تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۴۷۱۰۰۰
ساختمان موزه یاسوج ۱۵ سال در پیچ و خم وعده‌ها؛

بالاخره در کدام گام موزه یاسوج افتتاح می‌شود؟

۱
بالاخره در کدام گام موزه یاسوج افتتاح می‌شود؟
کبنا ؛ کلنگ ساخت موزه باستان‌شناسی یاسوج در سال ۸۶ به زمین‌زده شد و حدود ۱۵ سال در پیچ و خم وعده‌ها برای تکمیل کمر خم کرد و هر بار توسط متولیان امر ظرف این سال‌ها اعلام می‌شد تنها یک گام دیگر به افتتاح موزه یاسوج باقی مانده است و مردم این کهن دیار همچنان منتظر آن یک گام برای افتتاح این طرح هستند.
به گزارش کبنا، موزه‌ها به عنوان نمادی از پیشینه تاریخی و فرهنگی هر جامعه یکی از میراث ماندگار اقوام، ملت‌ها و فرهنگ‌ها در گذر تاریخ محسوب می‌شود، با وجود این اهمیت فرهنگی موزه، ‌اشیای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد همچنان از داشتن موزه مناسب محروم است.
کلنگ ساخت موزه یاسوج حدود ۱۵ سال پیش (سال ۱۳۸۶) به زمین‌زده شد پس از چند سال قرار شد بنیاد شهید و امور ایثارگران این زمین را در اختیار گرفته و زمین دیگری در اختیار میراث فرهنگی برای ساخت موزه قرار دهد اما این معاوضه سرانجامی نداشت و ساخت موزه یاسوج در زمین کنونی در سال ۱۳۹۱ بطور رسمی آغاز شد.
این پروژه یکی از موزه‌های بزرگ منطقه‌ای در جنوب کشور است.
کم کاری‌ها و سهل انگاری‌ها و کمبود اعتبار ساخت این مکان فرهنگی را چند بار با رکود مواجه کرد تا اینکه در سال ۹۶ با اختصاص ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار ملی، ساخت موزه بطور جدی پیگیری شد.
واپسین روز‌های دولت قبل، در یک آئین با حضور چند تن از مسئولان این طرح به صورت ناقص افتتاح شد اما هنوز به دلیل وجود ایراداتی این طرح مورد استفاده عموم قرار نگرفته است.
با توجه به امکانات زیرساختی که در این پروژه بزرگ تعریف شده است، موزه بزرگ یاسوج نقش بزرگی در توسعه صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت بنابراین تکمیل آن بسیار مهم خواهد بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح باستان‌شناسی موزه بزرگ یاسوج، گفت: یک‌قدم تا تکمیل نهایی موزه باستان‌شناسی یاسوج مانده است.
سعید طالبی‌پور افزود: کلنگ ساخت موزه باستان‌شناسی یاسوج در سال ۸۶ به زمین‌زده شد اما هنوز طرح نیمه کاره باقی مانده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بخشی زیادی از سقف موزه که آب به آن نفوذ کرده بود، خسارت‌دیده بود، اما اکنون به‌طور کامل احیا شد.
سعید طالبی‌پور افزود: پروژه در بخش ابنیه آماده شد و هم اینک ۲۰ میلیارد ریال برای تجهیزات موزه قرار داده‌شده است که در روز‌های آینده خریداری می‌شود.
وی اضافه کرد: در حوزه گرافیک (زیباسازی) نیز موزه نیاز به کار بیشتر دارد که دراین خصوص با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان رایزنی صورت گرفته و قول تخصیص بودجه داده شده است.
موزه یاسوج در زمینی با زیربنای ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت ساخته شد.
این طرح در پنج طبقه شامل سالن نمایشگاه دائم، نمایشگاه موقت و سالن اجتماعات، آزمایشگاه و کارگاه مرمت، چاپخانه، کتابخانه و رستوران طراحی و احداث شد.
مساحت سالن نمایش موزه ۶۰۰ مترمربع است و سه هزار شی تاریخی و موزه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این سالن به نمایش گذاشته می‌شود. اکنون پیش از این، ۳۱۰ شیء تاریخی از سه هزار و ۵۰۰ قطعه آثار تاریخی این استان در مکانی به مساحت۱۵۰ متر مربع نگهداری می‌شد.
در موزه کنونی یاسوج‌اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه، جام و گلدان، ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره‌ها، حلقه‌ها و النگو‌ها، همچنین سکه‌های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی، چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می‌شود.
مزایای ساخت موزه
موزه یاسوج در زمره طرح‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و تکمیل آن نقش مهمی در معرفی استان
دارد و سبب رونق صنعت گردشگری و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان این خطه خواهد شد.
دهه‌های اخیر همراه با رشد شهرنشینی و توسعه شهر‌ها و کم رنگ شدن ارزش‌های فرهنگی اجتماعی، موضوع برنامه‌ریزی برای طراحی و احداث مراکز فرهنگی با هدف ارتقای ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.
کارشناسان معتقدند که یکی از چالش‌های اساسی کشور‌های در حال توسعه، در برخورد با پدیده جهانی شدن و مواجهه با فرهنگ جدید، از خود بیگانگی فرهنگی و بحران هویتی است.
آن‌ها بر این باورند که موزه‌ها با حفظ و زنده نگهداشتن آثار فرهنگی به جا مانده از تمدن‌ها و پیشینیان می‌توانند در تقویت هویت ملی و فرهنگی جامعه نقش بسزایی ایفا نمایند. امروزه موزه‌ها و مراکز فرهنگی در ارتقای دانش بشری و نیز گسترش علم و پایدار‌سازی آموزش که به تعبیری آموزش مستمر است، یکی از نهاد‌های اجتماعی مؤثر به شمار ‌می‌روند.
موزه‌ها مکان‌هایی هستند که تاریخ را شکل می‌دهند، مجموعه‌هایی که تاریخ را جمع‌آوری نموده و به نمایش در می‌آورند بنابراین موزه‌ها می‌توانند در سیر تحول فرهنگی- اجتماعی جامعه نقش بسیار مهمی ایفا نمایند و لذا نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی است.
ساختمان موزه یاسوج در جنوب شهر یاسوج و در کنار مجموعه گردشگری تفریحی و هتل المپیک باقری قرار دارد.
موزه یاسوج در زمینی با زیربنای ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت ساخته شده است. این طرح در پنج طبقه شامل سالن نمایشگاه دائم، نمایشگاه موقت و سالن اجتماعات، آزمایشگاه و کارگاه مرمت، چاپخانه، کتابخانه و رستوران طراحی و احداث شده است.
مساحت سالن نمایش موزه ۶۰۰ مترمربع است و سه هزار شی تاریخی و موزه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این سالن به نمایش گذاشته می‌شود. اکنون پیش از این، ۳۱۰ شیء تاریخی از سه هزار و ۵۰۰ قطعه آثار تاریخی این استان در مکانی به مساحت۱۵۰ متر مربع نگهداری می‌شد.
در موزه کنونی یاسوج‌اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه، جام و گلدان، ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره‌ها، حلقه‌ها و النگو‌ها، همچنین سکه‌های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می‌شود.
یکی از برجسته‌ترین‌اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است.
در موزه یاسوج همچنین‌اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه‌های اوایل اسلام، سکه‌های عهد صفوی و قجری، ظروف چینی آبی و سفید و‌اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می‌خورد.
این موزه از یک بخش باستان‌شناسی نیز تشکیل شده است و‌اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان‌اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی است.
ایرنا در پایان گزارش نوشت: استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور قرار دارد. کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است. این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است. شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند. افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1