تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۷۴۶۲۹
وعده‌ پروازهای بین‌المللی فرودگاه یاسوج همچنان خاک می‌خورند؛

فرودگاه بین‌المللی یاسوج پرواز خارجی ندارد / آیا ادعای بین‌المللی بودن فرودگاه یاسوج حقیقت دارد؟ / تنها مقصد این فرودگاه تهران است!

۷
۰
فرودگاه بین‌المللی یاسوج پرواز خارجی ندارد / آیا ادعای بین‌المللی بودن فرودگاه یاسوج حقیقت دارد؟ / تنها مقصد این فرودگاه تهران است!
کبنا ؛ کهگیلویه‌وبویراحمد به‌عنوان کریدورشمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی‌نظیری است؛ اما این استان زرخیر حتی یک متر خط ریلی محروم است. وجود فرودگاه یاسوج در قلب مرکز استان را می‌توان علاجی برای درد محرومیت در بخش حمل‌ونقل دانست؛ اما پرواز‌های این فرودگاه روزانه نیست و بسی تلاش‌‌ها انجام گرفت که پروازها در این فرودگاه به صورت روزانه برقرار شود. این تلاش‌‌ها به ثمر ننشت و علی‌رغم قول رئیس‌جمهور و وزیر راه و دیگر مسئولان امر به پروازهای فرودگاه یاسوج اضافه نشد. 
به گزارش کبنا، چرا شرکت‌های هواپیمایی از پرواز در آسمان یاسوج استقبال نمی‌کنند؟ آیا مسئولان استان کهگیلویه‌وبویراحمد شیوه رایزنی و تعامل با شرکت‌های هواپیمایی را بلد نیستند؟ یا مسئله چیز دیگری است. همه بر اهمیت فرودگاه بر توسعه و رونق اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های مختلف آگاهی دارند؛ اما چرا تاکنون نتوانسته‌اند گامی مؤثر برای رونق فرودگاه بردارند. آیا ساخت فرودگاه یاسوج در همچنین مکانی از ابتدا اشتباه بوذه است؟ آیا این همه هزینه برای ساخت فرودگاه نباید الان برای مردم زجرکشیده و رنج‌دیده استان کهگیلویه و بویراحمد آورده‌ای داشته باشد؟ اینها سؤال‌های است که افکار عمومی را درگیر خود کرده است.
مسئولان فرودگاه یاسوج ادعا می‌کنند که این فرودگاه بین‌المللی شده و این درحالی است که در خیلی از سایت‌های فعال در حوزه فرودگاه‌ها نامی از فرودگاه یاسوج به‌عنوان فرودگاه بین‌المللی نیست. کلیک کنید.
 مسئولان استانی معتقد هستند که فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد درحالی‌که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست‌وبرخاست هواپیما خاص می‌کند.
مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساخت‌های اساسی حمل‌ونقل از گذشته در میان‌کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.
هم اینک، بیشتر حمل‌ونقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود و آن‌چنان که باید حمل‌ونقل توسط فرودگاه انجام نمی‌گیرد و تنها پروازهای این فرودگاه به یک شهر کشور یعنی تهران است.
این در حالی است که مجوز برقراری پروازهای بین‌المللی به فرودگاه یاسوج در مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد و در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد، طبق اعلام متولیان فرودگاه یاسوج تمامی امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هم‌اکنون این فرودگاه برای برقراری پروازهای بین‌المللی آمادگی دارد؛ اما هیچ‌گونه  پرواز بین‌المللی تاکنون نداشته است.
به اعتقاد صاحب‌نظران، سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی، تولید ثروت، اشتغال، گسترش دانشگاه‌ها و توسعه فرهنگی و اجتماعی استان بستگی زیادی به‌سهولت در امر حمل‌ونقل بستگی دارد که پروازهای هوایی یکی از ایمن‌ترین مسافرت‌ها به شمار می‌رود.
بر اساس اعلام مدیر فرودگاه یاسوج، شرکت هواپیمایی ماهان طبق برنامه چهار پرواز در هفته (روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه) به تهران انجام می‌دهد.
با همه این مسائل عنایت انصاری‌فرد، مدیر فرودگاه یاسوج حرف‌های خودش را می‌زند و مثل همیشه توپ نبود پرواز را به زمین دیگر مسئولان می‌اندازد. او می‌گوید: سال ۱۴۰۲ افزون بر ۳۳۰ میلیارد ریال اقدامات عمرانی در فرودگاه یاسوج انجام‌گرفته است که از جمله آن‌ها توسعه ساختمان آتش‌نشانی فرودگاه و بهسازی ساختمان آن با مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال است.
