تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۴۷۵۶۵۴
مدیرکل پزشک قانونی کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران مطرح شد

زنگ خطر در حوزه درمان کهگیلویه و بویراحمد / نارضایتی مردم از کادر درمان 100 درصد افزایش داشته است / محکومیت برای 75 پزشک / رتبه اول پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به حوزه زیبایی است / ثبت 5819 پرونده نزاع در کهگیلویه و بویراحمد / نزاع 1292 خانم

۵
۰
زنگ خطر در حوزه درمان کهگیلویه و بویراحمد / نارضایتی مردم از کادر درمان 100 درصد افزایش داشته است / محکومیت برای 75 پزشک / رتبه اول پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به حوزه زیبایی است / ثبت 5819 پرونده نزاع در کهگیلویه و بویراحمد / نزاع 1292 خانم
کبنا ؛
مدیرکل پزشک قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 145 پرونده در خصوص قصور پزشکی سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد که این هشداری به کادر درمان است.
کامروز امینی صبح امروز (20 اردیبهشت‌ماه 1403) در جمع خبرنگاران یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به آخرین آمارها در حوزه پزشک قانونی اشاره و اظهار کرد: 145 پرونده در خصوص قصور پزشکی در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد که این هشداری برای کادر درمان است که مراجعین به مراکز درمانی نارضایتی دارند؛ که 75 مورد از آنها محکوم و 70 مورد هم تبرئه شدند. 
وی افزود: 21 درصد از پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به گوش، حلق و بینی، 17 درصد مربوط  و 10 درصد هم مربوط به دندانپزشکی است.
مدیرکل پزشک قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به آمارهای نزاع دسته‌جمعی در استان اشاره کرد و گفت: ابتدا این نکته را بگوئیم که آمارهای پزشک قانونی معیار خاص خودش را دارد و ما بر استعلام قوه قضائیه و نیروی انتظامی پاسخ می‌دهیم و دیگر مشخص نیست که این فرد در حین نزاع دسته‌جمعی بوده یا علت دیگری داشته است.
وی افزود: در بحث نزاع در سال 1402 تعداد 5 هزار و 819 پرونده تشکیل شد که 4 هزار و 527 نفر مربوط به آقایان و هزار و 292 نفر مربوط به زنان است که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.
امینی افزود: در خصوص معاینات اجساد به‌طورکلی در سال 1402 تعداد 12 پرونده جسد به پزشک قانونی استان ارجاع شد که این هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: زیر مجموعه معاینات اجساد مرگ‌های غیرطبیعی داریم که شاخص مرگ‌های غیرطبیعی یکی از شاخص‌های مهم استان و کشور است و اینکه ما بررسی کنیم که در استان کهگیلویه و بویراحمد حوادث غیرطبیعی که منجر به مرگ می‌شود چه تعداد آمار را شامل می‌شوند. در مجموع در سال 1402 ما 521 پرونده مرگ غیرطبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل دادیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0/4 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل پزشک قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد به پرونده‌های حساس و قابل بررسی در کمیسیون‌های پزشک قانونی اشاره کرد و گفت: در کل ما 366 پرونده در سال 1402 در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار دادیم که افزایش قابل‌توجه نسبت به سال قبل داشته است.
امینی افزود: در سال 1402 از تعداد 366 پرونده 145 پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده که این تعداد در مدت مشابه 100 درصد افزایش داشتیم. این هشداری به حوزه کادر درمان است؛ چرا اینقدر پرونده‌ها به سمت نارضایتی مراجعین رفته است. پرونده‌های پزشکی در دو حوزه نظام پزشکی و پزشک قانونی قابل طرح و بررسی هستند. این افزایش 100 درصدی فقط آمار مربوط به پزشک قانونی است.

