کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

چالش کم‌آبی در کهگیلویه و راهکار معاون سیاسی امنیتی استاندار

15 خرداد 1401 ساعت 20:37

امسال با افزایش گرمای هوای پیش از موعد و استفاده دامداران از آب شرب جهت دام ها، انشعابات غیرمجاز،پایین رفتن سطح چاهها،و فرسودگی شبکه های توزیعی و سامانه های جانبی، شدت گرمای هوا و افزایش مصرف آب، شهرستان کهگیلویه را با بحران کم آبی مواجه کرده است


امسال با افزایش گرمای هوای پیش از موعد و استفاده دامداران از آب شرب جهت دام‌ها، انشعابات غیرمجاز،پایین رفتن سطح چاهها،و فرسودگی شبکه‌های توزیعی و سامانه های جانبی، شدت گرمای هوا و افزایش مصرف آب، شهرستان کهگیلویه را با بحران کم آبی مواجه کرده است.
به گزارش کبنا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد طی بازدید و جلسه‌ای اضطراری در راستای پیگیری مشکل کم‌آبی در حوزه روستایی در فرمانداری کهگیلویه اظهار داشت: امروز آب به چالشی امنیتی اجتماعی تبدیل شده است و از انجا که جایگزینی ندارد سرمایه ملی است.
سیدجواد هاشمی با بیان اینکه روستاها در رابطه با  کم‌آبی و سلامت آبی بیشتر مورد تعرض هستند افزود: شبکه آبی در  مناطق روستایی طولانی است و با توجه به اینکه استانداردهای انتقال آب در استان همگام با ارتقای سطح دانش و زندگی مصرفی امروز نیست، نیاز به بروز رسانی دارد .
 وی عنوان داشت: در بخش آب و فاضلاب تلاش‌هایی انجام شده اما در راستای مهندسی علمی آب و  مقابله با بحران آبی و پدافند غیرعاملی آن تاکنون کار موثری صورت نگرفته است.
معاون امنیتی استاندار کهگیلویه و بویر احمد  گفت: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از وضعیت کاهش منابع آبی وجود داشت آب و فاضلاب به‌خصوص در مناطق گرمسیری باید نسبت به تهیه تجهیزات به ویژه تانکرهای آبرسان اقدامات لازم را انجام می‌داد  و در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از امادگی نسبی برخوردار می‌بود. وی با بیان اینکه لازم است تعامل بیشتری در بحث اعتبارات حوزه آبی صورت گیرد، تصریح کرد: آب و فاضلاب استان با همکاری بسیج سازندگی به‌عنوان پیمانکار پروژه‌های محرومیت‌زدایی جبهه‌های عملیاتی مرمت و اصلاح شبکه‌های آبی خود را بیشتر کند و به شکل جدی‌تر کار را دنبال کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویر احمد در رابطه با مشکل کم‌آبی دو روستای کوشک و چغل از توابع بخش سوق  افزود: با هماهنگی‌هایی که با مدیر عامل شهرک‌های صنعتی صورت گرفته است آب این روستاها بصورت موقت از چاه شهرک صنعتی دشت مازه تامین می‌شود.
وی افزود: احداث چاه جایگزین برای انتقال آب این روستاها در میان مدت پیش بینی شده است.
وی با تاکید بر توجیه آبداران و مدیریت صحیح آب روستاها توسط آب و فاضلاب شهرستان خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت مخزن‌ها و توزیع اصولی بهره‌برداری بر اساس بار جمعیتی از برنامه‌هایی است که باید اجرا گردد.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف بهینه آب و سایر انرژی‌ها باید با فعالیت‌های نرم فرهنگی در جامعه نهادینه شود تصریح کرد: این مهم فقط از عهده دستگاه متولی بر نمی‌آید؛ همه باید پای کار باشند و متولیان فرهنگی، رسانه‌ای و نیز  تریبون جمعه و جماعات می‌توانند ظرفیت و بازوی مساعدی باشند.
هاشمی در پایان افزود: فرمانداری در رابطه با بهداشت آب شرب مردم از جمله کلر زنی، لایروبی و کنترل آزمایشگاهی، نظارت کافی را داشته باشند و مواردی که مد نظر است را به استان انتقال دهند.
فرماندار کهگیلویه نیز مشکل کنونی بی‌آبی را با آبرسانی سیار جهت دام‌ها قابل رفع دانست و افزود: جهاد کشاورزی و امور عشایر موظفند با آبرسانی سیار آب دام‌های مناطق عشایری و روستایی را تامین کنند.
موسوی با بیان  اینکه پیامدهای اجتماعی ناشی از کم‌آبی را باید در مدیریت نادرست منابع آب جست و جو کرد گفت: یکی از مسائل تأثیرگذار بر مشکل آب، مصارف کشاورزی و احشام است، این امر مصرف آب را بدون در نظر گرفتن تناسب و بهره وری، افزایش داده است.
وی ادامه داد: از طرفی زندگی روستاییان با دام پیوند دارد و نمی‌توان آنها را از دامداری جدا کرد و اکنون دامداری‌های معیشتی در روستاها، از آب آشامیدنی خود برای دام استفاده می‌کنند که این سبب بروز مشکلاتی شده است.
وي اظهار كرد: با اين روند حتی در صورت اجراي پروژه‌هاي آبرساني شهرستان و اصلاح شبکه‌های انتقال نيز در فصول گرم سال با كمبود آب مواجه خواهيم شد.
وی مشکل کنونی بی‌آبی دربرخی روستاها را با آبرسانی سیار جهت دام‌ها قابل رفع عنوان و افزود: جهاد کشاورزی و امور عشایر موظفند با آبرسانی سیار آب دام‌های مناطق عشایری و روستایی را تامین کنند.
وی با اشاره به اینکه دولت اعتبارات مقابله با تنش آبی را لحاظ کرده است، تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان متولی گرفتن سهم شهرستان‌ها از طریق وزارتخانه‌های مربوطه است و قطعاً پیگیری لازم را انجام می‌دهند.
موسوی در خصوص آخرین وضعیت تامین آب دو روستای کوشک و چغل اظهار کرد: تامین آب این دو روستا تا اصلاح مشکل اصلی از تاسیسات آب شهرک صنعتی دشت مازه  انجام  می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در حال انجام اقداماتی هستیم تا مشکلات مربوط به خط لوله انتقال آب به روستای دره گلالی /اکبرآباد از تاسیسات نزدیکتر انجام  گردد که با این وجود مشکل روستاهای اطراف نیز مرتفع  و مردم در این مناطق مشکل تامین آب نخواهند داشت.






​​​​​​


کد مطلب: 448797

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448797/چالش-کم-آبی-کهگیلویه-راهکار-معاون-سیاسی-امنیتی-استاندار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1