تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۴۵۲۱۷۸
یادداشتی از سیدعلی عباس محدث؛

لاهوتی، ماهچراغ ادب و سیاست هم رفت / همه مکرتان این بود که کیاست لاهوتی را بر مدیریت کهگیلویه منفک کنید

۲۳
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
لاهوتی، ماهچراغ ادب و سیاست هم رفت / همه مکرتان این بود که کیاست لاهوتی را بر مدیریت کهگیلویه منفک کنید
کبنا ؛سیدعلی عباس محدث - به مشیّت قادر و قاهر لایزال، قادر ادب و قاهر اخلاق را تا چایگاه ابدی همراه شدیم. همۀ مردم استان بویژه اهالی شرأفتمند و با وفای کهگیلویه را در میدان امام حسین(ع) دهدشت و در ایام منتهی به اربعین جدش، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گردِ هم آورد تا همآوردِ ادبیان و فرزانگان را چون نگینی بلورین در بغل گیرند و مصیبت نامه‌ای از جنس عطار نیشابوری را، مقارن با آنچه عطار در سیر آفاق انسان نوشت، در سیر به اَنفُس به تصویر کشند. او که گنج نامه‌ای وزین از اخلاق و تهذیب نفس بود و الهی نامه‌ای از فراز‌های مولایش علی(ع)، در تعامل با خوجه عبدالله انصاری، «رساله دل و جان» بود برای مردم کهگیلویه. چنین سرشتی نیکو را «حذف مرگ» بود که پرنیا آن را در باب مرز‌های مرگ و زندگی نوشت ولی لاهوتی خود آغاز زندگی است که هیچ مرزی با مرگ ندارد.
قصه استادم را چنین بنویسم که خود مظهری از سیاستمدار عاقل بود. او که گاهی در بیان خاطراتش به قول خودشان، به ضرورت هم سنخی گذشته‌مان بیان می‌کرد، مملکت‌مان را از سیاستمداران عاقل خالی می‌دید. سیاستمدارانی که نه چون ماکیاولی و «شهریار»ش از رذایل اخلاقی، سیاست بورزند و نه چون مقدمه «قلعه حیوانات» جورج اورول، آدم خوب را آدم مرده میدانست. اگر کتاب می‌خواند، به دنبال کتابخانه سرا نبود، اگر کتابخانه داشت، به حقیقت کتاب خوان بود. اگر سیاست را دوست داشت، سواد سیاسی هم داشت. سواد سیاسی را برای سواری بر مردم نمی‌پنداشت. اگر شهری را به شور درآورد، به خاطر شیرین زبانیش نبود بلکه بهایی شیرین، برای مردم شهرش قائل بود. همواره از سنخیت‌ها با من می‌گفت. هم سنخ بودن را عامل همکلامی، رفاقت، درک متقابل، همفکری و همراهی میدانست.
همۀ توصیه‌اش به کتاب خواندن بود. خواندن نه فقط برای دانستن، بلکه کتاب خواندن برای بیدار ماندن در میان خفته‌ها را ضروری میدانست و از قول سعدی می‌گفت که؛
باطل است آنچه مدعی گوید
خفته را خفته کی کند بیدار
می‌خواست که پرواز کردن در میان نشسته‌ها را آغاز کنیم و از قول حافظ می‌گفت؛
شهر خالیست زعاشق بُوَد کز طرفی
مردی از خویش برون آید و کاری بکند
توصیه می‌کرد که باید چگونه زنده ماندن در میان جهالت‌ها را یاد بگیریم و از قول مولانا می‌گفت؛
وقت آن است که از خواب جهالت سر خویش
برکنی تا به سرت بر وزد از علم نسیم
و در پی جان بخشیدن به خشک مغز‌های سیاست‌زده و دین ستیزی بود که به قول خودشان، راهنمای چپ میزدند ولی به راست می‌رفتند. همیشه از شعور سیاسی می‌گفت. معتقد بود سیاست دانی، تنها داشتن ژست روشنفکری با ادا و اصول ریش پروفسوری و کت و کراوات نیست بلکه سواد سیاسی را نیاز اساسی جامعه میدانست. هیچگاه به دانش‌آموزانش با نگاه استاد و شاگردی آن‌ها را خطاب قرار نمی‌داد بلکه، به عنوان شاگرد‌ایشان، همواره خود را رفیق و همراه او می‌دیدم. همیشه آسمان دانش و معرفتش فراتر از محدودیت‌های منفعت طلبان و تزویرگران بود. به یقین می‌گویم، اگر اندک قطره‌ای از فضایل علمی، خصایل اخلاقی و مظاهر رفتاری استاد لاهوتی را در سیاستمداران بی‌کیاستی که هرآنچه را خود لایقش بودند، لاحقه‌اش کردند، وجود داشت، از همان اول هم زبانش با چنین جمعیتی سخن می‌گفت نه وداعش!
