تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۴۶۹۹۲۷
یادداشت:

تعدیل در سیاست خارجی، تلطیف در سیاست داخلی / محمدعلی وکیلی

۲
۰
تعدیل در سیاست خارجی، تلطیف در سیاست داخلی / محمدعلی وکیلی
کبنا ؛ محمدعلی وکیلی در سرمقاله این هفته روزنامه ابتکار نوشت: سخنان رهبر انقلاب در جمع بسیجیان و موضع ایشان درخصوص اینکه جمهوری اسلامی به دنبال ریختن یهودیان به دریا نیست و معتقد به راه حل رفراندم می‌باشد و همچنین تذکرشان به بسیجیان مبنی بر پرهیز از ورود به دوقطبی‌های مرسوم به سوژه جدید تحلیلگران تبدیل شده است.
برخی این موضع را عقب نشینی قلمداد می‌کنند. برخی نیز با ذکر شواهد مختلف آن را تکرار مواضع پیشین می دانند. البته رفراندوم موضع رسمی جمهوری اسلامی در این چهار دهه بوده است. به جز دوران احمدی نژاد که به طرز عجیبی رئیس دولت سخنانی متفاوت می‌گفت در سطح روئسای جمهور همیشه همین موضع تکرار شده است. اما تصریح رهبری در این شرایط حساس و بیرون کشیدن دامن جمهوری اسلامی از اتهام نسل کشی و یهودی کشی کاری به غایت حکیمانه و شجاعانه بود.
به نظر نگارنده موضع آیت‌الله خامنه‌ای در جلوگیری از توسعه جنگ و ممانعت از درگیر شدن ایران در موضوع غزه یکی از نقاط درخشان کارنامه رهبری ایشان به حساب می‌آید. اکنون هم تاکید بر راه حل رفراندم و تصریح بر عدم اعتقاد به ریختن یهودی‌ها در دریا، همان واقع گرایی مورد انتظار می‌باشد.
اکنون در عمل صهیونیست‌ها دستشان به جنایت نسل کشی آلوده است و ایران بر راه حل دمکراتیک و خشونت پرهیز پافشاری دارد. بنابراین ما با این مواضع به درستی صحنه ای سیاه و سفید ترسیم کردیم و در قسمت روشن تاریخ ایستادیم. اما عجیب است آنانکه در پوزیشن دلسوزی و به نام منافع ملی مداوم هشدار می‌داند که ایران نبایست وارد درگیری شود و یا ادبیات رادیکال برخی از مقامات درخصوص اسرائیل را به باد استهزا و انتقاد می گرفتند حالا بجای استقبال از چنین موضع حکیمانه ای، آن را به وادادگی و ترس تعبیر می کنند.
این درحالی است که صلح طلبی رهبران به خاطر منافع مردم بزرگترین شجاعت می باشد. آنچنان که مواضع سیدحسن نصرالله در جنگ غزه برغم انتقادات جریانات رادیکال نیز مصداق واقع گرایی در راهبردها و رفتار مسئولانه مبتنی بر منافع مردم لبنان می باشد. بنابراین انگار برخی از انتقادها نه از سر دلسوزی برای منافع کشور است. اگر منافع ملی اصل است اکنون مواضع نظام در جنگ غزه منطبق بر منافع ملی است و بر همه دلسوزان است که از این مسیر حمایت کنند.
بی تردید سنگرگرفتن یک جریان سیاسی پشت بسیج و مصادره آن به نفع خود و برعلیه رقیب آسیب جدی به نهاد مردمی رسانده است، امید است این سخنان سرآغاز تعدیل در سیاست خارجی و تلطیف در سیاست داخلی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Germany
اینها آتش بیار معرکه هستند و نهایت تلاش‌شان معرکه سازی برای جمهوری اسلامی ایران است چون منافع آنها در معرکه سازی ها تامین می شود و گاها به نام انقلابی‌گری آب به آسیاب دشمن می ریزند و برای ملت ایران روشن شد در مسئله برجام کسانی که کارشکنی می کردند و سنگ اندازی می کردند کاسبان تحریم از این وادی و از این مسیر به نام و نان و نوایی رسیدند و از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند فکر کردند مثل تسخیر لانه جاسوسی آمریکای جهانخوار بخشی از تاریخ خواهند شد و تنها مصداق حرکت آنها بازی بود که لطمه به حیثیت نظام و انقلاب و اقتدار جمهوری اسلامی ایران شد باید بابت سخنرانی خارج از عرف تنبیه می شد تا دنیا بفهمد جمهوری اسلامی هرگز به دنبال مناقشه و خونریزی نبوده و نخواهد بود ایشان کاسه داغ تر از آش می شود جهت تامین منفع خود به قیمت نابود کردن و محکوم کردن ایران در تمام سازمانها و نهاد های بین المللی و باید جمهوری اسلامی جلوی این خودسری ها و خودمحوری های منافقانه نفوذی های منفعت طلب را بگیرد تا درس عبرتی باشد برای دیگران
nnn
Iran, Islamic Republic of
حزب باد
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1