وی افزود: خرید دستگاه چیلر ۲۸۰ تنی و هواساز و احداث ساختمان‌های مربوطه به هر کدام به متراژ ۲۵۰ مترمربع از دیگر اقدامات انجام شده محسوب می‌شود.
انصاری‌فرد تأکید کرد: این کارها برای خنک‌شدن ساختمان در تابستان بوده که امسال دراین‌رابطه مشکلی نخواهیم داشت.
مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: بهسازی ساختمان پلیس فرودگاه یاسوج و ساختمان سپاه این فرودگاه با هزینه ۱۰ میلیارد ریال از دیگر کارهای انجام شده است.
وی ابراز کرد: همچنین اقدامات حراستی از جمله نصب دوربین‌های مداربسته و راه‌بند ضدتروریستی در فرودگاه و سیستم اکسس کنترل با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال انجام‌گرفته است.
فرودگاه بین‌المللی یاسوج پرواز خارجی ندارد / آیا ادعای بین‌المللی بودن فرودگاه یاسوج حقیقت دارد؟ / تنها مقصد این فرودگاه تهران است!
انصاری‌فرد تصریح کرد: زمینه برقراری پروازهای شب در فرودگاه یاسوج انجام شد و با نصب سیستم روشنایی پاپی و سیمپل اپروچ در فرودگاه امکان برقراری پرواز به‌صورت شبانه‌روز در فرودگاه یاسوج مهیا شده است و شرکت‌های فرودگاهی می‌توانند بدون محدودیت زمانی در طول شبانه‌روز در این فرودگاه پرواز برقرار کنند.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: پیگیری‌های لازم برای افزایش پروازهای این فرودگاه به تهران صورت‌گرفته و قرار است در اردیبهشت‌ماه این پروازها افزایش یابند.
انصاری‌فرد ابراز کرد: همچنین باتوجه‌به نیاز هم استانی‌ها، پیگیر برقراری پروازهای عسلویه از این استان هستیم و پرواز به سمت شهرهای کیش و مشهد هم پیشنهاد شده است.
وی ادامه داد: ‌امید است در سال ۱۴۰۳ برای این سه شهر شامل عسلویه، کیش و مشهد پروازهای جدید صورت گیرد.
مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد: تمام مقدمات برای پرواز عسلویه فراهم شده است و منتظر هستیم شرکت‌های هواپیمایی از جمله ماهان، پارس ایر و آتا برنامه ارائه دهند.
انصاری‌فرد اضافه کرد: پس از تصویب مصوبه رئیس‌جمهور با پیگیری‌های شبانه‌روزی استاندار ۲ پرواز این فرودگاه به چهار پرواز ارتقا یافت و تمام تلاشمان این است که این پروازها در اردیبهشت‌ماه امسال بیشتر هم شوند و هدف‌گذاری حداقل هر روز یک پرواز به تهران است.
سال ۱۴۰۰ مجوز پروازهای خارجی به فرودگاه یاسوج داده شد و اگرچه هم اینک پسوند بین‌المللی را با خود یدک می‌کشد؛ اما از آن زمان تاکنون هیچ پرواز خارجی انجام نشده است.
در شرایط کنونی حمل‌ونقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
دراین‌بین فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل‌ونقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل‌ونقل هوایی محسوب می‌شوند که از عوامل مهم رشد اقتصادی، صنعتی و گردشگری است.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: زیرساخت‌های لازم برای پروازهای بین‌المللی وجود دارد و این فرودگاه آمادگی کامل برای پروازهای بین‌المللی دارد.
انصاری‌فرد ادامه داد: برقراری پروازهای بین‌المللی به در خواست مردم برمی‌گردد و بستگی به پیگیری‌های مقامات ارشد استان دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش صنعت هوایی در توسعه استان، افزود: فرودگاه به‌عنوان زیرساختی مهم برای رشد و توسعه هر بخشی و یا حوزه‌ای است و بدون داشتن این زیرساخت نمی‌توان به توسعه و پیشرفت یک شهر و استان برنامه‌ریزی جامعی داشت.
سید علی احمدزاده افزود: برای استانی که در زمینه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بهشتی برای سرمایه‌گذاری در جنوب غربی ایران با داشتن ظرفیت‌های عظیم نفت و گاز، طبیعت بکر، آب و سایر توانمندی‌ها محسوب می‌شود، به دلیل آمار پایین فرودگاه و پروازها با این روند توسعه محقق نمی‌شود.
