تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۴۷۱۳۲۸
کبنا گزارش می‌دهد

بی برنامگی در مدیریت شهری، افق و چشم انداز شهر یاسوج را تار و مبهم نشان می‌دهد / سال هااست که طرح توسعه‌ی شهری و تحول گرا در مرکز استان اجرا نشده است / یاسوج در آینده نه چندان دور بحرانی‌ترین شهر کشور می‌شود / از مرکز شهر باید تمرکز زدایی شود / شهرداری، شورای شهر، شورای عالی شهرسازی و دیگر دستگاه‌های ذی ربط چه برنامه‌ای برای توسعه شهر یاسوج دارند؟!

۷
۰
بی‌برنامگی در مدیریت شهری، چشم‌انداز شهر یاسوج را تار و مبهم نشان می‌دهد
کبنا ؛یاسوج شهری نوپا، با قدمتی تقریباً ۵۰ ساله از معدود مراکز و شاید به جراُت بتوان گفت تنها مرکز استانی است که در زمینه توسعه شهری و طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و برنامه‌ریزی شهری درازمدت بی‌توجه بوده و فاقد معیار‌های لازم و اصول شهرسازی است.
اگر امروز شاهده ترافیک‌های سنگین و خسته‌کننده در سطح شهر هستیم ناشی از همین بی‌توجهی‌ها بوده که در ادوار گذشته مورد غفلت قرار گرفته و اکنون باید شاهد این حجم از مشکلات باشیم.
این شهر کوچک ۲۲ کیلومتر مربعی که در کمتر از ۲۰ دقیقه می‌توان دور آن را طی کرد، در سایه بی‌مدیریتی و زد و بند‌های گروهی، شخصی، منفعتی و قوم و خویشی، اسیر نامی پر طمطراق شده است که تحمل آن برایش سنگینی می‌کند.
با ایجاد شورای شهر در دو دهه گذشته انتظار می‌رفت، با اجرای طرح‌های مناسب و زیر بنایی تغییر و تحولی در توسعه شهر یاسوج صورت بگیرد که متاُسفانه نه تنها شاهد اقدامات موُثری در این باره از سوی شورا نبوده‌ایم، که کمشکش‌های غیره منطقی و سطحی نگری اعضای شورا خود مانعی برای پیشبرد امور بوده است.
اکنون وضعیت به گونه‌ای شده است که هر روز بر مشکلات شهر یاسوج، مرکز استان افزوده می‌شود. و هیچ اراده و برنامه‌ای برای ر‌هایی از این مشکلات وجود ندارد.
رکود و بی‌برنامگی در مدیریت و توسعه شهری به جایی رسیده است که شهروندان را از وضعیت موجود دل‌زده، نا‌امید و رنجور کرده است.
طراحی، پیش‌بینی و اجرای طرح توسعه شهریاسوج با نیاز سنجی مناسب، علمی و در نظر گرفتن افق و چشم انداز مشخص باید به عنوان مهمترین اولویت شورای شهرسازی قرار گیرد.
اکنون به دلیل حجم بالایی مهاجر‌پذیری شهر یاسوج، ضروری است که شورای عالی شهرسازی بامشارکت تاُثیر‌گذار مدیریت امور شهری هرچه سریع‌تر نسبت به طراحی، طرح توسعه شهر به خارج از محدوده فعلی و تمرکز زدایی از مر کز شهر اقدام نماید. چرا که تاُخیر در انجام آن باعث گسترش ناهمگون ساخت و ساز‌های بی‌رویه و سلیقه‌ای خواهد شد، و عدم برنامه‌ریزی به موقع در این باره باعث می‌شود این مناطق وضعیتی به مراتب بدتر از مرکز شهر پیدا کنند. تعلل در این باره با گذشت زمان افزایش بهای املاک را به دنبال خواهد داشت که خود قوز بالای قوز می‌شود. مانند خیابان جمهوری اسلامی که شهرداری در تعیین تکلیف این خیابان به قدری تعلل کرد که اکنون از بازگشایی آن در مانده است.
بیش از بیست سال است که شهرداران یکی پس از دیگری از بازگشایی بلوار آیت الله ملک حسینی سخن می‌گویند و هر کدام بنر‌های عملکرد تبلیغی در معابر نصب می‌کردند، اما در عمل اتفاقی تا کنون نیفتاده است و هم اکنون این بلوار محلی برای انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی شده است.
