تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۵
کد مطلب : ۴۷۴۰۱۷

زیبایی‌های گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد؛ از طبیعت تا زندگی سنتی

۲
۰
زیبایی‌های گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد؛ از طبیعت تا زندگی سنتی
کبنا ؛روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در دامنه کوهساران زاگرس، نزدیک به جنگل‌های بلوط با هوای دلپذیر، محیطی آرام و روا بودن زندگی سنتی که در مناطق شهری نوستالژی شده مقصدی خاطره انگیز برای نوروزگردی است.
وجود خانه‌های گِل اندود شده و پَرچین‌های پوشانده با شاخه‌های درختان در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نوستالژی هایی است که برای شمار زیادی از گردشگران بسیار جذاب تر از زرق و برق های زندگی لوکس در برخی هتل هاست.
پَرچین یا چَپَر از جمله دست ساخته های سنتی مردم روستاهای این استان است که به مثابه یک سایبان خنک عمل می کند.
کاربرد ابزارهای سنتی به جای وسایل مدرن مانند آسک،چهارپایان و مشک از دیگر جلوه های جالب روستاهای این استان است، آسک یا آسیاب کوچک برای خرد کردن گندم یا سایر مواد غذایی کاربرد دارد و مشک نیز برای خنک نگه داشتن آب یا دوغ استفاده می شود.
اما زیبایی های زندگی روستانشینی به این موارد محدود نمی شود و نوای موسیقی سنتی محلی، پوشش لباس محلی مردمان سخت کوش روستایی و تکاپوی آنان برای کسب روزی و قرار داشتن بارگاه برخی امامزاده ها در این مناطق، روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را به مقصد نخست گردشگری نوروزی تبدیل کرده است.
اینک وجود ۱۴ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد در کنار صدها روستای با طبیعت بکر و منظره های چشم نواز در آستانه فصل بهار این مناطق را مقصد علاقه مندان به روستاگردی در این استان کرده است.
روستای مارین بهشت گمشده طبیعت گردی جنوب ایران
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی پنجره‌ای رو به بهشت به روی مسافران گشوده است.
زیبایی های گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراجمد از طبیعت تا زندگی سنتی
این منطقه گردشگری به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه‌ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی روستای مارین است که این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام 'ماسوله جنوب' ایران بشناسند.

