تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۷۳۷۱۶
کبنا گزارش می‌دهد

معاون دادستان قم: ۴ نفر از انتشاردهندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم بازداشت شدند / مطمئن شدیم که یک برنامه‌ریزی صورت گرفته بود برای اینکه در جامعه فتنه‌انگیزی کنند / افراد دستگیر شده اعتراف کردند با هماهنگی فیلم را برای شبکه معاند ارسال کردند / دادستان قم: ۳ نفر روانه زندان شدند / درگیری با مصالحه طرفین خاتمه یافته بود، اما با ارسال فیلم تقطیع شده به شبکه معاند؛ این شبکه شروع به نفرت‌پراکنی کرد

۲
۱
فیلم| ماجرای درگیری طلبه و یک زن جوان در درمانگاه قم چه بود؟
کبنا ؛معاون دادستان قم گفت: تا این لحظه ۴ نفر از عوامل اصلی انتشار دهندگان و ارسال کنندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم به شبکه معاند اینترنشنال شناسایی و بازداشت شدند.
معاون دادستان قم: ۴ نفر از انتشار دهندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم بازداشت شدند / مطمئن شدیم که یک طراحی و برنامه‌ریزی صورت گرفته بود برای اینکه در جامعه تفرقه‌افکنی و فتنه‌انگیزی کنند / افراد دستگیر شده اعتراف کردند با هماهنگی فیلم را برای شبکه معاند ارسال کردند
معاون دادستان قم گفت: تا این لحظه ۴ نفر از عوامل اصلی انتشاردهندگان و ارسال‌کنندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم به شبکه معاند اینترنشنال شناسایی و بازداشت شدند.
به گزارش کبنا به نقل از تسنیم، مسلم خانی در مورد اتفاقات رخ‌داده‌شده در درمانگاه قم اظهار داشت: آنچه برای  ما مشخص‌شد و مطمئن شدیم از این موضوع، این‌که یک طراحی و برنامه‌ریزی صورت گرفته بود برای اینکه در جامعه تفرقه‌افکنی و  فتنه‌انگیزی کنند.
وی افزود: این پرونده به وزارت اطلاعات واگذار شد که با بررسی دقیق موضوع و تحقیقات شبانه‌روزی تا این لحظه 4 نفر از عوامل اصلی انتشاردهندگان و ارسال‌کنندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم به شبکه معاند اینترنشنال شناسایی و بازداشت شدند.
معاون دادستان قم گفت: افراد دستگیرشده در اظهارات خود اعتراف کردند با هماهنگی فیلم را برای شبکه معاند ارسال کردند و قصد تفرقه‌افکنی در جامعه داشتند.
معاون دادستان قم: ۴ نفر از انتشار دهندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم بازداشت شدند / مطمئن شدیم که یک طراحی و برنامه‌ریزی صورت گرفته بود برای اینکه در جامعه تفرقه‌افکنی و فتنه‌انگیزی کنند / افراد دستگیر شده اعتراف کردند با هماهنگی فیلم را برای شبکه معاند ارسال کردند
 دادستان قم: ۴ نفر بازداشت و ۳ نفر روانه زندان شدند / تنش و درگیری ایجاد شده، با مصالحه و رضایت طرفین در همان زمان خاتمه یافته بود، اما با فاصله چند روز، فیلم تقطیع شده توسط این افراد استخراج و به شبکه معاند ارسال می‌شود؛ این شبکه نیز شروع به نفرت پراکنی می‌کند
دادستان عمومی و انقلاب قم جزئیاتی تازه از شناسایی و دستگیری ۴ نفر از عوامل اصلی تهیه و ارسال فیلم درگیری در درمانگاه قم به شبکه‌های معاند در کمتر از دو روز را اعلام کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب دادستان عمومی و انقلاب قم از شناسایی و دستگیری ۴ نفر از عوامل اصلی تهیه و ارسال فیلم درگیری در درمانگاه قم به شبکه‌های معاند با صدور دستورات قضایی و تلاش ضابطین محترم استان در کمتر از دو روز خبر داد.
