تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۷۱۲۳۷
رشد ۱۸۰ برابری قیمت پراید صفرکیلومتر در سه دهه؛

پراید چگونه به هیولای ۴۰۰ میلیونی تبدیل شد؟

۱
۰
پراید چگونه به هیولای ۴۰۰ میلیونی تبدیل شد؟
کبنا ؛ قیمت پراید صفرکیلومتر به‌شکل منصفانه نهایتا ۳۴۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود اما بین معدود آگهی‌های باقی‌مانده از پراید صفرکیلومتر در پلتفرم‌های معروف، یکسری از فروشنده‌های دندان‌گرد با پیش‌کشیدن عبارت کلکسیونی، انتظار دیگری از خریدار دارند.
به گزارش کبنا؛ قیمت پراید صفرکیلومتر در آگهی‌ها از مرز ۴۰۰ میلیون عبور کرده و با رقم درخواستی فروشنده‌ها برای ماشینی که سه، چهار سال خواب بوده، در کشور‌های همسایه امثال بی‌ام 320 کارکرده و رنو داستر دست‌دوم معامله می‌شود. همان رقم منصفانه و ۳۴۰ میلیونی که به‌عنوان قیمت پراید صفرکیلومتر در سایت‌های تخصصی خودرو به‌چشم می‌خورد، نسبت به سه دهه قبل یعنی اوایل ورود پراید به ایران ۱۸۰ برابر شده و حالا سه سال بعد کنار رفتن از خط تولید، پراید به اسم خودرو کلکسیونی فروخته می‌شود.
پراید صفرکیلومتر چطور به‌جمع خودرو‌های کلکسیونی رسید؟
پراید صفرکیلومتر به‌ندرت پیدا می‌شود. تقریبا در هیچکدام از نمایشگاه‌های خودرو خبری از پراید صفرکیلومتر نیست و وقتی پلتفرم‌های معروف را زیرورو می‌کنیم، تعداد آگهی‌های پراید صفرکیلومتر در شهر درندشتی مثل تهران به ۲۰ مورد نمی‌رسد. در خیلی از همین آگهی‌ها عکس و تصویری از پراید صفر کیلومتر دیده نمی‌شود و به‌همین خاطر راهی برای تشخیص صحت‌وسقم آن‌ها نیز وجود ندارد.
پراید صفرکیلومتری که در آگهی‌های امثال دیوار و شیپور و ... پیدا می‌کنیم، اغلب به سال ۹۹ یعنی آخرین سال حضور پراید در خط تولید سایپا مربوط می‌شوند. بین آن‌ها ۱۳ پراید صفرکیلومتر صندوقدار و سه مدل پراید صفرکیلومتر ۱۱۱ یا همان هاچ‌بک وجود دارد که فروشنده‌های آن‌ها در سه، چهار سال اخیر یا موفق به پیدا نکردن مشتری نشدند، یا پراید صفرکیلومترشان را برای فروش با قیمت بالاتر در روز مبادا نگه داشتند. نشان به آن نشان که بین قیمت پراید صفرکیلومتر در یکسری از آگهی‌ها با چیزی که در ذهنمان ممکن است وجود داشته باشد، سنخیتی وجود ندارد.
قیمت پراید صفرکیلومتر چقدر است؟
قیمت پراید صفرکیلومتر به‌شکل متوسط ۳۴۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. این عدد را می‌توانیم یکجور متوسط قیمت پراید صفرکیلومتر بر مبنایی معدود آگهی‌هایی که وجود دارد درنظر بگیریم، اما وقتی آگهی‌ها را مورد به مورد بررسی می‌کنیم، با ارقام شگفت‌انگیزی برای پراید صفرکیلومتر روبرو می‌شویم.
قیمت پراید صفرکیلومتر به‌عنوان مثال در یکی از همین آگهی‌ها ۴۰۵ میلیون تومان قید شده است. مدلی که به اسم پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ به‌فروش می‌رسد، اما در خود آگهی به منصفانه‌نبودن رقم پیشنهادی فروشنده اشاره شده است. فروشنده در قسمت توضیحات نوشته: «ماشین صفر به شرط... بیمه ندارد... از درب نمایندگی اومده پارکینگ خونه سه ساله خوابیده... کلکسیونی فقط نقد و مقطوع...»
