تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۷۳۴۳۱
یادداشت؛

پای لنگ رسانه‌ها در انتخابات ۱۴۰۲

۲
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پای لنگ رسانه‌ها در انتخابات ۱۴۰۲
کبنا ؛یادداشت - زینب خوش‌اندیش- انتخابات مجلس دوازدهم بار دیگر ضعف رسانه‌ها در جنگ رسانه‌ای را آشکار کرد. این انتخابات، همچون آینه‌ای بود که ضعف‌ها و کاستی‌های رسانه‌ها را به تصویر کشید.
در حالی که دشمنان با تمام توان به دنبال القای یأس و ناامیدی در جامعه و کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات بودند، رسانه‌های داخلی در مقابله با این هجمه‌ها و روشنگری افکار عمومی، ناکام ماندند که ریشه در ضعف‌ها و کاستی‌های مهمی دارد.
عدم انسجام و یکپارچگی در عملکرد رسانه‌ها یکی از این ضعف‌هاست چون هر رسانه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند و خبری از هم‌افزایی و برنامه‌ریزی مشترک برای مقابله با هجمه‌های دشمن نیست.
ضعف در تولید محتوای جذاب و متناسب با نیاز مخاطب از دیگر کاستی‌های رسانه‌های داخلی است. بسیاری از محتوای رسانه‌ها، فاقد خلاقیت و نوآوری است و برای مخاطب بخصوص نسل جوان، جذابیت ندارد.
عدم تسلط بر فنون و تکنیک‌های جنگ رسانه‌ای از دیگر چالش هاست چون بسیاری از رسانه‌ها در شناخت و به‌کارگیری ابزار‌ها و روش‌های نوین جنگ رسانه‌ای، ضعیف عمل می‌کنند.
فقدان آموزش‌های لازم در زمینه سواد رسانه‌ای نیز بر مشکلات افزود. بسیاری از فعالان رسانه‌ای، دانش و مهارت کافی در زمینه سواد رسانه‌ای ندارند و در برابر اخبار جعلی و شایعات، آسیب‌پذیر هستند.
از سویی دیگر تمرکز بر اخبار و گزارش‌های رسمی و بعضاًَ خسته‌کننده به این مشکلات دامن‌زده است. بسیاری از رسانه‌ها به جای تولید محتوای جذاب و متناسب با نیاز مخاطب، به انتشار اخبار و گزارش‌های رسمی و بعضاًَ خسته‌کننده اکتفا می‌کنند.
ضعف در تحلیل و تفسیر اخبار نیز کاستی مهم دیگری است که بسیاری از رسانه‌ها در تحلیل و تفسیر اخبار و ارائه دیدگاه‌های مختلف به مخاطب، ضعیف عمل می‌کنند.
عدم توجه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از مشکلات جریان انقلاب است. در حالی که امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به مهم‌ترین منبع خبر و اطلاعات برای مردم تبدیل شده‌اند، بسیاری از رسانه‌ها در این زمینه حضور فعال و مؤثری ندارند.
خودسانسوری و خطوط قرمز نیز چالش مهم دیگر این رسانه هاست. وجود خودسانسوری و خطوط قرمز در رسانه‌ها، مانع از بیان آزادانه نظرات و دیدگاه‌های مختلف می‌شود.
در مجموع، در دنیای امروز، رسانه‌ها به مثابه میدان نبردی هستند که در آن، افکار و اذهان عمومی به تسخیر در می‌آیند.
رسانه‌های ایران برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، و همچنین برای پیشرفت و توسعه جامعه، باید در این میدان نبرد، حرفه‌ای عمل کنند و از تمام توان و مهارت خود برای مقابله با دشمنان و روشنگری افکار عمومی استفاده کنند.
خودانتقادی اولین قدم برای پیشرفت است. رسانه‌ها با خودانتقادی و برطرف کردن ضعف‌های خود، می‌توانند به رسالت خطیر خود در روشنگری افکار عمومی و پیشرفت جامعه عمل کنند.
رسانه‌ها باید به یاد داشته باشند که در عصر حاضر، مخاطبان حق انتخاب دارند و به دنبال رسانه‌هایی هستند که به آن‌ها اطلاعات موثق و تحلیل‌های دقیق ارائه دهند.
رسانه‌هایی که در این امر موفق عمل کنند، می‌توانند اعتماد مخاطبان را جلب کنند و در جنگ رسانه‌ای دشمن پیروز میدان باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

زهرا جعفری نیا
Iran, Islamic Republic of
درود عاااالی متاسفانه رسانه‌های کشورمون چندان قابل اعتماپ نیستند
رفعت کاظمی
Iran, Islamic Republic of
سلام
عزیزان؛ لطفا سطح مسائلی که چندوجهی و ریشه در چهار دهه حکمرانی پُر ایراد دولت‌ها، مجالس و نهادهای مختلف حاکمیتی دارد را به مباحثی چون جنگ رسانه‌ای، فقدان سواد رسانه‌ای و امثالهم گره نزنید. لطفا گودرز را به شقایق ربط ندهید..
باتشکر
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1