تاریخ انتشار
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب : ۴۷۵۱۷۵
کبنانیوز در گفت‌وگو با کارشناسان موضوع ابتلای مردم کهگیلویه و بویراحمد به سرطان را بررسی کرد

ابتلای سالانه 1100 نفر به سرطان در کهگیلویه و بویراحمد / نقش سبک زندگی و عادات غذایی در پیشگیری از سرطان / عملکرد جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد زیر سوال رفته است

۴
۰
ابتلای سالانه 1100 نفر به سرطان در کهگیلویه و بویراحمد / نقش سبک زندگی و عادات غذایی در پیشگیری از سرطان / عملکرد جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد زیر سوال رفته است
کبنا ؛
حدود ۲۵ تریلیون دلار هزینه سرطان در دنیاست که رقم بسیار بالایی است و حتی کشور‌های پیشرفته توان به دوش کشیدن آن را ندارند و به همین دلیل سراغ پیشگیری رفته‌اند و برای دخانیات که عامل اصلی سرطان است، مالیات‌های سنگین در نظر گرفته‌اند و با تبلیغات و هشدار‌هایی که به جامعه می‌دهند مصرف دخانیات را کاهش داده‌اند.
به گزارش کبنا نیوز، سرطان نامی است که هنوز نتوانسته‌ایم به شنیدن نام آن عادت کنیم، اما این بیماری علارغم اینکه تصور کشندگی آن بالا است، انواع قابل درمان هم دارد. یک فوق تخصص بیماری‌های سرطان و شیمی درمانی با اشاره به این که تغییراتی از نظر درمانی در روند بهبود انواع سرطان‌ها ایجاد شده گفت: طبق آمار حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان و پیشگیری هستند که این میزان قابل توجه است.
صنعتی شدن جوامع و عادات غذایی پرخطر
صنعتی شدن جوامع ریسک ابتلای افراد به سرطان را  بیشتر کرده است، آلاینده‌های صنعتی، رژیم‌های غذایی شهرنشین‌ها از جمله فست فود ها  و مواد نگهدارنده‌ای که در غذا‌ها استفاده می‌شود زمینه بروز این بیماری را بیشتر می‌کند.  بیش از ۷۰ درصد سرطان‌ها با سبک زندگی مردم و ۳۰ درصد هم با تغذیه ارتباط مستقیم دارد. طبق تحقیقات انجام شده خیلی اوقات با بهبود رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از جمله سیگار نکشیدن و جلوگیری از چاقی می‌توان تا ۳۰ درصد میزان بروز این بیماری را کم کرده و یا ابتلا به آن را به تعویق انداخت. به گواه اکثر پژوهش‌های علمی، مواردی مانند چاقی، مصرف الکل، سیگار کشیدن و سبک زندگی همچنین قرارگرفتن در معرض آلاینده‌ها و مواد شیمیایی مضر می‌توانند در ابتلای فرد به سرطان نقش داشته باشند.



ابتلای سالانه حدود ۱۱۰۰ نفر به سرطان در کهگیلویه و بویراحمد!
اما سؤالی که باید بپرسیم این است که دور و برمان چه خبر است؟ آیا در محیط پر ریسکی زندگی می‌کنیم که ریسک ایجاد بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان را بیشتر می‌کند؟ آیا رژیم غذایی سالمی داریم؟ نهاد‌ها و سازمان‌هایی که مسئول حفاظت از جان و سلامتی انسان‌ها هستند به درستی وظیفه خود را انجام می‌دهند؟
یکی از نگران‌کننده‌ترین اخبار این روز‌ها در حوزه سلامت، گفته‌های شهامت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درخصوص آمار سرطان در کهگیلویه و بویراحمد بوده است. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند، با احتساب این آمار سالانه حدود ۱۱۰۰ نفر در این استان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.
شهامت در  آئین تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید بیمارستان شهید جلیل یاسوج با تأکید بر نظارت بر تولید محصولات غذایی، گفت: برخی از مواد غذایی که به عنوان ضد سرطان و آنتی اکسیدان مطرحند، خود عامل سرطان هستند. چرا در بحث سلامت فقط دانشگاه علوم پزشکی محور است، نقش سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها چیست؟ نقش جهاد کشاورزی و بخش‌های متولی در سلامت غذایی چیست؟
جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب چه نقشی در سلامت غذایی دارند؟
۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف / بالا بودن درصد آلایندگی تصفیه خانه‌ها!