وی با بیان اینکه در پی ماجرای رخ داده در یکی از درمانگاه‌های قم و انتشار فیلم آن در یکی از شبکه‌های معاند بلافاصله دستورات قضایی جهت بررسی دقیق موضوع و شناسایی فرد یا افرادی که بر خلاف مصالح ملی و بدون رضایت طرفین، اقدام به ارسال فیلم به شبکه‌های معاند کرده بودند صادر شد، افزود: با اقدامات فنی و تحقیقی مامورین امنیتی استان قم چهار نفر از عوامل اصلی این اقدام مجرمانه شناسایی و بازداشت شدند و پس از تفهیم اتهام توسط قاضی محترم پرونده، سه نفر از آنان با صدور قرار تامین قانونی روانه زندان شدند.
حجت الاسلام غریب با اعلام اینکه با بررسی اولیه توسط نهاد‌های انتظامی و امنیتی مشخص شد این افراد قصد سوء استفاده از این اتفاق و ایجاد تفرقه و تنش در سطح جامعه را با ارسال فیلم به شبکه‌های معاند داشته اند، گفت: تنش و درگیری ایجاد شده در درمانگاه بدون انعکاس به دستگا‌های قضایی وانتظامی با مصالحه و رضایت طرفین در همان زمان خاتمه یافته بود، اما با فاصله چند روز از وقوع این اتفاق، فیلم تقطیع شده توسط این افراد استخراج و به شبکه معاند اینترنشنال ارسال می‌شود و این شبکه معلوم الحال نیز شروع به نفرت پراکنی می‌نماید.
دادستان قم با اشاره به اینکه ارسال فیلم به شبکه‌های معاند مطابق با قانون، جرم است، عنوان کرد: دستگاه قضایی براساس وظایف قانونی خود در برخورد با هر فردی که قصد برهم زدن امنیت روانی جامعه و ایجاد تفرقه دربین مردم را داشته باشد ملاحظه‌ای نخواهد داشت.
این مقام قضایی با تاکید بر ضرورت هوشیاری هموطنان عزیز در خنثی سازی اهداف دشمن در ایجاد فضای دوقطبی و تنش در فضای عمومی جامعه در پایان یادآور شد: سایر ابعاد پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است.
   
دستیار رئیس جمهور درمورد فیلم منتشر شده از درگیری یک طلبه و یک خانم: این روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟ / بر مبنای مبانی عقلانی، شرعی، عرفی و... دو طرف مواجهه نازیبایی با هم داشتند/ حتما باید شرایط مادر را درک کرد/ شاید پرخاشگری او مقداری قابل توجیه باشد
سکینه سادات پاد، دستیار رئیس جمهور در خصوص فیلم منتشر شده از درگیری یک طلبه و یک خانم گفت: این روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟ حتما باید شرایط مادر را درک کرد.

 دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی به ویدئوی منتشر شده از درمانگاهی در قم واکنش نشان داد.
 سکینه پاد در پاسخ به سوالی درباره ویدئوی منتشر شده از درمانگاهی در قم، گفت: اولا فیلم کامل نیامده بود و من هم قسمت ناقص را دیدم، ولی باید یک کلیتی را بگویم و متاسفم از این دوقطبی ‌که ایجاد شده است و این بسیار بد است که ما مردم خشونت کلامی با یکدیگر داریم و این نوع مواجهات خیلی نازیبایی است که صورت می‌گیرد .
به نوشته ایلنا، وی افزود: فیلم کامل نیست و صحبت‌های آقای روحانی نیامده است. من پیگیری نکردم چون دیشب این فیلم را دیدم و حتما پیگیری می‌کنم . من با کلیت کار دارم که از این دست کلیپ‌ها دائم بیرون می‌آید.
دستیار رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر‌مبنی بر این‌که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است مجلس جریمه نقدی را جایگزین گشت ارشاد کرده است تا این تصاویر بیرون نیاید، عنوان کرد: هنوز قانون نشده است و روی همان قانون هم خیلی‌ حرف وجود دارد. اما کلیت بسیار بد است که دو طرف با هم با خشونت حرف می‌زدند. بر منطق و مبنا می‌خواهیم با یکدیگر حرف بزنیم، بر مبنای عقلانی، شرعی، اخلاقی و حقوقی باید طرفین را ببینیم و نباید به یک طرف غش کنیم، طرفین با یکدیگر مواجه نازیبایی داشتند. حتما شرایط آن مادر را ما خانم‌ها بیشتر درک می‌کنیم و یک مقداری شاید مواجهه و پرخاشگری ایشان توجیه داشته باشد.