وجود مردمانی خونگرم که به گویش مارینی یکی از شاخه‌های لهجه لری صحبت می‌کنند، آواها و نواهای محلی و لباس‌های سنتی بانوان از جاذبه‌های گردشگری مردم شناسی این دیار است.
بارگاه بی بی حکیمه (س)، جلوه بهار در بهار
بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) که در روستایی به همین نام واقع شده هرساله به ویژه در تقارن بهار قرآن و طبیعت شلوغ ترین جاذبه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است.
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
زیبایی های گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراجمد از طبیعت تا زندگی سنتی
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در ۸۰ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
روستای لار تجلی اعجاز طبیعت و تاریخ کهن
اینک جلوه های اعجاز طبیعت و تاریخ کهن ایران زمین در روستای لار متجلی شده است.
وجود درخت کهنسال سرو دشت لار باشت در کنار آتشکده کوه لار آمیزه ای از شاهکارها و هنرمندی های انسان و طبیعت در این منطقه است.
این جاذبه دیدنی که ۲۷۷۰ سال عمر، ۴۰ متر طول و هفت متر عرض دارد.
وجود ۲ منطقه ییلاق و قشلاق، ذخیره گاه های گیاه خوراکی جاشیر و بقایای شهر قدیمی لارندان از گنجینه های منحصر به فرد روستای لار است.
روستای سنگی نیمدور
روستای نیمدور باشت به دلیل وجود سنگ ها و چشمه سارها یکی از مناطق منحصر به فرد استان کهگیلویه و بویراحمد است
وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در این روستا به اندازه ای مشهود است که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده، به عنوان مثال سنگ کنار مسجد که بسیار بزرگ بوده و به زبان محلی برد کنار مسجد نام دارد و جایگاه خواندن نماز میت بر مردگان قلمداد می شد یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.
وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست،به طور خلاصه ۲۰ سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.
زیبایی های گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراجمد از طبیعت تا زندگی سنتی
وجود ۲ اشکفت یا غار بزرگ که مکان استراحت ۲۰ انسان را دارد، در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.
۱۰ چشمه و آبشار که ۶ چشمه آن دائمی است، وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از سویی و باغ های انگور، انار و انجیر از دیگر زیبایی های طبیعی این روستاست.
روستای شادگان
رودخانه فصلی باشت، آبشار زیبا و منحصر به فرد گله جنی، پوشش گل های وحشی و لاله های سرخ فام طبیعت رویایی و منحصر به فردی به این روستا بخشیده است.
اینجا در سایه سار جنگل های های سربه فلک کشیده بلوط، طبیعت سبز و مخمل گونه روستای شادگان با آب و هوای مفرح هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می کند.
امامزاده های شادگان با نام محلی دو پیر خفته با معماری ساده و گچی از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.
روستای شادگان در گذشته های دور گورو یعنی جایی که در نزدیکی رودخانه است، نام داشت.
به گفته کارشناسان این روستا بیش از پنج قرن قدمت تاریخی دارد.
روستای طسوج
منطقه سیاحتی طسوج چرام به لحاظ وجود چشمه سارها و رویش انواع گل و گیاه و طبیعت دلفریب از روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که جلوه های بدیعی را در خود جای داده است.
روستای کریک
روستای کریک در شهرستان دنا با بافت کم نظیر پلکانی سازه‌های گلی و مهندسی جذاب و قدمت دیرینه پیوندی از زیبایی هایی طبیعی و تاریخی است.
آنچه در نگاه نخست نگاه هر گردشگری در این روستای یادگار دوران پیش از تاریخ اسلام را جلب می کند افزون بر قرار گرفتن باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی آن است، بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود.
زیبایی های گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراجمد از طبیعت تا زندگی سنتی
اما زیباترین جلوه های طبیعت بکر روستای کریک در شام گاهان با صدای آب رودخانه و تماشای ستارگان نمایان می شود جایی که آرامشی وصف نشدنی برای مسافران خسته از زندگی در کلان شهرها را فراهم کرده است.
هوای پاک،لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که روستای کریک را به عنوان مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب کرده اند.
نوروزگردی در کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از روز بیست و پنجم اسفند سال ۱۴۰۱ تا روز بیست و نهم اسفند ماه ۲۵ هزار و۱۱۶ گردشگر از جاذبه های دیدنی این استان بازدید کردند که بخش زیادی از این شهروندان جاذبه های روستایی را هدف بازدید قرار داده اند.
سعید طالبی پور افزود: گردشگرانی که کهگیلویه و لویراحمد را هدف گردشگری خود قرار داده اند بارعایت موازین و اجترام به ماه مبارک رمضان از خوردنی ها و نوشیدنی ها استفاده می کنند.
زیبایی های گردشگری در روستاهای کهگیلویه و بویراجمد از طبیعت تا زندگی سنتی
وی بیان کرد: روستای کریک در شهرستان دنا، منطقه شلالدون باشت، بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) در گچساران ،آبشار یاسوج و چشمه بلقیس چرام از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروز امسال بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بیش از ۱۲۰ مجموعه گردشگری در سطح استان شامل اردوگاه های تفریحی، خانه های مسافر و بوم‌گردی ها در ایام نوروز امسال فعال است.
وی تاکید کرد: ۴۹۰ اتاق، متشکل از یکهزار و ۶۱۹ تخت در کهگیلویه و بویراحمد آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی شده است.
ایرنا در پایان نوشت: تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های کهگیلویه و بویراحمد دیدن می کردند. این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایرانی
India
درود برشما رسانه فعال کبنا
بنده همیشه پیگیر خبرهای شما هستم.
شما را بخدا ، به هرکسی که می پرستید به داد جنگل خواری استا و بخصوص بویراحمد و شاخصا حوزه مزدک و سه ریز و ده برافتاب و مختار و چنارستان و محمودآباد و ... برسید تمام جنگل‌ها را سودجویان نابود کردند و تا قله کوه ها دارند پیش می رند.
سد شاه قاسم بارش هم نبود پر بود الان سودجویان با زد و بند به بهانه های واهی آب را تخلیه کردند تا زمین‌های اطراف و پایین دست را قطعه بندی و به فروش برسانند برداشت آب بی رویه از چاه ها افزایش خطرات زلزله و هزار پیامد دیگر دارد،
از این مسخره بازی های سفلی و علیا و انتخابات خارج شویم بفکر استانی باشیم که خودمون داریم نابودش میکنیم
Nima
United States
هزاران درود بر هموطنان عزیز کهگلوییه و بویر احمد.هموطنان کهگلوییه مثل طبیعت زیبایش دوست داشتنیند.
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1