصاویر
کبنا ؛
آفت جوانه خوار بلوط دوباره عود کرده و به‌شدت در حال نابودی امنیت زیستی و غذایی دنانشینان است، آقای استاندار  و مسئولین به دادمان برسید قبل از آنکه افت اوج بگیرد.
به گزارش کبنا نیوز، هادی سینایی فعال زیست‌محیطی و رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه آفت‌ جوانه‌‌خوار بلوط عَود کرده، اظهار کرد: وحشی‌گری این آفت در برگیرندگی درختان مقدس بلوط، خسارت زیان‌باری به بار می‌آورد که از استاندار مردمی کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار، بخشدار، منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌خواهیم که به داد بلوط‌هایی برسند که ایستاده زجرکش می‌شوند.
سینایی گفت: آقای استاندار و مسئولان مربوطه، لاروهای آفت جوانه خوار  بخشی کوچکی از درختان روستای بن زرد شهرستان دنا را دربرگرفته و به‌شدت در حال پیشروی‌اند، تو را به روح شهید قاسم سلیمانی که جان داد تا خاک ما سالم بماند از همین فردا شروع کن قبل ازآنکه این افت بلوط‌های دیگری را در مساحت بیشتری بگیرد آن را مهار کنید.
  
وی گفت: در آئین ما  بلوط درخت مقدسی است چه  در روزگارانی که قوت غالب سفره اجداد ما و دام‌های آنها بوده و چه در زمان حالی که سدی است در مقابل گردوغبار،  خشکسالی  و نیز  تقویت سفره‌های آبی ما باریشه‌های ۹ متری در عمق خاک و جلوگیری از فرسایش خاک که کهگیلویه و بویراحمد با اراضی عمدتاً شیب‌دار بیشترین فرسایش خاک ۲ درصد در هکتار را دارد، هر اصله درخت سالانه می‌تواند ۲ تن گردوغبار را در خود رسوب داده و هوای تلطیفی به ما هدیه می‌دهد قبل از خشک‌شدن به دادمان برسید.

 این فعال زیست‌محیطی گفت: امروز طی مأموریتی به شهرستان دنا در روستای بن زرد ۶۰ کیلومتری مرکز استان،  متأسفانه شاهد بودم،  درختان بلوطی که زنده‌زنده دارند زجرکش می‌شوند و من فقط توانستم نظاره‌گر آن باشم، دلم سوخت، اشکم جاری شد؛ اما کاری از دستم برنمی‌آمد، خواهش می‌کنم، التماست می‌کنم قبل از آنکه این آفت در محدوده وسیع‌تری جغرافیایی بیشتری را در بر بگیرد و از  کنترل خارج گردد و قبل از آنکه لاروها به مرحله تکامل برسند و از جوانه خوار به برگ‌خوار برسند  تدبیر اورژانسی  اندیشیده شود.
 سینایی تصریح کرد: درختان درگیر آفت در یک محدوده کمتر از ۱۰۰ متری و نزدیک به جاده‌اند که می‌شود با تراکتور سم‌پاشی کرد؛ اما اگر بی‌خیال آن شویم، امروزوفردا کنیم  و این افت درختانی را  که کوه‌ها و صخره‌ها وجود دارند را در برگیرد  دیگر دیر خواهد شد و  باید ما شاهد زجرکشیدن  این درختان تنومند بیش از ۵۰۰ سال عمر باشیم.
   
 سینایی افزود:  آقای استاندار واقعاً بلوط‌هایی که امروز دیدم حال‌وروز خوشی ندارند تعادل زیستی منطقه در حال به‌هم‌خوردن است، جنگل‌ها پیر شدند در مقابل آفت آسیب‌پذیر شدند ما مدیون بلوط‌هاییم اگر کوتاهی کنیم.





نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وای چرا کسی دلش نمیسوزد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اگر کا ی نکنندکوه دنا وتمام زیستگاه‌های حیات وحش نابود خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
انشالله بعد آزادی قدس شریف
صیفی
Iran, Islamic Republic of
طرف اصلا نه تخصصی در زمینه جنگل داره نه حتی در مورد نگهداری از درخت توی حیاط خونش داره و نه توان مدیریت حفظ و سیانت از جنگل بعد با نفوذ نماینده شده مدیرکل منابع طبیعی... خب معلومه که به داد جنگل و منابع طبیعی نخواهد رسید
محمیی
United States
مگر سینایی خودش روابط عمومی محیط زیست نیست و بن زرد هم حوزه حفاظت شده محیط زیست هست
...
Iran, Islamic Republic of
وااااااااااااااااااااای خدااااااای من
گناه داریم
محمد ولا یی
Iran, Islamic Republic of
رسانه هایند وفضای مجازی که شبانه روز جهاد گونه پای کارند::::: ولی کو چشم بینا وکو گوش شنوا؟؟؟؟ تخصص تجربه وعلم ومشورت کدوم:::؟؟؟؟
ایرانی
Germany
درود بر سینایی
آفت نابود کرده
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1