تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۷۱۱۵۰
وقتی مسئولان کاری از دست‌شان بر نمی‌آید؛

سگ‌های ولگرد در یاسوج و خطر بیماری خطرناک کیست هیداتید و هاری

۱
سگ‌های ولگرد در یاسوج و خطر بیماری خطرناک کیست هیداتید و هاری
کبنا ؛معضل سگ‌های ولگرد تقریباً گریبانگیر بیشتر شهرهای کشور است و در برخی موارد شهروندان مورد حمله این سگ‌ها قرار گرفته‌اند، اما ساماندهی اصولی از سوی دستگاه‌های مربوط که منجر به حل این مشکل شود را شاهد نیستیم. در شهر یاسوج معضل سگ‌های ولگرد موجب ترس و نارضایتی مردم شده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.
هوا رو بە تاریکی است، صدای سگ‌هایی ولگردی کە از کوچە‌ پس کوچەها می‌آید، مردمی را کە در پایان روز بە خانە بازمی گردند، بە هراس می‌اندازد. یک دختر خانم قدم‌هایش را تندتر می‌کند تا بلکە زودتر بە خانە برسد، تا مبادا با سگ‌هایی کە صدایشان از کوچە پشتی بە گوش می‌رسد، برخورد کند یا آماج حملەهای دستە جمعی‌ آن‌ها قرار گیرد.
این روزها در هر خیابان و کوی و برزنی از شهر یاسوج کە می‌نگری جولان سگ‌های ولگرد و بدون صاحبی را می‌بینی کە چهرە شهر را خدشەدار کردە و روزبەروز بە تعداد آن‌ها افزودە می‌شود. آوارە و گرسنە در پی غذا هستند، هر انسانی را کە می‌بینند بە سرعت بە او نزدیک می‌شوند تا بلکە تکە نانی سهم‌شان شود و گاهی هم برای سیر کردن شکم خود بە انسان‌ها حملە می‌کنند. 
اغلب اوقات به صورت گلەای در حال عبور از خیابانها و کوچەهای شهر هستند و ترس و وحشت را برای اهالی شهر یاسوج بە همراه دارند و هرسالە در شهرهای مختلف ایران کودکانی قربانی حضور این موجودات بلاصاحب می‌شوند. روز و شب ندارد، ربطی هم بە پایین شهر و بالای شهر ندارد؛ این روزها جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بە سرعت در حال افزایش است، در همەجا جولان می‌دهند و آرامش و امنیت شهر را با حضورشان بهم ریختەاند.
یکی از شهروندان یاسوجی می‌گوید: سگ‌های ولگرد آسایش را از مردم گرفتەاند و باعث ایجاد استرس و نگرانی در شهروندان به‌ویژه بانوان و کودکان می‌شوند.
وی عنوان می کند: سگ‌های ولگرد محل بە محض دیدن انسان‌ها بە آن‌ها نزدیک می‌شوند و تا دم در دنبال‌شان می‌کنند تا بلکە نانی بە دست آورند و همین حرکت آن‌ها انسان را بە دلهرە می‌اندازد.
زنگ خطر سگ‌های ولگرد در یاسوج به صدا درآمد
امید یک شهروند دیگر نیز نگران از وضعیت دو فرزندش می‌گوید: حضور سگ‌ها برای والدین باعث ایجاد ترس و استرس در طول روز شدە است. از مسئولان و متولیان امر انتظارداریم تا حادثه دلخراش و مرگ ناشی از حمله سگ های ولگرد در این شهر اتفاق نیفتاده کاری کنند.
وی با انتقاد از جولان سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای در این خیابان افزود: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است. تنها با قدم زدن در شهر به‌ویژه شب در هر محله‌ای به خصوص داخل میادین و بعضاً خیابان‌های اصلی با چندین سگ مواجه می‌شویم.
امیر، یکی دیگر از شهروندان یاسوجی گفت: افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر، سلامت شهروندان به خصوص کودکان را تهدید می‌کند، در حالی که شهرداری طبق قانون موظف است که سگ‌های ولگرد را از سطح شهر جمع‌آوری و ساماندهی کند.
حمید یکی از شهروندان یاسوجی گفت: مهم‌ترین مشکل ناشی از افزایش سگ‌های ولگرد برای جامعه، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان مثل هاری و سالک است که حتی با یک خراش کوچک هم توسط سگ و گربه بر بدن انسان قابل انتقال است.
