تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۴۶۲۶۴۲
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد:

حمایت یونسکو از ذخیرگاه زیست کره دنا 10 سال تمدید شد

۱
۰
حمایت یونسکو از ذخیرگاه زیست کره دنا 10 سال تمدید شد
کبنا ؛با تلاش و دفاع محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد ذخیره گاه زیست کره دنا برای 10 سال دیگر در فهرست جهانی شبکه ذخیرگاه زیست‌کره یونسکو تمدید شد.
به گزارش کبنا نیوز، در تیرماه 1390 با حضور نمایندگانی از یونسکو 255 هزار هکتار از وسعت جغرافیایی استان در قالب 2 منطقه حفاظت شده یک پارک ملی، 2 منطقه شکار ممنوع و نیز بخشی از مناطق آزاد استان به‌عنوان دهمین ذخیرگاه زیست کره ایران و نخستین بعد از انقلاب مصوب و اعلام شد.
مطابق با قوانین ذخیره گاه های زیست کره یونسکو، هر 10 سال یکبار شرح اقدامات صورت گرفته در کمیته بین المللی مشورتی ذخیرگاه های زیست کره بازنگری می شود. درصورتی‌که  عملکرد مسوولین هر ذخیرگاه در این کمیته بین المللی قابل دفاع نباشد سازمان ملی یونسکو حمایت خود را از آن ذخیرگاه بر می دارد.
برهمین اساس مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد – صبح امروز 2 خرداد 1402 از تمدید 10 ساله ذخیرگاه دنا در مقر یونسکو در پاریس خبر داد .
اسلام جاودان خرد گفت: برای تمدید و ابقاء هر ذخیرگاه و  نیز حمایت یونسکو، مسئولین ذخیرگاه موطفند هر 10 سال یک بار گزارشی از اقدامات حفاظتی، مشارکتی و مدیریتی ذخیرگاه خود را به کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سپس مقر جهانی در پاریس ارائه دهند.
وی افزود: کارشناسان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، برای ابقاء ذخیرگاه زیست کره دنا در فهرست جهانی ذخیرگاه های زیست کره، با حضور 4 روزه خود در تهران با ارائه برنامه های اجرا شده در مدت  10 ساله ی گذشته به دو زبان فارسی و لاتین و نیز ارسال مستندات به کمیته بین المللی مشورتی ذخیره گاه‌های زیست کره که از 27 تا 30 مارس 2023 در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد موفق شدند  نمره ابقاء و تمدید 10 ساله دیگر را  کسب نمایند.
جاودان خرد نصریح کرد: چنانچه عملکرد ارائه شده برای سازمان یونسکو قابل دفاع نبود و امتیازات لازم را کسب نمی کرد ذخیره گاه زیست کره دنا از فهرست ذخیرگاه خارج و درنهایت از چرخه حمایتی یونسکو محروم می شد.
وی ضمن تبریک این موفقیت به مردم فهیم کهگیلویه وبویراحمد و نیز  تشکر از همکاران محیط زیست در استان و سازمان مرکزی و نیز قدردانی از جوامع محلی، از تشکل های زیست محیطی که از سال 1390 تا 1400 با این اداره همکاری داشتند تقدیر کرد و گفت: این سربلندی و موفقیت مرهون همراهی مردم و جوامع محلی در کمک به حفاظت از پارک ملی و ذخیرگاه زیست کره دنا بود، قطع به یقین اگر همکاری مردم نبود این موفقیت حاصل نمی شد.
گفتنی است: پس از کسب این موفقیت، معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اهداء لوح سپاسی از اسلام جاودان خرد مدیرکل ، جمشید عبدی پور معاون محیط طبیعی و پارسا آرامش نیا معاون پارک ملی دنا تجلیل نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما

اگاه
Iran, Islamic Republic of
دنا را دلسوزان واقعی آن در شاهین ءذشته به پارک ملی و ذخیره گاه ارتقا دادند و عملکرد ۱۰ ساله آنها به قول خودتان باعث تمدید ۱۰ سال دیگر شد ،حالا عملکرد شما در این خصوص چی بوده،اگر عملکرد گذشتگان نبود شما جیزی برای دفاع نداشتید.
پس عملکرد خوبی داشته باشید تا آیندگان جیزی برای دفاع داشته باشند.
صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

صدای این آژیر خطر آیا به گوش کسی خواهد رسید؟

طی یک دهه آینده یعنی زمانی که دهه شصتی‌ها به سن بازنشستگی برسند، بحران یا حتی فاجعه‌ای ...
کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کهگیلویه مانع تسریع احداث پل روستای ...
پایان دریابان در «شورا»

پایان دریابان در «شورا»

اتفاقی که خیلی قبل‌تر منتظرش بودیم رخ داد. سرانجام سردار علی‌اکبر احمدیان با حکم رهبری ...
1