تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۴۷۱۵۸۴
یادداشت؛

راه روشن سرنجلکُل

۵۶
۳
راه روشن سرنجلکُل
کبنا ؛یادداشت - بهنام جهانشاهی - سپاس و ستایش واحد اوجد منان را که جمیل یحب الجمال است. من بنده آن خیالم که حق آنجا باشد، بیزارم از آن حقیقت که حق آنجا نباشد. (فیه ما فیه_مولانا)
انصاف نیست که از جان دیروزی سرنجل‌‌کُل، بهرامی و راه روشن چیزی نگفت و چیزی ننوشت.
بگذار بگذریم از اینکه گویا خورشید جامانده بود و بی‌خیال فردا، روشن‌تر بود و سوزان‌تر و بگذریم از اینکه گویا ماه به شب نرسیده، طلوع کرده بود و رسیده.
آری؛
آری، دیروز وعده گاه سخت گیج شده بود از شکوه شگرف وعده‌ای که وعده داده نشده بود، مات و مبهوت به هبوطی که ناگه روییده بود، چرا که محل شکفتن عشق بود و حماسه بر حماسه. حامیان و هواداران مبدل به دوستان و دوستداران، نه برای رجز خوانی که برای دلدادگی آمده بودند، این بار برای خودشان، این بار برای محمدی که حامد شده بود و ثناگو، بیشتر به خالقش، بیشتر به خلق خالقش، اما خسته و درد کشیده، اما صبورتر و سرسخت‌تر و رونده‌تر.
دیروز در ترتیب بهرامی و یارانش، ترکیبی از حزن بود و شادی. حزن برای این دیار نجیب و باوقار، و شادی نیز هم باز برای همین دیار نجیب و باوقار، به سان درخت بلوطی که در آتش می‌سوزد، اما باز نیز ساقه و سایه به آتش می‌رساند و می‌سپارد. بلوط می‌سوزد اما‌ایستاده و لبخندی بر لب، و هرگز نمی‌گرید چرا که ریشه دارد، چرا که ریشه نمی‌سوزد، چرا که می‌داند که دوباره می‌روید.
و اما مردان ذی‌صلاح و ذی‌نفوذ شهر و دیارم که در سکوت راه روشن سکوت می‌کنید و در استقبالشان باز فریاد سکوتشان سر می‌دهید. نظم برای نظامشان را برهم می‌زنید و بهم. بر آنان می‌تازید و می‌بارید و می‌کوبید، اما نمی‌دانید، پس بدانید؛ که آنان خود این تقدیر را چونان کلام کدکنی ترجیح داده‌اند تا به سان درختانی باشند در زیر تازیانه‌های کولاک و آذرخش با پویه‌ی شکفتن و گفتن، تا رام صخره‌ای در ناز و در نوازش باران، خاموش از برای شنفتن.
نه؛ در گذر گذرگاه تاریخ هرگز نمی‌توان تمام ردپای هلهله‌های نور را دفن کرد، بیشه‌ای از شعور را ویران ساخت، آن همه شور را نادیده نگاشت و حیرت‌زده در گور باقی گذاشت.
شما که مجریان قانون می‌شوید برای راهی که بیش و پیش از همه قانون را می‌شناسد و محترم است به آن، آیا در مدار جریان‌های دیگر که گروگان‌گیری می‌کنند و گروگان کشی، قرار گرفته و همایش‌ها و نمایش‌های زردشان را نمی‌بینید؟ پس چرا سکوت می‌کنید، پس چرا ساکن می‌شوید؟
انصاف داشته باشید و بدانید، مرام و معرفت چیزی نیست که میان حساب و هندسه، میان هجوم و نجوم، میان صنعت و دود گم شود و حتی در میان تاریخ رنگ ببازد.
لیکن بر ظلمی که روا می‌دارید کمی عدل پیشه کنید که نه همین جهان خلاصه‌ی زندگیست و نه مرگ پایانی بر این جهان.
و اما تو محمد بهرامی؛
تو رفیق معصوم و حتی مظلوم من، ‌ای که بر پیکر پاک و زلالت زخم‌ها به یادگار گذاشتند، ‌ایستاده‌ترین باش و دستان توانمندت را بگشای که دوستان تو به داستان پرواز دستان تو‌ایمان دارند به تن پر حوصله‌ات.
