تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۹
کد مطلب : ۴۵۴۰۰۲
گزارش کبنا از تورم اجاره‌بها؛

اجاره‌های نجومی در کهگیلویه و بویراحمد و پای لنگ نهضت ملی مسکن / مدیرکل تعزیرات حکومتی: قانون خاصی برای اجاره‌بها وجود ندارد / مدیرکل امور مالیاتی: شناسایی خانه‌های خالی در دست اقدام است

۰
اجاره‌های نجومی در کهگیلویه و بویراحمد و پای لنگ نهضت ملی مسکن / مدیرکل تعزیرات حکومتی: قانون خاصی برای اجاره‌بها وجود ندارد / مدیرکل امور مالیاتی: شناسایی خانه‌های خالی در دست اقدام است
کبنا ؛
با وجود اینکه فصل جابه‌جایی‌ها و اجاره منازل به پایان رسیده است، اما هنوز رهن و اجاره منزل در کهگیلویه و بویراحمد کاهش نیافته است.
طی بازدیدی که از بنگاه‌های شهر یاسوج داشتیم، در منطقه گلستان‌ها یک واحد سه خوابه با 300 میلیون رهن و 3 میلیون اجاره، یک واحد دوخوابه با 250 رهن و یک و نیم میلیون اجاره و یک واحد دیگر با 400 میلیون رهن و 2 میلیون اجاره به بنگاه سپرده شده بود.
این وضعیت در دیگر مناطق شهر نیز همین‌طور است در محدوده شاهدها آپارتمانی با 450 میلیون رهن، و یک واحد دوخوابه با 100 میلیون رهن و 3 میلیون اجاره به بنگاه سپرده شده بود. منطقه راهنمایی اما وضعیت به مراتب بدتر است. بسیاری از خانه‌ها در راهنمایی، بین 800 میلیون تا یک میلیارد تومان رهن داده می‌شوند.
خانه ارزان قیمت را تنها در اطراف شهر و شهرک‌ها می‌توان پیدا کرد؛ البته این خانه‌ها نیز ارزان نیستند؛ تنها در نسبت با واحدهایی که در بالا به آنها اشاره شد، به صورت نسبی ارزان‌تر هستند. در اطراف شهر شاید بتوان با 50 میلیون تومان رهن و ماهی یک میلیون اجاره، خانه‌ای پیدا کرد.
بسیاری از مستأجران از این وضعیت گلایه دارند. یکی از شهروندان یاسوجی در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: من به عنوان یک کارمند که ماهی 10 میلیون تومان بیشتر حقوق ندارم، نمی‌توانم حتی در اطراف شهر نیز خانه‌ای اجاره کنم.
وی ادامه داد: بیش از دو ماه هست که به دنبال خانه‌ای هستم که با حقوقم متناسب باشد، اما هنوز موفق نشده‌ام.
این وضعیت به مراتب شدیدتر برای کارگران کهگیلویه و بویراحمدی وجود دارد. کارگرانی که ماهی بیش از 6 میلیون تومان درآمد ندارند چگونه می‌توانند با این اجاره‌های سرسام‌آور، منزلی اجاره کنند؟ این سؤالی است که مسئولین استانی باید به آن پاسخ دهند.  
صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تأسف نسبت به وضعیت رهن و اجاره‌بها در استان گفت: قانون خاصی که اجاره بها را مشخص کند وجود ندارد. اما می‌توان بحث کنترل و عرضه و تقاضا را انجام داد که بخشی از آن به امور مالیاتی برمی‌گردد که به خانه‌های خالی ورود کند.
صالحی ادامه داد: وقتی خانه‌های خالی به مرحله عرضه برسند، ممکن است قیمت اجاره کاهش یابد.
وی افزود: در حال حاضر هیچ آماردقیقی از خانه‌ها نداریم که قیمت‌گذاری کنیم و تا این لحظه در مورد اجاره‌ها نتوانسته‌ایم ورود کنیم.  
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار کبنا مبنی بر تخلف برخی از بنگاه‌ها گفت: اگر افزایش قیمت بیش از 20 درصد باشد می‌توانیم ورود کنیم.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با اشاره به اینکه هم اتاق اصناف و هم صنعت و معدن باید گزارش‌‎هایشان را ارائه دهند، گفت: اگر گزارشی دریافت کنیم حتماً برخورد خواهیم کرد. اما متأسفانه تاکنون گزارشی به تعزیرات حکومتی ارسال نشده است.
فرخان مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص خانه‌های خالی در استان گفت: کارهایی در درست اقدام است. تعدادی از این خانه‌ها شناسایی شده‌اند و در آینده اقدامات بیشتری در خصوص شناسایی این خانه‌ها و مالیات‌بندی بر آنها انجام خواهد شد.
معاون مسکنِ اداره‌کل راه و شهرسازی استان نیز در این خصوص عنوان کرد: اگر مسکن به تعداد کافی ساخته شود و تعداد کافی ساختمان در سطح شهر وجود داشته باشد، درخواست اجاره کمتر می‌شود و اجاره بها نیز کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از قیمت‌ها کاذب است گفت: اجاره‌بها در استان ما حد و حدود خاصی ندارد و بنگاه‌داران نیز در این میان نقش دارند.
بدخشان با اشاره به نهضت ملی مسکن گفت: کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به 40 هزار سهمیه در طول 4 سال دارد.