وی عنوان کرد: در سفر دور دوم دولت به استان یکی از مطالبات خبرنگاران افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج بود که جلسات مختلفی در مرکز کشور پیرامون این موضوع برگزار شد و همچنان پیگیر افزایش پروازهای فرودگاه هستیم.
احمدزاده ابراز کرد: یکی از دلایلی که تاکنون پروازهای استان افزایش نداشته است کمبود هواپیما به دلیل تحریم‌ها است که امیدواریم با تدابیر دولت سیزدهم این موضوع رفع شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: موضوع افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج را در جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین دیدار با وزیر راه و شهرسازی پیگیری می‌کنم چرا که استان نیازمند افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج جهت رسیدن به رشد و توسعه است.
احمدزاده بر جذب هر چه سریع‌تر اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور نیز تأکید کرد و گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات هندلینگ اختصاص داده شد که در سازمان برنامه‌وبودجه استان این مبلغ جذب شود.
فرودگاه بین‌المللی یاسوج پرواز خارجی ندارد / آیا ادعای بین‌المللی بودن فرودگاه یاسوج حقیقت دارد؟ / تنها مقصد این فرودگاه تهران است!
فرودگاه یاسوج پس از سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران یاسوج در ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۶ چند صباحی در رکود به سر می‌برد که اکنون با پیگیری‌های انجام شده و طبق مصوبه مهم سفر دوم رئیس‌جمهور به کهگیلویه و بویراحمد پروازهای آن افزایش‌یافته است.
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶۶ مسافر و خدمه پروازی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن سال ۹۶ تهران را به مقصد یاسوج ترک و در کوه دنا سقوط کرد و پس از این حادثه تلخ فرودگاه یاسوج روزهای سختی را تجربه کرد.
یکی از مصوبه‌های مهم سفر دور دوم رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش تعداد پروازهای فرودگاه یاسوج در هفت روز هفته بوده است که طبق اعلام مدیریت فرودگاه یاسوج این مهم تا حدود زیادی محقق شده است.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست‌وبرخاست هواپیما خاص می‌کند.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خردادماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد مترمربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگ‌ترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در این فرودگاه انجام شد.
باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از باکیفیت‌ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد؛ یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.

بیشتر بخوانید:

مدیر فرودگاه یاسوج با اتوبوس جابه‌جا می‌شود!
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پرواز تهران هم ظاهرا کنسل شده
Iran, Islamic Republic of
بین استانی هم نبست چه برسه به بین المللی الان کلا در هفته سه تا پرواز به تهران داره در حق استان ما واقعا ظلم شده دولت محرومین که چیزی جز محروم کردن وبیچاره کردن مردم نداشت
ملی
Iran, Islamic Republic of
نه خیر حقیقت ندارد چون فرودگاه یاسوج در روزهای سخت زمستان حتی برای نشستن هواپیماهای فوکر و... هم خطر ناک است فرودگاه یاسوج ، خرم آباد ، ایلام از خطر ناکترین فرودگاه های کسور وخاورمیانه محسوب می شوند . حل چطور میشه پز بدیم ، فیس کنیم که فرودگاه بین المللی است .
الف
Iran, Islamic Republic of
مسئولین فرودگاه راست میگن
هر از گاهی به غیر از تهران ی پرواز هم داره
رمضان روشنیان
Netherlands
خدایی چرا کم و زیاد حرف می زنید اون دوتا پرواز ۱۸۰ نفر مسافر جابجا می کرد این چهارتا هم ۱۸۰ نفر جابجا می کند افزایش هواپیمای بزرگ نداشتیم اومدین پرواز هارا کاهش دادین هیچ گونه پیشرفتی نداشتین
رمضان روشنیان
Netherlands
هواپیمای بزرگ را تعغیر دادین به هواپیمای کوچک اما از لحاظ زیر ساخت واقعا قابل تقدیر است از مدیر فرودگاه مهندس انصاری فر استاندار چه کمکی به فرودگاه کرد فقط مدیر فرودگاه از طریق فرودگاه های کشور بودجه گرفت کار انجام داد
برادقی
Iran, Islamic Republic of
پرواز مشهد ،کربلا،نجف،عسلویه،نیاز و ضروری هست اگر تعامل با دنیا داشته باشیم یاسوج و گچساران ثروتمندترین شهر ایران میشن چرا که یکی نفت داره که در حال حاضر هر کشوری نفت داره قدرت داره یکی آب داره که بحران آینده دنیا آب هست قدر مواصلات را بدانید و ارزش نهید که سرمایه گذاری شروعش همینه و امنیت.
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1