تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۴۵۶۲۱۵
گزارش کبنا از نابسامانی در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد؛

برای بازار بیمار کهگیلویه و بویراحمد طبیبی نیست / مدیران اقتصادی در خواب؟!

۱۱
۲
برای بازار بیمار کهگیلویه و بویراحمد طبیبی نیست / مدیران اقتصادی در خواب؟!
کبنا ؛
کهگیلویه و بویراحمد گران‌ترین استان کشور است و رفتار برخی از مدیران اقتصادی استان به‌گونه‌ای است که گویی در خواب به‌سر می‌برند.
به گزارش کبنا، بر اساس گزارش منتشر شده مرکز آمار کشور، در حالی که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریورماه ١٤٠١ ، برای خانوارهای کشور به عدد ٤٢,١ درصد رسیده، کهگیلویه و بویراحمد با ٤٧.٩ درصد، بیشترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است.
اگر این آمار را در کنار نرخ بیکاری قرار دهیم متوجه وضعیت فلاکت اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد می‌شویم. نرخ بیکاری 9.1 درصدی این استان در کنار تورم حدود 48 درصدی، باعث شده کهگیلویه و بویراحمد جز 5 استان فلاکت‌زده اقتصادی کشور قرار گیرد.
وضعیت تنها به همین موارد محدود نمی‌شود؛ تفاوت قیمت کالاها و خدمات در این استان و به‌ویژه در مرکز آن یاسوج، باعث شده بسیاری از شهروندان برای خرید اقلام مورد نیاز خود به استان‌های همجوار از قبیل شهر شیراز مسافرت کنند.
یکی از دانشجویان در مورد اختلاف قیمت پرینت در یاسوج و شیراز، تعریف می‌کرد که پرینت چند برگه که در شیراز 60 هزار تومان شده بود، در یاسوج 150 هزار تومان بود؛ یعنی دو و نیم برابر تفاوت قیمت نسبت به شهر شیراز.
این اختلاف قیمت تنها در مغازه‌ها دیده نمی‌شود؛ کافی است سری به سایت دیوار بزنید تا متوجه شوید که یک کالای دست دوم در یاسوج و شیراز چقدر با هم تفاوت دارند. یکی از شهروندان می‌گفت تخت بچه کارکرده با جنس چوب، در دیوار شیراز را با احتساب هزینه کرایه به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان خریداری کرده است، اما تخت آهنی بی‌کیفیت در یاسوج کمتر از یک میلیون تومان پیدا نمی‌شود.
یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز عنوان کرد: اجاق گازی را که حدود 10 سال مورد استفاده قرار داده است را در دیوار یاسوج با قیمت یک میلیون تومان به فروش رسانده و سپس با یک میلیون و 500 هزار تومان یک اجاق گاز نو را از شیراز خریده است.
این موارد نشان می‌دهد که اختلاف قیمت در کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان‌ها چقدر زیاد است. اما بخش تأسف‌بار ماجرا آن است که در خود مرکز استان نیز این اختلاف قیمت وجود دارد؛ کالایی که در یک نقطه از شهر 500 هزار تومان فروخته می‌شود را می‌توان در جایی دیگر با نصف قیمت تهیه کرد. این موضوع را به وضوح می‌توان در قیمت‌های جمعه بازار نسبت به مرکز شهر مشاهده کرد؛ یک ادکلن که در مرکز شهر کمتر از 400 هزار تومان قیمت دارد را می‌توان در جمعه بازار یاسوج حتی کمتر از 100 هزار تومان خرید. کیف و کفش، لباس مردانه و زنانه و حتی اقلام خوراکی نیز از وضعیت مستثنی نیستند.