مدیریت شهرداری باید جامع و قوی باشد، به نحوی که هیچ دستگاهی بدون اجازه و اذن شهرداری نتواند در خدمات‌رسانی، کم کاری و یا سهل انگاری نموده و در روند زندگی روزمره اختلال ایجاد کرده و موجب رنجش شهروندان شوند. مواردی چون کنده کاری‌های آب و فاضلاب، مخابرات، شرکت برق و شخصی ساز‌ها باید نظام‌مند و به موقع و در اسرع وقت به انجام برسد، تا شهروندان به زحمت و دردسر نیفتند.
نگاه عادلانه در توزیع خدمات شهری بدون در نظر گرفتن موقعیت‌های اداری، شخصی، رانتی و صاحبان نفوذ و قدرت و پایگاه سیاسی و قومی قبیله‌ای، به نحوی که بین شمال، مرکز شهر با جنوب شهر شکاف و تفاوت چندانی ایجاد و احساس نشود.
پیاده رو‌ها و حتی بعضی از خیابان‌های شهر به اشغال مغازداران، کاسبان و انبوه سازان درآمده. رشد قارچ گونه دکه‌های سیگار فروشی و کافه‌ای در پیاده رو‌ها و معابر، علاوه بر سد معبر، معضلات دیگری دارد و گاهی این دکه‌ها با قیمت‌های چند برابری دست به دست می‌شوند. که علاوه بر تضییع حقوق شهروندان، جلوه‌ای نازیبا دارد. «به گفته بخشدار مرکزی بویراحمد؛ حدود ۵۰ دکه غیر مجاز در سطح شهر یاسوج وجود دارد که خود معضل دیگری است.»
واگذاری خیابان‌ها و بوستان‌ها بابت بدهی به طلبکاران و یا به صورت‌های دیگر، توسط شهرداری به رویه‌ای عادی برای رفع دیون و یا روشی برای کسب درآمد تبدیل شده است. و این مسأله آسیب‌ها و مشکلاتی را در سیما و منظر شهری ایجاد کرده است. مصادیق آن در بلوار شهیدرجایی ( ساحلی ) و پارک محله‌ای ابتدای امامت ۱۹ و سایر نقاط شهر به خوبی مشهود است.
جذب بی‌رویه، بدون برنامه و خارج از ضوابط نیرو یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی شهرداری یاسوج طی سال‌های اخیر است. به طوری که شهرداری از پرداخت حقوق این حجم از نیرو درمانده است. تاُخیر در پرداخت حقوق ومزایایی کارکنان به رویه‌ای معمول و عادی تبدیل شده و بار‌ها تیتر اول خبر‌ها و سوژه مناسبی برای رسانه‌ها بوده است.
بنا به گفته‌ای درحال حاضر این شهرداری حدود۱۲۰۰ نیروی رسمی، قرار دادی، و شرکتی حجمی دارد که ماهانه رقمی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان حقوق و مزایا باید به آن‌ها پرداخت شود. رقمی که با درآمد‌های جاری شهرداری هم خوانی ندارد. با این وضعیت شهرداری چاره‌ای جز ایجاد و جذب سرمایه‌گذاری و در آمد‌های پایدار برای ر‌هایی از این بحران ندارد.
یکی دیگر از مهمترین مشکلات شهر یاسوج که شهروندان را به شدت ناراصی و عاصی کرده است؛ آسفالت و مرمت خیابان‌ها، کوچه‌ها و محله‌های شهر است که به موقع انجام نمی‌شود. آسفالت بیشتر خیابان‌های شهر خراب و پر از چاله چوله است و این کار حداقلی در زمان مناسب دنبال نمی‌شود. وقتی هم که پیگیری می‌شود با کیفتی ضعیف و نامناسب انجام می‌گیرد.
شهرداری تنها یک کارخانه آسفالت و یک فینیشر دارد که به گفته کارکنان در بیشتر ایام سال یکی از این دو خراب است. کارخانه آسفالت که قدمت آن بیش از عمر شهر یاسوج است، مستعمل و مستهلک شده و در بیشتر ایام سال تعطیل است.
وضعیت نظافت عمومی خیابان‌ها، بوستان‌ها و محله‌های شهر رضایت بخش نیست و به خوبی انجام نمی‌شود. جمع‌آوری و دفع زباله که بار‌ها از آن سخن گفته شده، به حال خود ر‌ها شده و به صورت غیر بهداشتی انجام می‌گیرد که خطرات زیست بومی بی‌شماری به دنبال دارد، و این مسأله تهدیدی جدی برای ساکنان کل منطقه محسوب می‌شود و مسئولان دعدغه‌ای برای به سامان شدن آن ندارند.