وی افزود: اما اینکه چه شده است، آن روحانی طلبه که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند چرا مثلا عکس و فیلم می‌گیرد و چه طور مواجهه‌ای داشته است که آن مرجعیت خودش را از دست داده است و پرخاشگری دارد این‌ها نیاز به آسیب شناسی دارد. قطعا من به مواجهه دو طرف نقد دارم و تلاش دارم گفت‌وگو ها را به سمت آرامش و منطق ببرم. باید بنشینیم و با یکدیگر حرف بزنیم بالاخره مردمی هستیم که نه یک روزه باحجاب شدیم و نه یک روزه بی‌حجاب شدیم و این را باید بپذیریم و مردمی هستیم که حرف مشترک داریم. موضع من رد این مواجهات است و خود مقام معظم رهبری دارند مکررا می‌گویند و به نمایندگان تاکید کردند تولید خشونت نکنیم. امر به معروف و نهی از منکر ابعادختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد. به نظر می‌رسد برای شیوه مواجهه باید بیشتر فکر کنیم.
دادستان قم: در پرونده درگیری یک خانم و فرد روحانی، تاکنون کسی دستگیر نشده / دستورات قضایی لازم صادر و پرونده قضایی تشکیل شده / شایعات در مورد پلمب درمانگاه و یا ابطال مجوز آن صحت ندارد / هیچ گونه اقدام محدود کننده‌ای انجام نشده
دادستان قم گفت: در پرونده درگیری یک خانم با فرد روحانی تاکنون کسی دستگیر نشده و در ارتباط با این موضوع پرونده قضایی تشکیل شده است.
 به نقل از میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین غریب دادستان قم در رابطه با ویدیو منتشر شده در فضای مجازی در خصوص درگیری بین یک خانم و یک فرد روحانی در یک درمانگاه اظهار کرد: در این رابطه دستورات قضایی لازم صادر و پرونده قضایی تشکیل شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین غریب بیان کرد: در رابطه با این موضوع تاکنون فردی دستگیر نشده است و تحقیقات ادامه دارد.
وی افزود: شایعات در مورد پلمب درمانگاه و یا ابطال مجوز آن صحت ندارد و هیچ گونه اقدام محدود کننده‌ای انجام نشده است.
دادستان قم درمورد ویدیوی درگیری یک طلبه و یک خانم: دستور لازم برای شناسایی زوایای موضوع صادر شده / ما از آمرین به معروف که شرایط و مراتب آن را مراعات کرده باشند با جدیت حمایت می‌کنیم / مردم انتظار دارند معدود افرادی که بعضاً فرهنگ اسلامی را مراعات نمی‌کنند از این غفلت خارج شوند/ دستورات لازم برای شناسایی عناصری که تصویر را به رسانه‌های معاند منتقل کردند هم صادر شده
دادستان عمومی و انقلاب استان قم درخصوص انتشار کلیپ منتشره از یک درمانگاه در قم اظهار داشت: ملت ایران در طول تاریخ خداپرست بوده و ۱۴۰۰ سال است در سایه فرهنگ اسلام زندگی می‌کند و به شدت پایبند به احکام و ناهنجاری‌های دین
اسلام است و حتی غیرمسلمان‌ها هم در ایران در طول تاریخ به فرهنگ اسلامی ملت ایران احترام می‌گذارند و هیچگاه تظاهر به ضدیت با فرهنگ مردم مسلمان نکردند؛ لذا مردم انتظار دارند معدود افرادی که بعضاً فرهنگ اسلامی را مراعات نمی‌کنند از این غفلت خارج شوند.

دادستان قم گفت:دستورات لازم را نسبت به شناسایی اخلالگران در نظم، سایر زوایای قضیه و همچنین شناسایی عناصری که تصویر را به رسانه‌های معاند منتقل کردند، صادر کرده است.
غریب دادستان عمومی و انقلاب استان قم درخصوص انتشار کلیپ منتشره از یک درمانگاه در قم اظهار داشت: ملت ایران در طول تاریخ خداپرست بوده و ۱۴۰۰ سال است در سایه فرهنگ اسلام زندگی می‌کند و به شدت پایبند به احکام و ناهنجاری‌های دین اسلام است و حتی غیرمسلمان‌ها هم در ایران در طول تاریخ به فرهنگ اسلامی ملت ایران احترام می‌گذارند و هیچگاه تظاهر به ضدیت با فرهنگ مردم مسلمان نکردند؛ لذا مردم انتظار دارند معدود افرادی که بعضاً فرهنگ اسلامی را مراعات نمی‌کنند از این غفلت خارج شوند.
