تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب : ۴۷۳۷۷۱
یادداشت؛

ناسازگاری آشکار در فضای سبز یاسوج! / نادرستی سیاست‌های شهرداری یاسوج

۶
۰
ناسازگاری آشکار در فضای سبز یاسوج! / نادرستی سیاست‌های شهرداری یاسوج
کبنا ؛شهر یاسوج پایتخت طبیعت کشور به دلیل آب‌وهوای مناسب و خاک حاصلخیز هر ساله جمعیت آن در حال افزایش است و به‌تبع آن ساخت‌وسازها در حال گسترش است این در حالی است که با نبود فضای سبز مناسب و درختان بومی می‌توان با کاشت درختان ثمری و حتی درخت تنومند چنار فضای شهر را طبیعی، مفرح و دلپذیرتر کرد.
شهر یاسوج هم‌جوار با قله دنا و در محاصره کوه‌ها، دشت، جنگل، رودخانه‌های خروشان، آبشارها و چشمه‌ساران قرار گرفته است که باوجود این طبیعت بکر و چشم‌نواز این منطقه را به‌عنوان “پایتخت طبیعت ایران” معرفی کرده است.
شهر یاسوج قدمت تاریخی چندانی ندارد اگرچه "تل خسرو" یکی از این مکان‌های باستانی در پنج‌کیلومتری جنوب یاسوج است، ولی یاسوج در سال ۱۳۵۵ به مرکزیت استان انتخاب شد و بافت شهری آن پس از انقلاب شکل گرفت که پس از این تاریخ شاهد هجوم ساکنان روستاهای هم‌جوار و دیگر شهرستان‌های این استان به این منطقه خوش‌آب‌وهوا هستیم.
جمعیت شهر یاسوج به دلیل مهاجرپذیری در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش‌یافته است به‌طوری‌که جمعیت آن طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود و بنا بر برخی آمارها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.
با رشد جمعیت این شهر، بلندمرتبه‌سازی و ساخت مجتمع‌های مسکونی چندطبقه رونق گرفته است که ساماندهی فضایی و مکانی فعالیت ها و عملکردهای شهر از یک سو در تناسب و هماهنگی با یکدیگر و از سوی دیگر، در ارتباط منطقی با سیستم های شهری قرار نگرفته است و ما شاهد ساختار فضایی شهر ناهمگن و نامتعادل و تراکم بی‌شمار ساخت‌وسازها و نبود فضای سبز کافی و مناسب هستیم.
فضای سبز مناسب یکی از شاخص‌های توسعه پایدار شهرها است و به گفته کارشناسان هرچه جمعیت شهرهای افزایش یابد مدیران با جدیت بیشتری باید به بهبود طراحی شهری و دسترسی به فضاهای سبز برای تضمین رفاه شهروندان اقدام کنند.
اگرچه فضای سبز شهر یاسوج حدود ۱۲۷ هکتار است که ۶۳ هکتار از آن چمن مصنوعی است؛ ولی چمن‌های اغلب بلوارهای این شهر از بین رفتند که بنا به گفته سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری چاه‌های موجود در سطح شهر قدیمی و رسوب گرفته و پاسخگویی تأمین آبیاری فضای سبز شهر یاسوج نیست.
موقعیت جغرافیایی و کوهستانی شهر یاسوج سازگاری مناسبی برای کاشت درختان بومی مناسب به‌خصوص درخت‌های ثمری دارد که شوربختانه با وجود این ظرفیت فضای سبز کافی در مرکز استان پیش‌بینی‌نشده است و حتی بلوارهای اصلی یاسوج، پارک‌ها و دیگر فضای سبز درختان ناسازگار با زیست‌بوم منطقه کاشته شد که نشان از نادرستی سیاست کاشت درخت این منطقه دارد.
منطقه‌ای که خاک آن سازگار با انواع درختان ثمری همانند گردو، هلو، گیلاس، خرمالو است؛ اما فضای سبز آن را درختان بی‌ثمری اشغال کرده که نه‌تنها جذابیت نداشته؛ بلکه هویتی هم به‌دنبال خود نخواهد داشت؛ بنابراین توجه و اهمیت دادن به فضای سبز و فضای عمومی شهر نیازمند برنامه‌ریزی خلاق است.
بخش مهمی از فضاهای شهری را فضاهای عمومی تشکیل می‌دهند و این فضاهای عمومی نه‌تنها عناصر مهمی در افزایش زیبایی شهر هستند؛ بلکه مکانی برای تسهیل و ترویج تعاملات انسانی به شمار می‌روند.
چنانچه فضای عمومی شهر سرزنده و کارآمد باشد نه‌تنها حس تعلق به شهر اثر دارد؛ بلکه احساس آرامش برای شهروندان و جذب گردشگران را نیز به دنبال دارد.
یاسوج شهر گردشگری که سالانه میزبان مسافران زیادی است که برای جذب بیشتر گردشگر و رضایت آنها ضروری است علاوه بر تأمین زیرساخت‌های شهری به رضایت‌مندی شهروندان و گردشگران توجه کرد.
اگرچه به دلیل نبود زیرساخت مناسب ترافیک یاسوج به خصوص در زمان بازگشایی مدارس و حتی مرکز شهر بحرانی و فاجعه بار است اما می‌توان ضمن تأمین زیرساخت‌های لازم مرکز شهر گردشگرپذیر یاسوج را با کاشت درختان ثمری و سازگار با منطقه مفرح و دلنشین کرد.
مرکز شهر یاسوج با افزایش هجوم شهروندان و مسافران گنجایش تردد خودروها را ندارد و پیشنهاد می‌شود مرکز این شهری را با کاشت درختان گردو و چنار زیباسازی و آرام‌بخش کنیم علاوه بر اینها درصورتی‌که این بخش سنگ‌فرش باشد هم تردد خودروها کمتر و کنترل شوند و هم فضای مفرح و دلنشین برای شهروندان و گردشگران مهیا می‌شود.
بنابراین، کاشت درختان به‌خصوص ثمری در شهرها نه‌تنها به کاهش تنش‌ها و سلامت افراد منجر می‌شود؛ بلکه به نظر کارشناسان ماندن افراد در وضعیت فیزیکی روحی مناسب موجب اجتماعی شدن افراد در نتیجه برقراری رابطه دوستی و نیز احساس خویشاوندی یا وحدت منافع و مسئولیت‌های اجتماعی را در پی دارد.
پیچیده و چندبعدی بودن شهرها و اهمیت توجه به فضای سبز، نیازمند توجه مدیران شهر یاسوج است که دستیابی به این هدف با برنامه‌ریزی و سیاست درختی مناسب و سازگاری را ضروری می‌سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شهردار یاسوج‌هم‌ ضعیف است و هم بی انگیزه
Iran, Islamic Republic of
واقعا شهردار یاسوج ضعیف است.
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
باسلام واحترام

