تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۷
کد مطلب : ۴۶۳۱۸۵
مدیر مسئول روزنامه کیهان:

 جاذبه‌ی مردم نسبت به امام خمینی (ره) فقط جاذبه‌ی کاریزماتیک نبود، بلکه جاذبه‌ی الهی بود

۱
۰
 جاذبه‌ی مردم نسبت به امام خمینی (ره) فقط جاذبه‌ی کاریزماتیک نبود، بلکه جاذبه‌ی الهی بود
کبنا ؛ مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: امام خمینی(ره) جاذبه‌ی مشخصی داشتند، اما جاذبه‌ی مردم نسبت به امام فقط جاذبه‌ی کاریزماتیک نبود، بلکه جاذبه‌ی الهی بود.
به گزارش کبنا، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در ویژه برنامه‌ی زنده‌ی «پرسمان» رادیو کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت ۱۴ خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی(ره) با تبیین و تشریح بخشی از شاخص‌ها و ویژگی‌های مکتب امام خمینی (ره) گفت: با اعلام خبر ارتحال امام خمینی( ره) خبرگزاری‌های خارجی از جمله آسوشیتدپرس، با الهام و استدلال از نظریه ماکس وبر، رهبری امام (ره) و جاذبه‌ی‌ایشان را از نوع کاریزماتیک میدانستند، بنابراین متصور می‌شوند، وقتی‌ایشان از دنیا می‌رود، جاذبه‌ی‌ایشان هم از بین می‌رود و بنیانی که او بنا نهاده است، فرو می‌پاشد‌.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به برخورداری امام خمینی ره از جاذبه‌های شخصتی فراوان و کم نظیر، گفت: امام در مسیر الهی قرار داشت و بنابر‌این خط جاذبه در رهبران الهی بر خلاف رهبران کاریزماتیک از مردم شروع می‌شود، اما به رهبری ختم نمی‌شود، بلکه از رهبری عبور می‌کند و به خط الهیأت می‌رسد و رسول می‌رود اما رسالتش می‌ماند، هم چنان که نبی می‌رود اما نبوتش می‌ماند.
شریعتمداری ضمن تأکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی در همه ابعاد برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی و تحریف افکار و‌اندیشه‌های امام خمینی (ره ) صورت گرفته است، گفت: ماندگاری انقلاب اسلامی طی ۴۴ سال گذشته دلیل روشنی بر حقانیت آن است.
وی با اشاره به این واقعیت که ۴۴سال است دشمنان هر دفعه می‌گویند ۶ ماه دیگر، یک سال دیگر، دوسال دیگر، این انقلاب از بین می‌رود و جمهوری اسلامی سقوط می‌کند، اما در عمل ماندگاری انقلاب را می‌بینیم و بنابر‌این این ما هستیم که واقع بین و واقع گرا هستیم نه کسانی که در آن سوی ماجرا تعریف و تحریف می‌کنند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اذعان به این نکته که برای ترسیم نقطه‌ای که در آن هستیم لازم است به تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها اشاره کنم، افزود: یکی از تفاوت‌های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های چند قرن اخیر که اتفاقاً رمز ماندگاری انقلاب هم هست، در آن است که در انقلاب اسلامی برخلاف سایر انقلاب‌ها، ایدئولوژی یا مکتب انقلاب، همراه انقلاب نیامده بود، بلکه اسلام به عنوان مکتب انقلاب از قبل در میان مردم بود. کار امام که کاری کارستان بود این بود که حضرت امام غبار قرن‌ها بدعت و کج‌اندیشی که بر چهره ناب اسلام محمدی (ص) نشسته بود را زدود و اسلام ناب را همانگونه که در صدر بود ارائه فرمود. بنابرین ندای امام برای مردم ناشناخته نبود، بلکه به قول شهید مطهری مردم در ندای امام گمشده خود را یافتند و به سوی آن شنافتند.