برخی از اتفاقات درز می‌کنند و در رسانه‌ها منتشر می‌شوند، مثل خبر ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف، آبیاری شهرک امام حسین، شهرک امام علی، کرد لاغزی با فاضلاب، آلایندگی چهار تصفیه خانه فاضلاب استان که موجب شده برای این چهار تصفیه خانه پرونده قضایی تشکیل شود. جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، دانشگاه علوم پزشکی در موارد مطرح شده مسئول هستند. مواردی که عنوان شد چندین بار در پایگاه خبری کبنا نیوز گزارش شد، و قبل از آن هیچ مسئولی درمورد آن هشدار نداده بود! اما آیا موارد پرخطر دیگری هم هست که درخصوص آن گزارشی منتشر نشده باشد یا سرپوش بر آن گذاشته شده باشد؟ جهاد کشاورزی که باید سالانه بر فرایند تولیدات کشاورزی نظارت داشته باشد، آیا مصرف بی‌رویه کود‌های شیمیایی را کنترل می‌کند؟ عملکرد آب و فاضلاب که مسئول حیاتی‌ترین عنصر برای زندگی انسان‌ها است، با وجود پرونده‌های قضایی زیر سؤال رفته است، این مسئولان چه پاسخی درخصوص معضلات به وجود آمده دارند؟


وضعیت بیماری‌های سرطان در کهگیلویه و بویراحمد
ملک‌زاده رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت بیماری‌های سرطان در استان گفت: بر اساس آخرین گزارش کشوری میزان بروز سرطان پستان  در کهگیلویه و بویراحمد ۲۴.۳۱ درصد و در سطح کشور ۴۴.۳۱ درصد در ۱۰۰ هزار نفر است.
سرطان تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد شایع است
ملک‌زاده اظهار کرد: میزان بروز سرطان تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد ۱۳/۶۶ و در سطح کشور ۸/۱۷ است، این بدین معنا است که میزان بروز سرطان تیروئید در استان شایع است.
سرطان پوست و سرطان معده نیز در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سطح کشور آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است.
سرطان خون نسبت به کشور افزایشی نداریم و میانگین این سرطان برابر با میانگین کشوری است.
میزان بروز سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور کمتر است.
سرطان‌های شایع در میان مرد‌های کهگیلویه و بویراحمد
در سطح مردان کهگیلویه و بویراحمد، سرطان معده، سرطان مثانه، سرطان روده بزرگ، سرطان خون بیشتر از سطح کشوری است.
سرطان‌های شایع در میان زن‌های کهگیلویه و بویراحمد
در میان زنان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز میزان سرطان تیروئید، سرطان پوست و سرطان معده بیشتر از سطح کشوری است.
در مورد همه سرطان‌هایی که میانگین آن نسبت به سطح کشور بالاتر است باید کار تحقیقاتی انجام گیرد، که در آینده نزدیک نیز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌گیرد.
رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: افراد در صورتی که علائمی از سرطان دارند، حتماً باید بحث غربالگری و تست سرطان را جدی بگیرند و مطمئن شوند که سرطان دارند یا خیر. درصد زیادی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، و بخشی از آن‌ها نیز در مراحل اولیه قابل درمان هستند، اگر فردی نسبت به بیماری خود سهل‌انگاری کند، بیماری پیشرفته می‌شود که در همین صورت نیز درمان‌هایی دارد.
در تمام شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد مراکز جامع سلامت را داریم که در بحث غربالگری برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان پستان فعال هستند.
عادات غذایی اشتباه
ملک‌زاده گفت: عوامل خطر سرطان‌ها از جمله مصرف تنباکو و مواد دخانی هستند، مصرف سیگار با سرطان ریه ارتباط مستقیم دارد، مشروبات الکلی، مصرف گوشت‌های فراوری شده از جمله سوسیس و کالباس، انواع نوشیدنی‌های صنعتی، تنقلات شور، غذا‌های دودی مثل ماهی‌های دودی که در معرض مستقیم شعله گاز بوده‌اند، غذا‌های ناسالم و غذا‌هایی که فاقد فیبر و سبزیجات هستند، ارتباط مستقیمی با سرطان دارند.
سرطان بحث کلی و مرتبط با سبک زندگی است، بنابراین استفاده از کود‌های شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی اگر از حد مجاز بیشتر باشند و وارد غذا شوند اثر منفی دارند.
وی بیان کرد: آلودگی هوا، عدم تحرک فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض پرتو‌ها، قرار گرفتن مداوم و شدید در معرض نور خورشید، احتمال ابتلا به سرطان را دارند. بعضی از عفونت‌ها مثل ویروس پاپیلومای انسانی، ابتلا به هپاتیت بی‌و سی موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.
برخی از سرطان‌ها مثل سرطان پستان احتمال ابتلا با علت ژنتیک دارد؛ اما چیزی که مهم است اینکه سرطان‌ها با سبک زندگی درست قابل پیشگیری است. عوامل روانی و کنترل استرس در کاهش بروز سرطان اثر زیادی دارد.