فروشنده دیگری در شیراز برای پراید صفرکیلومتر صندوقدار مدل ۹۹ رقم ۴۰۰ میلیون تومان را در کادر قیمت قرار داده و یک نفر دیگر برای فروش پراید صفرکیلومتر صندوقدار مدل ۹۹ رقمی نزدیک ۳۹۰ میلیون تومان درخواست کرده است.
پراید صفرکیلومتری که با قیمت ۳۹۰ میلیون فروخته می‌شود، به‌شکل بامزه‌ای به اسم پراید کلکسیونی آگهی شده و فروشنده احتمالا به پشتوانه همین عبارت، انتظار زیادی از خریدار دارد و رقم پیشنهادی خودش را با اختلاف بیشتری نسبت به متوسط ارقام اعلامی سایر فروشنده‌ها تعیین کرده است.
قیمت پراید صفرکیلومتر در طرف مقابل الان در آگهی‌هایی که وجود دارد، دست‌کم به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده و برخی از فروشنده‌ها برای اینکه زودتر به مشتری برسند، آماده فروش اقساطی هستند.
رشد ۱۸۰ برابری قیمت پراید صفرکیلومتر در سه دهه
قیمت پراید صفرکیلومتر درحالی به‌طور متوسط ۳۴۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که این عدد نسبت به اوایل دهه ۷۰ تقریبا ۱۸۰ برابر افزایش پیدا کرده است.
پراید صفرکیلومتر برای اولین بار در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ پا به بازار گذاشت و آن موقع حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ارزش داشت. آن زمان حداقل حقوق ماهانه یک کارگر ایرانی کمتر از ماهی ۹ هزار تومان بود. سه سال بعد که حقوق یک کارگر ایرانی با رشد تقریبا ۱۰۰ درصدی به ماهی ۲۰ هزار تومان تبدیل شد، پراید صفرکیلومتر را نزدیک پنج میلیون یعنی ۱۶۰ درصد بیشتر از قیمت اولیه آن معامله می‌کردند.
افزایش قیمت پراید در سال‌های بعدی هم ادامه داشت. قیمت پراید صفرکیلومتر اوایل دهه ۸۰ به هفت میلیون تومان و در آغاز دهه ۹۰ به ۱۶ میلیون تومان رسید و وقتی در سال ۹۹ خبر خروج پراید از خط تولید سایپا منتشر شد، آن را در بازار آزاد حدود ۸۰ میلیون تومان دست به دست می‌کردند.
پراید زمانی از خط تولید کنار گذاشته شد، که آخرین نسخه‌های صندوقدار و هاچ‌بک آن توسط خود سایپا با قیمتی نزدیک به ۳۷ میلیون تحویل مردم داده شد.
پراید چگونه به هیولای ۴۰۰ میلیونی تبدیل شد؟
رقم درخواستی فروشنده‌های پراید صفرکیلومتر، در بازار خودرو کشور‌های همسایه با بی‌ام‌و 320 و رنو داستر کارکرده برابری می‌کند
برابری قیمت پراید صفرکیلومتر با تیبا و کوییک
قیمت پراید صفرکیلومتر الان تفاوت زیادی با مدل‌هایی مثل تیبا و کوییک ندارد. فروشنده‌های پراید صفرکیلومتر درحالی به‌شکل متوسط روی رقمی معادل ۳۴۰ میلیون تومان اتفاق نظر دارند که تیبا صندوقدار با موتور نسبتا ارتقایافته‌ای که دارد تقریبا در همین بازه قیمت فروخته می‌شود.
قیمت تیبا صندوقدار که مثل پراید از خط تولید سایپا کنار رفته، در بازار آزاد حدود ۳۵۵ میلیون تومان است و یکسری از فروشنده‌ها حاضرند با قیمت کمتری آن را به خریدار واقعی تحویل بدهند. تیبا هاچ‌بک که مثل پراید هاچ‌بک نسبت به نسخه صندوقدار خودش قیمت بیشتری دارد، نهایتا ۳۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.