و بدان که تو پیروزی در این مسیر، چرا که تو طاق طاقت تنگ دیارت هستی، چرا که تو سنگ صبر سَر ریز شده‌ی تبارت هستی.
چرا که، چرا که تو گواه درد هممان هستی‌.
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا انوری
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب خدمت نویسنده محترم. حیف که این ادبیات خرج مسائل انتخاباتی این چنینی می شود حالی که میدانیم حداقل سه کاندید حضور هوادارشون را به سان حماسه میدانند. به نظر این قلم زیبا باید صرف شناخت و معرفی مسائل مشکلات استان بشه نه این مسائلی که صرفاً شور چند ماهه هست و بالاخره با انتخاب یکی از کاندیدها باز در بر همان پاشنه می چرخد. البته اصلا منظورم این نیست که مشارکت نباشه بلکه مشارکت آگاهانه و حداکثری باشه چه بهتر . ولی واقعا ما تا چه حد می دانیم دنبال چه هستیم!!!؟
Iran, Islamic Republic of
بیچاره زارع که امثال شما رو شغل بهتون داد. خیلی خوبه از نمک نشناسی هم مطلب بزنید
حسین
Iran, Islamic Republic of
وشاید یادت رفته تو دانشگاه علمی کاربردی بزور یه فوق دیپلم گرفتی داداشی...
Iran, Islamic Republic of
چه بی ربط!
Iran, Islamic Republic of
بی ربط به این دلیل هست که سواد داشتن و مدرک داشتن دو مقوله کاملا جدا هستن. همونطور که می دونید بزرگترین دانشمندان و کارافرینان و نویسندگان ... یا دانشگاه نرفتن یا رها کردن. در ضمن ایشون احتمالا دارن دکترا میخونن یا دنبالشن
Iran, Islamic Republic of
از بعضی دوستان متعجبم که بدون اگاهی نظر میدن!
جناب جهانشاهی از بهترین و محترم ترین شهروندان هستند و هرگز دنبال منافع شخصی نبودن
Iran, Islamic Republic of
قلمت هم مثل اخلاقت به دل می شینه جهانشاهی عزیز!
علی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چرا بدون اگاهی حرف میزنید! جناب جهانشاهی هیچ ربطی به اقای زارع نداشتن
علی
Iran, Islamic Republic of
شما که از هیچی اطلاع ندارین بهتره سکوت کنید
Iran, Islamic Republic of
جناب اگر بویراحمد این چهار سال نابود شد مقصر اصلی این نابودی آقای بهرامی است
Iran, Islamic Republic of
سلام میشه بفرمایید بهرامی چکار کردن
Canada
معلوم هه پشت کو کوه اومیه اراجیف ایگه اگاهی نیاری ببندیش بهتره
Iran, Islamic Republic of
شما که می فرمایید ببندیش بهتره، خودت که بازش کردی یه جمله گفتی که ۳ تا فحش توش بود. شما کلا این جور جاها ورود نکن
United States
بهرامی کیلو چند؟؟؟؟؟بهرامی این بار هم رفوزه است
امین
Ukraine
دقیقا مقصره
چون اگر پیروز میشد چنین فاجعه ای رخ نمی‌داد
مقصره که پیروز نشد که آباد کنه
آتشبار یکم
United States
بی شرف نباشیم
شعور سیاسی داشته باشیم
Iran, Islamic Republic of
جوری می فرمایید مقصر اصلی نابودی توی این ۴ سال اقای بهرامی هستن که انگار بقیه اومدن ساختن و آباد کردن و رفتن! کمی تحقیق لطفا
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دوست من با ای همه اغراق و بزرگنمایی ب جایی نمیرسی سعی کن نون بازوت رو بخوری ن زبونت...
Iran, Islamic Republic of
احسنت آقای دکتر جهانشاهی چه زیبا نوشتی و حق مطلب را برای مدیران و ناآگاهان روشن نمودی
قلمرادی
Romania
اشاعه فرهنگ چاپلوسی بود و بس .....
Sweden
بهرامی هزار بار هم بیاد رای نمیاره
Iran, Islamic Republic of
دروود بر جهانشاهی عزیز و نقطه نظرات جاالب ایشون.
کیهان
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی خودت مطالبت را بخوان
Iran, Islamic Republic of
سرِنجلکُل سخت تره یا قسطنتنیه یا آق قیونولوها یا قراق قیولونها؟!