اثر محیط و سبک زندگی بر سرطان
بهنام نیازی رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: ممکن است زمینه ژنتیکی در فرد وجود نداشته باشد ولی اثر محیط و سبک زندگی افراد به گونه‌ای باشد که میزان ابتلای به سرطان را افزایش دهد، رژیم غذایی پرچرب، نوشیندی‌های الکلی، استفاده از دخانیات و قلیان افزایش پیدا کرده و از طرفی در جامعه افزایش بیماری‌های بدخیم، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های روانی افزایش پیدا کرده است.
ابزار تشخیص سرطان‌ها
نیازی بیان کرد: در گذشته ابزار تشخیصی مناسبی در اختیار سیستم بهداشت و درمان وجود نداشت ولی در حال حاضر ابزار‌های تشخیصی باعث شناسایی بیماری افراد شده و این نیز موجب افزایش آمار سرطان شده است.
این موضوع حائز اهمیت است که استفاده از غذا‌های پرچرب، غذا‌های دارای مواد نگهدارنده افزایش پیدا کرده است و همین هم موجب افزایش بیماری‌های بدخیم شده، توصیه ما این هست که مواد طبیعی استفاده کنند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند، همچنین ورزش کردن به سبک زندگی سالم کمک بیشتری می‌کند.
بیماری‌های شایع در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی است، سرطان روده‌ای، سرطان سینه، سرطان دهانه رحم با افزایش روبرو بوده است، خانمی که غربالگری انجام می‌دهد، باید هرگونه ناهمواری و سفتی در سینه خود احساس می‌کند نسبت به آن ساده نگذرد، هر ساله باید معاینه دستی انجام بگیرد، توصیه ما این است که معاینه توسط مامای زبده یا متخصص زنان انجام بگیرد، توصیه می‌کنیم زنانی که در سن باروری هستند، برای انجام پاپ اسمیر و تشخیص زوهنگام سرطان دهانه رحم اقدام کنند. این نمونه‌برداری چون همراه با معاینه داخلی است، تشخیص سریعی انجام می‌گیرد.
پیشگیری از سرطان روده بزرگ
وی افزود: یکی از تست‌هایی که برای تشخیص و پیشگیری از سرطان روده بزرگ انجام می‌گیرد، تست فیترو است که برای افراد بالای ۴۰ سال توصیه می‌کنیم، برای اینکه بررسی کنیم خون مخفی در مدفوع این فرد وجود دارد یا خیر؟
غربالگری اثر زیادی بر پیشگیری از سرطان دارد
نیازی گفت: غربالگری بیماری سرطان تیروئید اگر فرد در بلع، صدا یا مشکلی دارد، احساس می‌کند گرگرفتگی بیش از حد دارد، خستگی مفرط، افزایش یا کاهش وزن دارد، باید این غربالگری را انجام دهد. اگر اشتهای فرد تغییر کرده، خونریزی ماهیانه افزایش پیدا کرده، آقا مبتلا به کم خونی شده، این‌ها علائمی است که ممکن است مبتلا به سرطان شده است. بسیاری از سرطان‌ها اگر در مراحل ابتدایی شناسایی شوند از فوت فرد جلوگیری می‌کند و احتمال درمان بسیار بالا است.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
وزارت بهداشت نمره اش صفره::: هر دانه ای کاشته می شود فقط با تزریق هور مونه::: شهر ها کثیف ::: داروها نایاب وبی کیفیتند:::: ازبین بردن افات گیاهان ودرختان ووووو که بی تفاوت:::: رسانه نهایت تلاش را داشته کو گوش بیدار؟؟؟
زریر
Iran, Islamic Republic of
جهاد کشاورزی فقط امار توزیع کود شیمیایی اوره را میدهد که به شدت سرطانزا هست سوال اینحاست چرا مصرف کودهای ماکرو بحز ازت مثل پتاس و فسفر و میکرو مثل اهن و روی و مس و منگنز و...در استان به شدت پایین و گاها صفر هست ؟ نقش سازمان جهاد کشاورزی در ترویج عناصر میکرو چی هست؟
قندلی
Iran, Islamic Republic of
هیچ کس تا قبل از آن خبر نداشت و شما کبنای کمایی اولین بار این خبرو دادید؟
علوم پزشکی خبر نداشت ولی شما داشتین؟
خدا وکیلی اینهمه اعتماد به نفس رو از کجا میارین؟
.. خودتو خراب نکن کمایی.
تا حالا در مورد مواد غذایی تولیدی در سطح کشور تحقیقی داشتین؟ البته که نداشتین چون خبرهاتون بعضی وقتها خیلی چرت و بی پایه هست..
در تمامی لبنیاتهای تولیدی مارکهای معروف کشور وایتکس بعنوان مواد نگهدارنده ریخته میشه... میدونید وایتکس یکی از عوامل سرطانه؟ البته که نمیدونید چون سوادشو ندارید.
اغلب منابع گوشتی ما در کشور آلوده و سرطانزا هستن به دلیل هورمونی بودن بیش از حد اونها... البته که نمیدونید چون خیلی هم براتون مهم نیست.
بخش عظیمی از محصولات گیاهی و صیفی ما غیر از اونیکه آلوده به منابع آبی الوده هستن محصولاتشون هم آلوده به سموم غیر متعارفی هست که از عوامل سرطان بوده... میدونستید کبنا؟ البته که نمیدونستید چون براتون مهم نیست.
تقریبا تمامی ماهیهای پرورشی ما در کشور آلوده به انگلهای بسیار خطرناکی هستند و این بدلیل نوع غذایی است که منبع تغذیه ماهایهای پرورشی هستند.. اینم نمیدونستید؟
روغنهای خوراکی ما چه جامد چه مایع سرشار از مواد خطرناک سرطانزا هستند.. برید یه تحقیق ساده کنید تا متوجه بشید...
آبهای شُرب ما در کشور غالبا آلوده هستن و آبهای استان ما و شهرستان بویراحمد به مراتب آلوده ترین آبهای کشور هست اما دریغ از یک تصفیه خانه استاندار صنعتی.. چرا که آبهای شرب ما در بعضی جاها هم اگر به اصطلاح تصفیه میشن بصورت کاملا غیر استاندارد و با وجود اینهمه تکنولوژی پیشرفته صنعتی تصفیه، اما همانند عصر باستان بوسیله شن یا سلیس و یا خطرناکتر از اونها بوسیله ماده خطرناک کُلر تصفیه میشه که خود از عوامل سرطانه...

