تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۴۷۵۹۱۸
فراز و فرود‌های احمدی نژاد در ترازوی نقد؛

احمدی‌نژاد ظهور یک تفکر دوگانه بود

۰
احمدی‌نژاد ظهور یک تفکر دوگانه بود
کبنا ؛علی باقری دولت‌آباد نویسنده کتاب «فراز و فرود‌های احمدی نژاد» در آیین نقد این کتاب گفت: احمدی نژاد یک تفکر و پدیده دوگانه بود که اگر برود احمدی نژاد‌های دیگر ظهور می‌کنند.
به گزارش کبنا؛ مؤلف کتاب «فراز و فرود‌های احمد نژاد» ظهر امروز در دانشگاه یاسوج بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در برگزاری نقد کتاب بسیار موفق عمل کرده است که نسبت به سایر استان‌های بزرگ کشور این عمل قابل تحسین است.
وی تصریح کرد: رفتار‌های دوگانه‌ای که از احمدی نژاد در هنگام ریاست جمهوری وی شکل گرفت سبب به وجود آمدن فضای تند و شیفتگی دانشجویان نسبت به مواضع و رفتار‌های وی شد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: دانشجویان عکس رئیس جمهور را در جیب‌هایشان می‌گذاشتند و خدمات دولت را منحصر به شخص احمدی نژاد میدانستد به صورتی که نمی‌شد احمدی نژاد را نقد کرد.
باقری یادآور شد: بعد از به قدرت رسیدن حسن روحانی نیز شیفتگان احمدی نژاد از پشت بوم افتادند و برعکس گذشته تمام مشکلات را به گردن وی انداختند.
نویسنده کتاب با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای بود که مجاهدین خلق مردم را به رای دادن به احمدی نژاد سفارش می‌کردند، گفت: مجاهدین خلق معتقد بودند تنها کسی که جمهوری اسلامی ایران را می‌تواند ساقط کند، احمدی نژاد است.
احمدی‌نژاد یک پدیده بود
وی با تأکید بر اینکه احمدی‌نژاد یک پدیده بود و هیچکس انتظار نداشت رای بیاورد، بیان کرد: دانشجویان با هزینه دانشگاه پوستر طراحی می‌کردند همچنین ستاد مردمی داشت و این را در کابینه‌اش نیز مشاهده کردیم که عمر وزرات‌ها به یکسال نمی‌رسید.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: احمدی نژاد زمانی که از قدرت دست کشید نیز تلاش‌های کرد تا بتواند بقایی و مشایی را به قدرت برساند و خود برای کاندیداتوری ثبت نام کرد اما رد صلاحیت شد.
کتاب فراز و فرود‌های احمدی نژاد
باقری با تأکید بر اینکه کسی می‌تواند پیروز شود که خواهان گفتمان عدالت خواهی باشد و همچنین اتفاقی نیز افتاد، گفت: آیت الله رئیسی رئیس جمهور شد و اکثر اعضای کابینه‌اش متعلق به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد است.
عدالت؛ گمشده انسان‌ها
وی با اشاره به اینکه عدالت گمشده انسان‌ها است و همه در سعی احقاق حقوق مردم دارند، بیان کرد: اگر رئیسی نیز پرچم عدالت خواهی را کنار بگذارد بعد از ده سال نیز کسی با همین شعار بیاید قطعاً رئیس جمهور خواهد شد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: گفتمان‌های رئیسی مانند احمدی نژاد است و عملکرد مشابه‌ای دارند هرچند رئیسی ادبیات جدیدی به وجود نیاورده است.
نویسنده کتاب با بیان این‌که در کتاب« فراز و فرود‌های احمدی نژاد» سعی بر واکاوی‌اندیشه‌های وی داشتم، گفت: سخنان احمدی نژاد در برخی مواقع شبیه صحبت‌های شهید بهشتی و مطهری بود اما چون سخنان دیگری از این شهیدان شنیدیم بقیه مواضع آنان را فراموش کردیم.
کتاب فراز و فرود‌های احمدی نژاد
وی با تأکید بر اینکه احمدی نژاد زایید‌ه‌ای دوران خودش بود، خاطرنشان کرد: وی دنبال گمشده‌های خویش بود چیز‌های که سال‌ها گم کرده بود و بعد از مدت‌ها دنبال آن‌ها می‌گشت.
باقری گفت: احمدی نژاد دانشجوی فعالی بود اما سابقه مبارزتی سیاستی نداشت و مانند دیگر رئیس جمهور‌ها زندانی و تبعید نشده بود، تنها جنبش فعال دانشجویی بود که در وی اثر می‌گذاشت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه وی علاقه‌مند به شهادت بود، گفت: سنت دیدار با خانواده شهیدان را احمدی نژاد باب کرد؛ وی احساس دین نسبت به خانواده‌های ایثارگر و شهیدان داشت.
نویسنده کتاب تصریح کرد: یاد و خاطره احمدی نژاد همواره در دل مردم است و در کشور به خصوص مناطق محروم همواره از خدمات وی یاد می‌کنند.
باقری در پایان گفت: عدم مطالعه تاریخ باعث می‌شود تا ندانسته اشتباهاتی را انجام می‌دهیم.
نوشتن در خصوص آدم‌های که هم منفور و هم محبوب‌اند، سخت است
