تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۰۶۷۸۳
گزارش تصویری

نشست هم اندیشی معتمدین و ریش سفیدان شهرستان گچساران با رئیس کل شورای حل اختلاف استان+تصاویر

۰
کبنا ؛نشست هم اندیشی معتمدین و ریش سفیدان شهرستان گچساران با حجت السلام ساجدی معاون قضایی و رئیس کل اداره امور شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور حجت السلام سید امین الله حجازی امام جمعه گچساران، رضا غریب پور رئیس دادگستری، حمزه بازیار دادستان عمومی و انقلاب، فرود پورعبدی رئیس اتاق اصناف، حجت السلام عبدالرحیم ملکوتی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سید فاضل رضایی مسئول ستاداقامه نماز شهرستان، کیانوش بلوطی عضو شورای شهر دوگنبدان، جمعی از بزرگان، معتمدین و ریش سفیدان طوایف و ایلات و اقوام مختلف، احزاب ،گروه ها و جریانات مختلف سیاسی در سالن اجتماعات دادگستری شهرستان گچساران برگزار شد.

در این نشست رئیس دادگستری گچساران  با تبریک پیشاپیش فرار رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: امسال چهلمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی است که در این ایام بربرگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های دهه مبارک فجر تاکید شده است.
 رضا غریب پور در ادامه به نقش ریش سفیدان در حل و فصل دعاوی و کاهش  پرونده‌ها  به دادگستری گفت: استفاده از تجارب و نفوذ ریش سفیدان می‌تواند کمک بسزایی برای دادگستری داشته باشد.
 وی با اشاره به آیات و احادیث در جهت اهمیت موضوع سازش و صلح  بیان کرد: برترین عبادت‌ها ایجاد صلح و سازش  و اصلاح ذات البین است که در قرآن و احادیث به آن تاکید فراوان شده است.
 رئیس دادگستری گچساران با بیان اینکه یکی از وظایف قضات تنها احقاق حق نیست، عنوان کرد: عدالت ترمیمی در متون دیده شده است که نقش صلح و سازش از سوی ریش سفیدان و معتمدین در دعاوی که در بین خانواده‌ها رخ می‌دهد بسیار موثر است.
 وی عنوان کرد: سفارش به اصلاح ذات البین از مهمترین نیازهای مردم است که این رسالت بر دوش مردم و بزرگان و ریش سفیدان و متنفذین است.
 غریب پور تصریح کرد: هدف از برگزاری چنین نشستی  رسیدگی به پرونده‌های کیفری است که می‌توان با ایجاد صلح و سازش از سوی بزرگان به این گونه پرونده‌ها خاتمه داد چرا که هجمه‌های زیادی از پرونده‌ها وارد شده به دادگستری بیشتر مربوط به دعاوی خانوادگی است.
 وی خاطرنشان کرد: دادگستری علاوه بررسیدگی به پرونده‌ها صلح و سازش را در دستور کار قرار داده است.
در این نشست دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران اظهار کرد: بزرگداشت هم‌اندیشی و استفاده از ظرفیت ریش سفیدان به عنوان سفیران دستگاه قضایی در بعد صلح و سازش ما را مساعدت و یاری می‌نماید.
امیرحمزه بازیار: با استفاده از ظرفیت معتمدین و ریش سفیدان در جهت رفع و کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بهره برد و این افراد یار و یاور خوبی برای دستگاه قضا خواهند بود.
بازیار با تقدیر و تشکر از انجمن حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد و پیشگیری از وقوع جرم گفت: چندی پیش در یکی از طایفه‌های بزرگ گچساران اختلافی به وجود آمد که با وساطت افراد معتمد و ریش سفید این دعاوی موجب به صلح و سازش شد.
وی عنوان کرد: نقش ریش سفیدان چه در بعد شهری و یا روستایی جایگاه آنها به عنوان پاسداشت  در دادگستری ثبت خواهد شد.
 بازیار با دعوت به همکاری ریش سفیدان درکاهش ورود پرونده‌های کیفری به دادگستری گفت: این جلسات در راستای اطلاع‌رسانی به مردم و جوانان خود را در رفع کدورت‌ها که براساس مسائل دنیوی رخ می‌دهد مرتفع نماییم.