مگر سخنش چه بود که سال‌ها تیغ و دشنه برکشیدند و پنجه در پنجه قفل کردند و دست‌ها را در آسمان کوتاه خود گره زدند تا سلامت در مدیریتش را به زیر سؤال ببرند؟ آیا در تفکرشان، سیاستمدار و مدیر صادق و پاک سرشت بی‌معنا بود؟
مگر صِدقَش در سیاست، ادبش در گفتار، حلمش در برخورد با اجتماعات و علمش در چگونگی مدیریت را چگونه پنداشتند که هر گزینه‌ای را بکار گرفتند تا قلمش بشکنند و قدمش را بستوه آورند و زبانش را ببندند و مرامش را از مردم شهرش بگیرند؟
کجای خطابه‌اش ایراد داشت که آنروز و روز‌های بعد، بیدار نشدید تا چنین روزی، حسرت و حقارت و خودفریبی‌تان را در کاسۀ رعب و ریا درآمیزید و پشت مهر و وفای مردم پنهان شوید و «وامصیبتای لاهوتی» بخوانید؟
همه مکر و حِقد و فسق و درک‌تان بر آن بود تا رشتۀ فهم و خرد را به تیشۀ جهل و جمود فکری‌تان بگسلید و زندگی مردم را از دانش لاهوتی، و کیاست لاهوتی را بر مدیریت کهگیلویه منفک کنید، که کردید. حال که احوال سرگشته شهرمان موجب سکوت از بیان هرآنچه بودید و عامل شدید و مانع گشتید، شده است، بالاغیرتاً از یوم الحسر و قیامت نگوئید که آن روز‌ها که لاهوتی ترس از عذاب آخرت را در عمل برمی آمد، انکارش کردید و بر لذت دنیا کیف نمودید. مانده‌ام چرا امروز که مردم زجر کشیده و عزادار، عزتش می‌بخشند و داشته‌هایش را پاس می‌دارند، صاحب عزا شده‌اید و اوصافش را مغتنم میشمرید؟
آری جانان من، این بود مُهره‌ای که باید مُهر تأیید می‌گرفت و مِهتر مردم می‌شد. نگذاشتید، تا امروز که مرگش، مهار جهل و عتابتان شد.
به یقین، انشاءالله روح‌شان با اجداد طاهرینش محشور و نام نیکویش، دولت سرای‌اندیشه‌های فروزان و قلب‌های پاک خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این یادداشت های بی سر و ته و از هر دری سخنی و جسته و گریخته و پراکنده گویی نه در خور شان متوفاست و نه زیبنده کبنا و مخاطبان.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کنه پدر بزرگوارتان را که چنین عالمانه از معلمتون یاد کردید.
دبیر
Iran, Islamic Republic of
اصلا معلوم نیست که نویسنده محترم این یادداشت چی گفته؟
چی می خواسته بگه؟
هیچ اسلوب لفظی و معنوی ندارد:
نه مقدمه، نه موخره نه صدر نه ذیل، نه شکل نه محتوا، نه پیام نه مخاطب هیچی هیچی مشخص نیست.
Iran, Islamic Republic of
ای جناب دبیر محترم چه خوب گفتی.
یکی از این یادداشت نویس بپرسه ماهچراغ ادب و سیاست! چه نوع ترکیبی هست و در کدام منبع ادبی آمده است.
رضا رهبر
Iran, Islamic Republic of
هیچ کس در حق مرحوم لاهوتی خیانت نکرد مگر همون کسانی که دیروز به دروغ گریه کردند و از همدلی گفتند و در ورزشگاه آزادی دهدشت، سلامت نفس و عزت و دیانتش را زیر سوال بردند.
همکار
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر اندیشمند و بزرگ مرد بهزیستی استان، دوست عزیزم جناب دکتر محدث
اردشیری
Iran, Islamic Republic of
در حذف ایشان از فعالیت سیاسی فقط اصلاح طلبان دروغین مقصر بودند. همون هابی که با موحد و بزرگواری و عدل هاشمی و زارعی رابطه دوستانه داشتند ولی چهره دیگری از خود را به مردم بیچاره دهدشت نشان می دادند و می دهند. خدا کنه مردم زودتر اینها را بشناسند تا فردا اسیر احساسات نشوند.
