تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۷۴۲۱۰
کبنا گزارش می دهد؛

غارت گیاهان کوهی در خیابان سبزی فروش ها یاسوج / چرا منابع طبیعی و محیط زیست برای ساماندهی و جلوگیری از خرید و فروش «بیلهر» و «کنگر» کاری نمی کنند؟ / اهمال کاری این ادارات چه توجیهی دارد؟

۱۱
۱
غارت گیاهان کوهی در خیابان سبزی فروش ها یاسوج / چرا منابع طبیعی و محیط زیست برای ساماندهی و جلوگیری از خرید و فروش «بیلهر» و «کنگر» کاری نمی کنند؟ / اهمال کاری این ادارات چه توجیهی دارد؟
کبنا ؛فصل بیلهر و کارده و کنگر از راه رسیده و بازارهای سطح استان از جمله یاسوج و چهارراه سبزی فروش ها، محل خرید و  فروش دائمی این گیاهان است و خیلی ها صف می کشند برای اینکه این گیاهان را به غارت ببرند.
به گزارش کبنا نیوز، از گذشته تاکنون مردم محلی از گیاهان کوهی اطراف خود برای ارتزاق استفاده می کردند، گیاهانی مثل کنگر، کارده، بیلهر، هر کدام در فرهنگ غذایی مردم منطقه جایگاهی دارند و از آنها برای طبخ غذا و تهیه ترشی و چاشنی و دسر استفاده می شود.
تغییر شیوه برداشت گیاهان کوهی
در قدیم این گیاهان برای استفاده شخصی برداشت می شد، اما الان که جمعیت شهری گسترش یافته و چندین برابر شده، شیوه برداشت این گیاهان نیز تعییر کرده است. حالا در این فصل از سال، عده ای به کوه ها می روند و روزهای متوالی را در کوه برای چیدن بیلهر و کنگر و دیگر گیاهان کوهی می گذرانند، بعد این گیاهان را گونی گونی به شهر می آورند و به دست فروش ها می فروشند. دست فروش ها نیز با قیمتی بالاتر این گیاهان را به مردم می فروشند.
این بهره برداری گسترده و بی رویه از طبیعت موجب از بین رفتن این گیاهان شده و آنان را در معرض انقراض قرار داده است.

