کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از وضعیت گرانی شن و ماسه در یاسوج گزارش می‌دهد

15 کارخانه‌داری که به جان رود بشار یاسوج افتاده‌اند / تخلفات گسترده در حاشیه رود / افزایش خودسرانه قیمت شن و ماسه (+ فیلم )

12 اسفند 1397 ساعت 1:56

سید انتظام سهمگین معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرده است: کارخانه‌های شن و ماسه رودخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان‌های بویراحمد و دنا سبب تخریب بستر رودخانه‌ها شده است.


قصه کارخانه‌های شن و ماسه استان کهگیلویه و بویراحمد، قصه هزار و یک شب است، قصه‌ی تلخی که گویا عده‌ای تا جان بشار را نگیرند از پای نخواهند نشست. نه زور استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مافیای شن و ماسه می‌رسد و نه مدیران می‌خواهند. پشت این کارخانه‌داران شن و ماسه به چه کسی یا کسانی گرم است که از سرجایشان تکان نمی‌خورند و بشار را ملک خانوادگی‌شان می‌دانند.
گویا آشفتگی بازار ارز تاثیر خودش را بر قیمت شن و ماسه هم گذاشته است، این دیگر نوبر است که در طول دو سه ماه قیمت شن و ماسه از هر تن (7 هزار تومان) به تن (11 هزار تومان) می‌رسد و امروز هم هر تن را به قیمت(21 هزار تومان ) می‌فروشند. مگر رودخانه بشار مصالح خود را بر اساس کدام ارز به این کارخانه‌داران می‌فروشند که آنها اینگونه بر مردم فشار می‌آورند. چرا هیچ نظارتی بر بازار شن و ماسه نمی‌شود؟
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به فعالیت‌های خلاف در بستر رودخانه بشار اشاره می‌کند و می‌گوید: فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه در حریم و بستر رودخانه‌های استان خلاف آشکار است.
احمدی اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده بسیاری از کارخانه‌های شن و ماسه استان در حریم و بستر رودخانه‌ها فعالیت دارند که این مهم تخلف آشکار از قانون است.
وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز هرگونه کارخانه شن و ماسه در حریم و بستر رودخانه‌های استان ممنوع است، عنوان کرد: ساماندهی و انتقال کارخانه‌های موجود در حریم و بستر رودخانه‌ها در دستور کار است.
 محصول 50 درصد کارخانه‌های ماسه بویراحمد و دنا استاندارد نیست
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفته بود که محصول 50 درصد کارخانه‌های شن و ماسه شهرستان‌های بویراحمد و دنا در 2 بخش رودخانه‌ای و کوهی استاندارد نیست.
عزیز فیلی اظهار داشت: 24 کارخانه شن و ماسه رودخانه‌ای و کوهی در شهرستان‌های بویراحمد و دنا وجود دارد که از این تعداد 18 مورد فعال است.
وی افزود: 14 مورد از این 18 کارخانه دارای پروانه بهره برداری هستند و از این 14 مورد نیز تنها هفت مورد معادل 50 درصد اقدام به تولید و عرضه محصول استاندارد می‌کنند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر تصمیم گیری قاطع و اساسی در مورد کارخانه‌های شن و ماسه این استان باید به سمت تولید و عرضه شن و ماسه کوهی حرکت کرد.
فیلی عنوان کرد: معادن انتخابی در کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت، تولید و عرضه شن و ماسه کوهی باید کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشند.
وی ابراز داشت: آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی باکیفیت و دارای استاندارد این استان را شناسایی و به افکار عمومی و دستگاه‌های اجرایی دارای طرح‌های عمرانی از قبیل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها اعلام کنند.
سید انتظام سهمگین معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان کرده است: کارخانه‌های شن و ماسه رودخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان‌های بویراحمد و دنا سبب تخریب بستر رودخانه‌ها شده است.
سهمگین بر لزوم محصور شدن محدوده اطراف کارخانه‌های شن و ماسه رودخانه‌ای شهرستان‌های بویراحمد و دنا برای جلوگیری از پیشروی هر چه بیشتر آنها و تخریب نکردن عرصه‌های زیست محیطی تأکید کرد.
هجیر افشون مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد و گفت: هر گونه افزایش قیمت شن و ماسه خلاف قانون بوده و با متخلفان بشدت برخورد خواهد شد.
افشون افزود: هیچ گونه افزایش قیمتی وجود ندارد و برخی از کارخانه‌های سنگ شکن و شن و ماسه به‌صورت خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.
افشون ادامه داد: با صحبت‌هایی که با دستگاههای متولی امر همانند صنعت معدن و تجارت داشته‌ایم بشدت خواهان جلوگیری بی رویه قیمت هستیم.
وی اضافه کرد: از مردم عزیز درخواست داریم در صورت مشاهده هر گونه قیمت به نهادهای نظارتی مثل تعزیرات، بازرسی، سازمان صنعت و معدن و اصناف گزارش دهند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مجدداً تاکید کرد: قیمت شن و ماسه مثل قبل است و هیچگونه افزایش قیمتی وجود ندارد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000407/nf00407621-1.mp4


کد مطلب: 407621

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/407621/15-کارخانه-داری-جان-رود-بشار-یاسوج-افتاده-اند-تخلفات-گسترده-حاشیه-افزایش-خودسرانه-قیمت-شن-ماسه-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1