تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۷
کد مطلب : ۴۴۴۶۵۶
هجوم آفت فرهنگ غربی زیر سایه غفلت نهادهای فرهنگی؛

جای خالی مبلغین دینی و فرهنگی در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد / دستگاه‌های فرهنگی کجا سرگرم هستند؟ / سازمان تبلیغات عملکردش را در مناطق محروم تشریح کند

۸
۱
جای خالی مبلغین دینی و فرهنگی در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد / دستگاه‌های فرهنگی کجا سرگرم هستند؟ / سازمان تبلیغات عملکردش را در مناطق محروم تشریح کند
کبنا ؛
مشکلات فرهنگی در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد به راحتی می‌توانست اتفاق نیفتد، اگر مبلغ یا مبلغین مذهبی در این مناطق حضور داشتند. حضور مبلغین مذهبی در این مناطق، مصداق جهاد فرهنگی است. مبلغان دین نقش مهمی برای ترویج معارف فرهنگی و دینی بر عهده دارند و یکی از بهترین جهادها، جهاد علمی و دینی است. اعزام مبلغ یکی از مطالبات به حق مردم است، از این رو حمایت از مبلغین اعزامی به مناطق محروم ضرورت دارد.
به گزارش کبنا، ناگفته پیداست که دشمنان ایران و نظام اسلامی در صدد تهی کردن انسان‌ها از معنویت هستند. پس از انقلاب اسلامی تاکنون دشمن با حربه‌های بسیاری در پی نفوذ فرهنگی در کشور بوده است. مهمتر از همه اینکه آموزه‌ها و ارزش‌های کشورهای دیگر از طریق تهاجم فرهنگی حتی به محروم‌ترین نقاط کشور نیز ورود کرده‌اند.
در مشاهداتی که از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم، بعضاً رفتارهایی دیده شد که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی نبود. تعداد ماهواره‌ها بر پشت بام منازل برخی از این روستاها ما را به تعجب واداشت. چیزی که بیش از همه باعث تعجب بود، رواج نوعی سبک زندگی غربی و سبک پوشش خاصی بود که تابه‌حال تنها در کلان‌شهرهایی همچون تهران دیده بودیم. باید پرسید چگونه این رفتارها در این مناطق رواج یافته است؟ این یکی از پرسش‌های مهمی است که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها بسیار مؤثر باشد. گفتنی است رواج سبک پوشش غربی و بعضاً هنجارشکن، می‌تواند در درازمدت موجبات تغییر هویتی جوانان این مناطق را در پی داشته باشد. در واقع وقتی که جوانان به سبک پوشش خاصی روی می‌آورند در درازمدت، رفتارها و در نتیجه شیوه اندیشیدن‌ها آنها نیز متناسب با این سبک پوشش تغییر می‌کند. برآورد همه این موارد، تغییر هویتی است که بعضاً با رفتارهای ساختارشکنانه همراه است. گفتنی است که اغلب این روستاها در گذشته‌ای نه چندان دور ده‌ها شهید تقدیم کرده‌اند. اما هم‌اکنون چنین رفتارهای ساختارشکنانه‌ای در میان جوانان این مناطق محروم دیده می‌شود.
علاوه بر این، اختلافاتی که اهالی این مناطق با یکدیگر دارند بعضاً آنچنان عمیق شده است که مشکلات زیادی برای آنها پدید آورده است. در یکی از روستاهای محروم کهگیلویه و بویراحمد مشاهده کردیم که بر اثر اختلافات شخصی برخی از زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها کاملاً خشک شده بودند و کسی در آن کشت نمی‌کرد.
از این موارد، یکی دیگر ترک تحصیل دانش‌آموزان و به ویژه دانش‌آموزان دختر بود که در نبود مشاور و مبلغ در حال گسترش در این مناطق است. در گفت‌وگویی که با برخی از این دانش‌آموزان داشتیم عنوان می‌کردند چون پدر و مادران ما عموماً کم‌سواد هستند و مشاوری هم در روستا وجود ندارد و ما هم اطلاع چندانی از چگونگی تحصیلات و حتی نحوه درس خواندن نداشتیم، ترک تحصیل کردیم.
همه این موارد که به آنها اشاره شد، به راحتی می‌توانست اتفاق نیفتد، اگر مبلغ یا مبلغین مذهبی در این مناطق حضور داشتند. جای خالی مبلغین مذهبی در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد به شدت احساس می‌شود. حضور مبلغین مذهبی در این مناطق، مصداق جهاد فرهنگی است. مبلغان دین نقش مهمی برای ترویج معارف فرهنگی و دینی بر عهده دارند و یکی از بهترین جهادها، جهاد علمی و دینی است. اعزام مبلغ یکی از مطالبات به حق مردم است، از این رو حمایت از مبلغین اعزامی به مناطق محروم ضرورت دارد. لازم است تا مبلغین حوزه علمیه و سازمان تبلیغات در مناطق محروم حضور پیدا کنند و به تبلیغ دین میان مردم بپردازند. مراجع تقلید نیز اعزام مبلغین به مناطق محروم کشور را از ضروریات می‌دانند. چرا که اکنون شنیده می‌شود در برخی مناطق سال‌ها است مبلغینی اعزام نشده‌اند و بنابراین سازمان تبلیغات از این جهت مسئولیت دارد. یکی از مراجع نیز گفته بود: اگر ما در چنین مناطقی ورود نکنیم، مخالفین ما ورود پیدا می‌کنند.
