تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۴۶۴۴۵۶
دستاورد‌های سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان لنده؛

سفری به دیار «نردعلی»؛ از برق پایدار تا برگشت لودرها به جاده تراب

۱
۰
سفری به دیار «نردعلی»؛ از برق پایدار تا برگشت لودرها به جاده تراب
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیش از ۵۰ سفر شهرستانی خود به همراه جمعی از مدیران و مسئولان استانی به میان مردم منطقه محروم لنده در این استان رفت و ضمن دیدار با مردم، خواسته‌های آن‌ها را از نزدیک شنید.
به گزارش ایرنا، شهرستان قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان‌های ۹‌گانه کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده و سال هاست که در یک بن بست ارتباطی واقع شده است.
وجود ۱۰۰ اثر تاریخی و ارزشمند در شهرستان لنده، میانگین بارش سالانه ۶۰۰ میلی‌متری در این منطقه، موقعیت خاص عشایری برای رونق دامداری، وجود ظرفیت‌های کشاورزی، منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی، موقعیت اکولوژیکی و گردشگری، نزدیکی به دریا، قرار گرفتن در مسیر جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه - دهدشت و نزدیکی به استان‌ها و بنادر جنوبی، موقعیت کوهستانی بودن برای مسائل امنیتی از مزیت‌های این شهرستان محسوب می‌شود.
علی رغم این همه ظرفیت‌های بی‌بدیل آنگونه که باید این شهرستان توسعه نیافته است و مردم آن هنوز طعم رفاه و آسایش را به خوبی تجربه نکرده‌اند البته دولت سیزدهم به شهرستان قدیمی، کوهپایه‌ای و گرمسیری لنده در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲ سال اخیر توجه ویژه‌ای داشته و طرح‌های پیشران قابل توجه‌ای در حال اجراست.
شهرستان لنده، قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما با وجود ظرفیت‌های بالقوه فراوان، محرومیت‌های عمیق و ریشه‌ای، ضعف زیرساخت‌ها در آن از گذشته‌های دور تاکنون به خوبی مشهود است اما اینک با توجه ویژه دولت به این شهرستان محروم نور‌امید در دل مردم این دیار برای توسعه و آبادانی روشن شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای دومین بار به شهرستان لنده سفر کرد و روز گذشته در ادامه سفر‌های شهرستانی خود شهرستان لنده را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده بود از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و نارسایی‌های مناطق روستایی و شهری این منطقه با قدمت تاریخی بالا قرار گرفت.
مشکلات عمده مردم بیشتر در حوزه نبود زیرساخت‌های آب، راه و جاده، برق و غیره بود که در این زمینه‌ها گلایه داشتند و استاندار از اقدامات محرومیت زدایی و تحول زای دولت در این منطقه محروم به آن‌ها قول های‌امیدوار‌کننده‌ای داد.
سید علی احمدزاده عنوان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور و هیأت دولت به استان که در پایان هفته صورت می‌گیرد، رویکرد محرومیت زدایی همچنان ادامه خواهد داشت و مناطق مختلف استان از جمله لنده در این سفر دیده خواهند شد.
برق شهرستان لنده به شدت ناپایدار است و مشکلات فراوانی دارد و این شهرستان به دلیل توپوگرافی خاصش، در تابستان دمای هوا بسیار گرم است اما اینک با توجه ویژه دولت در حوزه‌های مختلف بخصوص تأمین برق پایدار راه برای توسعه این منطقه محروم روشن شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پروژه برق‌رسانی پایدار به لنده عنوان کرد: برق‌رسانی پایدار و مطمئن در منطقه در دست انجام است.
روند اجرایی احداث شبکه برق ۲ مداره جدید برای تقویت شبکه برق پایدار در این شهرستان آغاز شده که شامل احداث‌ایستگاه دژکوه و شبکه ۲ مداره برق از‌ ایستگاه سَرپَری دهدشت به خروجی شهر سوق است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: این طرح یکی از مهمترین پروژه‌های برق‌رسانی در سطح استان محسوب می‌شود.
