تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۴۱۰۵۲۰
کبنا بررسی کرد

هیچ خبری از نظارت بر عملکرد دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نیست / لزوم شفاف سازی در خصوص اعتبارات سمن‌ها

۱۳
۰
هیچ خبری از نظارت بر عملکرد دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نیست / لزوم شفاف سازی در خصوص اعتبارات سمن‌ها
کبنا ؛(12 خرداد ماه 96) او در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید؛ «بر اساس آخرین آمار و اطلاعاتی که در سال 90 و 91 طرح شیوع شناسی انجام شد و می توان گفت که در استان 1.08 درصد جمعیت استان معتاد هستند یعنی چیزی حدود 7 هزار و 500 نفر و تا 8000 نفر دچار سوء مواد مخدر هستند و در کشور چیزی حدود 9 تا 10 درصد معتادین خانم‌ها هستند و در استان ما این کمتر از 5 درصد است. 60 درصد معتادان استان بیشتر مواد سنتی تریاک استفاده می کنند، و مواد دیگری مانند شیشه با مواد سنتی نیز به طور مشترک استفاده کرده  و استفاده از مواد و قرص‌های روانگردان نیز در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار پایین است. استفاده کم معتادان استان از مواد صنعتی و قرص های روانگردان  به علت آگاهی‌ها و دلایل مختلف است و متاسفانه قرص‌های روانگردان در بین جوانان در حال افزایش است و این زنگ خطری برای مردم بوده و باید برای پیشگری از آن همه تلاش کنند. سن اعتیاد در استان بسایر پایین نیست و استثنائاتی وجود دارد و رنج بالای 20 سال معمولا معتاد هستند و این در حالی است که 38 درصد معتادان در کشور بالای 35 سال هستند. در استان تعداد بسیار کمی زیر 20 سال هستند که معتاد هستند و اما متاسفانه این مورد بیشتر در حال پایین آمدن است.»
ناصر رضایی که سال‌ها و در دولت‌های مختلف مسئولیت‌های متفاوتی را به دست گرفته است، و بیش از چند سال است که مسئولیت دبیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد. و الان و در نشست خبری (1 تیرماه 98) سینه را سپر می‌کند و سرش را بالا می‌گیرد و با افتخار می‌گوید؛ ما 12 هزار نفر معتاد داریم و همچنین او و رئیسش در یک قلم از اختصاص 110 میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با مواد مخدر سخن می‌گوید؛ و معلوم نیست که اقدامات دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تاکنون چه گره‌ای از مشکلات و آسیب‌ها برداشته و چند نفر را از اعتیاد به مواد مخدر باز نگه داشته‌اند و چه تعداد به موادهای مخدر خانمان سوز گرایش پیدا کرده اند.
اگر چه هیچ خبری از نظارت بر عملکرد دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی دستگاه‌های متولی وجود ندارد و مشخص نیست که اعتباراتی که در این نهاد دولتی برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌شود بر اساس کدام معیار و سنجش انجام می‌گیرد. اما مسئولان دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید در خصوص هزینه‌های که در زمینه مبارزه با مواد مخدر به سمن‌ها داده می‌شود. شفاف سازی کند. او باید در باره عملکرد 96 سمن فعال حوزه مواد مخدر در زمینه پیشگیری، درمان و اشتغال بهبود یافتگان و اعتباراتی که به آنها اختصاص داده شده است، برای مردم توضیح دهد که این 96 سمن تا کنون چند نفر را از اعتیاد به مواد مخدر باز نگه داشته‌اند.
بنا بر گفته خود، سید ناصر رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد که در سال 96 صحبت می‌کرد، استان کهگیلویه و بویراحمد 7 هزار و 500 معتاد داشت و الان تعداد معتادین این استان به 12 هزار نفر رسیده است. لذا مشخص است که در این استان به بحث آموزش، فرهنگ سازی و مشارکت اجتماعی برای مقابله با این پدیده شوم توجه نشده است و کارگاه‌های آموزشی که سمن‌ها برگزار کرده اند، رفع تکلیفی، غیرکاربردی و بدون تاثیرگذاری بوده است که مسئولان باید این رویه را اصلاح و به سمت کارگاه‌های آموزشی کاربردی و تاثیرگذار بروند. و در این راستا باید از شیوه‌های نوین، مخاطب پسند و جوان پسند بهره ببرد، هر چند که دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سال‌های گذشته صرفاً به دادن آمار در جلسات روی آورده است و هیچ خبری از اقدام عملی و کارشناسی شده در این دبیرخانه نیستیم.