وی افزود: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، شاید برای برخی از شهروندان مسئله مهمی نباشد، اما می‌تواند آثار زیان‌بار و گاه مرگباری به همراه داشته باشد، بنابراین ضروری است تا مسئولان شهرداری یاسوج، اقدام جدی و مستمر داشته باشند تا شاهد حوادث دردناک در جامعه نباشیم.
تاکید فرماندار بویراحمد بر جمع آوری سگ‌های ولگرد از یاسوج
«شهرام مهدوی مطلق»، فرماندار شهرستان بویراحمد در این زمینه گفت: سگ های ولگرد در سطح شهر یاسوج توسط شهرداری ساماندهی و جمع آوری شوند.
وی افزود: شهرداری یاسوج گزارش کاری در رابطه با ساماندهی و جمع آوری سگ‌های ولگرد در این شهر ارائه کند.
سایر دستگاهها همکاری نمی کنند
کریمی، معاون پسماند شهرداری یاسوج نیز گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ سگ ولگرد در محیط انتخاب شده نگهداری شده اما زیرساخت‌های لازم برای نگهداری آنها را نداریم، چرا که دستگاه‌های دیگر در این رابطه با ما همکاری نمی کنند.
زنگ خطر سگ‌های ولگرد در یاسوج به صدا درآمد
شناسایی ۷۰۰ سگ ولگرد در یاسوج
«یعقوب فتاحی»، مشاور شهردار یاسوج در امور شهرداری و خدمات شهری، گفت: شناسایی، جمع آوری و عقیم سازی بیش ۷۰۰ سگ ولگرد در شهر یاسوج را در برنامه داشتیم.
وی افزود: طی سنوات گذشته با توجه به این که ریاست کارگروه شهرستانی ساماندهی حیوانات ولگرد بلاصاحب فرماندار هستند، جلساتی در این خصوص در فرمانداری شهرستان برگزار شد و قرار بر این شد که شهرداری مکانی در منطقه "دوپشته دشتروم" برای این موضوع اختصاص دهد.
فتاحی اظهارکرد: شهرداری بلافاصله در آن مکان اقدام به فنس کشی بیش از دو هزار متر زمین کرد، همین طور قفسه های مربوط به نگه داری و عقیم سازی، کانکس مدیریت برای پزشک طرف قرارداد، تانکر آب جهت آب رسانی و سایر تجهیزات لازم در این مکان تهیه شد.
مشاور شهردار یاسوج در امور شهرداری و خدمات شهری خاطرنشان کرد: این عملیات خوب پیش رفت و در سطح شهر هم چندین اکیپ زنده گیری فعالیت می کردند تا این که گروه های حامی حیوانات ولگرد چند جا مانع کار شهرداری شدند و معارضاتی به وجود آوردند و در نهایت اقدام به باز کردن درب فنس دور از چشم نگهبان ها کردند که این کار باعث شد حدود ۳۰۰ قلاده سگی که جمع آوری شده بود، رها شوند و بخش عظیمی از آنها به سطح شهر برگردند.
فتاحی تصریح کرد: با این حال طی آخرین جلسه ای که داشته ایم قرار شد در همان سایت دو پشته دشت روم مجددا فعالیت را شروع کنیم و کار زنده گیری و عقیم سازی را اجرا کنیم. همین طور تقاضای سلاح بیهوشی را داده ایم و شهرداری یاسوج آن را خریداری کرده است و اکنون در حراست شهرداری در حال اخذ مجوزهای این سلاح هستیم تا در هرنقطه ای از شهر بتوانیم جمع آوری و زنده گیری را انجام دهیم.
وی ادامه داد: قرارداد ما با دانشگاه یاسوج و دو مرکز رسیدگی به حیوانات بلاصاحب در حال انعقاد است که کارهای زنده گیری و عقیم سازی و دیگر اصول را طبق دستورالعمل انجام دهیم.
مشاور شهردار یاسوج در امور شهرداری و خدمات شهری با بیان اینکه تا کنون بیش ۷۰۰ مورد سگ ولگرد را برای شناسایی، جمع آوری و عقیم سازی در دستور کار داشته ایم، تاکید کرد: متاسفانه در سنوات گذشته مصوبه‌ ای مبنی بر جمع آوری حیوانات ولگرد و رهاسازی آنها در حاشیه‌ شهرها به تصویب رسید که این موضوع به یکی از معضلات اساسی و وجود حیوانات ولگرد در سطح شهرهای مختلف شده است.