محمد مرادی بیان کرد: این طرح با هدف کاهش نوسانات و ناپایداری برق روند اجرایی آن در دولت سیزدهم شتاب خوبی گرفته است.
وی اظهار کرد: طول این پروژه حدود ۲۰ کیلومتر و با استفاده از فناوری روز و نصب ۲ دستگاه رِیکلَوزر ( کلیدی که برای قطع و وصل اتوماتیک مدار جریان متناوب ساخته شده است و می‌تواند عمل قطع و وصل را برای چندین بار انجام دهد ) عملیاتی شد.
مرادی تصریح کرد: از مجموع ۷۷ دکل خطوط انتقال از‌ایستگاه سرپری تا محل اجرای پروژه‌ایستگاه دژ کوه بیش از ۵۱ دکل نصب و عملیات مونتاژ ۲۶ دکل دیگر نیز انجام شده است.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح مشکلات نوسانات و ناپایداری‌های شبکه‌های برق‌رسانی برای سالیان طولانی بطور کامل رفع خواهد شد.
قبل از دولت سیزدهم، پروژه جاده لنده_تراب با پیشرفت ۱۳ تا ۱۵ درصدی تعطیل بود و یکی از اصلی‌ترین دلایل تعطیلی پروژه، معارضات بود، باغدارانی که در مسیر بودند به مدت پنج سال اجازه نمی‌دادند جاده از این مسیر عبور کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جاده‌ها در لنده با مشکل مواجه هستند و در نشست چند روز گذشته در هیأت دولت بر به نتیجه رسیدن جاده لنده به تراب اصرار داشتیم که باید به نتیجه برسد.
احمدزاده از جاده تراب به لنده به طول سه کیلومتر بازدید کرد و ادامه داد: این پروژه دارای ۹۷ میلیارد تومان اعتبار است و در صورت تأمین اعتبار در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد.
در این دولت کار‌های زیرساختی و تحول زای بسیاری صورت گرفته و برای نمونه پلی در روستای شهید طیب در روستای موگر که ۱۴ سال در این شهرستان نیمه کاره ر‌ها شده بود در طول سه ماه ساخته شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: روستای موگر در بالادست رودخانه و سد مارون قرار دارد این منطقه دارای ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی است و یکی از مکان‌های بکر گردشگری محسوب می‌شود اما به دلیل نبود جاده دسترسی امکان بهره‌مندی مردم وجود ندارد.
احمدزاده ادامه داد: در موگرمون و مسیر شهید طیب کار‌هایی باید انجام شود تا رفت و آمد برای مردم تسهیل شود.
برای رسیدن به روستای موگر باید از شهر سوق گذشت و مسیر پیچ در پیچ وسنگلاخی روستا‌های بی‌بی زلیخایی و برم سبز را طی کرد و پس از ۴۵دقیقه جاده ناهموار رودخانه خروشان مارون خودنمایی می‌کند رودخانه‌ای که برای عبور از آن و رسیدن به روستای موگر پلی روی آن ساخته نشده است.
این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر سوق قرار دارد و شغل اصلی خانوار‌های ساکن در روستا بیشتر دامداری است.
در فصل زمستان با توجه به بارندگی‌های زیاد ارتباط روستا با بخش سوق قطع می‌شود که احداث پل بر روی رودخانه مارون یکی از خواسته‌های مردم موگر است.
شهید هدایت الله طیب در روستای موگر از توابع بخش سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد به دنیا آمد. طیب پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی برای ادامه تحصیل راهی شهر بهبهان در استان خوزستان شد.
در مقطع دبیرستان به دلیل فعالیت علیه رژیم طاغوتی شاهنشاهی از سوی عوامل ساواک گچساران دستگیر شد. وی شهریورماه ۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی آغاز به تحصیل کرد.
در کشور امریکا شهید طیب فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داده و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد. وی در دانشگاه امریکا با همکاری تعدادی از دانشجویان مسمان انجمن اسلامی دانشجویان را در ایالت فلوریدا تأسیس کرد.
با شروع جنگ تحمیلی پس از ورود به ایران خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران معرفی و پس از گذراندن یک دوره یک ماهه در شیراز، مدت ۶ماه را در جبهه آبادان خدمت کرد. همزمان با شروع عملیات فتح المبین، فرماندهی تانک‌های چیفتن را بر عهده گرفت و در اوایل سال ۶۱ درمنطقه رقابیه در عملیات فتح المبین به شهادت رسید.