حوزه اجتماعی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلی به سر می‌برد و محمد کاظم نظری رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید پا را وسط میدان بگذارد و با ارائه برنامه‌های کلیدی سعی در جلوگیری از گرایش جوانان، مردان و زنان این دیار به مواد مخدر نماید. البته ما هم معتقد هستیم که کارهای انجام گرفته اما آنطوری که مشخص است، این کارها مفید واقع نشده اند.
کبنا نیوز به زودی پرده از وجود برخی نورچشمی‌ها و سمن‌های صوری که فقط اعتبارات را می‌گیرند و دست به کاری هم نمی‌زنند، بر می‌دارند.
سید محمدکاظم نظری معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست خبری هفته مبارزه با مواد مخدر را فرصت ارزشمندی برای آگاهی بخشی به جامعه در خصوص زیانبار بودن و اثرات مخرب مواد مخدر دانست و گفت: مصرف مواد مخدر منشا دیگر آسیب‌های اجتماعی است. در کشور حدود 45 درصد زندانیان، زندانیان مواد مخدر هستند که در استان زندانیان مواد مخدر 23 درصد هستند.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعداد جمعیت زندانیان مواد مخدر استان نسبت به کشور کمتر است اما همین تعداد 23 درصد با توجه به جمعیت استان آمار بالایی محسوب می‌شود.
این مسوول عنوان کرد: به رسانه‌ها توصیه می‌کنم به جای پرداختن به مسائلی که توسعه را از استان می‌گیرد مطالبی در راستای ایجاد آگاهی بخشی به مردم در خصوص سوء مصرف مواد مخدر انعکاس دهند تا مشکلات این حوزه کاهش یابد.
نظری در ادامه سخنان خود در این نشست خبری به اقدامات کمیته تخصصی مبارزه با مواد مخدر طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: 96 سمن فعال حوزه مواد مخدر در زمینه پیشگیری، درمان و اشتغال بهبود یافتگان اقدامات موثری انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین 46 طرح سمن‌های استان به ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ارسال شد که مبلغ 110 میلیون تومان اعتبار برای اجرای برنامه‌ها، برگزاری کارگاه و نمایشگاه به این سمن‌ها اختصاص داده شد.
مرگ 24 نفر براثر سوء مصرف مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد
در ادامه این نشست سید ناصر رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌های پاک در حوزه مواد مخدر به شمار می‌رود گفت: جمعیت معتاد استان 12 هزار نفر است که 5 درصد جمعیت معتادین معادل 600 تا 800 نفر را زنان تشکیل می‌دهند که بالغ بر 500 نفر از این افراد تحت درمان قرار گرفتند، ضمن اینکه مراکز درمانی استان زنان معتادی که مشکل مالی دارند را به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌دهند.
این مسوول با اشاره به اینکه تریاک بیشترین مواد مخدر مصرفی در استان است، گفت: مصرف مواد مخدر صنعتی در استان پایین است البته مصرف مواد مخدر از تریاک به سمت ماری، گل، حشیش، بنگ و...می‌رود که علاوه بر اعتیاد افراد توهم‌زا هم هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر دلایل مختلفی دارد، گفت: سال گذشته 24 نفر براثر سوء مصرف مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند، به لحاظ آماری و با توجه به جمعیت بیشترین جمعیت معتاد در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه است.
رضایی ضریب شیوع‌ مواد مخدر در شهرستان‌ها را 2.3 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس آمار سن اعتیاد به مواد مخدر بین 25 تا 40 سال است البته آمار مصرف مواد مخدر در سنین زیر 18 سال در استان بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد مواد مخدر کشف شده به صورت ترانزیت از استان بوده، گفت: با حمایت کمیته امداد و بهزیستی برای 109 بهبود یافته مواد مخدر شغل ایجاد شد، همچنین 600 بهبود یافته تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.
رضایی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در این حوزه نقد سازنده همراه با راهکار داشته باشند، افزود: خدمات نظام و دولت جمهوری اسلامی توسط رسانه‌ها مطرح شود چرا که در حوزه مواد مخدر همه آنچه ارائه می‌شود خدمات نظام است.
این مسوول در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: در هفته مبارزه با مواد مخدر 98 برنامه اجرا می‌شود که برنامه‌های این هفته با غبارروبی گلزار شهدا و همایش بزرگ پیاده‌روی آغاز شده است.
