تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۷۱۰۰۹
یادداشت؛

نقدی بر سخنان «هدایت‌خواه» در همایش شکوه مشارکت

۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نقدی بر سخنان «هدایت‌خواه» در همایش شکوه مشارکت
کبنا ؛حمید محمدی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مطلبی به سخنان ستار هدایت‌خواه در همایش شکوه مشارکت واکنش نشان داد و نوشت: در همایش تحت عنوان «شکوه مشارکت» ستار هدایت‌خواه در خلال برشمردن اتفاقات مهم به وقوع پیوسته در دی ماه، مطالبی بیان کردند. در صحبت‌های‌ ایشان مواردی نامعقول، ناهمگون، خارج از مهارت بیان، وجود داشت که به طور اختصار اشاره خواهم کرد.
۱-در رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) بیش از ۵۰ حق بیان می‌شود که یکی از آن حقوق مربوط به زبان است. یکی از وظایف زبان دوری از سخن ناپسند و عدم بیان لغزش‌های مؤمنان است. قرآن می‌فرماید: زبانت را حمل بر ادب کن و بر محور اخلاق رفتار نما. آیه ۱۴۸ سوره نسا با عنوان آیه جهر به سوء می‌فرماید: «لا یحب‌الله الجهر باسوء من القول». خداوند افشا و علنی کردن سخن، درباره بدی‌های دیگران را دوست ندارد.
منظور از (جهر به سوء من القول) هرگونه ابراز و اظهار لفظی است؛ خواه به صورت شکایت، حکایت، مذمت یا غیبت. این‌ها مذمت بد زبانی از نگاه قرآن است. پیام این آیه ان است که شخصیت مؤمن همانند جان و مال او در‌امان است؛ هتک حرمت و برملا ساختن عیب‌ها و نقایص مردم حرام و موجب ناخشنودی خداوند است.
خداوند در قرآن هر سخنی که ناراحتی و هتک حرمت مؤمن را به همراه داشته باشد ممنوع کرده و موجب خشم خداوند است.
۲- آقای هدایت‌خواه با لحنی سبک و تحقیرآمیز به قصد عقده‌گشایی نام اشخاص بزرگ و مسئولان اول کشور را به زبان می‌آورد که استعمال اینگونه الفاظ از مصادیق توهین به حساب می‌آید.
۳- از کسانی صحبت به میان می‌آورد که در قید حیات نیستند و شرایط حضور و پاسخگویی را ندارند؛ نباید به نسلی که انقلاب را ایجاد کرد «انگ» بست.
۴- ضرورت حرمت و آبرو از آموزه‌های ارزشمندی است که مورد تأکید اسلام قرار گرفته است، آبروی مؤمن از چنان تقدسی برخوردار است که اسلام به کسانی که این حریم را رعایت نکنند هشدار داده و عذاب را به آن‌ها وعده داده است.
5- معمولاً کسانی که توان رویارویی با افراد را ندارند و فاقد منطق قوی هستند لغزش‌های دیگران را پیگیری می‌کنند و دست به افشاگری می‌زنند و تلاش می‌کنند از این طریق برای خود آبرو و اعتبار کسب نمایند. امام صادق در روایتی از قول پیامبر اکرم می‌فرماید: (لا تطلبوعثرات المؤمنین فان من تتبع عثرات اخیه و من تتبع الله عثراته یفضحه ولو فی جوف بیته). لغزش‌های مؤمنان را دنبال نکنید، هرکه به دنبال بیان لغزش‌های مؤمن باشد خداوند تمام لغزش‌های او را دنبال خواهد کرد و او را حتی در میان خانه‌اش رسوا می‌سازد.
یکی از حرمت‌های پنجگانه مملکت خداوند از نگاه حضرت رسول گرامی اسلام؛ (حرمت آبروی مؤمن است). مقام معظم رهبری فرموده‌اند: تا وقتی از طریق قانونی جرمی ثابت نشده است نه در خود قوه، نه در بیرون قوه، نه در تریبون‌ها و منبر‌های رسمی، کسی حق ندارد آبروی یک مسلمان را ببرد.
۶: سؤال من از آقای هدایت خواه این است جنابعالی که برای زیر سؤال بردن شورای نگهبان و استوانه انقلاب مرحوم هاشمی رفسنجانی که امام (ره) در مورد او فرمودند: (تا انقلاب زنده است، هاشمی زنده است). محدودیتی نداری؛ چطور برای نام بردن از نادر منتظریان به عنوان کاندیدای اصلح محدودیت داری؟
‌گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن/ مصلحی تو‌ای تو سلطان سخن.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1