فتاحی عنوان کرد: همچنین این که روستاهای زیادی اطراف شهر یاسوج وجود دارد و این شهر در مسیر گذر عشایر است که باعث شده سگ‌های ولگرد زیادی وارد سطح شهر شوند.
وی بیان کرد: زمانی پاکسازی کامل انجام می شود که تمام اعضای کارگروه استانی و شهرستانی جمع آوری حیوانات ولگرد به صورت ویژه با شهرداری همکاری داشته باشند.
زنگ خطر سگ‌های ولگرد در یاسوج به صدا درآمد
افزایش شدید سگ‌های ولگرد در شهر یاسوج
«فرشید احمدی کیش»، رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: به دلایل مختلف تعداد سگ ها در شهر یاسوج به شدت افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: در خصوص جمع آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان یک کارگروه وجود دارد که فرماندار رئیس این کارگروه است. اعضای کارگروه شامل شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط زیست و فرمانداری است.
احمدی کیش اظهار کرد: سگ های ولگرد سطح شهر قابل شمارش دقیق نیستند اما عقیم نشدن سگ‌ها و زاد و ولد بسیار آنها و اینکه شهر یاسوج در مسیر تردد عشایر قرار دارد و نیز دلایل دیگر باعث شده تعداد این سگ ها در شهر یاسوج به شدت افزایش پیدا کند.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با بیان این که در دو سال گذشته شهرداری یاسوج بنا به تصمیم این کارگروه در منطقه "دو پشته‌ی" دشت روم مکانی به مساحت سه هزار متر مربع را فنس کشی و آماده‌ی جمع آوری سگ‌های ولگرد کرد، اظهارکرد: حدود ۳۰۰ قلاده سگ جمع آوری و به این سایت انتقال داده شد اما با دخالت و اعتراض گروه ها و "NGO" های محیط زیست که رأسا خودشان اقدام به باز کردن درب فنس سگ‌ها در دوپشته دشت روم  کردند، سگ‌ها مجددا از سایت گریخته و به سطح شهر برگشتند که شهرداری نسبت به آنها شکایتی را تدوین و به محاکم قضایی تحویل داد.
احمدی کیش همچنین تصریح کرد: از آن موقع به بعد نیز عملیات جمع آوری سگ‌ها مختومه شده و هیچ اقدامی در این خصوص صورت نمی گیرد اما قطعا برای جلوگیری از وضعیت موجود و جمع آوری سگ‌های ولگرد نیاز به تصمیم، همکاری و تخصیص بودجه‌ی لازم از طرف کارگروه‌های استانی و شهرستانی است.
وی بیان کرد: تنها زمانی می توانیم شهر یاسوج را بدون سگ‌های ولگرد مشاهده کنیم که مسئولان در ارائه‌ی خدمت به مردم روراست باشند و همکاری های لازم را انجام دهند.
شرایط جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در یاسوج باید فراهم شود
«کیوان آشنا»، شهردار یاسوج، گفت: امیدواریم سگ های ولگرد سطح این شهر در آینده نزدیک جمع آوری و ساماندهی شوند.
وی افزود: برای جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر یاسوج با کمک و همراهی محیط زیست، دامپزشکی و علوم پزشکی اقدام خواهیم کرد.
آشنا اظهارکرد: یک بار سگ های ولگرد سطح شهر یاسوج جمع آوری و به منطقه دوپشته دشتروم یا محل سایت پسماند انتقال داده ایم که برخی گروههای زیست محیطی اقدام به آزاد کردن و فراری دادن آنها کردند.
شهردار یاسوج تصریح کرد: جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد هزینه و شرایط خاصی دارد که باید فراهم شود.
آشنا بیان کرد: دنبال و پیگیر هستیم هر دستگاه مرتبط در این زمینه به وظیفه خود عمل کند که در این صورت سگ های ولگرد شهر یاسوج در آینده نزدیک جمع آوری می شوند.
