تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۴۲۱۳۲۱
در آستانه انتخابات ریاست مجلس‌؛

‌علیه ۱۴۰۰

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
‌علیه ۱۴۰۰
کبنا ؛رقابت ریاست را چه کسی می‌برد؟ پاسخ این سؤال چند روز دیگر روشن می‌شود. اما اولین نفری که بر کرسی ریاست مجلس یازدهم تکیه می‌زند، سیدرضا تقوی است. تقوی رئیس سنی مجلس است و جلسه افتتاحیه را او اداره می‌کند. پس از آن آخرین جدال‌های اصولگرایان که تا این لحظه یک فراکسیون 220 نفره تشکیل داده‌اند برای ریاست و نواب رئیس مجلس یازدهم آغاز می‌شود، اما تا پیش از این احتمالا بازار کنایه‌ها همچنان داغ خواهد بود. مصطفی میرسلیم، منتخب تهران و یکی از گزینه‌های ریاست مجلس، در توییتی نوشته: «هر کسی نامزد عضویت در هیئت‌رئیسه می‌شود باید وجدانا بررسی کند انتخاب او چه هزینه‌ای بر حیثیت نظام تحمیل می‌کند». هرچند توییت میرسلیم به ظاهر مخاطب خاصی ندارد، اما عده‌ای آن را مرتبط با اظهارنظرهای پیشین او درباره پرونده ملی شهرداری اسبق تهران دانستند. از سویی زمزمه‌های ریاست‌جمهوری 1400 نیز از همین حالا میان مجلس‌یازدهمی‌ها شنیده می‌شود. دو نفر از کاندیداهای احتمالی ریاست این مجلس سه سال پیش برای رسیدن به پاستور تلاش ناکامی داشتند. حالا میان اصولگرایان درباره شرط عدم نامزدی در 1400 بحث‌هایی درگرفته است. هرچند احمد نادری، منتخب تهران، به «ایلنا» گفته که این موضوع فعلا در حد بحث است و مصوبه مکتوبی در این ارتباط نوشته نشده. 
علیه 1400
به گفته نادری، جلسه فراکسیون «جبهه مردمی انقلاب اسلامی» که فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم محسوب می‌شود، بعد از افتتاحیه برگزار خواهد شد. در آن جلسه است که نامزدهای ریاست مجلس و نواب رئیس مشخص می‌شوند: «تا این لحظه جمع‌بندی نهایی برای تعیین هیئت‌رئیسه یازدهمین دوره مجلس اسلامی صورت نگرفته است، اما طبق صحبت‌های اولیه، از آنجایی که به دلیل شیوع کرونا تجدید بیعت با امام راحل را در بعدازظهر افتتاحیه نخواهیم داشت، جلسه‌ای را همان روز با اعضای فراکسیون برای جمع‌بندی نهایی خواهیم داشت». نادری توضیح داد: «در این جلسه افراد پیشنهادی برای ریاست و هیئت‌رئیسه از جمله نواب، ناظران و دبیران را به رأی خواهیم گذاشت و هر شخصی که رأی آورد، در جلسه‌ای که احتمالا روز پنجشنبه، هشتم یا شنبه، دهم خرداد برگزار می‌شود، در جلسه علنی معرفی کنیم». نادری درباره موضوع شرط عدم نامزدی برای ریاست‌جمهوری 1400 نیز چنین گفت: «ما چنین مصوبه‌ای را در کمیته اجرائی 11 نفره و در کمیته ۶۲ نفره مرکزی که کشوری است نداشتیم، منتها مطرح است و برخی منتخبان محترم گارد ویژه‌ای نسبت به این مسئله دارند. آنها عقیده‌شان این است که اگر کسی کاندیدای ریاست مجلس می‌شود، قاعدتا برای ریاست‌جمهوری نباید نامزد شود. جمع‌بندی یا مصوبه‌ای برای ممانعت رئیس‌ مجلس برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشتیم، اما ممکن است در جلسه آینده فراکسیون در این خصوص بحث کنیم».
آخرین ایستگاه رقابت ریاست 
تا اواخر هفته گذشته پنج نامزد برای ریاست مجلس یازدهم اعلام آمادگی کردند؛ سه نفر از وزرای سابق محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم. پس از جلسه‌ای که در آن نامزدها برنامه‌هایشان را ارائه کردند، علی نیکزاد و شمس‌الدین حسینی در جلسه‌ای جداگانه با حمیدرضا حاجی‌بابایی به نفع او از رقابت کنار کشیدند. حاجی‌بابایی در مجلس دهم نیز به‌عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان در سال سوم نامزد ریاست بود. او که حدود 50 رأی در دور اول انتخابات ریاست داشت، به شکلی ناگهانی به سود علی لاریجانی کنار رفت تا او رئیس مجلس باقی بماند. حالا که وزرا و مدیران سابق احمدی‌نژاد با حاجی‌بابایی ائتلاف کرده‌اند، باید دید که او تا آخر نامزد ریاست باقی خواهد ماند یا نه. وحید جلال‌زاده، منتخب ارومیه و از دیگر مدیران احمدی‌نژادی در توییتی نوشته: «آقایان نیکزاد و حسینی با همدلی و صمیمیت برای تشکیل مجلس قوی و در تراز انقلاب اسلامی دست دکتر حاجی‌بابایی را بالا بردند و با تمام توان از او برای تصدی کرسی ریاست مجلس، حمایت خواهند کرد». گفته می‌شود که حسینی ریاست کمیسیون برنامه‌وبودجه را در اختیار می‌گیرد و نیکزاد نیز از گزینه‌های نایب‌رئیسی مجلس خواهد بود. اما نکته دیگر اینجاست که حاجی‌بابایی برخلاف دو گزینه دیگر ریاست، سابقه پنج دوره نمایندگی مجلس را دارد و روی رأی نمایندگان زاگرس‌نشین نیز حساب باز کرده است. فراکسیون زاگرس‌نشینان اواسط اردیبهشت‌ماه با حضور منتخبان مجلس یازدهم تشکیل شد. غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و رئیس این فراکسیون گفته که «منتخبانی از استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، همدان، منطقه کردنشین آذربایجان غربی و قسمتی از اصفهان در این جلسه حضور داشتند». به نظر می‌رسد ائتلاف پایداری‌های مجلس دهم با حاجی‌بابایی و پیوستن طیف اصولگرایان سنتی؛ یعنی حامیان میرسلیم می‌تواند او را به نزدیکی کرسی ریاست مجلس یازدهم برساند. البته این احتمال نیز وجود دارد که میرسلیم تا آخر از گود رقابت کنار نکشد و رأسا در این رقابت باقی بماند؛ کاری که در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 نیز انجام داد و برخلاف موضع حزب به نفع حجت‌الاسلام رئیسی کنار نکشید. در چنین شرایطی باید دید که شهردار اسبق تهران که عزمش را برای ریاست مجلس از چند ماه قبل جزم کرده بود، تا چه اندازه سبد رأیش را بزرگ کرده است. (روزنامه شرق)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1