تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۴۶۳۷۱۲
رئیسی در صحن مجلس:

مساله‌محوری و تعیین اولویت‌ها دو ویژگی اصلی لایحه برنامه هفتم است

۰
رئیسی: مساله‌محوری و تعیین اولویت‌ها دو ویژگی اصلی لایحه برنامه هفتم است
کبنا ؛رئیس جمهور توجه به ظرفیت و چالش های کشور را دو رویکرد اساسی در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه کشور دانست.
به گزارش کبنا به نقل از مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کل کشور در صحن مجلس طی سخنانی اظهار داشت: در این تاریخ با تلاش‌های مختلف عزیزان علمی و پژوهشگر و نیز اعضای دولت و سازمان برنامه و بودجه، برنامه هفتم را که تدوین شده است به مجلس تقدیم می‌کنیم، در این خصوص نکاتی جاری است که خدمت نمایندگان محترم مردم عرض خواهم کرد.
وی افزود: سیاست‌های ابلاغی در اواخر شهریور ۱۴۰۱ نسبت به برنامه هفتم از طرف مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. سازمان برنامه و بودجه آن زمان درگیر تدوین بودجه ۱۴۰۲ بود و از دی ماه ۱۴۰۱ تدوین برنامه هفتم در سازمان برنامه آغاز شد و تا اسفند همان سال پیش نویس آن تهیه شد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه اظهار داشت: از فروردین ماه ۱۴۰۲ طی جلسات مختلف در دولت و نیز در کمیته‌های مختلف و مربوط برنامه هفتم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتاً این برنامه تکمیل و تدوین شد و به مجلس ارائه می‌شود.
وی تصریح کرد: در تدوین برنامه هفتم دیدگاه‌های سیاسی صاحب نظران، اندیشمندان و کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است ضمن آنکه از تجربیات برنامه‌های گذشته استفاده لازم صورت گرفت.
رئیس جمهور اذعان داشت: سخنی که مهم است در اجرای برنامه است و باید یک آسیب شناسی جدی نسبت به اجرای برنامه‌های گذشته یعنی شش برنامه قبلی صورت بگیرد. حدوداً بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از برنامه‌های گذشته اجرا شده است و باید نسبت به دغدغه‌ها، بایدها و نبایدهایی که در برنامه وجود دارد بررسی‌های لازم صورت بگیرد.
وی افزود: میزان قابل قبولی نسبت به کارهایی که در این مدت انجام دادیم آسیب شناسی و چرایی اینکه برنامه‌ها چرا کامل انجام نشده است صورت گرفته و این تجربه را در تدوین برنامه هفتم مورد توجه قرار دادیم.
اصل ۱۳۴ قانون اساسی برای اولین بار در این دولت اجرا شد
رئیسی در ادامه با اشاره به آنکه دولت از ابتدا کار خود را با برنامه شروع کرده است گفت: اصل ۱۳۴ قانون اساسی برای اولین بار در این دولت اجرا شد. برنامه تحولی دولت از آغاز کار آن در اختیار همگان قرار گرفت که چه کنیم و چگونه سیاست‌ها اجرایی شود. در این خصوص هدف گذاری‌های لازم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفت و دولت دارای برنامه بود.
رئیس جمهور در خصوص برنامه هفتم تاکید کرد: دو نگاه قابل توجه در برنامه هفتم وجود دارد، ابتدا نگاه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور است. توجه به ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی و نیز استفاده از آنها؛ دوم موانع و مشکلاتی که در جهت رفع آنها در برنامه ارائه شده است و اینها مورد توجه ویژه در برنامه هفتم قرار گرفت.
رئیسی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته ممکن است دستگاه‌های اداری کشور و یا برخی مناطق، شهرستان‌ها، سازمان‌ها و ادارات معتقد باشند که در نگاه به حل مسائل آنها در برنامه هفتم توجه ویژه نشده است. در حالی که یکسری از قوانین و مسائل جایش طرح در برنامه هفتم نیست و آنها را باید در جای خود مورد توجه و اصلاح قرار داد. البته حرف دوستان در این خصوص حق بود اما جایش در برنامه نیست و نمی‌شود همه مسائل مختلف کشور را در برنامه هفتم قرار داد.
وی تاکید کرد: در این برنامه که برای تقدیم به مجلس آماده شده و امروز تقدیم می‌شود دو نگاه وجود دارد، یکی توجه به ظرفیت‌های کشور و دوم توجه به موانع و مشکلات کشور که در این برنامه در جهت رفع این مشکلات حرکت کنیم.
رئیسی گفت: برنامه هفتم محلی برای اصلاح قوانین جاری کشور نیست؛ در این برنامه مساله محوری و نگاه به اولویت‌های کشور مورد توجه قرار گرفته است.