 وی با بیان اینکه در بعد ریش سفیدی و استفاده از ظرفیت این افراد در شهرستان به نحو اجمل کار نشده است، ابراز کرد:  در چند ماه اخیر در باشت بین دو طائفه اتفاقی رخ داد که این حادثه در منطقه صعب العبور به وجود آمد  که در این حوادث موی سپید ریش سفیدان می‌توان کمک یار مجموعه  دادگستری باشد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران خاطرنشان کرد: در راستای تعالی شهرستان و جلوگیری از وقوع جرم شما بزرگان به عنوان نمایندگان دادگستری  در اعتلای قانون کمک یار ما باشید.
 وی  در ادامه گفت:  دستگاه قضا با اعمال قانون  و در کنار ریش سفیدان و طوایف  در راستای این بدنه و پوسته به قومیت و لر و یا ترک بودن و عشیره بودن در جهت رعایت آیین اسلامی پیش برویم و با توجه به جامعه متمدن بتوانیم کمک کار این نظام باشیم.
در ادامه معاون قضایی و رئیس کل اداره امور شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر نقش ریش سفیدان  و با اشاره به اینکه باید از امام علی (ع) برای اصلاح جامعه درس گرفت، اظهار کرد: نقش ریش سفیدان، بزرگان و معتمدان طوایف در حل و فصل مشکلات در کهگیلویه وبویراحمد تعیین کننده است.
حجت السلام سید ابراهیم ساجدی افزود: برای کاهش جرائم بایستی از ظرفیت ریش سفیدان، معتمدان محل ،استفاده و کسانی که در حل و فصل منازعات نقش اساسی دارند تعامل و نشست داشته باشیم.
ساجدی عنوان کرد: همراهی علماء، بزرگان و ریش سفیدان که از تأثیرگذار‌ترین افراد جامعه هستند در راستای ارتقاء امنیت جامعه نقش به سزایی دارد بهره برد.
وی با بیان اینکه بزرگان، ریش سفیدان و معتمدان نقش بسیار مهمی در صلح و سازش و رفع کدورت‌ها و اختلافات در  بین طوائف دارند، ابراز کرد: قرار گرفتن در مسیر صلح و سازش و ارتقای فرهنگ داوری در جامعه توسط معتمدان و ریش سفیدان در جلوگیری از کج روی‌ها و ناملایمات می‌توانند نقشی تاثیر گذار داشته باشند.
ساجدی با بیا اینکه هدف از تشکیل جلسه هم اندیشی بزرگان و ریش سفیدان با مجموعه دادگستری گفت: همه مسوولان عالی دستگاه قضایی معتقد برآن هستیم که گروه زیادی پرونده و محاکم قضاییکه حکایت از بیماری حقوقی جامعه  دارد  به دادگستری وارد شده است.
 این مسئول قضایی با بیان اینکه این گونه نشست‌ها در سطح استان  در جهت کاهش آسیب اجتماعی و برقراری صلح و سازش برگزار می‌شود، اذعان کرد: جامعه‌ای که دچار بیماری شده و کسانی که می‌تواند در این راستا کمک حال باشند نباید آرام در جایی بنشینند چرا که این افراد می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و جلوی این بیماری را بگیرند.
 رئیس کل اداره امورشورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هدف از تشکیل این جلسه با مسوولان عالی دستگاه قضایی دست درازی به سوی ریش سفیدان کرده چرا که با هم یاری و هم فکری شما ریش سفیدان می‌توان ریشه اختلافات را خشکاند.
 وی با بیان اینکه پرونده‌هایی که منجر به صلح و سازش می‌شوند رضایت دو طرف را در بر دارد، تصریح کرد: برای پرونده‌هایی که حکم صادر می‌شود تنها یک طرف رضایت دارد .
 ساجدی افزود: این نشست‌ها در تمامی استان برگزار و از علما، بزرگان و ریش سفیدان دعوت به عمل آمده که با حضور خود بتوانند به دستگاه قضا کمک کنند و دستگاه قضا بتوانند به پرونده‌های بزرگ رسیدگی کنند.
معاون رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از ریش سفیدان خواست تا در کنار قرار گرفتن طوایف خود بتوانند اختلافات را در طایفه‌ها کنترل و اصلاح ذات البین به وجود آورند.
 ساجدی خاطرنشان کرد: ریش سفیدان با مال و با صحبت کردن و یا باریش گرو گذاشتن می‌توانند مشکلات را حل و فصل کنند.
 وی افزود: در حال حاضر 80 درصد زندانیان به دلیل بدهی مالی در زندان‌ها به سر می‌برند که نیاز به کمک دارند.



 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کیانوش بلوطی خودش گفته اسم منم بنویس یا خودت نوشتی؟
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
1