 بازار استان کهگیلویه و بویراحمد
اما مهمتر از همه وضعیت رهن و اجاره مسکن است که داد شهروندان را درآورده است؛ قیمت سرسام‌آور بخش مسکن به‌طور مکرر در همین پایگاه خبری مورد نقد قرار گرفته است؛ گاهاً بنگاه‌های معاملات ملکی با ارائه قیمت‌های غیرواقعی به این افزایش قیمت دامن می‌زنند. تا جایی که اجاره و رهن مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در ردیف کلانشهری همچون کرج قرار می‌گیرد.
صنف لوازم آرایشی نیز چنین وضعیتی دارد؛ اما در این اقلام، علاوه بر اختلاف قیمت، بسیاری از اوقات، یک کالای فیک به قیمت کالای اورجینال به فروش می‌رسد.
شیرینی‌فروشی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها و آرایشگاه‌های زنانه نیز وضعیت مناسبی ندارند؛ چندی پیش بازدید سرزده مرکز بهداشت بویراحمد از برخی از این واحدها موجب پلمپ شدن تعداد زیادی از آنها گردید.
با وجود همه این نارسایی‌ها، مدیران اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی در خواب هستند. همین موضوع باعث گلایه نماینده ولی فقیه در استان نیز شده بود که در یکی از خطبه‌های نماز جمعه به آن اشاره کرده بود.
خبر خاصی از سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، و به‌ویژه معاونت اقتصادی استاندار که متولیان اصلی اقتصاد این استان هستند، نیست. از تعزیرات حکومتی نیز که وظیفه نظارت بر بازار و برخورد با تخلفات را دارد انتظار می‌رود دقت بیشتری به خرج دهد تا کمتر شاهد این نابسامانی‌ها باشیم. بازار کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه بازار مرکز استان، بیمار شده و به نظر می‌رسد طبیب حاذقی نیز برای درمان این بیمار در استان وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب عسکری بهتر است برگردد پیام نور درس بده .
اقتصاد استان بویژه کنترل بازار ، نیاز به سواد و تجربه مدیریتی دارد....مردم بیشتر از این طاقت هرج و مرج بازار را ندارند.
خانم دکتر
Iran, Islamic Republic of
حرف های قدیمی و تکراری به درد نمی خوره روز به روز بدتر شده و خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
تیم اقتصادی سر عمل هستن
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
مسولین استان خودشون یا غرفه دارند ، یا مغازه به این دلیل از گرانی استقبال می کنند،
Iran, Islamic Republic of
بچه نگران نباشید معاون اقتصادی در دهدشت قول داد تا ۱۰ سال اینده درستش می کنه
پس فعلا چیزی نخرید ۱۰ سال اینده تا میتوانید خرید کنید
سجاد
Iran, Islamic Republic of
دلیلش بی عرضگی و رانت خوری مسئولان و نظارت کننده های شهرستان و استان است.
هم
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتن آدم گدا و این همه ادا،مردم استان ما دستشون تو جیب همدیگس،جیب خالی و پز عالی،فقط ادعا،شرافت و انصاف و انسانیت خیلی وقته ک از اینجا رخت بربسته
Iran, Islamic Republic of
و جی نیرسه
م
Iran, Islamic Republic of
نظارتی بر بازار نیست هرکس هرچه دوست داشته با هر قیمتی می فروشد معاون اقتصادی استان و صنعت معدن فقط خوب جلسه برگزار اما خروجی خوبی در خصوص قیمت اجناس تا کنون محقق نشده است به فکر مردم باشید قیمت ها ساعتی تغییر می کند کدوم نظارت قیمت دست دلالان می یاشد
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کن کسی که نمی توان کارکند ومسئولیت می پذیرد وخیانت به جامعه ومردم مظلوم می کند
ناصر
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر ازمدیر سایت کبنا به خاطر پیگیرهای وضعیت بداقتصادی دراستان ولی خدایی ازآقای روزبهان مدیر صنعت معدن که ضعیف ترین و ناتوان ترین مدیر طول تاریخ استان هستش چه انتظاری دارید نه از اقتصاد چیزی سر در میاره و نه توان راه کار داره فقط به روز مرگی داره میگذرونه
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1