تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۴۷۴۱۲۰
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هشدار قرمز و نارنجی برای ۷ استان / احتمال مخاطره سیل در کهگیلویه و بویراحمد

۰
هشدار قرمز و نارنجی برای ۷ استان / احتمال مخاطره سیل در  کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی کشور گفت: با توجه به ورود سامانه بارشی جدید، علاوه بر اعلام هشدار سطح قرمز و نارنجی به هفت استان، احتمال مخاطره سیل در جاده چالوس پیش‌بینی می‌شود.
صادق ضیائیان درباره اعلام هشدار قرمز به ۳ استان کشور گفت: بارش‌ها طی امشب و فردا برای شرق و جنوب استان‌ لرستان، شمال و شرق خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد خیلی شدید است تاجایی که احتمال بروز خسارت و روان شدن آب و سیلاب پیش‌بینی شده است.
رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران هواشناسی کشور اظهار داشت: از مسافرین نوروزی تقاضا داریم که در برنامه ریزی سفر، امشب و فردا ترددی نداشته باشند و از حاشیه و بستر رودخانه‌ها نیز فاصله بگیرند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم بارش‌ها از نیمه شب امشب و تا فردا بعدازظهر است. اضافه کرد: به‌ویژه برای استان‌هایی مانند فارس که به دلیل بارش‌های زیاد هشدار نارنجی صادر کرده‌ایم، شب و روز پرمخاطره ای درخصوص ایجاد سیلاب و روان‌آب‌ پیش بینی شده است.
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی کشور درباره تهران و البرز گفت: برای شمال استان تهران و البرز به ویژه محورهای مواصلاتی بین این استان‌ها با استان مازندران یعنی جاده چالوس می‌تواند خیلی پرخطر باشد زیرا بارش برف را در برخی محورها داریم و بارش سنگینی را در ارتفاعات شمالی تهران و البرز خواهیم داشت.
وی افزود: علاوه بر هشدار قرمز برای ۳ استان مذکور، احتمال مخاطره در شمال استان تهران، فارس و ایلام نیز وجود دارد.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
زمان پایان: ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
نوع مخاطره: بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، تگرگ، در ارتفاعات و نواحی سردسیر برف
منطقه اثر:
دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۶: کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، جنوب و شرق لرستان
اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، سرریز سد‌ها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، باغی و زراعی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبك در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفر‌های هوایی.
هشدار مدیریت بحران کهگیلویه وبویراحمد نسبت به سامانه بارشی قوی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به صدور هشدار نارنجی در استان از مردم و مسافران نوروزی خواست در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها تردد نکنند و از همه نهاد‌های خدمات‌رسان و نیرو‌های امدادی و خدماتی خواست در آماده باش کامل برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی مالی و تلفات جانی در مناطق مختلف باشند.

علیرضا نیکروز اظهار کرد: سامانه بارشی از امروز پنجم فروردین ماه وارد استان می‌شود و هواشناسی در پی ورود این سامانه بارشی به استان هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.
بر اساس پیش‌بینی‌ها، بارش‌های شدید به ویژه از عصر یکشنبه تا پایان روز دوشنبه هفته جاری خطرناک و همراه با وقوع سیل گزارش شده و پیشگیری از خسارات احتمالی در گرو مشارکت و همکاری مردم و توجه به هشدار‌های احتمالی است.
نیکروز از مردم و شهروندان به ویژه روستاییان و عشایر در مناطق مختلف استان خواست چنانچه در مناطق در معرض سیلاب قرار دارند از حضور در مسیل و رودخانه‌ها به جد اجتناب کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همه مناطق استان تحت تأثیر این سامانه بارشی است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این سامانه بارشی با رگبار شدید باران و رعد و برق، وزش باد شدید، احتمال رخداد تگرگ، بارش برف در ارتفاعات، مه و کاهش دید همراه باشد.
نیکروز مردم و مسافران نوروزی را به خود مراقبتی توصیه کرد و افزود: عدم توقف و اسکان گردشگران و مسافران نوروزی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود نکردن به کوه توصیه می‌شود.
وی ابراز کرد: مسافران در مناطق گرمسیری استان در کنار تپه‌ها و کوه‌ها اقدام به برپایی چادر می‌کنند و به استراحت می‌پردازند که با توجه به در پیش بودن سامانه بارشی و هشدار هواشناسی این اقدام می‌تواند خطرآفرین باشد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد برآمادگی دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان تا پایان زمان خروج این سامانه بارشی از استان تأکید کرد.
 با ورود سامانه بارشی قدرتمند تا اواخر روز دوشنبه آسمان استان ابری همراه با بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق، در برخی مناطق بارش تگرگ و وزش باد شدید همراه با مه آلودگی پیش‌بینی می‌شود. احتمال اینکه در برخی نقاط هشدار در سطح قرمز باشد، وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1