ممنوعیت برداشت گیاهان کوهی
اصل پنجاهم قانون اساسی مقرر می‌دارد که حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ی عمومی بوده و هرگونه فعالیت اقتصادی که با تخریب محیط زیست همراه باشد ممنوع است؛ برداشت های غیرمجاز و بی رویه گیاهان دارویی بدون اخذ مجوزهای قانونی مربوطه و همچنین مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست که منجر به تخریب مراتع و از بین رفتن ذخایر ژنتیکی کشور می گردد، دارای اشکال شرعی خواهد بود.
یکی از شهروندان یاسوجی در این خصوص در گفت و گو با کبنا نیوز گفت: گونی گونی می آورند و می فروشند، نه نیرو انتظامی، نه ادارات، شرایطی را فراهم نکرده اند که این اتفاق نیفتد، ریشه ای برخورد صورت نمی گیرد. محیط زیست مال همه ما است، فقط متعلق به ما نیست، این محیط را گذشتگان به ما داده اند و محیط زیست در دست ما امانت است برای آیندگان. اما متأسفانه کل این طبیعت را نابود کرده اند، مهره های اصلی در شهر معدود و ۵ و ۶ نفر هستند، با اینها برخّورد شود، نه اینکه منابع طبیعی برود در گردنه ها، در جاده، و گونی های این افراد را بگیرد. باید در مرکز خرید با اینها برخورد کرد. اینکه شهرداری یک روزی بیاید بگوید جمع کنید، دوباره یک ساعت بعد برگردند فایده ای ندارد. کسانی که در یک روز ۵۰۰ کیلو و ۳۰۰ کیلو بیلهر می فروشند، این ظلم بزرگی در حق طبیعت است.
اهمالکاری اداراتی مثل منابع طبیعی و محیط زیست
تا چشم کار می کند در بازار دست فروش ها کنگر و بیلهر برای فروش گذاشته اند، اقدام به فروش این گیاهان منع قانونی دارد، اما چرا با این افراد بصورت قانونی و منطقی برخورد نمی شود؟ چرا این افراد در دادگاه محاکمه نمی شوند و به آنها نفروختن و از بین نبردن گیاهان دارویی آموزش داده نمی شود؟ این اهمال کاری ادارات مربوطه به چه دلیلی است، از بین رفتن و منقرض شدن گیاهان کوهی هیچ توجیهی ندارد، و عدم مواجهه با این دست فروش ها هیچ توجیهی جز اهمال کاری ندارد. نهادهای حاکمیتی و نظارتی مثل محیط زیست و منابع طبیعی چه نقشی را برای حل این معضل ایفا کرده اند؟ تا چه اندازه ای برای ساماندهی این گیاهان برنامه ریزی شده است؟
در دهه 90، با مشارکت منابع طبیعی بخشی از تولیدات کشاورزی به تولید و تکثیر گیاهان کوهی اختصاص می یافت، اما الان چه بلایی بر سر این تولیدات آمده است! چرا گیاهانی که مردم از آنها استقبال می کنند تولید و تکثیر نمی شوند، تا جلوی بوته کنی گرفته شود؟ از طرفی فرهنگ سازی و برنامه های فرهنگی برای کاهش خرید و فروش گیاهان کوهی فایده ای نداشته است.
وظیفه مردم
برخی از گیاهان مثل کرفس کوهی به دلیل برداشت های بی رویه منقرض شده است، گیاهان کوهی مثل کارده، بیلهر، کنگر، تره، لیزک و ... جایگاه ویژه ای در طبخ غذاهای فصلی و بومی و محلی دارد. اما خرید و فروش این گیاهان از نظر قانونی دچار ایراد است، در صورتی که مردم از دست فروش ها گیاهان کوهی را خریداری نکنند، ولع و حرص بوته کنان برای برداشت بی رویه کمتر می شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا وطیفه مامور منابع طبیعی چیست چرا حقوق از بیت المال می گیرند خدایی این اداره منحل بشه بهتره
حامی مردم
Iran, Islamic Republic of
اگر مردم با این کار خرج خودشان و خانوادشون در نیارند از گرسنگی می‌میرند کبنا خدای دلت خوشه
انسانیت خرجی ندارد
Iran, Islamic Republic of
سخاوتِ طبیعت همیشه جاری و ساریه.
لطفاً برای آجر کردن نان عده ای که جز خدا هیچ فریادرسی ندارند، قلم نزنید؛
این گیاهان، هر سال در سایه ی بارش برف و باران و فضولات حیوانی در چراگاه، مجدداً سیر رشد و نمو خود را دنبال می کنند.
...
با این مطلب شما، پس فردا از این هموطنانِ غرق در فقر، مالیات هم ستانده یا با آنها توسط سد معبر شهرداری، برخورد غیرانسانی می شود؛
...
دلسوزی شما نه برای طبیعت است و نه برای مردمی که فقر را با پوست و استخوان خود درک و حس و لمس می کنند.
...
منطقی قلم بزنید لطفا، طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب.
بدبخت کبنا
Iran, Islamic Republic of
کبنا در مورد اختلاس مسئولین هم یه تیتری بزن اگه جرات داری
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
باید /محاکمه بشه
خورزو
Iran, Islamic Republic of
ککا راس ایگوی؟ په تکلیف مسئوللی که جنگله هتل ایسازن و ترب هم منش نیسی چنه؟
Iran, Islamic Republic of
کمایی خدا زیده دیه تیتر نداری؟
سهیل
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت عسگر
پرستار
Iran, Islamic Republic of
بگیرین این را که عامل نابودی ایران شدن همینا که کنگر و بیلهر میچینن عامل این بدبختی ها هستن ، مسئولین همه پاکدست و پای کار. باغ هزار میلیاری را با یه گونی کنگر و بیلهر خردیدن با اقازاده هاشون بگیرین..
مسئول
United States
مسئولین استان گزارش دادند ما با اشتغال زایی در کشور اول شدیم اینکه چرا مردم این همه به خودشان زحمت میدن برای جندرغازی درآمد از فروش این گیاهان نمی دانم .🤔
محمد
United States
همین مردم رای خود را یک ماه پیش فروختن صد هزار تومان هرچی ادم بخواد خودش به روز خودش میاره
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1