حالا کبنا، بفرما چرا ما از دنیا عقبیم؟ چرا از تکنولوژی روز دنیا برای سلامت مردممون استفاده نمیکنیم؟ تا کی باید با دنیا سر لج و لجبازی باشیم و تا کی باید دود سیاستهای غلط سیاسیون کشورمون در چشم مردم بره؟
کبنا، اگر وجدان نداری آزاده باش و حقایق معضلات مهم رو از تمامی زوایا نگاه و بررسی کن نه اینکه فقط برای باجگیری از مدیران و مسئولان سرسری مطالبی رو گزینش و روی اونها مانور پیروزمندانه بدی... فراموش نکنید خانواده های شما هم جزو همین مردم هستند و روزی ممکنه اونها هم خدای نکرده سلامتیشون به خاطر مواردی که عرض شد دچار مخاطرات بشوند پس معضلات رو سطحی نبینید و ریشه و جامع بیان کنید...
موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
آب و فاضلاب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اين شركت در حال حاضر هيچگونه بازدهي و خروجي ندارد، چه در بحث طرحهاي عمراني، چه در بحث هدر رفت، چه در بحث كنترل كيفيت آب، كه مهمترين مقوله و وظيفه اب و فاضلاب تامين آب شرب بهداشتي خدا روشكر در اجراي اين يكي ناتوان تر از همه امورات مي باشد، البته وقتي سازمان تخصصي را بازيچه مسائل سياسي و خطي ميكنند همين است /ليسانس حقوق علوم ثبتي از دانشگاه علمي و كاربردي دهدشت داشت فكر نمي كرد روزي كارشناس ستاد استان بشود، مدير عامل حال حاضر را نميدانم كدام دانشگاه درس خوانده ولي ميدانم مهندس عمران، اب و فاضلاب و مكانيك نيست و ايشان هم به واسطه سيد افضل در اين جايگاه نشسته و ميگويند مديريت ميكند، مگر خيانت به مردم شاخ و دم دارد اين نوع انتصابات سياسي و باند بازي خود بالاترين خيانت به مردم هست، حالا شما تا صبح دم ار بهداشت اب و كنترل كيفيت اب بزنيد، بعدازظهرها ساعت ٥-٦ يه سري به جاده كمربندي ساحلي بزنيد ببينيد چطوري فاضلاب رو تو رودخانه بشار تخليه ميكنند، واقعا جاي تاسف دارد.
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1