تاریخ انتشار
شنبه ۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۸
کد مطلب : ۴۷۴۰۶۲
کبنا گزارش می‌دهد

در سایه غفلت مدیران محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد؛ دفع فاضلاب در حاشیه رودخانه بشار؟/ نگرانی مردم از خطر آلودگی آب رودخانه + فیلم و تصاویر

۲
۰
در سایه غفلت مدیران محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد؛ دفع فاضلاب در حاشیه رودخانه بشار؟/ نگرانی مردم از خطر آلودگی آب رودخانه + فیلم و تصاویر
کبنا ؛
دفع غیراصولی و غیر بهداشتی فاضلاب انسانی در حاشیه رودخانه بشار یاسوج موجب نگرانی مردم منطقه شده است.
    

به گزارش کبنا نیوز، یکی از طبیعت دوستان هم استانی با ارسال فیلم و تصاویری از دفع فاضلاب در کنار رودخانه بشار در محدوده روستای سرتنگ توت نده از وضعیت به وجود آمده ابراز نگرانی کرد‌.
وی نوشت: این فاضلاب توسط ماشین‌های دفع فاضلاب (چاه‌‌کش) در رودخانه بشار یاسوج در محدوده‌ی روستای سرتنگ توت نده شهرستان دنا خالی می‌شود، افرادی که سلامت و بهداشت محیط زیست و انسان‌ها برای آن‌ها مهم نیست با کار گذاشتن لوله در زیر زمین و مخفی کردن آن، در بین درختان در حاشیه رودخانه، مخفیانه اقدام به تخلیه فاضلاب انسانی در رودخانه می‌کنند.   
دفع فاضلاب به این شکل آلودگی و خطرات زیادی برای منطقه دارد و شیرابه‌های خطرناک و سمی وارد آب رودخانه و آب‌های زیرزمینی می‌کند و تمام اکوسیستم منطقه را به خطر می‌اندازد. چطور اداره محیط زیست استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد این وضعیت را ندیده است و فکری برای آن نیندیشیده‌اند!؟
   
این وضعیت در حالی است که مسئولان بالادستی بار‌ها بر اهمیت محیط زیست تأکید داشته‌اند، مقام معظم رهبری در این خصوص عنوان کرده‌اند که حفظ و رعایت محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است، محیط زیست مسأله‌ای تجملاتی و درجه دو نیست، یک مسأله حیاتی است.
ورود پساب‌های صنعتی، کشاورزی، بیمارستانی و شهری از مهمترین خطرات ذخایر هستند، نفوذ عمودی پساب در لایه‌های زمین، ذخایر آب را آلوده خواهند کرد برای مثال مواد شوینده در پساب تا هزار و ۲۰۰ متر، مواد آلی و معدنی تا چهار هزار و ۵۰۰ متر و مواد نفتی تا سه هزار متر در زمین نفوذ کرده و در سر راه خود مخازن آبی را آلوده می‌کنند.
همچنین این فاجعه وقتی به اوج خود می‌رسد که عوامل بیماریزا و فلزات سنگین مثل کروم، مس و نیکل نیز به آب‌های زیرزمینی نفوذ نمایند.
از آنجا که آب‌های سطحی منابع اصلی تأمین‌کننده آب برای مصارف مختلف خانگی، شهری، کشاورزی و صنعتی را تشکیل می‌دهند، بنابراین آلودگی این منابع توسط انواع آلاینده‌ها از قبیل  زه آب‌های اراضی کشاورزی، پساب‌های صنعتی، شهری و خانگی اثرات سوء و جبران ناپذیری بر منابع حیاتی مزبور وارد می‌کند و از طرفی سلامتی و بهداشت جوامع را به خطر میاندازد، اگر چه تصفیه و سالم ساختن مجدد آن باعث صرف هزینه گزافی خواهد شد.
 از مهمترین اثرات ورود پساب به رودخانه می‌توان به کاهش اکسیژن محلول، پیدایش بو‌های زننده در اثر اکسیداسیون غیرهوازی، مهاجرت یا مرگ ومیر آبزیان، ممانعت از نفوذ نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز، ورود مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ترکیبات ازته و فسفاته و همچنین ورود عوامل بیماریزا به آب را اشاره کرد.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
در سایه غفلت مسولین، _مرکز استان یاسوج و جاده کمربندی، پایین تر از دانشگاه یاسوج _محل تخلیه فاضلاب انسانی است.متاسفانه سالهاست که این امر صورت می‌گیرد و کوچکترین نظارتی نیست.
مطلع
Iran, Islamic Republic of
فاضلاب متعلق به شرکت کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان است که متاسفانه به بهانه‌ی اشتغالزایی این فجایع را بوجود آورده است
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1