تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : ۴۷۵۲۰۱
ملک‌زاده، رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح کرد

زنگ خطر سه سرطان تیروئید، معده و پوست در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد/ سرطان روده بزرگ‌مردان ما نسبت به مردان کشور بیشتر است/ غربالگری مردم در دستور کار است/ عوامل روانی و استرس در تضعیف سیستم ایمنی و بروز سرطان مؤثر است

۱
۱
زنگ خطر سه سرطان تیروئید، معده و پوست در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد/ سرطان روده بزرگ‌مردان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مردان کشور بیشتر است/ غربالگری مردم در دستور کار است/ عوامل روانی و استرس در تضعیف سیستم ایمنی و بروز سرطان مؤثر است
کبنا ؛رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: باتوجه‌به بروز برخی سرطان‌ها در استان، یکی از اولویت‌هایی که امسال داریم پیشگیری و کنترل سرطان‌هاست و از اهداف مهم معاونت بهداشت است.
به گزارش کبنا، دکتر محمد ملک‌زاده روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا نیوز اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش کشوری (سال ۱۳۹۷)، در استان کهگیلویه و بویراحمد میزان بروز سرطان پستان ۲۴.۳۱ در ۱۰۰ هزار نفر است و در کشور ۴۴.۳۴ در ۱۰۰ هزار نفر است و وضعیت استان نسبت به کشور بهتر است.
وی افزود: میزان بروز سرطان تیروئید ۱۳. ۶۶ در ۱۰۰ هزار نفر در استان است؛ اما در کشور ۸. ۱۷ در ۱۰۰ هزار نفر از کشور است.
رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استان میزان بروز بالایی نسبت به کشور دارد. سرطان پوست هم میزان بروز بالایی در استان نسبت به کشور دارد.
وی تأکید کرد: سرطان معده هم میزان بروز استان نسبت به کشور بالاتر است. سرطان پروستات میزان بروز استانی کمتر از کشوری است. سرطان روده بزرگ هم میزان بروز در استان کمتر از کشور است.
ملک‌زاده ابراز کرد: بروز سرطان‌های تیروئید، پوست و معده در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده و نیاز است کارهای تحقیقاتی صورت گیرد.
رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: سرطان معده در مردان استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مردان کشور بالاست و این موضوع نیز نگران‌کننده است.
وی ادامه داد: سرطان روده بزرگ‌مردان ما نسبت به مردان کشور بیشتر است.
رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: لازم است تحقیقات گسترده‌ای در خصوص سرطان معده مردان استان صورت بگیرد.
ملک‌زاده، رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد
وی بیان کرد: سرطان تیروئید در زنان استان ما نسبت به مردان بیشتر است که باید کاملاً تحقیقات انجام بگیرد و البته صحبت‌هایی نیز انجام‌گرفته است.
رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سرطان پوست و معده زنان استان ما نسبت به زنان کشور بیشتر است، گفت: در حوزه پیشگیری و درمان کارهای بزرگی انجام‌گرفته است و موضوع غربالگری بسیار مهم است. فرد باید خود را تست کنند. درصد زیادی از سرطان‌ها قابل‌پیشگیری است. حتی بسیاری هم در مراحل اولیه تشخیص قابل‌درمان است. ملک‌زاده با اشاره به اینکه غربالگری مردم در دستور کار معاونت بهداشت است، اظهار کرد: مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب، نوشیدنی‌های صنعتی، غذاهای دودی در سرطان اثر زیادی دارند.
وی افزود: سبک زندگی و فعالیت بدنی، قرارگرفتن در مقابل پرتو نور خورشید در ابتلای این بیماری‌ها تأثیر دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در انتها با تاکید بر اینکه غربالگری بسیار مهم است و تلاش داریم آن را رایگان کنیم، گفت: عوامل روانی و استرسی خیلی در تضعیف سیستم ایمنی و بروز سرطان ارتباط دارد و باید کنترل استرس را یاد بگیریم تا سیستم ایمنی‌مان را قوی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

زمانی
Iran, Islamic Republic of
والا همین طرز بیان اخبار منفی شما اقای ملک زاده بیش از پیش در بروز استرس و فضای روحی روانی استان و ایجاد سرطان مضاعف نقش داره..
اخه تو چه مسئولی هستی که بدون در نظر گرفتن فضای روانی جامعه اینگونه استرس به جامعه تزریق میکنی و روان مردم رو هدف قرار میدی؟
حیف این مسئولیت که به شما داده شده.. یک مسئول متولی سلامت، قبل از هر اظهار نظری حتی اگر حقیقت باشه باید مسئله روح و روان جامعه رو هم در نظر بگیره و خبرش رو متعارف و متناسب با وضعیت روحی جامعه بیان کنه وگرنه صرف دادن اخبار که همه میدونیم سرطان در استان ما فراوان دیده میشه.
خیلیهارو میشناسم که سرطان داشتند و بخاطر عدم اطلاع از اون در وضعیت سلامت بهتری قرار داشتند اما به محض اطلاع از اون با وجود درمان پذیری نوع سرطان، در کمترین زمان ممکن به واسطه افت شرایط روحی عمرشون رو بشما دادند اقای ملک زاده.
ظاهرا باید برای مدیران بهداشت و درمان هم کلاسهای مستمر تعامل خبری در حوزه روانشانسی و روانشاختی جامعه برگزار بشه تا اینقدر با اخبار منفی و امارهای وحشتناک، استان و جامعه رو دچار استرس فراوان و ترس و هراس نفرمایید.
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1