با توجه به مهاجرت بی‌رویه و افزایش روز افزون جمعیت، شهر یاسوج با مشکلات فرهنگی زیادی رو برو بوده و روزانه شاهد رفتار‌های ضد فرهنگی و هنجار شکن در سطوح مختلف شهر هستیم. لازم است شورای فرهنگ عمومی با همکاری مدیریت شهری در این باره چاره‌اندیشی کرده و اقدامی موُثر و بلندمدت در نظر گرفته شود. در این راستا می‌توان به پیام‌های آموزشی - فرهنگی در سطح شهر از طریق تبلیغات شهری که در اختیار شهرداری قرار دارد اشاره کرد. و بخش‌های از مکان‌های پر رفت و آمد شهر را به این امر اختصاص داد.
با توجه به ترافیک‌های آزار دهنده، خسته‌کننده و روزانه شهر یاسوج و گاهی نزاع و درگیری خیابانی، مرکز پایش تصویری که سال‌ها وعده داده می‌شود از اهم نیاز‌های شهری محسوب می‌شود که در کنترل و کاهش ترافیک شهری و دیگر آسیب‌ها تاُثیر‌گذار است.
در آخر از مسئولان استان، به ویژه جناب استاندار محترم انتظار می‌رود نسبت به مشکلات عدیده‌ای که در حال حاضر شهر یاسوج با آن مواجه است بی‌توجه نبوده و درباره این وضعیت نگران‌کننده چاره‌اندیشی کرده بلکه شاهد آینده‌ای به مراتب بهتر باشیم. ان‌شاءالله.
-------------------------------------
رحیم جهانبازی
فعال اجتماعی و رسانه
نام شما

آدرس ايميل شما

متاسفانه جایی که طایفه گرایی رواج داشته باشه امکان حل این مشکلات وجود ندارد
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر نگارنده متن که مشکلات یاسوج را بخوبی بیان کرد
اگه مسئولین بتوانند با ایجاد چند زیر گذر کوچک در شهر وراه اندازی کمربندی ارم به بنسنجان وهمچنین بلوار ملک حسینی را راه اندازی کنند مشکل اصلی ترافیک حل میشود ولی اراده کجاست شورای شهر خواب وبقیه هم چسپیدن به نمایندگان مجلس که یه وقت میز مدیریت خود را از دست ندهند مردم هم که مظلومانه لگدمال میشوند
Iran, Islamic Republic of
ایهالناس ،،شهرداری فقط یک مشکل داره که مادر تمامی مشکلات است اون اینه که خارج از صوابط و بدون نیاز بالغ بر ۱۴۰۰ نیرو گرفته که فقط ۲۰۰تاش برابر چارت سازمانی لازم بود و همین تعداد را می بایست بر اساس مجوز و امتحان و گزینش وارد میکرد ولی هر شهرداری و شورایی نیرو وارد کردند و امروز تو حقوقشن موندند و تمام بودجه ای که تحت عنوان عوا رض از این مردم فقیر گرفته میشه و باید خرج عمران و آباداتی شهر بشه تحت عنوان حقوق البته نامشروع به پرسنل که عمدتا طوایفی هستند داده میشه ،،،نتیجه تفکرات طایفیه ای و اتتخاب غیر اصلاح و منفعت شخصی همینه ،دودش به چشم همه میره
و شهر روز به روزدر حال پسرفت هست
Iran, Islamic Republic of
آین شهر کجا نوپا هست ۶۳ فقط من که متولد همین یاسوج هستم از عمر این شهر می گذر بله شما که چند سال از روستا آمده آید شهر نوپا هست
Iran, Islamic Republic of
آقا هیچی نگیم بهتره آخه خودروی که جلوی دادگستری باوجود داشتن پارکینگ وخالی بودن ظرفیت آن خیابان و راه مردم را بسته هر روز این شیوه تکرار میشه و هیچکس برخورد نمیکنه به نظر باید کار فرهنگی بشه یا پلیس با کم کاری توان ندارن یا مدیران از این وضعیت راضی هستن .این چنین راننده ای نباید بخاطر تعرض به حریم بقیه مجازات بشه
وحید
United States
شهردارازاصفهان بیارین حتی شهردارزن هم باشه توفکر شهرهست
یعقوب
Iran, Islamic Republic of
واقعا اگر صحابی دراین شهر بود نباید از این شهردار بپرسند آخه آسفالتی که این موقع سال تو فصل سرما ریختید الان همه مردم خودشان می بینند آسفالت مثل ماسه شده فقط مثلاً میخان بگن ما آسفالت کردیم بابا بسه دست از این مسخره بازی بردارید
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1