شریعتمداری در پاسخ به سؤال مجری ویژه برنامه پرسمان رادیو کهگیلویه و بویراحمد، که رمز ماندگاری انقلاب اسلامی را چگونه تبیین می‌کنید؟ گفت: وقتی حضرت امام خمینی (ره) از نجف یا پاریس به مردم پیام می‌دادند و فرمودند: خداوند شهدای شما را با شهدای بدر و حنین محشور گرداند، این بدر و حنین و کربلا برای مردم ناشناخته نبود، مردم گمشده تاریخی خودشان را پیدا کرده بودند. در این حین چون مکتب اسلام در میان مردم هست زمینه‌ی انحراف در آن وجود ندارد. به بیان دیگر و به قول جان ساورز، رئیس سابق«‌ام آی ۶ » مشکل ما در ایران برای ساختن اپوزیسیون این است که هر اپوزیسیونی که ساخته می‌شود از آنجا که با انقلاب و نظام بخواهد مقابله کند، اولین نظام را مردم نظام اسلامی می‌دانند که جزء اصلی باور‌های دینی‌شان است، بنابراین اپوزسیون بلافاصله به عنوان کسی که مخالف اسلام است مطرح می‌شود و این یک مشکل بزرگ برای ماست، با این حساب که انقلاب اولاً فرزندان خودش را می‌خورد غلط است، چرا؟ چون نسخه دست مردم هم هست، بنابراین برخلاف انقلاب‌های دیگر انقلاب اسلامی فرزندان ناخلف را از آن‌ها کناره‌گیری می‌کند یا طردشان می‌کند؟ چرا؟ چون مردم نقشه را در اختیار دارند.
‌مدیرمسئول روزنامه کیهان به رویداد‌های بعد از رحلت امام خمینی ره اشاره کرد و گفت: بعد از رحلت حضرت امام خمینی ره، روح‌ایشان در یک سلاله‌ی دیگری که  آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) هستند، ورود و طلوع می‌کند و این به این معناست که حضرت امام خمینی (ره) خورشید بی‌غروب است و این هم از راز‌های ماندگاری رهبری انقلاب اسلامی است.  
‌شریعتمداری یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب اسلامی را شناسنامه دار بودن انقلاب بیان کرد و گفت: شناسنامه دار بودن انقلاب اسلامی به این معناست که مردم این انقلاب را در مسیر انقلاب حضرت صاحب الزمان (عج)می‌دانند. به بیان دیگر رهبر اصلی انقلاب با صاحب الزمان (عج)است و‌ایشان برای مردم شناخته شده هستند و مردم می‌دانند به سمت چه چیزی ‌می‌روند.
بعضی از دشمنان نکته‌ای را برای تحریف انقلاب بیان کردند به این مضمون که مردم در انقلاب میدانستند چه نمی‌خواهند؟ یعنی ظلم ستمشاهی را نمی‌خواهند، اما میدانستند چه می‌خواهند؟ نه بر عکس! همه میدانستند چه نمی‌خواهند و همه میدانستند چه می‌خواهند؟! دلیلش هم آن است که به همان ستمی می‌رفتند که میدانستند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان به اقدامات امام خمینی( ره) برای تثبیت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در هیچ انقلاب و نظامی نوع حکومت به رأی مردم گذاشته نشد، اما در کشور ما رفراندوم برگزار شد، قانون اساسی به رأی مردم گذاشته شد، خبرگان رهبری را مردم انتخاب کردند و همه این اتفاقات در انقلاب اسلامی ایران افتاد.
شریعتمداری به قولی از‌امانوئل والرشتاین، نظریه پرداز معروف روابط بین‌الملل که می‌گوید: من تعجب می‌کنم که چطور گفتمان انقلاب اسلامی کم رنگ نشده، بلکه روز به روز گسترش می‌یابد، اشاره کرد و گفت: ما در حقیقت تکثیر شدیم ما در یمن، عراق، سوریه، لبنان و در بسیاری از کشور‌های دیگر حضور داریم و این به دلیل گفتمان مستدل و جاذبه‌ی انقلاب اسلامی است.