افزایش 49 درصدی کشفیات مواد مخدر در سه ماهه 98
در ادامه سرهنگ ناصر افسریان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پلیس علاوه بر اقدامات پیشگیرانه در حوزه فرهنگی هم فعالیت دارد، گفت: سال گذشته 5 تن و 300 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و 1700 نفر توزیع کننده و مصرف کننده موادمخدر دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
 وی ادامه داد: در همین خصوص 330 خودرو توقیف، 36 باند متلاشی شد که کشفیات مواد مخدر سال گذشته 12 درصد نسبت به مدت سال 96 افزایش داشته است، ضمن اینکه شورای مبارزه با مواد مخدر استان در سال گذشته در حوزه مبارزه رتبه برتر کشور را دریافت کرد.
این مسوول عنوان کرد: در سه ماهه سال جاری دو تن و 200 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 49 درصدی داشته است.
افسریان با اشاره به دستگیری 420 نفر قاچاقچی مواد مخدر عنوان کرد: در همین خصوص 97 دستگاه خودرو توقیف و 11 باند متلاشی شدند.
راه‌اندازی 21 کمپ نیمه اقامتی در استان
در ادامه این نشست خبری مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به همکاری با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در میان دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: تفاهم‌نامه میان بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها منعقد شده است.
آیت افشارمهر با اشاره به اجرای طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مهد کودک‌ها گفت: طرح‌های مختلفی در این حوزه در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: مجوز 21 کمپ درمانی نیمه اقامتی توسط بهزیستی صادر و 8 هزار نفر نیز به این کمپ‌ها مراجعه کرده‌اند، ضمن اینکه مرکز سرپناهی در گچساران و مرکز ویژه زنان در این شهرستان دایر و بر نحوه  کار همه کمپ‌های تحت نظارت بهزیستی نظارت می‌شود.
برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی در راستای آگاه‌بخشی به خانواده‌ها
در پایان این نشست  دکتر غلام‌عباس سبز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اجرای طرح کنترل فشار خون در سطح استان گفت: این طرح در مراکز درمان معتادان نیز انجام می‌گیرد.
وی از راه‌اندازی مرکز دی.آی.سی در شهر مادوان خبر داد و گفت: 46 مرکز ترک اعتیاد در استان راه‌اندازی شده که 8 مرکز دولتی و 38 مرکز خصوصی است.
این مسوول عنوان کرد: 6 هزار و 776 نفر به این مراکز مراجعه کردند که از این تعداد 6 هزار و 433 نفر مرد و 343 نفر زن هستند.41 درصد مراجعین در سنین 18 تا 35 سال، 49 درصد در سنین 35 تا 50 و 10 درصد بالای 50 سال بودند.
سبز با بیان اینکه ایجاد چادر سلامت در شهرستان کهگیلویه احساس می‌شد، افزود: چادر سلامت در این شهرستان ایجاد شد، همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص عوارض سوء مصرف مواد مخدر دیگر اقدام صورت گرفته است.

در این باره گفت‌وگوهایی با بعضی از کارشناسان و سمن‌ها انجام داده‌ایم که به زودی منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تقدیرهایی که در جلسه انجام شد همه سیاسی بود. شما توجه کنید .. چه ارتباطی با این همایش و دبیرخانه مبارزه با مواد مخدر داشت؟ جای بسی تاسف است که با این اقدامات و آمارهای غیر منطقی می‌خواهند استاندار را به خطا بیاندازند و بگویند این ادارات و افراد کار کردند. آقای استاندار یک کمیته ی حقیقت یاب درست کنید ببینید این اقدامات چقدر تاثیر داشته. چند نفر را روی سن آوردند که فردا بیایند از شما مطالبه گری کنند......
Iran, Islamic Republic of
چه نظارتی؟؟؟ وقتی . می‌شود فعال این عرصه و جایزه می‌گیرد دیگر فاتحه را باید خواند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
واقعا نیاز به نظارت هست، که نیست.
از نظر من هیچ مسئولی در حوزه پیشگیری، از استانداری گرفته تا آموزش و پرورش و شورای مبارزه با مواد مخدر، نباید سالها این پست رو داشته باشند.
