تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۴۲۱۲۷۲
بررسی‌ها نشان می‌دهد

نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا چقدر اعتبار دارند؟

۱
۰
نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا چقدر اعتبار دارند؟
کبنا ؛
ده‌ها موسسه مطالعاتی در آمریکا به طور پیوسته نظرسنجی‌های مختلفی درباره مسائل گوناگون از جمله انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌دهند. نتایج این نظرسنجی‌ها اگر چه مهم هستند، اما در حال حاضر به دلایل گوناگون نمی‌توانند نتایج انتخابات سوم نوامبر را پیش‌بینی کنند.
این روز‌ها بازار نظرسنجی‌ها در آمریکا داغ شده است. هر هفته نتایج چندین نظرسنجی درباره انتخابات آمریکا منتشر می‌شوند که از تغییر جایگاه انتخاباتی کاندیدا‌های دمکرات و جمهوریخواه حکایت دارند. شرایط بحرانی آمریکا در سایه بیماری کرونا، توجه به این نظرسنجی‌ها را بیشتر کرده است. مهمترین امتیاز انتخاباتی دونالد ترامپ، یعنی رونق اقتصادی، بر اثر شیوع بیماری کرونا در آمریکا از بین رفته و ناظران مایل‌اند تاثیرات این بیماری را بر موقعیت انتخاباتی ترامپ بفهمند. نظرسنجی‌ها بهترین راه برای دستیابی به چنین فهمی هستند. اما نظرسنجی‌ها هم معایبی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اغلب نظرسنجی‌های محلی و ملی اخیر از افزایش محبوبیت جو بایدن، معاون باراک اوباما و رقیب ترامپ، حاکی هستند. در مقابل، محبوبیت ترامپ کاهش یافته است. چنین وضعیتی با توجه به بحران کرونا در آمریکا، طبیعی به نظر می‌رسد. این بیماری، اقتصاد آمریکا را به شدت تحت الشعاع قرار داده و میلیون‌ها شهروند را بیکار کرده است. رویکرد مناقشه برانگیز ترامپ در مدیریت این بحران نیز اوضاع را پیچیده‌تر کرده است. ترامپ اقداماتی انجام داده که انتقادات تندی را متوجه وی کرده است. نظرسنجی‌ها در واقع بازتاب این وضعیت است.
نقاط ضعف نظرسنجی‌ها
اما آیا کاهش محبوبیت ترامپ و پیشتازی فعلی بایدن در نظرسنجی‌ها می‌تواند نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا را پیش بینی کند؟ پاسخ بسیاری از کارشناسان به این سوال منفی است. به دلایل زیر در مواجهه با نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید جانب احتیاط را رعایت کرد:
اولین نکته‌ای که در رابطه با نظرسنجی‌ها باید به آن توجه کرد، محدود بودن آن است. نظرسنجی‌ها معمولا دیدگاه تعداد محدودی از افراد جامعه را منعکس می‌کنند و نمی‌توانند دیدگاه همه افراد جامعه را بیان کنند. چه بسا کسانی که در نظرسنجی‌ها شرکت نمی‌کنند، دیدگاه متفاوتی نسبت به آن‌هایی که شرکت می‌کنند، داشته باشند.
گذشته از این، دیدگاه آن‌هایی که در نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند به مرور زمان ممکن است تغییر کند. به طور کلی، نظرسنجی‌ها بیانگر احساس و تفکر فرد در یک لحظه خاص هستند. این تفکر در معرض تغییر است. مثلا برخی از کسانی که در حال حاضر از ترامپ حمایت می‌کنند، ممکن است در ماه‌های آینده در دیدگاه‌شان تجدیدنظر کنند. از همین رو، نمی‌توان بر اساس نظرسنجی‌ها آینده را پیش بینی کرد. اساسا یکی از کارکرد‌های نظرسنجی‌ها رصد کردن تغییر وضعیت است نه پیش بینی تغییر آن.
نظرسنجی‌ها بیانگر دیدگاه پاسخ دهندگان هستند نه رفتار آن‌ها. یک فرد ممکن است، دیدگاهی بیان کند، ولی رفتاری برخلاف آن انجام دهد. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۲، ۹۵ درصد پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی گالوپ گفتند آن‌ها به کاندیدای اصلحی که زن باشد، رأی می‌دهند. در همین نظرسنجی، ۵۸ درصد گفته اند به کاندیدای مسلمان و ۶۸ درصد به کاندیدای همجنسگرا رأی می‌دهند. اما در عمل به هیچکدام از این کاندیدا‌ها رأی ندادند. پاسخ دهندگان فکر می‌کنند رأی دادن به زنان یا کاندیدا‌های همجنسگرا یا مسلمان، نافی تعصب است به همین خاطر اظهار می‌کنند که به چنین کاندیدا‌هایی رأی می‌دهند. اما در عمل، طبق هنجار‌های نهادینه شده جامعه رأی می‌دهند.
 
نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا چقدر اعتبار دارند؟
کرونا ضربه مهلکی به موقعیت انتخاباتی ترامپ زد. ترامپ امیدوار است که در ماه‌های باقیمانده، این ضربه را جبران کند.

موردِ خاصِ ترامپ
اما آیا معیار‌های فوق بر ترامپ و بایدن هم انطباق دارند؟ به عبارت دیگر، آیا نقاط ضعف مزبور بر نظرسنجی‌هایی که درباره ترامپ و بایدن انجام می‌شوند هم منطبق هستند؟ قاعدتا این نقاط ضعف بر نظرسنجی‌های فعلی نیز منطبق هستند. خصوصا که شرایط سیاسی آمریکا بر اثر شیوع کرونا به شدت پرنوسان شده است.

روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۶، یک اتفاق غیرعادی بود. بسیاری از نظرسنجی‌ها، پیروزی هیلاری کلینتون را پیش بینی کرده بودند. اما در نهایت ترامپ پیروز شد. حالا، این نظرسنجی‌ها بار دیگر، پیروزی نامزد دمکرات (جو بایدن) را پیش بینی می‌کنند. اما واقعا نمی‌توان گفت که چه کسی پیروز خواهد شد. به اعتقاد برخی کارشناسان، نظرسنجی‌هایی که قبل از سپتامبر و اکتبر انجام می‌شوند، نمی‌توانند نتیجه انتخابات سوم نوامبر را پیش بینی کنند. چرا که شرایط مدام در حال تغییر است. نظرسنجی‌های بعد از سپتامبر و اکتبر از نظر قرابت با نتایج انتخابات، می‌توانند قابل توجه باشند. البته حتی این نظرسنجی‌ها نیز نقاط ضعفی دارند.

با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، اوضاع سیاسی این کشور غیرعادی شد، حالا کرونا این اوضاع را غیرعادی‌تر کرده است. ترامپ در آستانه انتخابات با بحران بی سابقه کرونا مواجه شده و به دردسر افتاده است. تا حالا روسای جمهور کمی در آمریکا مانند ترامپ در آستانه انتخابات، ناگهان با یک بحران همه جانبه و غیرمنتظره داخلی مواجه شده اند. از این نظر، شرایط ترامپ خاص است.

به عقیده کارشناسان، بحران کرونا سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص خواهد کرد. آیا آمریکا شاهد موج دوم کرونا خواهد بود؟ آیا آمریکا از بدترین مرحله کرونا عبور کرده است؟ در ماه‌های قبل از انتخابات، اقتصاد آمریکا چه سمت و سویی خواهد داشت؟ این سوالات سرنوشت انتخابات آمریکا را تعیین خواهند کرد. در صورتی که بحران کرونا تا روز انتخابات تداوم داشته باشد، ترامپ احتمالا دردسر‌های زیادی خواهد داشت. اما اگر بیماری کاهش یابد یا واکسنی برای آن ساخته شود و اقتصاد آمریکا بار دیگر مثل روز‌های قبل از کرونا رونق بگیرد، جایگاه ترامپ ممکن است بهبود پیدا کند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که در انتخابات بعدی آمریکا چه کسی پیروز می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کامیار احسن
Iran, Islamic Republic of
ترامپ قماربازلعنتی عزیزترین سرداررااز ماگرفتی درمغزکثیفت بسپارانتقام خون حاج قاسم رابه یاری خداازت خواهیم گرفت لعنتی
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1