تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۴۴۸۷۹۷
کبنا گزارش می دهد؛

چالش کم‌آبی در کهگیلویه و راهکار معاون سیاسی امنیتی استاندار

۱
۲
چالش کم‌آبی در کهگیلویه و راهکار معاون سیاسی امنیتی استاندار
کبنا ؛
امسال با افزایش گرمای هوای پیش از موعد و استفاده دامداران از آب شرب جهت دام‌ها، انشعابات غیرمجاز،پایین رفتن سطح چاهها،و فرسودگی شبکه‌های توزیعی و سامانه های جانبی، شدت گرمای هوا و افزایش مصرف آب، شهرستان کهگیلویه را با بحران کم آبی مواجه کرده است.
به گزارش کبنا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد طی بازدید و جلسه‌ای اضطراری در راستای پیگیری مشکل کم‌آبی در حوزه روستایی در فرمانداری کهگیلویه اظهار داشت: امروز آب به چالشی امنیتی اجتماعی تبدیل شده است و از انجا که جایگزینی ندارد سرمایه ملی است.
سیدجواد هاشمی با بیان اینکه روستاها در رابطه با  کم‌آبی و سلامت آبی بیشتر مورد تعرض هستند افزود: شبکه آبی در  مناطق روستایی طولانی است و با توجه به اینکه استانداردهای انتقال آب در استان همگام با ارتقای سطح دانش و زندگی مصرفی امروز نیست، نیاز به بروز رسانی دارد .
 وی عنوان داشت: در بخش آب و فاضلاب تلاش‌هایی انجام شده اما در راستای مهندسی علمی آب و  مقابله با بحران آبی و پدافند غیرعاملی آن تاکنون کار موثری صورت نگرفته است.
معاون امنیتی استاندار کهگیلویه و بویر احمد  گفت: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از وضعیت کاهش منابع آبی وجود داشت آب و فاضلاب به‌خصوص در مناطق گرمسیری باید نسبت به تهیه تجهیزات به ویژه تانکرهای آبرسان اقدامات لازم را انجام می‌داد  و در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از امادگی نسبی برخوردار می‌بود. وی با بیان اینکه لازم است تعامل بیشتری در بحث اعتبارات حوزه آبی صورت گیرد، تصریح کرد: آب و فاضلاب استان با همکاری بسیج سازندگی به‌عنوان پیمانکار پروژه‌های محرومیت‌زدایی جبهه‌های عملیاتی مرمت و اصلاح شبکه‌های آبی خود را بیشتر کند و به شکل جدی‌تر کار را دنبال کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویر احمد در رابطه با مشکل کم‌آبی دو روستای کوشک و چغل از توابع بخش سوق  افزود: با هماهنگی‌هایی که با مدیر عامل شهرک‌های صنعتی صورت گرفته است آب این روستاها بصورت موقت از چاه شهرک صنعتی دشت مازه تامین می‌شود.
وی افزود: احداث چاه جایگزین برای انتقال آب این روستاها در میان مدت پیش بینی شده است.
وی با تاکید بر توجیه آبداران و مدیریت صحیح آب روستاها توسط آب و فاضلاب شهرستان خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت مخزن‌ها و توزیع اصولی بهره‌برداری بر اساس بار جمعیتی از برنامه‌هایی است که باید اجرا گردد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف بهینه آب و سایر انرژی‌ها باید با فعالیت‌های نرم فرهنگی در جامعه نهادینه شود تصریح کرد: این مهم فقط از عهده دستگاه متولی بر نمی‌آید؛ همه باید پای کار باشند و متولیان فرهنگی، رسانه‌ای و نیز  تریبون جمعه و جماعات می‌توانند ظرفیت و بازوی مساعدی باشند.
هاشمی در پایان افزود: فرمانداری در رابطه با بهداشت آب شرب مردم از جمله کلر زنی، لایروبی و کنترل آزمایشگاهی، نظارت کافی را داشته باشند و مواردی که مد نظر است را به استان انتقال دهند.
فرماندار کهگیلویه نیز مشکل کنونی بی‌آبی را با آبرسانی سیار جهت دام‌ها قابل رفع دانست و افزود: جهاد کشاورزی و امور عشایر موظفند با آبرسانی سیار آب دام‌های مناطق عشایری و روستایی را تامین کنند.
موسوی با بیان  اینکه پیامدهای اجتماعی ناشی از کم‌آبی را باید در مدیریت نادرست منابع آب جست و جو کرد گفت: یکی از مسائل تأثیرگذار بر مشکل آب، مصارف کشاورزی و احشام است، این امر مصرف آب را بدون در نظر گرفتن تناسب و بهره وری، افزایش داده است.
وی ادامه داد: از طرفی زندگی روستاییان با دام پیوند دارد و نمی‌توان آنها را از دامداری جدا کرد و اکنون دامداری‌های معیشتی در روستاها، از آب آشامیدنی خود برای دام استفاده می‌کنند که این سبب بروز مشکلاتی شده است.
وي اظهار كرد: با اين روند حتی در صورت اجراي پروژه‌هاي آبرساني شهرستان و اصلاح شبکه‌های انتقال نيز در فصول گرم سال با كمبود آب مواجه خواهيم شد.
وی مشکل کنونی بی‌آبی دربرخی روستاها را با آبرسانی سیار جهت دام‌ها قابل رفع عنوان و افزود: جهاد کشاورزی و امور عشایر موظفند با آبرسانی سیار آب دام‌های مناطق عشایری و روستایی را تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه دولت اعتبارات مقابله با تنش آبی را لحاظ کرده است، تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان متولی گرفتن سهم شهرستان‌ها از طریق وزارتخانه‌های مربوطه است و قطعاً پیگیری لازم را انجام می‌دهند.
موسوی در خصوص آخرین وضعیت تامین آب دو روستای کوشک و چغل اظهار کرد: تامین آب این دو روستا تا اصلاح مشکل اصلی از تاسیسات آب شهرک صنعتی دشت مازه  انجام  می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در حال انجام اقداماتی هستیم تا مشکلات مربوط به خط لوله انتقال آب به روستای دره گلالی /اکبرآباد از تاسیسات نزدیکتر انجام  گردد که با این وجود مشکل روستاهای اطراف نیز مرتفع  و مردم در این مناطق مشکل تامین آب نخواهند داشت.






​​​​​​
نام شما

آدرس ايميل شما

کهگیلو
Iran, Islamic Republic of
نگاه ترکیب رنگو 😬 همه از ی طایفه🥴 تحویل بگیرید ایل بویراحمد
عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

بنیان انقلابی بودن، التزام به این اصل یعنی حاکمیت بدون استثنای مردم است. از این مرحله ...
اشتباه بزرگ پوتین

اشتباه بزرگ پوتین

از زمانی که روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد بی وقفه در مورد جنگ در آن کشور ...
عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

بیژن عبدالکریمی باور دارد که صداوسیما به عنوان یک رسانه داخلی، در خبر رسانی و جذب مخاطب ...
1