مشکل فراوان است، سواستفاده بیشتر
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
منصور
Iran, Islamic Republic of
این خبر مشکوک هست احتمالا به نشست خبری دعوت نشدید
محسن رحیمی سمن
Iran, Islamic Republic of
هر کس کم وزیاد میگوید حرمت مردم راشکسته
معلم
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه، کبنا نیوز عزیز، برای ما مسجل گشته که شما هم دنبال درد مردم نیستی. هر جا هم از کسی انتقاد می کنی احتمالا منافعی از شما تامین نشده است. وجدان و اخلاق دو رکن اصلی کار رسانه ای است، اگر یک در صد احتمال اون دنیا وجود داشته باشد از عذاب اخرت هم بترس. در ضمن جناب آقای رضایی از فعالین و مدیران توانمند استان هست، که به صندلی خود ارزش داده است. وگرنه این همه سال کی می دانست دبیرخانه چیست. ضمنا مرد باش و روشنگری مستند بفرما، که اگر نفرمایید با ما مردم طرف هستید و قطعا از شما شکایت خواهم کرد
مریم
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخ. بابا فاز شما چیه. حداقل به اقای رضایی که همه به توان مدیریتی و همینطور عملکرد ایشون به خصوص در منصب فعلی ایمان دارند، گیر الکی ندید. فکر بد می کنیما!!!!! نگید نگفتی
سمن
Iran, Islamic Republic of
برادر بزرگوار اقای کمایی. ما یکی از این سمن ها هستیم که شما اشاره کردی. اولا خدمت شما عرض کنم که قرار نیست ما سمن ها با هزینه اندک کل مشکلات مربوط به این حوزه را حل کنیم. دوم اینکه ما هم با گرفتن یک هزینه که نسبت به امکانات و تجهیزات ادارات کل استان قطره ای در برابر اقیانوس است، عملکرد خود را انجام و راضی هستیم. سوما اینکه خود شما چند بار در این زمینه کمک کار ما یا کلا این حوزه مهم بوده اید. و اما اخر اینکه کمی انصاف داشته باش. درسته خود اقای رضایی فرمودند انتقاد کنید و قطعا با روحیه ای که در ایشون سراغ دارم استقبال می کنند، اما طرز نوشتن شما در قبال این مدیر موفق هم جالب نیست. خداوند به راه راست هدایت کند شما را.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
آقای برادر یا خواهر خبرنگار کبنانیوز، این را بدانید که آقای رضایی از بهترین مدیران این استان هست ،که سال ها هر جایی رفته منشا خدمت بوده است. احتمالا این موضوع را خود شما بهتر می دانید، فقط علت این‌حمله تان را نمی دانم.
معلم
Iran, Islamic Republic of
مسئولین مواد مخدر درسی سخت خدایی هیچ کاری نمی کنن بندها شخصا رفتم سراغ شو گفتم هرگونه همکاری لازم دارید با شما همکاری می کنیم اما بیایید این فروشنده ها یه کاری شو کنید دریغ از یه همکاری




مسیولین با مواد فروشان همکاری دارند اگر میگن نه پس چرا با مردم نیستن حاصرم درهر جایی بکنم توی چشم م..
محمد معصومی
Iran, Islamic Republic of
دوستان سایت خبری، یادتون باشه اینگونه ورود وردن به مسائل خطرناک و بی اثر هست. اول به مدیر توانند آقای رضایی با لحن بد توهین، بعد یه جوری از عدم نظارت بر سمن ها حرف می زنید گویا ما.، برو در سایر ادارات هزینه های آن ها را علمی بررسی کن. نه تنها اداره ای که رابطه خوب و موثر با سمن ها دارد.
رسول
Iran, Islamic Republic of
بابا برید جمع کنید این آمارها رو و این فصول هزینه ها رو ....خودتون میدونید الکیه ای حرفا .فقط عریضه خالی نباشه .همه این همایش ها هم الکیه .پولشو بدین چهارتا خونه فقیر تا دچار این آسیب ها نشن .معتاد نشد بچه هاشو .تریاک فروش نشن ..بتونن شغلی دایر کنن...چهار تا سرمایه گذار بیارین در منطقه و حمایت بشن تا اشتغال برای این خانواده ها و بچه هاشو بشه نه اینکه دوباره بچه های خودتون و بستگانتون رو استخدامش کنین...استخدامهای بهزیستی رو در طول دو سه سال اخیر بازنگری بشه بطور مثال ببینید چکاره مسئولین این دستگاه ها هستن اگه سازمان بازرسیی واقعا هست خو چرا پیگیر نیست ...‌!؟ بخدا همه این جلسه ارزش ندارن....برین چند معتاد بگیرید بیارین بذارین رو صندلی این جلسه و از خودشو بپرسید راهش چیه که مواد مخدر رو کم کنیم در جامعه ...اگر بهتر نظر ندادن و یا کارا تر نبود اونوقت شما هر چه میگید درسته...؟لالایی رو میدونید ولی نمیخوایید بخوابید ...همینه ....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1