سال‌های دور «نردعلی» از روستای دور افتاده و محروم گَرگ لنده، زمانی که اوج جوانی‌اش بود برای دفاع از میهن اسلامی به جبهه‌های حق علیه باطل رفت و در تاریخ ۷ بهمن ماه ۶۵ در جبهه سومار حدود دو سال بعد از ازدواجش به شهادت رسید.
نردعلی در زادگاهش به خاک سپرده شد. زمانی جاده دسترسی به روستای گرگ «مال‌رو» بود که به مرور زمان این مسیر هم مسدود شد به‌طوریکه امکان تردد خودرو در آن وجود نداشت و به قول اهالی این منطقه حتی تراکتور امکان طی این مسافت را نداشت.
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد سال ۱۴۰۱ وقتی به دیدار مادر شهید نردعلی نوری رفت و متوجه خواسته و مطالبه این مادر شهید شد، قول داد که جاده دسترسی به گلزار شهید نردعلی نوری را برای تردد خودرو‌ها آماده کند.
چند ماه از اولین دیدار استاندار با مادر شهید نوری نگذشته بود که زیرسازی و آماده‌سازی این جاده دسترسی انجام گرفت. احمدزاده روز گذشته (پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲) دوباره به دیدار این مادر شهید رفت و او بعد از احوال پرسی به مادر شهید گفت؛ که جاده دسترسی به مرقد شهید نوری آماده است و می‌خواهیم باهم سر قبر آن شهید بزرگوار حاضر شویم.
وی گفت: مادر شهید نوری نابینا شده‌اند و با توجه به اینکه جاده دسترسی به مزار شهید نوری در روستای "گَرَگ" وجود ندارد دستور داده شد که مسیر احداث و آسفالت شود تا به سال‌ها چشم انتظاری مادر شهید پایان دهیم که مسیر آماده شده و امروز می‌توانیم مادر شهید را برای زیارت مزار فرزندش به روستا ببریم ضمن اینکه به زودی آسفالت می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین با خانواده سردار شهید جان محمد کریمی از شهدای عملیات پد خندق دیدار کرد.
وی در این دیدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی مدیون شهدا و خانواده آنان به ویژه پدران و مادران شهداست، از مادر شهید کریمی دعوت کرد در روز سفر رئیس جمهور با حضور در فرودگاه یاسوج از آیت الله رئیسی و هیأت دولت استقبال کند.
مادر شهید کریمی هم در این دیدار ضمن قدردانی از حضور استاندار و سایر مسئولان شهرستانی گفت که علی‌رغم شرایط جسمانی برای استقبال از هیأت دولت در فرودگاه یاسوج حضور پیدا می‌کند.
شهرستان لنده در کنار همه داشته‌ها و نداشته‌هایش، ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و قدمت تاریخی خود دارای ویژگی بارز مهم دیگری است و به نام شهر نخستین‌ها نیز مشهور است.
لنده از سال ۱۳۰۵ به عنوان یکی از بخش‌های مهم شهرستان کهگیلویه در این استان بر سر زبان‌ها بوده است و این بخش در سال ۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.

تصاویر زیر مربوط به مرقد مطهر شهید نردعلی نوری می‌باشد که جاده دسترسی به آن مسدود بود و استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر حسب قولی که به مادر این شهید بزرگوار داده بود، جاده را برای تردد خودروها آماده کرد و مادر شهید نوری بعد از 30 سال دیگر برای رفتن به آرامگاه فرزند دلبندش دغدغه ندارد.

دستاورد‌های سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان لنده

دستاورد‌های سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان لنده

دستاورد‌های سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان لنده

دستاورد‌های سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان لنده

دستاورد‌های سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان لنده

دستاورد‌های سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان لنده

 
نام شما

آدرس ايميل شما

دلسوز ایران
Iran, Islamic Republic of
اینجا نقشه های شومی درراه است،این مسیری که برای جاده سازی درنظرگرفته شده برای تاراج رفتن اموال تاریخی که در این منطقه وجود دارد
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1