مگه یاسوج هم شهردارداره؟؟
اگه سهردارداره چرااین شرداغونه؟؟
احسان
Romania
یه ضرب المثل قدیمی میگه ما که نخوردیم نون گندم، ولی دیدیم دست مردم. از کم آبی به بی آبی رسیدیم و هنوز شهرداری به دنبال کاشت چمنه. چرا بجای کاشت درختی که بعد از چند سال شاید ماهی یکبار هم آب نخاد هنوز به فکر کاشت چمن هستیم؟ همون درخت رو اگه درست و حسابی نگه داری کنیم شاید یک دهم چمن‌های شهر احتیاج به آب داشته باشن. هوا رو تمیز نگه میداره و باعث خنک شدن هوا هم میشه. هم مردم شهر یاسوج میتونن استفاده کنند هم مسافرین از سایه و زیبایی درختان. البته اگه مافیای چمن بزاره.
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام نگران نباشید الحمدالله شهرداری تمام بلوارها را درخت نارنج کاشته بزودی قطب صادرکننده نارنج و مرکبات می شویم
این هم از درختان مثمر
علی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هیچکدام از شهردار های یاسوج تحصیلات مهندسی شهرسازی نداشته‌اند واینکه شورا با رایزنی شهردار انتخاب می‌کنند نتيجه مناسب ندارد ،شهر های موفق فضای سبز وکارهای مناسب را به زیربنای شهر اضافه می‌کنند درحالیکه یاسوج شهردار فضای سبز را ،شهر موفق باید فضای سبز و امکانات رفاهی عمومي داشته‌ باشند،یاسوج با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و ویژه از مدیریت شهری خوبی تاکنون برخوردار نبوده است
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1