تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۴۷۱۵۷۴
یادداشت

با نگاه نقادی منصفانه و هوشمندانه، مروج اخلاق باشیم

سید ولی موسوی
۱
۰
با نگاه نقادی منصفانه و هوشمندانه، مروج اخلاق باشیم
کبنا ؛
در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی،شاهد رفتارهای غیر حرفه ای و بد اخلاقی در ارائه نقد عملکرد افراد در دورانهای مختلف کاری و مدیریتی هستیم که عموماً با اهداف سیاسی همراه و بر اساس آمارهای اشتباه و قضاوتهای عجولانه و یا دیرهنگام صورت می گیرد.
سید ولی موسوی فعال فرهنگی و رسانه ای در یادداشتی به مقوله مهم نقد در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در رسانه ها و فضای مجازی اشاره کرده و در این یاددشت آورده است: در عصر دانایی و ارتباطات، پیشرفت علوم در ابعاد گوناگون مدیون نقد و ایراد گیری از عملکرد پیشینیان بوده و هست تا با اصلاح رویه ها شاهد بهبود شرایط در عرصه های مختلف باشیم.
بدون تردید فرایندِ نقد یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاورد‌های زندگی بشر است که از آغاز فعالیت‌های علمی و مدیریتی و ادبی در دوران کهن آغاز گردیده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت ،چرا که جامعه پویا و بانشاط نیازمند نقد منصفانه و عالمانه برای حرکت به سوی فرداهایی روشن تر و زیباتر است.
در حقیقت انتقاد نوعی بازخورد منفی و ارزیابی منفی ازعملکرد دیگران است. زمانی که از یک فرد و یا مجموعه انتقاد می‌کنیم در واقع یادآور می شویم که افراد و مجموعه ها آنگونه که انتظار هست رفتار نمی‌کنند و رفتار مدیریتی و کاری آنان نزد ما پذیرفته نیست و نیاز به تغییر دارد.
در واقع انتقاد ممکن است شخصیت و وجود افراد را نشانه بگیرد و یا ممکن است صرفاً یک رفتار را مورد نشانه قرار دهد.
انتقاد می‌تواند با اهداف مختلفی صورت گیرد. گاه انتقاد به قصد سرزنش، تحقیر و تخریب و گاه نیز به قصد کمک به دیگران است. گاه انتقاد دیرتر از زمانی که باید انجام می شد، صورت می گیرد و گاه نیز عجولانه و بر حسب قضاوت‌های اشتباه ما از رفتار و یا عملکرد افراد و یا مجموعه های مدیریتی است.
 در این روزها نقد صاحب منصبان و فعالان سیاسی و اجتماعی که عموماً با تحقیر و بدون ادله مستند صورت می پذیرد، عموماً با اهداف سیاسی همراه است. یکی از ایراداتی که بر نقد مطالبه گران و کنشگران وارد است، نقد دیرهنگام و یا زودهنگام و یا قضاوت هایی است که بر اساس آمار اشتباه صورت می گیرد.
انتقاد می‌تواند به شیوه‌های مختلفی بیان شود. گاهی با لحنی تند و طلبکارانه و گاهی نیز با لحنی آرام و دوستانه صورت می پذیرد که در شیوه بیان آن نیز گاهی ادب و اخلاق نادیده گرفته می شود.
در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی،شاهد رفتارهای غیر حرفه ای و بد اخلاقی در ارائه نقد عملکرد افراد در دورانهای مختلف  کاری و مدیریتی هستیم.
بالاخره هر مسئولی در دوران مدیریتی خویش تلاش می کند براساس توانایی های خود بهترین عملکرد کاری را داشته باشد تا آینده گان از آنها به نیکی یاد کنند و از جهت دیگر بر اساس آموزه های دینی نیز نقد منصفانه نوعی امر به معروف و تذکر است تا با نگاه دوستانه ، دلسوزانه و مشفقانه مسیر حرکت و رویه ها برای ساختن فرداهایی بهتر اصلاح شود.
تخریب مسئولان در رده های مختلف مدیریتی در قالب نقد نیز باید هوشمندانه و بر اساس ادله علمی و عقلی باشد.
گاهی برای رسیدن به منفعت های مقطعی و زودگذر تلاش می کنیم عملکرد مدیران و چهره های سیاسی و اجتماعی را مخدوش کنیم که این اقدام و رفتار نوعی بد اخلاقی و زیبنده یک انسان مسلمان در جامعه اسلامی نیست.
امروز دیگر وقت آن فرار رسیده است، رویکرد و نگاه نقادی در عرصه سیاست و اجتماع را منطبق بر نگاه دینی و اسلامی تنظیم کنیم و جوری رفتار و عملکرد افراد ،جریانها و فعالان سیاسی و اجتماعی را نقد کنیم که عالمانه ،دلسوزانه و منصفانه باشد که مخاطبان نقد هر نگارنده ای را ، بر منصفانه بودن آن صحه بگذارند و جنبه تخریبی نداشته باشد.
امروز وقت آن فرا رسیده است، در عرصه های مختلف بالاخص عرصه سیاست مروج اخلاق ،قانون گرایی و انسجام ملی باشیم و برنامه ها و توانایی خویش را در معرض افکار عمومی قرار دهیم که قطعا مردم بصیر و آگاه بهترین قضاوت و تصمیم را خواهند گرفت.
امید می رود همه ما در هرعرصه ای که فعالیت می کنیم برای ترویج اخلاق و نقد منصفانه و عالمانه تلاشی مضاعف کنیم و با انگیزه الهی قلم و بیان خویش را بکار ببریم که قطعا خدای متعال بهترین ها را برای ما رقم خواهد زد.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
برادر آموزش و پرورش را عزت خواه و سبحانی برای همیشه نابود کردند چه عملکرد مثبتی دارند که شما باید از ان دفاع کنی خودت نمرات خرداد سال قبل استان را قضاوت کن البته خیلی خوب شد از اخر هم نگداشتیم کسی جلو ما بزند ببین در آموزش و پرورش عزت خواه چکار کرده که قابل دفاع باشد و ایندگان به نیکی از آن یاد کنند واقعا برای همیشه دوران قهقرا و افول و نابودی ان توسط این دو نفر در ذهن همه فرهنگیان خواهد ماند
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1