تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۷۱۱۰۵
جهان در باره حادثه کرمان چه گفت؟

همه نظرات مقامات و رسانه‌های خارجی درباره حادثه کرمان

۰
جهان در باره حادثه کرمان چه گفت؟
کبنا ؛وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب مدعی شد که واشنگتن به هیچ وجه در انفجار‌های ایران دخالتی نداشته است و دلیلی وجود ندارد که باور کنیم اسرائیل در این انفجار‌ها دست داشته است. تاکید ایالات متحده بر اینکه عمیقا نگران خطر گسترش درگیری غزه به سایر جبهه هاست و آمریکا تمایلی به آن ندارد در خطی که این کشور دنبال کرده کاملا مشخص است. یعنی تاکید بر جنبه تروریستی بودن حادثه.
به گزارش دنیای اقتصاد، در این چارچوب سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با بیان اینکه برای ما روشن است که این یک حمله تروریستی بود، مدعی شد: این حمله تمامی نشانه‌های داعش را دارد. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز تاکید کرد: داعش هنوز یک تهدید تروریستی پابرجاست. این مقام شورای امنیت ملی آمریکا وجود ارتباط میان تحولات غزه و این حادثه تروریستی را رد کرد و گفت که آمریکا فعلا به چنین شواهدی دست نیافته است. طبق بیانیه‌ای که داعش در کانال‌های تلگرامی وابسته به خود منتشر کرده، انفجار‌های روز چهارشنبه توسط ۲ عامل انتحاری انجام گرفته است.
همزمان اعضای شورای امنیت در جلسه خود با پرداختن به این حادثه تاکید کردند که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدید‌ها برای صلح و امنیت بین‌المللی است. اعضای شورای امنیت از همه کشور‌ها خواستند تا بر اساس تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، با دولت ایران و سایر مراجع ذی‌ربط در این زمینه همکاری فعالی داشته باشند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به همراه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شی جی پینگ رئیس‌جمهور چین و جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام‌های جداگانه بر تروریستی بودن این حادثه تاکید و آن را در همه اشکال محکوم کرده‌اند. کشور‌های اروپایی آلمان، فرانسه، نروژ، انگلیس، سوئیس، اتریش، بلژیک، ایتالیا، صربستان، ایرلند، هلند و بلاروس هم با برجسته کردن تروریستی بودن حادثه آن را محکوم کردند. کشور‌های منطقه از جمله عراق، سوریه، مصر، اردن، قطر، لبنان، عربستان‌سعودی، امارات، عمان، کویت، بحرین، تشکیلات خودگردان فلسطین، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و گرجستان نیز با محکومیت این اقدام تروریستی، به مردم ایران تسلیت گفتند.
در آسیا کشور‌های چین، کره جنوبی، هند، بنگلادش و مالزی، کشور‌های آفریقایی موریتانی و لیبی و همچنین کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، برزیل، کلمبیا، بولیوی و مکزیک در قاره آمریکا جزو کشور‌هایی بودند که تاکنون این حادثه را محکوم کرده‌اند. در حالی که تاکید بر جنبه تروریستی بودن حادثه به‌ویژه از سوی گروه تروریستی داعش عمده واکنش‌های دولت‌ها، چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی را به خود اختصاص داده است، اما در بیانیه حماس تاکید شده کلیه اقدامات تروریستی علیه غیرنظامیان که به دنبال ایجاد بی ثباتی و ناامنی در جمهوری اسلامی ایران است، در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و نقشه‌های شوم آن علیه امنیت و منافع مردم منطقه صورت می‌گیرد. همین خط از سوی انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام و تاکید شده این انفجار‌ها در راستای تلاش‌ها برای مقابله با ایران و نقش آن در مبارزه با استکبار و حمایت از مساله فلسطین و مقاومت است.
گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه نیز همین رویکرد را اتخاذ کرده‌اند. مساله‌ای که نشان از هدایت گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در خدمت منافع آمریکا و اسرائیل در سطح منطقه‌ای است که گروه‌های مقاومت نزدیک به ایران به آن اعتقاد دارند. بازتاب این حادثه در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اما علاوه بر منشأ تروریستی بودن، واکنش ایران برای انتقام سخت نیز مورد اشاره قرار گرفته است. شبکه الجزیره در گزارشی با بیان اینکه جهان به انفجار‌های دوقلویی که ده‌ها نفر را در ایران کشته است، واکنش نشان می‌دهد، نوشت: تهران وعده پاسخ سخت به حمله در جنوب شرق کرمان را داده است.
خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه گروه تروریستی داعش روز پنج‌شنبه مسوولیت دو انفجار در ایران را بر عهده گرفت که در آن نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، نوشت: تهران قول انتقام خونین‌ترین حمله از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را داده است. این خبرگزاری به وقوع حوادث تروریستی در ایران که توسط داعش انجام شده اشاره کرد و نوشت: در سال ۲۰۲۲ داعش مسوولیت حمله مرگبار به زیارتگاه شیعیان در ایران را بر عهده گرفت که منجر به کشته شدن ۱۵ نفر شد، در حالی که حملات قبلی که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت شامل دو بمب‌گذاری در سال ۲۰۱۷ بود که مجلس ایران و مرقد [امام]خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد.
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به تروریستی بودن حمله توسط داعش در گزارشی می‌نویسد: داعش که وابسته آن در افغانستان یعنی داعش خراسان بار‌ها ایران را به تهمت شرک و ارتداد تهدید کرده، مسوولیت چند حمله قبلی به ایران را بر عهده گرفته است. مقامات ایرانی قبلا اعلام کرده‌اند که دست کم ده‌ها حمله دیگر داعش را خنثی کرده‌اند. گاردین نیز با پرداختن به گزارشی در این باره و با بیان اینکه واکنش‌های اولیه ایران به حمله کرمان انگشت اتهام را به سوی آمریکا و اسرائیل نشانه رفت، می‌نویسد: در حالی که تهران تدابیر امنیتی در مرز‌های شرقی خود را تشدید می‌کند، شاخه افغان داعش مسوولیت انفجار در کرمان را بر عهده گرفت. گاردین می‌نویسد: یکی از اهداف اصلی ایران محدود کردن میزان تردد از مرز‌ها خواهد بود، چیزی که با طالبان مورد بحث قرار خواهد گرفت.
احمد مسعود، یکی از رهبران اپوزیسیون افغانستان در پیام تسلیت خود به ایران آشکارا اعلام کرد که معتقد است داعش دست داشته است. موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک نیز در تحلیلی نوشت: اگر این حمله توسط شاخه دولت اسلامی مستقر در افغانستان، موسوم به داعش خراسان انجام شده باشد، تعجبی ندارد. رویکرد طالبان، داعش را در داخل افغانستان تضعیف و برخی از اعضای آن را مجبور به نقل مکان به کشور‌های همسایه کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1