به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قم، وی افزود: در ارتباط با کلیپی که پخش شده به محض اطلاع دادستانی قم دستورات لازم را نسبت به شناسایی اخلالگران در نظم، سایر زوایای قضیه و همچنین شناسایی عناصری که تصویر را به رسانه‌های معاند منتقل کردند، صادر کرده است.
دادستان عمومی و‌انقلاب قم در عین حال تاکید کرد: ما از آمرین به معروف که شرایط و مراتب آن را مراعات کرده باشند با جدیت حمایت می‌کنیم و در هر صورت به این موضوع قاطعانه، عادلانه و با سرعت رسیدگی می‌کنیم.
مشاور وزیر ارشاد: اگر آن طلبه صبور از خانم متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود / بخشی از برخورد قضایی با جرایم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است
میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد به ماجرای درگیری یک طلبه با یک خانم در قم واکنش نشان داد و نوشت: اگر آن طلبه صبور از وضع آن فرد متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود. 


میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد به ماجرای درگیری یک طلبه با یک خانم در قم واکنش نشان داد و نوشت: اگر آن طلبه صبور از وضع آن فرد متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود. 
میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد در توییتی با اشاره به ماجرای درگیری یک طلبه با یک خانم در قم نوشت: بخشی از برخورد قضایی با جرایم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملا عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می دهد خودش عرف روزگار رسانه است. اگر آن طلبه صبور از وضع آن فرد متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود. محیط جامعه فضای خصوصی کسی نیست.

مشاور وزیر ارشاد: اگر آن طلبه صبور از خانم متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود / بخشی از برخورد قضایی با جرایم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است

مسیح مهاجری: ماجرای قم، گوشه‌ای از عوارض قصور حوزه علمیه در برخورد با کج‌روی‌هاست / آن طلبه جوان اولاً از اولیات آداب و احکام امر به معروف بی‌اطلاع بود، ثانیاً در جمعی تربیت شده که آکنده از تفکر افراطی است / احکام دین خدا را با تکیه بر زور نمی‌توان به اجرا درآورد / دلقک‌بازی‌های بعضی از معممین به تصور باطل ایجاد شادی در مردم نیز از مصادیق کژی‌ها هستند
مسیح مهاجری نوشت: ماجرای اعتراض یک خانم بی‌حجاب به عکس‌برداری یک طلبه جوان از او در یکی از درمانگاه‌های قم که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت، گوشه‌ای از عوارض منفی قصور حوزه علمیه قم در زمینه برخورد با کجروی‌هائی است که به نام روحانیت صورت می‌گیرد.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود مساله رخ داده در درمانگاه قرآن و عترت قم و درگیری میان یک روحانی و یک خانم که طی چند روز گذشته در فضای مجازی و رسانه محل بحث بود را مورد توجه قرار داده است.
 در این سرمقاله به قلم مسیح مهاجری - مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی - می‌خوانیم:
ماجرای اعتراض یک خانم بی‌حجاب به عکس‌برداری یک طلبه جوان از او در یکی از درمانگاه‌های قم که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت، گوشه‌ای از عوارض منفی قصور حوزه علمیه قم در زمینه برخورد با کجروی‌هائی است که به نام روحانیت صورت می‌گیرد. کاملاً روشن است که آن طلبه جوان که خود را موظف به عکسبرداری با تلفن همراه از یک خانم بی‌حجاب دانست، اولاً از اولیات آداب و احکام امر بمعروف و نهی از منکر بی‌اطلاع بود و ثانیاً در جمعی تربیت شده که آکنده از تفکر افراطی و دور از منطق و اخلاق دینی است. حوزه علمیه قم در کلیّت خود، یک محیط عقلانی، منطقی و اخلاقمدار است ولی متاسفانه در همین حوزه، مجموعه‌هائی استثنائی وجود دارند که هرچند در اقلیت هستند ولی کارنامه‌ای پرسروصدا دارند و با همین کارنامه، به اعتبار و آبروی روحانیت لطمه وارد می‌کنند. آنها نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که احکام دین خدا را با تکیه بر زور نمی‌توان به اجرا درآورد.
