تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۴۷۵۰۸۸
 عکاس مطرح استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح کرد

اگر نگاه‌های مقطعی و مصلحتی برداشته شود به طور حتم فرهنگ رشد می‌کند / بعضی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ذاتاً خالی از فرهنگ و هنر هستند / یکی از سخت‌ترین کارهای عالم مدیر فرهنگی شدن در ایران است / نمایه‌ای هنردوستی از نماینده‌های ادوار کهگیلویه و بویراحمد به چشم ندیده‌ایم

۳
۰
اگر نگاه‌های مقطعی و مصلحتی برداشته شود به طور حتم فرهنگ رشد می‌کند / بعضی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ذاتاً خالی از فرهنگ و هنر هستند / یکی از سخت‌ترین کارهای عالم مدیر فرهنگی شدن در ایران است / نمایه‌ای هنردوستی از نماینده‌های ادوار کهگیلویه و بویراحمد به چشم ندیده‌ایم
کبنا ؛ عکاس مطرح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از سخت‌ترین کارهای عالم مدیر فرهنگی شدن در جامعه ایران است. برای تحرکات فرهنگی و هنری نباید فقط از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داشته باشیم، این اداره فقط یکی از متولیان فرهنگ است، ولی هنرمندان می‌توانند در همه ادارات و جریان‌های اجتماعی نقش داشته باشند. متأسفانه شاهدیم برخی از متولیان فرهنگی استان با تیم‌های محدود و افراد خاصی سالانه برنامه‌هایشان را جلو می‌برند.
حسن غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز با اشاره به اینکه برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی بین مردم بازتاب ندارند، افزود: فرهنگ دستوری، فرهنگ مناسبتی و مصلحتی فقط حفظ ظاهر می‌کند، و چون عمق و ریشه‌ای ندارد، با کوچک‌ترین جریان و تحول اجتماعی از بین می‌رود. اگر کار فرهنگی ریشه در هویت، باور و خواست مردم داشته باشد، حتماً به بار می‌نشیند، متأسفانه ما شاهد فرهنگ آماری و عکس یادگاری فرهنگی در میان غالب مسئولان هم استانی هستیم.
وی اظهار کرد: یکی از راه‌های ترویج و احیای فعالیت‌های فرهنگی جشنواره‌ها است، غالب جشنواره‌ها که قرار است یک موج فرهنگی در جامعه ایجاد کنند فقط تا زمان اهدای جوایز پابرجا هستند، و بعد از آن همه چیز تعطیل می‌شود. اگر جریان صحیح فرهنگی در جامعه جاری شود، هنرمندان باید هنر خود را از طریق عکس، بیلبورد، نقاشی دیواری، پوستر، ویدئو، نمایش و... در فضای حقیقی جامعه و شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارند، صداوسیما بازوی اهرم فرهنگی مناسبتی است؛ اما متأسفانه منحصر به جریان، نگاه و قالب خاصی است، طبیعی است که مردم سراغ شبکه‌های اجتماعی که متشکل از هزاران ساختار تلویزیونی است می‌روند تا محتواهایی غیررسمی و متناسب با ذائقه خودشان را بیابند، محتوا سازان پلتفرم‌ها برخاسته از لایه‌های جامعه هستند و معمولاً به دل مردم هم می‌نشیند. غالباً همان چیزی که در فضای پلتفرم‌های سوشال‌مدیا که در نقطه توجه مردم است، مورد مخالفت دستگاه‌ها و صداوسیما است، مدیران ارشد صداوسیما خیلی خوب این موضوع را می‌دانند و گاهی به آن اشاره می‌کنند.
این عکاس پیش‌کسوت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر نگاه مقطعی، مصلحتی در موضوع فرهنگ برداشته شود به طور حتم فرهنگ رشد و خود را ترمیم می‌کند. فرهنگ خصوصیت نمادی بشر است، دل‌مشغولی‌ها، علاقه‌مندی‌ها، پوشاک، خوراک، گفت‌وگو، طرز فکر انسان در فرهنگ دیده می‌شود.
غفاری خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت از فعالیت‌های فرهنگی در خصوص حجاب گذشته، حالا به شیوه دیگری روی آورده‌اند، اگر رضایت جمعی از مسئولان و قشر خاصی را دراین‌خصوص می‌بینیم به دلیل همین آرایش غیرفرهنگی است.
هرچقدر دنیا نگاه روبه‌جلو دارد گویی ما به عقب برمی‌گردیم، وقتی فردی به نام امام‌جمعه اشتباه و یا تخلفی انجام می‌دهد و قضیه او برای مردم شفاف نمی‌شود و یا در صورت لازم به دلیل آن تخلف به دادگاه سپرده نمی‌شود، نارضایتی شکل می‌گیرد.
یکی از سخت‌ترین کارهای عالم مدیر فرهنگی شدن در ایران است
غفاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: یکی از سخت‌ترین کارهای عالم مدیر فرهنگی شدن در ایران است، فرهنگی می‌بایست به هنرمندان و افراد با عقاید و گرایش‌های مختلف، مذهبیون، سیاسیون، روحانیون، دولت و... جواب پس بدهد، خیلی سخت است که این مدیر بخواهد برای اجرای برنامه‌های خود میان این افراد تعادل ایجاد کند. گاهی برخی از مدیران فرهنگی باید متناسب بافرهنگ بومی از خود اقتدار نشان دهند و خروجی اثرگذاری داشته باشند. اما متأسفانه نوآوری و خلاقیت در ساختار نظارت بالابه‌پایین و دستورالعملی واقعاً کار سختی است.