همچنین در ادامه ابراهیم عباسی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه شجاعت و جسارت نویسنده در اصرار به نوشتن این کتاب ستدونی است، گفت: هیچ منبعی برای نوشتن کتاب وجود نداشت و نوشتن در خصوص شخصیت‌های که هم منفور و هم محبوب‌اند، سخت است.
وی ادامه داد: نویسنده مقالات و کتاب‌های فراوانی را مطالعه کرده و قلم روانی نیز دارد زیرا میدانست که مخاطب عموم دارد.
عباسی به حسن نیت نویسنده اشاره و بیان کرد: نویسنده در ارزیابی شخصیت احمدی نژاد دید منصفانه‌ای دارد و نیاز است که ابعاد مثبت و منفی شخصیت‌ها گفته شود که این را به خوبی رعایت کرده است.
منتقد کتاب«فراز و فرود‌های احمدی نژاد» اضافه کرد: کتاب فصل‌بندی مناسبی دارد و تلاش شده تا بررسی کامل از پدیده احمدی نژاد را به خصوص در فصل‌های جدا در این کتاب بیاورد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمینه‌های سیاسی در این کتاب بیشتر جای بحث دارد، گفت: کتاب «فراز و فرود‌های احمدی نژاد» بیشتر به نقش احمدی نژاد در دهه شصت و بعد پرداخته است و از گفتن تأثیرگذاران بر شخصیت احمدی نژاد به خصوص در انقلاب۵۷ ک وی جوان بود بازماند.
عباسی خاطرنشان کرد: محیطی که احمدی نژاد با آن‌ها ارتباط دارد نیز اهمت فراوانی دارد اما نویسنده بیشتر به شواهد پرداخته است.
این استاد داتشگاه معتقد است که استخدام برخی از نظریات مانند اجتماع‌گران بهتر می‌تواند احمدی نژاد را معرفی کند.
عباسی به ابزاری بودن نزدیک شدن احمدی نژاد به روحانیت اشاره کرد و گفت: بعد از حمایت‌ها روحانیون حامی وی منتقد احمدی نژاد شدند و این نیز برگرفته از نزدیکی عقیده وی به حزب زحمت کشان و حجته بود.
کتاب فراز و فرود‌های احمدی نژاد
احمدی‌نژاد تحت تأثیر انجمن حجتیه و حزب زحمت‌کشان بود
وی ادامه داد: احمدی نژاد در دهه ۵۰ تحت تأثیر گروه حجتیه و حزب زحمت کشان است و نویسنده در نگارش کتاب از آن غافل مانده است.
عباسی عنوان کرد: مهدویت در دوره احمدی نژاد بسیار گسترش داده شد در حدی که برخی از علما تذکر می‌دادند و برخی نیز وی را زمینه ساز ظهور میدانستند.
عباسی در پایان گفت: نوشتن چنین کتاب‌های علوم سیاسی را به روز می‌کند.
نوشتن در خصوص سیاسمتدارن صاحب منصب سخت است
در ادامه نیز ابوذ رفیعی عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه تلاش‌های نویسنده برای نگارش کتاب ستودنی است، گفت: احمدی نژاد همچنان در قدرت حضور دارد برای همین نوشتن کتاب در خصوص وی شجاعت می‌خواد اما نویسنده با قلم روان و شیوایش آن را به خوبی انجام داده است.
وی با تأکید بر اینکه نمودار‌های کتاب کمرنگ بود و به درستی قابل خواندن نبود، گفت: اگر در پایان کتاب فهرست اعلامیه باشد بهتر است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه کیفت ظاهری کتاب خوب است، گفت: در کتاب به سیاست داخلی کمتر پرداخته شده است اما به سیاست‌های اقتصادی و خارجی وی پرداخته شده است و این توازن را به هم می‌زند.
رفیعی ادامه داد: احمدی نژاد به آمریکای لاتین پرداخته و سرمایه‌گذاری فراوانی برای آن کشور‌ها انجام داده اما در کتاب به آن پرداخته نشد.
کتاب فراز و فرود‌های احمدی نژاد
این استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت احمدی نژاد در دو دوره گفت: به‌اندیشه و سیاست‌های وی اشاره‌ای نشده است و ساختار‌های کلان ظهور و افول احمدی نژاد در این کتاب مشخص نیست.
گفتمان اصلی احمدی نژاد عدالت طلبی بود
در ادامه نیز رضا التیامی عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج گفت: خبرگزاری‌ها و سایت‌ها رفتار و سخنان احمدی نژاد را نقد می‌کنند اما در واقع نمی‌دانیم خواسته و نظر اصلی وی چیست.
وی اظهار کرد: به قدرت رسیدن روحانی نیز مانند احمدی نژاد شکل گرفت و کسی احتمال رای آوردن وی را نداشت اما تنها روی احمدی نژاد بحث می‌شود.
التیامی در پایان گفت: گفتمان اصلی احمدی نژاد عدالت طلبی بود اما در کتاب بررسی نشده است باوجود آنکه عدالت خواهی وی نشات گرفته از سخنان امام خمینی بود.

کتاب فراز و فرود‌های احمدی نژاد

کتاب فراز و فرود‌های احمدی نژاد

کتاب فراز و فرود‌های احمدی نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
1