مدیر مؤسسه کیهان در مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های جهان گفت: به عنوان مثال در انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ شوروی سابق، مارکسیسم برای مردم روسیه تزاری شناخته شده نبود، آن‌ها از ظلم تزار‌ها به تنگ آمده بودند و لنین و یارانش افق دیگری ترسیم کرده بودند، لنین وقتی وارد‌ایستگاه قطار مسکو شد، از یک تز اقتصادی یاد کرد که به نام تز پای واگن معروف شد ولی مدتی بعد تز اقتصادی NEP را پیش کشید که با تز قبلی متفاوت بود، تروتسکی تز دیگری را مطرح کرد و نهایتاً خروشچف از راه رشد سرمایه داری جدید گفت و بالاخره گورباچوف تز گلاسنوست را ارائه کرد.
شریعتمداری گفت: همه‌ی این تز‌های اقتصادی تحت نام مارکسیسم مطرح شده بود، اما کدام یک برخاسته از مارکسیسم بود؟‌ایدیولوژی مارکسیسم فقط در اختیار حاکمان بود و هرطور می‌خواستند آن را تعریف می‌کردند.
وی در ادامه به انقلاب کبیر فرانسه اشاره کرد و گفت: مردم، انقلاب از راه رسیده فرانسه را نمی‌شناسند، از اومانیسم چیزی نمی‌دانستند و حتی نمی‌دانستند که اومانیسم به معنای اصالت تمایلات بشر و در مقابل تئیسم به معنای اصالت راه خداست، آن‌ها نیز از ظلم دوران سیاه قرون وسطی به تنگ آمده بودند.
مدیر مؤسسه کیهان با اشاره به قیام پانزده خرداد و با اذعان به این نکته که آیت الله سید کرامت‌الله ملک حسینی از شخصیت‌های شناخته شده قیام پانزده خرداد هستند، افزود: رژیم آمریکایی شاه به ظاهر ادعا می‌کرد که قیام را سرکوب کرده است، اگر به رسانه‌ها در آن روز‌ها نگاه کنید می‌بینید که حامیان شاه می‌گفتند توطئه مشترک ارتجاع سرخ و سیاه خنثی شده است! ملی‌گرا‌ها تأسف می‌خوردند که چرا امام از مسیر پارلمانتاریستی عبور کرده است، طرفداران جدایی دین از سیاست خون‌های ریخته شده را نتیجه دخالت دین در سیاست تعبیر می‌کردند. مارکیست‌ها با استناد به دیدگاه ماترئالیسم تاریخی مدعی بودند که قیام از سوی فئودال‌ها بوده و رژیم شاه بورژوازی است و از آنجا که بورژوازی مترقی از فئودالیته است حق را به رژیم شاه می‌دادند، رژیم شاه تمامی این تحلیل‌ها را می‌پذیرفت و ترویج می‌کرد اما هرجا نامی از خمینی و پانزده خرداد در میان بود به شدت و با وحشیانه‌ترین شکل برخورد می‌کرد
شریعتمداری در بخش پایانی این گفتگو با تحلیل بخشی از اظهارات عناد‌آمیز مقامات آمریکایی، غربی و رژیم صهیونیستی مبنی بر فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران، به نقل قولی از امام خمینی( ره) خطاب به معاندان اشاره کرد که فرمودند: «اگر در ایران اسلامی چیزی نشده و اتفاقی نیفتاده، پس چرا اینهمه سروصدا می‌کنید؟ » یا به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به دشمنان خارجی که فرمودند: «اگر می‌گویید ما به بن‌بست رسیده‌ایم، خوب! کسی که به بن بست رسیده و خودش دارد  سقوط می‌کند چه دلیلی بر این همه هزینه دارید؟ »گفت: خوشبختانه دیدیم تمام تلاش دشمنان با ناکامی مواجه شده و دلیل آن هم نقطه‌ای است که ما امروز بر بلندای آن‌ایستاده‌ایم و به آن افتخار می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید
Iran, Islamic Republic of
مردم هم تو وامثال تو را خیلی دوست دارن
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
1