وی افزود: در یاسوج حدود 350 واحد را شروع کرده ایم. بخشی از آن مربوط به دولت قبل است که پیمانکارش خلع ید شده بود و یک 160 واحدی هم داریم که در حال پیشرفت است.
بدخشان گفت: عمده کار ما در یاسوج است. اما متأسفانه در این شهر مشکل کمبود زمین داریم.
وی افزود: در گچساران 1700 واحد را استارت زده‌ایم. در دهدشت هم بالغ بر 1000 واحد زمین در قالب 500 قطعه به مردم داده‌ایم که بسازند.
وی با بیان اینکه مشکل عمده ما کمبود زمین است گفت: در سطح استان حدود 300 هکتار زمین نیاز داریم.
معاون راه و شهرسازی استان گفت: یکی از مشکلات ما، شرکت‌های خدمات‌رسان است؛ به خصوص شرکت آب که همکاری لازم را با ما ندارد.
یکی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به افزایش تورم در اجاره‌بها گفت: طی چند سال اخیر با افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، خرید خانه برای بسیاری از مردم تبدیل به یک رویا شده است، بنابراین در بخش اجاره‌بها شاهد انفجار تقاضا هستیم. این موضوع به دلیل تراز نبودن تقاضا و عرضه در بازار موجب افزایش بیش از پیش اجاره را در بازار فراهم کرده است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر تقاضا در بازار اجاره خیلی بیشتر از عرضه است، گفت: با توجه به اینکه دولت نیز عملا کاری برای ساخت مسکن انجام نمی‌دهد، تقاضای زیادی پشت بازار قرار دارد که نتیجه آن افزایش تورم در بخش اجاره بها است که در ماه‌های جاری این تورم از تمامی تورم‌های دیگر در بازار‌های مختلف پیشی گرفته است. تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار اجاره متعادل نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت بازار به سوی تعادل حرکت کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت‌های مختلف هیچ نگاه درستی به مقوله آمار ندارند، اضافه کرد: در کشور نهاد‌های پژوهشی مختلفی مشغول به کار هستند، به خصوص در حوزه اقتصادی؛ اما این آمار‌ها گویی به هیچ کاری نمی‌آید. از دهه‌های گذشته بر اساس آمار‌های جمعیتی نیاز به ساخت مسکن ارزان در کشور وجود داشت، اما در این باره به غیر ساخت مسکن مهر هیچ تلاشی جدی دیگری صورت نگرفت، درحالیکه این امکان وجود داشت که اشکالات این طرح گرفته شود و مسکن مهر توسعه داده شود.
وی با اشاره به اینکه مسکن سازی تنها این نیست که چند بلوک مسکونی ساخته شود، ادامه داد: در حاشیه تمامی شهر‌های بزرگ جهان از جمله لندن، پاریس، نیویورک و ... شهرک‌های اقماری وجود دارند که به شهرهای اصلی متصل هستند، در مسکن مهر نیز در اطراف تهران پرند و پردیس به وجود آمدند، اما به دلیل اینکه با مترو به تهران متصل نشدند، نتوانستند، به طور کامل موفق عمل کنند.
زمانی که کلنگ احداث ساختمان‌ها زده شد، باید ساخت متروی پردیس و پرند نیز آغاز می‌شد، نه اینکه بعد از ۱۳ سال هم اکنون نیز معلوم نیست این خطوط چه زمانی به بهره برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: اگر مترو در شهر‌های اقماری تهران و سایر کلانشهر‌ها توسعه پیدا کند، آن زمان توزیع جمعیتی در شهر‌ها بهتر انجام می‌شود و به تبع آن وضعیت بازار اجاره نیز کنترل می‌شود. اگر تمرکز امکانات تنها در یک نقطه باشد، همه می‌خواهند در همان نقطه ساکن شوند. اگر توزیع امکانات وجود داشته باشد می‌توان، یک برنامه‌ریزی درست نیز انجام داد و همه چیز را به صورت متوازن توسعه داد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: راه حل بازار اجاره ساخت مسکن ارزان در شهرک‌های اقماری توسط دولت همانند مسکن مهر است؛ با این تفاوت که باید امکانات ارتباطی و حمل‌و‌نقل و همچنین سایر زیرساخت‌های شهری از جمله امکانات شهری، رفاهی، آموزشی و بهداشتی نیز در این مناطق توسعه پیدا کند. در چنین صورتی بعد از دو سه سال بازار اجاره با ساخت چنین مجموعه‌های و توزیع جمعیت مستاجر قابل کنترل خواهد بود، در غیر این صورت وضعیت افسارگسیخته بازار اجاره با همین وضعیت، به نظر بدتر نیز خواهد شد.
گفتنی است در گزارش‌های بعدی، پایگاه خبری کبنا نیوز به موضوع خانه‌های خالی در کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازد.
_________
صیاد خردمند
نام شما

آدرس ايميل شما

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1