تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۶۵۵۵۲
نگاهی به جاذبه های گردشگری تابستانی کهگیلویه و بویراحمد

مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر

۰
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر
کبنا ؛ گرمای تابستان به اوج خود رسیده است و شمار زیادی از هموطنان از سراسر کشور به ویژه در استان های خوزستان و بوشهر برای فرار از گرما به مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد آمده اند تا چند روزی را در طبیعت بکر و خوش آب و هوای شمال استان سیر و سیاحت کنند.
به گزارش کبنا، مناطق سرئسیری استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشورمان که روز گذشته با وجود موج گرمای بی سابقه در کشور دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرد دیروز و امروز مقصد گردشگران پرشماری شده است.
استقبال گردشگران از برخی تفرجگاه های کهگیلویه و بویراحمد به اندازه ای است که در بعضی ساعت ها جاده های دسترسی به علت پر شدن ظرفیت آنان بر روی مسافران بسته شده و پس از سپری شدن زمان دوباره بازگشایی می شود.
مناطق شمالی کهگیلویه و بویراحمد با داشتن طبیعی سرسبز، هوای پاک ، کوه‌های سربه فلک کشیده، سواحل رودخانه‌های خروشان، پارک‌های طبیعی بی نظیر، روستاهای پلکانی و مناطق تاریخی گنجینه‌ای بی‌نظیر برای ایرانگردی در نیمه نخست سال به ویژه فصل تابستان است.
روستاهای کریک، «آبشار یاسوج»، «تنگ مهریان»،«تنگ گنجه ای»،«پارک ساحلی»«چشمه میشی»و « کوه گل» از جمله جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است که این روزها میزبان گردشگران پرشماری است .
برنامه ریزی برای مهیا کردن رفاه گردشگران
مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه روز گذشته تاکنون حدود ۳۰۰ هزار گردشگر از جاذبه های شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون بازدید کرده اند، گفت: بیشترین مسافران از استان های خوزستان، بوشهر و شهرستان های گرمسیری استان به این مناطق سفر کرده اند.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر
علی اکبر پاک با اشاره به اینکه با ورود شمار زیادی گردشگر از غروب چهارشنبه شب گذشته ظرفیت «آبشار یاسوج» تکمیل شد، تاکید کرد: به علت رفع نواقص اردوگاه های گردشگری و تکمیل زیرساخت هایی مانند آبخوری و سرویس های بهداشتی در ۲ سال گذشته تاکنون امسال پذیرایی از گردشگران نسبت به سال های گذشته به شکل مطلوب تری صورت می گیرد.
وی عنوان کرد: به دلیل آب و هوای مفرح و امکان اسکان در چادر کهگیلویه و بویراحمد یکی از مقاصد ارزان قیمت گردشگری در همه فصول سال به ویژه تابستان محسوب می شود.
پاک بیان کرد:ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و نظارت بر نحوه خدمات دهی هتل ها، مهمانسرها و اقامتگاه های بومگردی کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین اقدام های انجام شده برای پذیرش گردشگران در تابستان امسال است.
نگاهی به جاذبه های گردشگری تابستانی کهگیلویه و بویراحمد
شهرستان های شمال استان کهگیلویه و بویراحمد با طبیعت بکر جاذبه های متنوعی برای طبیعتگردی در فصل تابستان دارد به طوری که اینجا آبشارهای خروشان، چشمه سارهای جوشان، دشت های خوش آب و هوا در سایه سار جنگل های بلوط شرایط پذیرایی از گردشگران با سلیقه های مختلف را فراهم کرده است.
روستای«کریک»
طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی، روستای زیبای کریک در شهرستان دنا را به یکی از مهمترین مقاصد بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر
روستای کریک که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت این روزها میزبان گردشگران پرشماری است.
عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با صفای کریک ،قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی سی‌سخت از زیبایی های وصف ناشدنی روستای «کریک» است.