روحانیت، در طول تاریخ پناهگاه مردم در تمام زمینه‌ها بود و امروز هم آن دسته از علمای دینی که به مال و منال و جاه و مقام دنیائی آلوده نشده‌اند، همچنان پناهگاه مردمند و خوشبختانه تعدادشان بسیار زیاد است. این مجموعه که بیش از ۹۰ درصد روحانیت را تشکیل می‌دهند، همانند علمای دینی گذشته اهل ساده‌زیستی، قناعت، پای‌بندی به اخلاق، خدمت به مردم و تفکر عقلانی همراه با رعایت معیارهای شرعی در تمام بخش‌های زندگی فردی و اجتماعی هستند. در این مجال کوتاه قصد نداریم وارد جزئیات شوم ولی این را با اطلاع دقیق مطرح می‌کنم که تبلیغات رایج، تنگناهای معیشتی روحانیون در قم و دیگر حوزه‌های علمیه بقدری زیاد است که ده‌ها هزار نفر از آنان عصرها و شب‌ها و اوقات فراغت با لباس مبدل از طریق کار کردن در قالب پیک موتوری و انواع کارهای خدماتی در خانه‌ها، رستوران‌ها و موسسات، هزینه زندگی خود را تامین می‌کنند. شاید باور کردن این مطلب برای بسیاری از مردم که مدتهاست در معرض تبلیغات شدید ضدروحانیت به ویژه در فضای مجازی قرار دارند، قابل باور نباشد ولی شرایط زندگی برای روحانیین غیروابسته به دستگاه‌ها که اکثریت قریب به اتفاق این صنف را تشکیل می‌دهند بسیار سخت‌تر از اینست که در این چند جمله مورد اشاره قرار گرفته است. در شهرستانهای مختلف وضع از اینهم ناگوارتر است.
این واقعیت را به این منظور مطرح کردم که سنگینی وظیفه مسئولین حوزه‌های علمیه در زمینه حفاظت از آبرو و اعتبار معنوی روحانیت را گوشزد کنم. به عبارت روشن‌تر، در شرایطی که علمای دین از جنبه‌های مختلف تحت فشارهای مادی و تبلیغات مسموم قرار دارند و عده قلیلی نیز با عملکرد غیرقابل دفاع خود در دستگاه‌های حاکمیتی به اعتبار معنوی روحانیت لطمه وارد می‌کنند، بزرگان حوزه‌های علمیه باید برای جلوگیری از کژی‌ها قیام کنند و با تلاش‌های بی‌وقفه خود مانع عملکردهای خلاف اخلاق و خلاف عقلانیت معدود افرادی شوند که آگاهانه یا ناآگاهانه، روحانیت را برخلاف آنچه هست و باید باشد معرفی می‌کنند. خدا رحمت کند آن بزرگمرد حوزوی را که یکصد سال قبل گفته بود نظم حوزه در بی‌نظمی است. این سخن حتی اگر در آن زمان درست بوده باشد، امروز به دلیل اینکه در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و حاکمیت کشور چه بخواهیم و چه نخواهیم به نام روحانیت شناخته می‌شود، قابل قبول نیست. روحانیت، امروز به دلیل اینکه زیر ذره‌بین قرار دارد باید نظم داشته باشد و برای به صفر رساندن کژی‌هائی که به اعتبار این صنف لطمه وارد می‌کند باید برنامه‌ریزی دقیق نماید.
کژی‌ها محدود به عکسبرداری این طلبه جوان نیست. دلقک‌بازی‌هائی که بعضی از معممین به تصور باطل ایجاد شادی در مردم درمی‌آورند، با جوک ‌گفتن‌ها مجالس عروسی را اداره کردن، نقل مطالب خرافی در منابر، مطرح کردن مطالب سست در برنامه‌های رسانه ملی، حضور در بعضی محافل نامناسب، اظهارنظر کردن در موضوعاتی که در تخصص آنها نیست و... نیز از مصادیق کژی‌ها هستند که حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم باید در برابر آنها بایستند.
اگر بخواهم حرف دل مردم را مطرح و انتظارات آنها از بزرگان روحانیت را بازگو کنم، مثنوی هفتادمن کاغذ شود. مردم به این که این بزرگان فقط درباره مشکلات اقتصادی نصیحت بفرمایند قانع نیستند و اقدام موثر برای اصلاح تمام امور را از حضرات انتظار دارند. اقتضای پناهگاه مردم بودن در طول تاریخ نیز همین است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
قانون جدید با عکس گرفتن از مردم میشود امر به معروف کرد
حسن
Iran, Islamic Republic of
با انتشار کننده فیلم برخورد وزندنی شود واین خانم بی حجاب به مجازات برسد محیط خانه با بیرون فرق داره
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1