وی اضافه کرد: در این پرونده‌ها 100 درصد افزایش محکومیت داشتیم که این زنگ خطری برای کادر درمان می‌باشد.
مدیرکل پزشک قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پرونده‌های قصور پزشکی 21 درصد مربوط به گوش، حلق و بینی حوزه زیبایی بوده که رتبه اول مربوط به همین حوزه است. رتبه دوم مربوط به حوزه زنان و زایمان با 17 درصد و رتبه سوم هم مربوط به دندانپزشکی با 10 درصد است.
وی به آمار مصدومین تصادفات در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1402 اشاره کرد و گفت: این آمارها مربوط به پزشک قانونی است و هر دستگاه دیگر مثل نیروی انتظامی، هلال‌احمر و... هر کدام آمار خودشان را دارند. در سال 1402 تعداد 5 هزار و 918 نفر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مصدوم ناشی از تصادف به پزشک قانونی معرفی شده است از این تعداد 4 هزار و 83 نفر آقا و یک هزار و 835 نفر خانم بودند. نکته منفی این آمار این است که بالغ بر 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
امینی در ادامه بیان کرد: در بحث حوادث کار، آمار استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور همیشه در کف جدول بوده است. البته یکی از دوستان می‌گفت در استان کهگیلویه و بویراحمد کاری نیست که بخواهیم حوادث داشته باشیم و این یک طنز تلخی است؛ اما بر اساس مستندات ما 347 پرونده مصدومیت ناشی از حوادث کار در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده که تعداد 329 پرونده مربوط به آقایان و 18 پرونده هم مربوط به خانم‌ها است و 8.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش را شاهد بودیم.
وی افزود: فوت ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ ، ۳ مورد بوده که در سال ۱۴۰۱ نیز به همین میزان بوده است.
مدیرکل پزشک قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به طرح جوانی جمعیت گفت: در راستای حمایت از این طرح سعی کردیم که تمام مجوزهای سقط جنین درمانی قانونی باشد، یعنی بدون دلیل و مستندات قانونی برای کسی مجوز سقط جنین صادر نشده است و همه مجوزها بر اساس قانون، شرع و مبانی حقوقی اتفاق افتاده است.
امینی گفت: ۱۲۰ پرونده در سال ۱۴۰۲ تشکیل شد که از این میزان ۱۱۸ مورد سقط جنین مجوز صادر شد. سقط‌های قانونی یا به دلیل معلولیت شدید، یا به دلیل خطری انجام می‌گیرد که مادر را تهدید می‌کند، موضوعی که در سقط جنین اهمیت دارد، محدودیت زمانی است،   یعنی حتی اگر جنین دچار معلولیت باشد، باید قبل از چهارماهگی برای اخذ مجوز اقدام کنند. تعداد صدور مجوز سقط جنین در سال ۱۴۰۱، ۸۷ مورد بوده که سیر صعودی را در این مقوله شاهد هستیم.
وی اظهار کرد: فوت ناشی از گاز گرفتگی در سال ۱۴۰۲ به ۱۲ مورد رسیده، در حالی که سال ۱۴۰۱ فقط ۳ مورد فوتی داشتیم.
وی بیان کرد: در فوتی ناشی از تصادفات در سال ۱۴۰۲، ۲۲۰ مورد فوت ثبت شده که از این میزان ۱۶۶ مورد آقایان و ۵۵ مورد خانم‌ها بوده است. با توجه به مقایسه امار‌ها، ۱۱ و ۲ دهم درصد کاهش را شاهد هستیم.
در خصوص فوتی ناشی از غرق شدگی در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶ مورد ثبت شده، که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۰ درصد کاهش را شاهد هستیم.
مدیرکل پزشک قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آمار سال ۱۴۰۳ گفت: در یک ماهه ۱۴۰۳، دو هزار و ۳۵۷ پرونده در معاینات سرپایی ثبت شده است، ۲۴ درصد افزایش پرونده معاینات سرپایی را شاهد هستیم.  
امینی بیان کرد: معاینات اجساد ۵۵ مورد بوده که از این میزان ۴۶ مورد مرگ غیرطبیعی بوده است، قریب ۲۰ درصد افزایش آزمایش‌ها را شاهد بودیم، درخصوص فوتی ناشی از تصادفات ۱۷ مورد فوت ناشی از تصادفات داشتیم که نسبت به فروربن سال ۱۴۰۱، با ۶ درصد افزایش مواجه هستیم.
وی اظهار کرد: در فروردین ماه ۳۵۵ مورد پرونده نزاع داشتیم که ۱۰ درصد کاهش پرونده را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.
امینی گفت: در سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۰۰ پرونده مصدومین تصادفات را داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۲این تعداد ۱۲ درصد کاهشی بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص خودکشی‌ها، گفت: روش شایع خودکشی در کشور روش حلق آویز است، بیشتر اتفاقاتی که در استان منجر به خودکشی می‌سود رفتار‌هایی هست که ریشه در هیجانات  و خشم‌های زودگذر داشته باشد. خانواده‌ها را دعوت کنیم در خصوص خشم و ناراحتی فرزند خود عنایت بیشتری داشته باشند، گاهی خشم یک ساعته منجر به خودکشی شده است، اگر بتوانیم در موقعیت بحرانی زمان، جلوی این خشم را بگیریم و کنترل کنیم و دغدغه‌ها فکری جوان توجه کنیم، این آسیب‌ها به حداقل می‌رسد. شرایط و روحیات جوانان تغییر کرده و می‌طلبد خانواده‌ها نقش اول را در کاهش خودکشی داشته باشند، چنانچه مسئولان امر نیز نقش خود را ایفا می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وقتی طرف با رتبه صدهزار با سهمیه پزشکی قبول میشه یا وقتی طرف هیچی بارش نیست ولی میره از اوکراین و روسیه مدرک پزشکی و دندونپزشکی میگیره و میاد نتیجش میشه همین.
Iran, Islamic Republic of
ن برادراشتباه فرمودید بیشتر اینها که کار بلد نیستند سهمیه داران نه اوکراین ن روسیه ون جای دیگر
Iran, Islamic Republic of
پول و سهمیه پزشکی رو نابود کردن
Iran, Islamic Republic of
اوضاع خیلی خیلی وخیم تر از این آماره.بسیاری از شکایت‌ها به مرحله پزشکی قانونی نمیرسه و پزشک یجوری قبل این مرحله رضایت بیمارو میگیره
شهروند
Iran, Islamic Republic of
وقتی درس خوندن اینجوری شده که طرف میره اوکراین و چین و... میخونه و میاد همین میشه دیگه...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1