وی افزود: برای تحرکات فرهنگی و هنری نباید فقط از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داشته باشیم، این اداره فقط یکی از متولیان فرهنگ است، ولی هنرمندان می‌توانند در همه ادارات و جریان‌های اجتماعی نقش داشته باشند. متأسفانه شاهدیم برخی از متولیان فرهنگی استان با تیم‌های محدود و افراد خاصی سالانه برنامه‌هایشان را جلو می‌برند.
بعضی مسئولان استان ذاتاً خالی از فرهنگ و هنر هستند
غفاری گفت: بعضی مسئولان ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد ذاتاً خالی از فرهنگ و هنر هستند، آنها خیال می‌کنند تقسیم کارکرده‌اند و هنر و فرهنگ کار اداره ارشاد است غافل از آنکه همه در مقابل فهم و عمل فرهنگی و هنری باید مسئول باشند.
 عکاس بین‌المللی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با <a href='https://www.kebnanews.ir' target='_blank'>کبنا نیوز</a>
چقدر دیده‌اید که مسئولان استانی از هنرمندان برای گسترش فعالیت‌های اداره خود استفاده کنند، چند نقاشی دیواری راجع به آب، گاز، سوخت، حقوق شهروندی دیده‌اید؟ در کل شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد در کدام شهرداری دیده‌اید که از مشارکت هنرمندان استفاده کرده باشند؟ در کدام اداره خوشنویسی یا پوستری دیده‌اید؟ یاد ندارم که تاکنون یک مدیر استانی بخواهد از هنرمندان مشورت بگیرد یا پیشنهاد و سفارشی به جامعه‌ی هنری داده باشند. حتی شرکت‌های بخش خصوصی استان هم به تقلید روش دولتی از هنرمندان استفاده نمی‌کنند و حمایتی هم در کار نیست.
وی بیان کرد: وقتی جشنواره یا مسابقه‌ای در استان‌های دیگر برگزار می‌شود، می‌بینیم که حامی جشنواره یک شرکت خصوصی است، یاد ندارم که شهرداری یک‌بار برای زیباسازی شهر از جمع هنرمندان نظری خواسته باشد و فراخوانی داده باشد. درحالی‌که در استان‌های دیگر این اتفاق مرتب در حال رخ‌دادن است. اجازه دهید خودم را مثال بزنم: من پیرامون میراث‌فرهنگی و معنوی استان آرشیو عکس دارم، ولی یک‌بار با من تماس نگرفته‌اند، تمام عشایر کشور را عکاسی کرده‌ام، پژوهش عکاسانه در مورد عشایر کشور دارم، می‌دانیم حوزه هنری برنامه‌های عشایری کشوری را پیش می‌برد هیچ پیشنهادی در سطح ملی یا استانی به من نداده است.
اداره ارشاد با این طیف گسترده هنرمندان، دست‌تنها است
غفاری گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با این طیف گسترده هنرمندان، دست‌تنها است، ما آن‌طور که باید از سازمان منابع طبیعی، آب و فاضلاب، شرکت نفت و سایر اداره‌ها و بخش‌های خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده نکرده‌ایم، اداره ارشاد وظیفه‌ای برای اشتغال‌زایی هنرمندان ندارد، و هنرمندان باید بتوانند باهنر خود در سطح جامعه و ادارات مختلف درآمد کسب کنند.
وی افزود: تاکنون نمایه‌ای هنردوستی از نماینده‌های ادوار کهگیلویه و بویراحمد به چشم ندیده‌ایم، نماینده‌های بویراحمد و گچساران در دوره پیشروی مجلس امید جامعه هنری و فرهنگی هستند.
این عکاس مطرح کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در دور قبل ۳ نماینده‌ی کهگیلویه و بویراحمد مجلس هیچ برنامه و جلسه‌ای با هنرمندان نداشتند، و حتی یکی از آن‌ها کتابی مطرح داشت که به‌واسطه همین کتاب هم در فضای فرهنگی و هنری شناخته شد. یاد ندارم هیچ نماینده‌ای به‌غیراز آقای تاج‌گردون با هنرمندان استان نشست و جلسه داشته باشد.
غفاری ادامه داد: در این دوره انتخابات مجلس برای اولین‌بار است که نماینده‌ای در بویراحمد با حمایت هنرمندان به مجلس رفته است، آقایان تاج‌گردون و بهرامی از امیدهای جامعه هنری و فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که با حمایت برخی از هنرمندان در استان روبه‌رو شدند، باید ببینیم آیا همچون نماینده‌های پیشین هنرمندان را تنها می‌گذارند یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما

نجف اباد مسکن مهر
Iran, Islamic Republic of
سلام عر ض ادب واحتر ام خدمت استاد عزیز هز مند ملی وفر املی استان در طول تاریخ اداره ار شاد استان هیچ نماینده ای با بر نامه تر وهمر اه تر از دکتر هدایتخواه بر ای هنر مندان نبوده ونه خواهد بود
برادر
Iran, Islamic Republic of
بی شک شما از هنرمندان خوب استان هستید اما نگاه شما به مقوله فرهنگ ابتدایی و برداشت شخصی می باشد.
اداره فرهنگ و ارشاد باید مدیر کارهای فرهنگی در تمام استان باشد
ضمن حفظ توانمندی اجرایی خود در حوزه های تخصصی باید بتواند از توانمندی سایر دستگاه ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی بهرمند شود.
اما مدیران ناتوان و ضعیف توانایی چنین مهمی را ندارند.
United States
هم تموم که اومی تاج و بهرامی؟ مه احمدی نژاد ..
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1