با ورود مبلغین دینی به مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد، هم می‌توان از ورود سبک‌های پوشش غربی جلوگیری نمود و هم می‌توان اختلافات شخصی را به برادری تبدیل کرد. مبلغین مذهبی می‌توانند در راستای افزایش مشارکت اجتماعی اهالی این مناطق ورود کنند و باعث افزایش سرمایه اجتماعی در بین آنها شوند. آنها می‌توانند فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی بسیاری برای نوجوانان و جوانان در این مناطق در نظر بگیرند. حتی می‌توانند در نقش مشاور ظاهر شوند و از ترک تحصیل دانش‌آموزان جلوگیری نمایند. فرهنگ‌سازی، ترویج آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و مصالح نظام، حفظ امنیت فکری، اجتماعی و سیاسی منطقه و مصالح نظام جمهوری اسلامی از مهم ترین وظایف و ماموریت‌های این مبلغان اسلامی است. پاسخگویی به نیازهای دینی و شرعی مردم منطقه نیز یکی دیگر از مواهب ورود مبلغین مذهبی به مناطق محروم استان است. ضمن اینکه حجت الاسلام سید هدایت محمودی‌اصل امام جمعه شهر لنده نیز در گفت‌وگو با کبنا نیوز بر این موضوع تأکید دارد. حضور عاطفی و اجتماعی در میان مردم و گسترش معارف اسلامی و قرآنی و توجه به فعالیت‌های دینی از دیگر موارد مثبت حضور این مبلغین در مناطق محروم است. بنابراین ورود مبلغین دینی در راستای عمل به جهاد فرهنگی در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد یکی از ضروریات فرهنگی استان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نهادهای فرهنگی ما فقط پول مصرف میکنن...همین...توقع دارید این نهاد بدون هیچ ابتکار و خلاقیتی منشا اعتلای فرهنگ عمومی باشند...فرهنگ سازی با امر ونهی سنتی نمیشود...این نهادها هم فقط امر و نهی بلدند...
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
نهاد های فرهنگی اول خود را باید اصلاح کنند و بعد جامعه را
حاج آقا
Iran, Islamic Republic of
نرن اونجا . نخواستیم ککا جان
امید
Iran, Islamic Republic of
سلام
متاسفم از نقد کورکورانه ، ما نقش خود ائمه جمعه را نمی دانیم . اقایون ائمه جمعه گزارش عملکرد بدهند
Iran, Islamic Republic of
/ قرار هست سال دیگه افتتاح بشه
Iran, Islamic Republic of
مشکل اقتصادی کنر مردم شکسته شما میگید مبلغ دینی!!!دیشب داشتم یه فایل از یه نویسنده غربی گوش میدادم درباره خدا و چقدر برام دلنشین بود بعد فکر کردم اگر همین حرفها رو یه اخوند میزد ذهنت میپذیرفتش!!؟؟دیدم خدا وکیلی نه تنها قبولش نمیکرد موضع هم میگرفت. دیگه حرفشون اثر نداره رو هیچکس!! خودشون خراب کردن. مردم تا خرخره تو مشکلات اقتصادین و اینا رو بانی مشکلاتشون میدونن فکر کردید داستان بورس فراموش مردم میشه؟؟؟؟
دانای روزگار
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم منظور نویسنده چیست
اما!!!
چهل و سه سال است نهادهای فرهنگی و مذهبی و روحانیون و طلاب در سراسر استان حضور دارند
قبل از این هم استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار سنتی و مذهبی و رعایت کننده آداب اجتماعی و اخلاقی و دینی بوده اند

حالا با وجود روحانیون و طلاب و نهادهای فرهنگی و مذهبی ، چرا روزگار و حال و روز استان ما این است قابل تامل است.......‌‌
شهروند
United States
اونایی که ماهواره نصب کردن بخاطر نبود مبلغ نیست بخاطر کوتاهی دولت و صدا و سیما ونداشتن شبکه های تلویزیون هست
جوونی که تو روستا زندگی می‌کنه و هیچگونه شبکه تلویزیونی نداره چکار کنه؟مجبوره ماهواره نصب کنه
حضورمبلغین اگه کارساز بود کار جوونای کشور به اینجا کشیده نمیشد
سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1