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی به زارعی داره.. کینه ورزی نکنید جناب اردشیری
اهل قلم
Iran, Islamic Republic of
نباید هرکسی در این شرایط اینجوری دست به قلم بشه و بخواد خودی نشون بده.باید کسانی که از دانش سیاسی و ادبی لازم برخوردارند یادداشت بنویسند.
Iran, Islamic Republic of
جان خودت خونت بشین..تو کی هستی میخواهی خودت نشان دهی.
Romania
افرین
سخن از دل نوشتی
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
خوایی خوت دونی چه نوشتی؟
ر ، فروزان
Iran, Islamic Republic of
شیر مادرت حلالت داداش
سید سادات
Iran, Islamic Republic of
باسلام
....در فرهنگ ما ایرانیها همیشه زایندگی وکشف و شهود بوده و بارندگی در ادب وعلمو صنعت و صناعت وهرآنچه دنیا به آن نیازداشت ولی سالهاست مانند هرآنچه در مردم از عامه و خاصه و مسئول و مکتوب و سیاسیونو شبه سیاسیون بوده انتقادبوده بر خودی و بی خودیو دوست و دشمن و تنها انتقاد کردن شده نشانه شورو شعور کاری که از هر مرد و زن قادر به نوشتنی برمی آید آن زمان تو دانایی که برآنچه نقد میکنی راه و روش یابیو نسخه درد که گفتی مکتوب کنیو بشارت دهی اهلی آمده اند سالها هرکه بوده و آمده و هست را و هرچه بوده و شده وهست را نقد میکنند بی آنکه بگویند من که آوار میکنم آباد هم خواهم کرد و راه آن این بوده و هست پس به شما هم توصیه میکنم هرکه نقد میکند هرکه نهی و منکر میشود بشارت دهد بهتراز آن را وراه را به بی راه نشان دهد انگاه قلمش را منعکس کنید در انچه دیوار بینایی مینامید
کارمندبهزیستی
Iran, Islamic Republic of
کل اگرطبیب بودی سربهزیستی دوانمودی....همه فن حریفی کجاست برای بهزیستی نسخه بپیچه😅
Iran, Islamic Republic of
. آیا پاسخی برای احساسات پاک مردم نسبت به رد صلاحیت یک انسانبسیار محبوب نجیب و بصیر دوستدار ولایت و دلباخته امیرالمومنین دارند ..
رمضان زاده
Iran, Islamic Republic of
یه عده ای که هیچ شخصیت سالمی ندارند و سواد درست هم ندارند به دنبال توهین به نخبگان هستند. واقعاً نمی دانم به چه میزان ادب دارند و چه میزان فهم شان کار میکند. بس کنید تو را خدا
Iran, Islamic Republic of
وقعا سواستفاده از مرگ یک انسان از بدترین خطاهاست !!!!!
Iran, Islamic Republic of
مرگش مهار جهل وعتابتان شد
چه‌جمله ای!!!!!
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم کوته فکران این استان تا کی میخواهند بر جهالت خود باقی بمانند؟ چرا باید افراد فرهیخته و با اصالت و بادانش جامعه را از رذایل اخلاقی خود استفاده کنیم و به آنها توهین کنیم ؟ آف بر شما
جوادی مهر از دهدشت
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر محدث عزیز
مثل همیشه بی نظیر بود.
ممنونم از کنایی و سایت پرطرفدار کبنا
مظفری زاده
Iran, Islamic Republic of
داداش عزیزم جناب دکتر محدث
درختی که ثمر بیشتری دارد بیشتر سنگ می‌خورد. اینهایی که بد می نویسند در همین حد می دانند و هیچ جایی بیشتر از این را یاد نگرفتند. به معنای واقعی استاد را معرفی کردید و ممنونم. از مدیریت کبنا هم تشکر ویژه دارم
رضایی
Iran, Islamic Republic of
از خداوند میخواهم که کمایی را سلامت بدارد . بدون شک‌ سایت کبنا دانشگاهی است که هر رفوزه ای را توان فهمیدن مطالبش نیست. از مدیریت استان انتظار حمایت از سایت کبنا را داریم. فراجناحی عمل می‌کند ، حرف مردم را می زند و سرشار از مطالب عالی است
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
رونمایی از سبک جدید  کی روش

رونمایی از سبک جدید  کی روش

یک پیروزی روحیه‌بخش در مهم‌ترین دوستانه پیش از جام جهانی؛ این رویایی‌ترین شروع ممکن برای ...
1