مردم پایه بودن یکی از محورهای لایحه برنامه هفتم است
رئیس جمهور مردم پایه بودن برنامه را از دیگر ویژگی لایحه دولت اعلام کرد و افزود: یکی از نکات مهمی که در برنامه هفتم دیده شده، مردم پایه بودن برنامه است، با این نگاه که باید به مردم میدان داد و مشارکت مردمی را در همه تصمیمات دنبال کرد. ما اگر در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، نقش مردم را به درستی تعریف کنیم و به مردم میدان دهیم برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند و نقش دولت حمایت و نظارت و هدایت باشد، روح برنامه‌های قبلی، سیاست‌های ابلاغی و رهنمودهای رهبری بوده است تا بخش خصوصی بتواند فعالیت خوبی داشته باشد.
وی توجه به ظرفیت و چالش‌های کشور را دو رویکرد اساسی در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه کشور دانست و گفت: در این برنامه به دنبال افزایش بهره وری هستیم.
رئیس جمهور با بیان دو محور اساسی برنامه هفتم، گفت: مسئله محوری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و نیز نگاه به اولویت‌ها را دو محور اساسی قانون برنامه است. حتماً مسائلی که به ذهن دوستان در دولت و مجلس می‌رسد، مسائل درستی است، اما باید توجه کنیم که کدام مسائل مورد اهم است.
رئیسی با اشاره به اینکه این برنامه دارای ۳ سند است، اظهار داشت: نخست مستندات برنامه و راهکارهای تحلیلی برنامه است. این مستندات یک سند مفصلی است که تمامی آنها جمع آوری شده و اگر کسی بخواهد می‌تواند به آن مراجعه کند. سند دوم برنامه‌ها است که شامل برنامه‌ها، مسائل و احکامی که پیش بینی شده است که همین برنامه هفتم است و سند سوم نیز مربوط به مقرراتی است که برداشت دولت این بود که نیاز به قانون ندارد و مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی است جزو اختیارات آن است و جهت اطلاع به مجلس که مفید است ارائه می‌شود و برای اخذ رأی نیست.
وی تصریح کرد: در مسئله محوری نگاه به مسائل و مشکلات ما را واقف می‌کند تا ناترازی ها در حوزه‌های اقتصادی که باعث مشکلاتی شده را مورد توجه قرار دهیم. ناترازی در بودجه، ناترازی در نظام بانکی و پولی، ناترازی در منابع و مصارف آب، ناترازی در انرژی و ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی، از مواردی است که ما را دچار مشکل کرده است.
وی افزود: دولت وقتی کارش را شروع کرد ما با تنش‌های فراوان آبی مواجه بود. ما در کمتر استانی مشکل آب نداریم لذا در اکثر استان‌ها تنش آبی مطرح است و دولت از ابتدا تلاش خود را پای این مسئله گذاشت تا ناترازی ها را در این بخش به نحوی تراز کند.
رئیسی با بیان اینکه ما ۲۲ هزار مگاوات در بخش برق دارای کمبود هستیم اذعان کرد: ۷ هزار مگاوات در مدت زمان سپری شده از عمر دولت به شبکه سراسری وصل شده است. این در حالی است که همچنان ۱۵ هزار مگاوات کسری برق داریم لذا برای ۳۵ هزار مگاوات برق برنامه ریزی شده تا مشکلات این بخش هم در صنعت و کشاورزی و هم بخش خانگی برطرف شود.
وی تاکید کرد: الحمدالله کارها آغاز شده است و ۷ هزار مگاوات در این بخش مدنظر قرار گرفته و مابقی آن هم در حال اقدام است، ما تلاش داریم تا برق صنعت را از برق خانگی جدا کنیم.
رئیسی با اشاره به آنکه در پی انجام این اقدامات صنایع فعال شده‌اند، گفت: ما تلاش داریم تا نیروگاه‌هایی را ایجاد کنیم تا تولید برق صنعت را مدنظر قرار دهند و از این رو شاهد کاهش برق در بخش تولید نباشیم.
وی با بیان اینکه در طول ۲ سال گذشته از عمر دولت کمتر شاهد خاموشی برق خانگی بودیم، متذکر شد: در برق صنعت برنامه ریزی شده که تولید به نحوی باشد که هم انجام شود و هم دوره تعطیلات آن به نحوی باشد که به برق خانگی لطمه نزند. همه این اقدامات در این راستا است که ما بتوانیم ناترازی ها را در این بخش را درمان کنیم.
رییس جمهور با اشاره به اینکه گزارش‌ها درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه ناترازی آب، برق، گاز، نفت به مرور زمان ارائه می‌شود، بیان کرد: حتماً ناترازی ها در این بخش‌ها جبران خواهد شد؛ این کارها را باید انجام داد و باید در نظر داشت که ما در برخی امور عقب ماندگی داریم و این عقب ماندگی‌ها مربوط به سال‌های گذشته است که باید روی آنها کار می‌شد.
حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: باید طی این سال‌ها نیروگاه ساخته می‌شد. همچنین در برخی از بازدیدهایی که بنده انجام می‌دهم ملاحظه می‌کنم که برخی از پروژه‌ها و طرح‌ها مربوط به ۲۰ سال قبل است و باید این پروژه‌ها خیلی زودتر از اینها به سامان می‌رسید، لذا ما بدون اینکه بگوییم این کارها باید به نام چه کسی و چه دولتی تمام شود به دنبال تکمیل آنها هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1