قرار گرفتن باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود،لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری اهالی از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که روستای «کریک» را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند.
دریاچه «کوه گل»
دریاچه زیبای «کوه گل»، طبیعت پوشیده از گیاهان خوراکی و دارویی،نغمه پرندگان و آب و هوای دلپذیر در کنار زیرساخت های رفاهی کوه گل را به یکی از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این روزی های تابستانی بدل کرده است.
تنگ «کوه گل»، از نظر پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ترین منطقه‌ دنای شرقی محسوب می‌شود اینجا می توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرندگانی بومی دیگر را در اطراف آن به تماشا نشست.
وجود گیاهان خوراکی و دارویی چون قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه و گل های رنگارنگ کوه گل را متناسب با نامش یعنی رویشگاهی پوشیده از گل و گیاه کرده است.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر
آبشار «تنگ نمک»،«چشمه سردو»، و منطقه‌ حفاظت شده‌ دنا از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این منطقه است که می تواند تجربه سفری خاطره انگیز برای مسافران در نیمه دوم هر سال باشد.
برای دسترسی به این بهشت زمینی، باید ابتدا به شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و پس از طی کردن مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهر سی‌سخت رسید، با گذر از شهر سی‌سخت بعد از حدود ۶ کیلومتر به طبیعت زیبای منطقه کوه‌گل می‌رسید.
از پایین دست منطقه «کوه گل» پس از ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، با از گذر از میان درختان کوهی و گل‌بوته‌های وحشی می‌توان به یکی از خیال‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران در ارتفاعات رشته کوه دنا رسید.
آبشار «بهرام بیگی»
آبشار بهرام بیگی با ارتفاع تقریبی ۳۵ متر دیگر جاذبه طبیعی شهرستان دناست که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر سی سخت قرار دارد،دره‌ای که آبشار بهرام بیگی به درون آن می‌ریزد را درختان چند صد ساله چنار و گردو پوشانده‌اند که این امر بر زیبایی های آن افزوده است.
امکانات مناسبی اطراف آبشار بهرام بیگی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان ایجاد شده و برای بازدید از این آبشار باید از سی سخت به‌سمت پاتاوه بروید و سپس در جاده مارگون ادامه مسیر دهید. آبشار بهرام بیگی در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده پاتاوه به مارگون قرار دارد.
«گردنه بیژن» در شمال سی سخت
گردشگران به فاصله ۶ کیلومتر از شهر سی سخت این عروس زیبای سلسله جبال زاگرس به گردنه بیژن می رسند جایی که عطر گل های وحشی هر مسافر خسته ای را شامه نوازی می‌کند.
در این روزهای گرم تابستانی در وسط «گردنه بیژن» برف انباری بزرگ و مدفون در لایه‌های خاک پدیده شگفتی جلوی چشم هر تازه واردی قرار می‌دهد.
بیژن نام یک دلاور ایرانی است که در گذشته دور به همراه ۲۹ نفر از یاران خود در این گردنه که ارتفاع برف آن در زمستان به نزدیک ده متر نیز می‌رسد برف گیر و جان خود را از دست می دهند.
«گردنه بیژن» نقطه مرزی شهرستان دنا به مرکزیت شهر سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان سمیرم در استان اصفهان است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، گردشگری و اقتصادی دریک موقعیت ویژه قرار دارد.
این گردنه متصل به منطقه حفاظت شده و پارک ملی دناست که به لحاظ تنوع پوشش گیاهی و جانوری از منحصر بفردترین مناطق ملی و بین المللی ایران محسوب می‌شود به گونه ای که در زیست کره ثبت شده است.
«تنگ مهریان»
« مهریان»نام روستایی از توابع بخش مرکزی و دهستان سررودشمالی است که در منطقه ای زیبا در نزدیکی شهر یاسوج واقع شده است.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر
این منطقه که میان رودخانه مهریان در شرق و کوه های دنا درشمال آن قرار دارد با تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه را باید مشاهده کرد که گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن.
