تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۷۴۸۳۱
کار بزرگی که دولت در بویراحمد شروع کرد

منفعت میدان گازی مختار برای کهگیلویه و بویراحمد و ایران + فیلم و تصاویر

۳
۰
منفعت میدان گازی مختار برای کهگیلویه و بویراحمد و ایران + فیلم و تصاویر
کبنا ؛بهره‌برداری از میدان گازی مختار با ذخیره بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی یکی از گام‌های مهم عملی دولت سیزدهم است که بیش از چند دهه این سرمایه عظیم دست‌نخورده باقی‌مانده بود؛ اما اکنون حفر نخستین چاه آن آغاز شده است.
به گزارش کبنا، مخزن گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است که چندین دهه در هاله‌ای از فراموشی به سر می‌برد.
میدان گازی یا میدان گاز طبیعی (Natural gas field) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل‌وانفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می‌شوند.
   
فیلم| بازدید مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی میدان گاز مختاری بویراحمد 

آغاز بهره‌برداری از میدان گازی مختار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میدان گازی مختار کار بزرگی است که در این دولت آغاز شده است و شروع گفت‌وگوهای آن در دولت سیزدهم بوده است.
سید علی احمدزاده افزود: در دیدار با وزیر نفت درخواست بهره‌برداری از گاز مختار داده شد. اعلام کردیم که این میدان می‌تواند ناترازی گاز در کشور را رفع کند و فوراً پذیرفتند و دستور دادند.
وی تأکید کرد: هم اینک پیمانکار آن انتخاب شده است و چاه اول آن برای حفر و بهره‌برداری آماده شده است. این میدان صنایع دیگری را به دنبال دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: اکنون به دنبال نفت شورم و منطقه شبلیز هستیم. هفت حلقه چاه در این منطقه است تا بهره‌برداری شود.
احمدزاده عنوان کرد: استعداد منطقه از نظر مخازن کاملاً شناسایی نشده است. باید مطالعات کامل بشود حتی تا لردگان چهارمحال‌وبختیاری این منطقه نفتی ادامه دارد و یک منطقه عظیم نفتی است.
وی ادامه داد: وزارت نفت در حال متقاعدشدن است که مطالعات این منطقه را کامل کند؛ بنابراین سه شهرستان مارگون، بویراحمد و دنا جزو شهرستان‌های دارای نفت و گاز می‌شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سفر دور دوم دولت به استان مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه‌گذاری اختصاص‌یافته است که این مبلغ شامل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نمی‌شود. کسانی که متقاضی ایجاد اشتغال به‌صورت خانگی و یا واحدهای کوچک تولیدی و صنعتی هستند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و زمینه اشتغال افراد بیکار و جویای کار را فراهم کنند.
احمدزاده بیان کرد: گاز مختار، پتروپالایشگاه گچساران و پتروشیمی چرام از جمله طرح‌های بزرگ حوزه اقتصادی استان هستند که می‌توانند اشتغال‌زایی خوبی برای استان فراهم کنند؛ اما شامل ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس‌جمهور نمی‌شوند و دولت جداگانه برای این صنایع بزرگ برنامه دارد.
میدان مختار جبران ناترازی گاز کشور
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز و جبران ناترازی گاز کشور در برنامه‌های ویژه وزیر و شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.
شمارش معکوس برای عملیات حفاری اولین چاه میدان گازی مختار بویراحمد+ فیلم
مهدی حیدری افزود: پیش‌بینی می‌شود میدان گازی مختار بویراحمد تا ۱۰ سال به شبکه سراسری کشور گاز می هد.
وی اظهار کرد: پروژه مختار یکی از پروژه‌های مهم و اساسی است که با تمرکز ویژه و با محوریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال انجام است.
وی ابراز کرد: در کنار این پروژه که انجام می‌شود بدون شک نه‌تنها منفعت‌های ملی‌اش مثل تولید گاز به‌عنوان یک محصول استراتژیک دارد؛ بلکه رونق اقتصادی برای شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت. از پیمانکارهای استانی که مشغول کار خواهند شد، زیر پیمانکارها و پیمانکارانی ریزی که در کنار این پروژه خواهند بود.
حیدری عنوان کرد: اشتغالی که برای پرسنل و جوانان این استان ایجاد خواهد شد. به‌مرور چشم‌انداز خوب و روشنی را برای نفتی و یا گازی شدن یاسوج هم می‌بینیم.
وی تأکید کرد: ماحصل آن رونق هم برای اشتغال و آبادانی و مسئولیت‌های اجتماعی و محیط پیرامون خودمان هم دغدغه داریم و معتقدیم صنعت هر جا می‌رود باید ضمن اینکه به رونق تولید نفت و گاز کمک می‌کند به آبادانی و رونق اقتصادی و محیط پیرامون خودش توجه داشته باشد.
کاهش نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد
بنابر این گزارش، نرخ بیکاری در ابتدای آغاز به کار دولت ۱۱.۲ بود که به زیر هفت درصد کاهش یافت و با اقداماتی که در دست داریم و طرح‌های اشتغال‌زایی که احداث خواهیم کرد نرخ بیکاری استان کمتر خواهد شد.
راه‌اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم منطقه از مجموعه وزارت نفت بوده است.
میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

فیلم| در میدان گازی مختاری بویراحمد چه می‌گذرد؟

چند گام مانده تا حفر اولین چاه در میدان‌گازی مختار / اشتغال‌زایی برای بیش از 2 هزار نفر / تشریح آخرین وضعیت پروژه میدان گازی مختار از زبان مهدی حیدری
نام شما

آدرس ايميل شما

قاسم
Iran, Islamic Republic of
گاز کجا بود هزینه اضافی خرج کردن به خاطر اینکه بگن بویراحمد هم صاحب نفت گاز هست می بینید که به نتیجه نمی رسد
استاندار و معاونین کارنابلد او ، توسعه استان را متوقف کرده است.
آیا دستگاه های نظارتی گزارش عملکردی از مجموعه مسئولین استان نمی خواهند.
فقط جلسات بی مورد داریم و توسعه تعطیل شده است.
Iran, Islamic Republic of
تا الان که 100سال از پیدایش نفت میگزره تو شهرهای نفتی جز بدبختی وگرانی چیزی عایدمون نشده
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1