زنگ خطر سگ‌های ولگرد در یاسوج به صدا درآمد
ابتلای ۱۲ کهگیلویه و بویراحمدی به بیماری خطرناک «کیست هیداتید»
«محسن رضائیان»، رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از ابتلا ۱۲ نفر در این استان به بیماری «کیست هیداتید» که از پراکنده شدن مدفوع و ادرار سگ در محیط به انسان منتقل می‌شود، مبتلا شده اند.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ نفر در سطح استان به بیماری مبتلا شده اند که چهار نفر از این تعداد طی چند روز اخیر گزارش و شناسایی شده اند البته احتمالا موارد بیشتر است اما هنوز شناسایی نشده اند.
رضائیان اظهارکرد: این چهار نفر مبتلا به بیماری خطرناک «کیست هیداتید» هم اکنون در یکی از استان های همجوار بستری هستند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: این بیماری از پراکنده شدن مدفوع سگ در محیط به ویژه روی سبزیجات به انسان منتقل می شود که بسیار هم خطرناک است.
رضائیان تصریح کرد: تشخیص این بیماری کمی پیچیده و دشوار است؛ به همین خاطر بیشتر مواقع دیر تشخیص داده می شود.
وی با بیان اینکه سگ های ولگرد حامل خیلی از بیماری ها از جمله «هاری» و «کیست هیداتید» ادامه داد: به طور میانگین شاید در طول سال ۱۰ نفر در استان به این بیماری مبتلا شوند اما از بیماری خود تا مدتی اطلاع ندارد.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: شستن اصولی سبزیجات برای کاهش آمار مبتلایان بسیار ضروری است.
رضائیان تاکید کرد: شناسایی بیماری کیست هیداتید خیلی سخت است و این بیماری حدود پنج تا ۲۰ سال طول می کشد تا مشخص شود و معمولا کیست که شدید می شود و پس از اینکه به مرحله عمل جراحی می رسد، مشخص خواهد شد.
وی تصریح کرد: سال گذشته تنها یک مورد ابتلای به این بیماری در استان گزارش شد اما به دلیل افزایش تعداد بیماران قرار است به زودی کمیته ای در استان در این خصوص تشکیل شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه گازگرفتگی سگ و سگ گزیدگی در سطح استان بخصوص شهر یاسوج در حال افزایش است، اظهارکرد: سالانه بیش از ۱۳۰۰ و بعضا تا ۲۰۰۰ گازگرفتگی سگ و سگ گزیدگی در این استان ثبت می شود که بیش از ۳۰ درصد از این تعداد مربوط به شهر یاسوج است.

رضائیان ادامه داد: تاکنون موردی زا بیماری هاری گزارش نشده است اما یک مورد سگ خانگی مثبت هاری بوده که اقدامات لازم در این خصوص از سوی دامپزشکی و متولیان امر انجام شده است.
وی عنوان کرد: حدود ۲۰ سال پیش دو مورد فوت ناشی از بیماری هاری در استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه سگ های ولگرد افزایش چشمگیری در سطح استان بخصوص شهر یاسوج یافته اند که جای نگرانی دارد، بیان کرد: دستگاههای متولی همکاری کنند تا جلوی این مساله گرفته شود که برای مردم مشکلی ایجاد نشود.
خطر سگ‌های ولگرد شهرهای استان را تهدید می کند
«سید مختار رجایی»، مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دامپزشکی متولی کنترل بیماری در سگ های صاحب دار و سگ های گله که متعلق به عشایر و روستایی ها هستند؛ می باشد و به استناد تبصره ۲۰ ماده ی ۵۵ قانون شهرداری ها، متولی سگ های ولگرد شهرداری است و در خصوص سگ های ولگرد تنها اقدامی که اداره دامپزشکی می تواند داشته باشد، هم کاری با شهرداری برای انجام واکسیناسیون ضد هاری در صورت جمع آوری سگ ها در فضای محصور و مناسب است.
وی افزود: در خصوص عقیم سازی سگ‌های جمع آوری شده توسط شهرداری،  با توجه به اینکه عملیات جراحی توسط کلینیسین‌های بخش خصوصی صورت می گیرد، شهرداری باید با کلینیسین‌های بخش خصوصی قرارداد ببندد تا عملیات جراحی و عقیم سازی را انجام دهند.
رجایی تاکید کرد: اداره دامپزشکی هر زمانی که سگ های ولگرد توسط شهرداری جمع آوری شدند، عملیات واکسیناسیون سگ های جمع آوری شده با واکسن رایگان را انجام خواهد داد.