قیمت کوییک دنده‌ای ساده ۳۶۰ میلیون تومان است و ساینا دنده‌ای که دیگر تولید نمی‌شود و جای خودش را به ساینا دنده‌ای تیپ S داده، ۳۶۵ میلیون ارزش دارد.
ارزش پراید صفرکیلومتر چقدر است؟
قیمت پراید صفرکیلومتر درحال حاضر نزدیک ۶.۶ هزار دلار آمریکا برآورد می‌شود. بااحتساب رقم ۳۴۰ میلیونی که درحال حاضر برای پراید صفرکیلومتر متصور هستیم و نرخ ۵۱ هزار تومانی که برای قیمت دلار آزاد اعلام می‌شود، پراید صفرکیلومتر دقیقا شش هزار و ۶۶۶ دلار می‌ارزد.
پراید صفرکیلومتر به‌این ترتیب در بازار جهانی خودرو، در دسته مدل‌های اقتصادی دسته‌بندی می‌شود، اما با همین پول در بازار مدل‌های دست‌دوم کشور‌های همسایه می‌شود سراغ گزینه‌های اسم‌ورسم‌داری رفت.
رنو داستر دست‌دوم در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس با قیمتی نزدیک ۲۱ هزار درهم، یعنی به‌پول خودمان نزدیک ۲۹۰ میلیون تومان موجود است. بی‌ام‌و ۳۲۰ مدل ۲۰۰۸ که حدود ۱۵۰ هزارکیلومتر راه رفته، حول‌وحوش ۲۳ هزار درهم (قریب ۳۱۵ میلیون تومان) برای فروش گذاشته شده و با پولی که الان فروشنده‌های پراید صفرکیلومتر درخواست می‌کنند، در کشور‌های همسایه امکان خرید نیسان جوک کارکرده مدل ۲۰۱۲ وجود دارد.
قیمت پراید صفرکیلومتر از طرفی با ۱۳۶ گرم طلا ۱۸ عیار، ۱۱ قطعه سکه امامی، ۲۰ قطعه نیم‌سکه بهار آزادی و ۳۲ قطعه ربع‌سکه بهار آزادی برابری می‌کند.
ارزش پراید در بازار خودرو ایران
فرارو در این گزارش نوشت: پراید صفرکیلومتر درحال حاضر بین ۳۰۰ تا حدود ۴۰۰ میلیون فروخته می‌شود که این پول در بازار مدل‌های دست‌دوم با قیمت تندر ۹۰، پژو پارس و مدل‌های مونتاژی زیادی مثل ام‌وی‌ام ۳۱۵ و لیفان X۶۰ کارکرده برابری می‌کند.
تندر ۹۰ با کارکرد زیر ۱۵۰ هزار کیلومتر و قیمتی بین ۳۳۰ تا ۴۱۰ میلیون در بازار موجود است. پولی که فروشنده‌های پراید صفرکیلومتر طلب می‌کنند کفاف خرید پژو ۲۰۶ با کارکرد زیر ۴۰ هزار کیلومتر را می‌دهد.. پژو پارس TU۵ کارکرده مدل ۹۵ تا ۹۷ را می‌شود به‌راحتی در بازه قیمت پراید صفرکیلومتر پیدا کرد. با ارقام مورد انتظار فروشنده‌های پراید صفرکیلومتر، می‌شود رانا مدل ۹۸ خرید. ام‌وی‌ام ۳۱۵ که اوایل سال ۱۴۰۰ از خط مونتاژ کنار گذاشته شد، در بازه قیمت پراید صفرکیلومتر فروخته می‌شود و بین بقیه مونتاژی‌ها می‌شود نیم‌نگاهی به شاسی‌بلند‌هایی مثل X۳۳ کارکرده، لیفان X۶۰ کارکرده و ... داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از بی عرزگی دولت مردان
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1