«تنگ گنجه ای»
این جاذبه گردشگری که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد منطقه‌ای خوش آب و هوا با رودخانه‌ای زلال و پوشیده از جنگل است که از دل کوه‌های دنا می‌جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است.

«پارک ساحلی»
«پارک ساحلی» که در ورودی جنوبی شهر یاسوج واقع شده یکی از زیباترین جلوه های گردشگری شهر یاسوج است که مصداقی در پیوند هنرنمایی انسان و طبیعت است .
این پارک۱۴ هکتاری در کنار یکی از رودهای بزرگ یاسوج به نام «رود بشار» قرار گرفته است در ضلع جنوبی این پارک شهربازی یاسوج قرار گرفته که می‌تواند اوقات خوشی را برای خانواده ایجاد کند.
وجود سکوها و آلاچیق‌های مخصوص مسافران در سراسر این پارک محیطی امن برای سپری کردن اوقات خوش به ویژه برای استراحت شبانگاهان است.
«پارک جنگلی» یاسوج
در شمال شرق شهر یاسوج، منطقه‌ای سرسبز با مساحتی نزدیک به یکهزار هکتار قرار گرفته که با عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور شناخته می‌شود جاذبه ای متفاوت و پر از درختان و گیاهان بومی این منطقه است که پوشش گیاهی غالب این پارک، درختان بلوط ایرانی است که حدود ۷۶ درصد از پوشش گیاهی آن را تشکیل می‌دهند.
پارک جنگلی یاسوج که با نام پارک بزرگ کوهستان هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای‌ دیدنی یاسوج است.
«تنگ تامرادی»
گردشگران زیادی این روزها در سایه سار درختان بلوط منطقه «تنگ تامرادی» و محیطی آرام لحظات تکرار ناشدنی را تجربه می کنند.وجود چندین آبشار و ارتفاعات اطراف می تواند مقصدی برای علاقه مندان به کوهنوردی در این منطقه باشد.
در ورودی «تنگ تامرادی» و در مجاورت روستایی به نام حسین آباد، دخمه و مقبره ای وجود دارد که متعلق به دوران هخامنشی است که توجه فرهنگ دوستان را به خود جلب می کند.
«آبشار یاسوج»
پارک طبیعی «آبشار یاسوج» در نزدیکی مرکز شهر با انبوده جنگل ها، خاطره ای به یادماندنی به ویژه در شب هنگام و صبحگاهان را در دل مسافران به یادگار می گذارد.
هوای دلپذیر،نهرهای آب در بستر مارپیچ مشبک، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز چشم اندازی زیبا در آبشار ۱۰ متری یاسوج فراهم کرده است.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر
در حاشیه این تفرجگاه زیبا آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است که هرگوشه از آن جلوه‌ای از فرهنگ و هنر بومی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.
پارک «آبشار یاسوج» که هشت هکتار مساحت دارد و در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده است یکی دیگر از جاذبه های تابستانی کهگیلویه و بویراحمد است.
«تل خسرو»
منطقه تل خسرو در کهگیلویه و بویراحمد یک مکان با چند جاذبه گردشگری است به طوری که در آن می توان حلاوت بازدید از منطقه ای تاریخی،روستاگردی و بازی های آبی را یک جا تجربه کرد.
کسانی که به این منطقه سفر می کنند ضمن بازدید از منطقه ای تاریخی می توانند با مشاهده آداب و رسوم روستانشینان تل خسرو آشنا شوند.
وجود پارک آبی در تل خسرو و امکاناتی مانند استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی بر جذابیت های این منطقه افزوده است.
مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد میزبان هزاران گردشگر
همچنین گردشگران می توانند پس از بازدید و سیر وسیاحت در این منطقه از امکانات اسکان ،غذاهای محلی و نوشیدنی های اردوگاه خهکلون در جاده قدیم یاسوج به شیراز استفاده کنند.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است که شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.
افزون بر۲۸۰ جاذبه طبیعی و ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1