وی عنوان کرد: نکته بسیار مهم این است که بیماری هاری یک بیماری مشترک و مرگبار بین انسان و سگ است و اگر شخصی در اثر گزش حیوانات به خصوص سگ دچار هاری شود محکوم به مرگ است و باید تا زمان مرگ در قرنطینه نگهداری شود و یکی از خطراتی که در همین زمینه شهرهای ما به ویژه شهر یاسوج را تهدید می کند وجود سگ های ولگرد است.
مدیرکل اداره دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که اخیرا در یکی از مناطق استان یک مورد سگ گزیدگی داشتیم که سریعا طریق واکسن انجام شد و نمونه گیری از مغز او برای آزمایشگاه انستیتو پاستور فرستاده شد اما هنوز نتیجه این آزمایش به دست ما نرسیده است، تصریح کرد: هاری به صورت نهفته بین بعضی حیوانات مناطق استان وجود دارد و دو قلاده پلنگی که اخیرا در سطح استان در نزدیکی مناطق مسکونی و روستاها تلف شده بودند، هاری داشتند.
سید مختار رجایی بیان کرد: با توجه به وجود هاری در هر پنج استان همسایه و شرایط جغرافیایی کوهستانی و حیاط وحش و همین طور تعداد زیاد سگ‌های ولگرد بیماری هاری به صورت نهفته در استان وجود دارد.
زنگ خطر سگ‌های ولگرد در یاسوج به صدا درآمد
بیش از ۳۰ مبتلا به بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
«طاهره کرم زاده»، کارشناس بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: سگ های ولگرد چند نوع بیماری از جمله کیست هیداتید، هاری و لیتوسپیروز ایجاد می کنند که تاکنون بیش از ۳۰ مورد «کیست هیداتید» در استان ایجاد شده و تا الان ۱۵ مورد از این بیماری به ما اعلام شده است.
وی افزود: کیست هیداتید در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج، مرکز این استان در حال افزایش است چراکه این بیماری از طریق ادرار و مدفوع سگهای ولگرد وارد چرخه غذایی مردم بخصوص از طریق سبزیجات شده و منجر به این بیماری خطرناک می شود.
کرم زاده اظهارکرد: اگر سگ های ولگرد از سوی شهرداری و متولیان امر ساماندهی و جمع آوری نشود باعث مشکلات و معضلات جدی خواهند شد.
این کارشناس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چند هفته پیش یک لاشه سگ ابتلا به هاری در شهر یاسوج کشف و شناسایی شد که تا دیر نشده باید فکری اساسی برای این معضل کرد.
کرم زاده بیان کرد: باید هر چه سریعتر کمیته سگ‌های ولگرد استان بخصوص شهر یاسوج تشکیل شود.
هر دستگاهی وظیفه خود را در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد انجام ندهند به بازرسی معرفی می شود
سید «جواد هاشمی مهر»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: جمع آوری سگ های ولگرد در شهرهای این استان بی نتیجه مانده است.
وی افزود: برای جمع آوری سگ های ولگرد جلسات متعددی برگزار شده و تاکید بر این بود که شهرداری ها متولی جمع آوری آنها هستند اما تاکنون اقدام خاصی انجام نگرفته است.
هاشمی مهر اظهار کرد: هر کدام از دستگاه ها وظیفه خود را در قبال جمع آوری سگ های ولگرد انجام ندهند، تحت عنوان کوتاهی در انجام وظایف به سازمان بازرسی معرفی می شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای جلوگیری از افزایش مبتلایان باید اقدامات لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی با همکاری فرمانداری بویراحمد، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان انجام شود.
ایسنا در پایان این گزارش نوشت: همچنین یکی از راەهای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در گذشتە کشتار دستەجمعی سگ‌های ولگرد بود کە امروزە این روش منسوخ و با روش واکسینە کردن، عقیم سازی و جمع‌آوری آنان از محیط شهری ساماندهی می‌شوند کە البتە جمع‌آوری آنان در اغلب اوقات احساسات انجمن‌های حامی حیوانات را جریحە‌دار کردە و از جمع‌آوری آنان جلوگیری و مردم را تشویق بە حمایت از این حیوانات می‌کنند.
گفتنی است که بر اساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری در شهرها و استناد به بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات سازمان دهیاری ها وظایف این ارگان در روستاها دانسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1