United Kingdom
خدایی خوت دونی چه نوشتی؟؟.؟معنی این حرفا وکلامات یعنی چه ؟منظورت چنه ؟درست بنویس منظورت چیه چه میخوای بگی یعنی چه اومدی ازشعرکنایه وضرب المثل همه رو قاطی کردی که چی؟
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزی که این نوشته رو درک نکردی چند بار از روش بخون چند بار هم بنویس بالاخره درک میکنی
Iran, Islamic Republic of
با این نوع نوشتار چه چیزی را میخواهی ثابت کنی .پراز جملات غلط والفاط نامفهوم
Israel
چه میگی دادا، حیف هنر که این مردم بهش دست پیدا کنند. حالا اگر هم ایشان تایید شود باید برای کشور کار کند نه آن طرفداران!!!! البته این سرنجلکل ذاتش اشتباه است چه برای بهرامی چه برای روشنفکر چه هر کس دیگر!!!! کاندیداها بجای معرفی خود و برنامه و تفکراتشان برای کشور، همه صحبت از هواداران و گروههای مربوط به خود می کنند و خیابان ها برایشان کم است، مردم به قلل و جنگل ها گسیل یافته اند. این از درد نادانی و سندرم فلاکت زدگی است. این احساسات بیهوده و خام نتیجه اش رکود و ندانم کاری پس از انتخابات است همچنانکه تاکنون دیده ایم. مرد انتخابات مرد فهم و شعور و سیاست است نه مرد احساسات و تعصب و حرف مفت زدن. باید آستانه مد نظر در انتخابات فهم و دانایی باشد نه احساسات و عوام گرایی. کسی که در حد آستانه باشد و علم و معیارهای ذهنی اش بالا تر از آستانه باشد چه نیازی به تجمعات سرنجلکل و هیاهو دارد. آیا تجمعات آقایان برای اسلام و قانون است یا تعصب و خودنمایی و بیرون ریختن خلاهای درونی؟ یک شخصی که اقوام خودش را در مناصب اداری می نشاند چه احترام و شخصیتی دارد؟؟؟؟؟ وضع مسخره ای است اینکه بعضیا بخواهند نیازهایشان را با نماینده مجلس تامین کنند. اگر چه نماینده وظیفه دارد مشکلات اقتصادی را به طور کلی بررسی کند اما عدم تکامل فکری و سیاسی و ضعف فرهنگی باعث شده که هواداران به هوای خود و به سبب خودخواهی و منافع شخصی دور یک نامزدی جمع شوند. این کار در قرن حاضر فقط جوک گریه آوری است. یعنی عذابی که مردم با حرص و ولع به سمت آن می شتابند. آیا جای علمی سازی و برخورد آگاهانه و بدون شعر و شاعری در تصمیم گیری مردم خالی نیست؟ شعر و شاعری در مسائل سیاسی، خود نوعی جوک است. کسی که می خواهد در مسائل کلان کشور و قانون گذاری موثر باشد، چه نیازی به احساسات عجیب و غریب هواداران دارد؟ آیا همه کارها به همین صورت است؟ مثلا منتخب وارد شده به گله، ادارات را متلاشی کرده و هر کاری که دم دستش باشد انجام می دهد؟ آیا عزت نفس به حدی نرسیده که مردانه و آزادوارانه به امور مردم اندیشیده شود و دست از سیاست کاری بیخود و جبهه گیری های بی مورد برداشته شود؟ آیا تنگ نظری ها، تعصبها، حسادتها، کینه ورزی ها، فامیل گرایی ها و.... که همه نشانه زندگی در سطح پایین هستند جای خود را به بزرگ منشی، عشق، علاقه و تلاش برای پیشرفت، علم اندوزی، خردورزی و عدالت که نشانه جامعه رشد یافته است، خواهند داد؟ نامزدها به اصل توجه کنند و از کوته فکری و کج اندیشی خودداری کنند.
...
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانشاهی اول اصول نمک شناسی رو بدون بعد حذف بزن
تغاری بشکند ماستی بریزد
شود دنیا به کام کاسه لیسان
حیف حاج زارع و روشنفکر
آقای بهرامی خدایی داخل تامین اجتماعی تحقیق کن همه رای هاتو از دس دادی😂😂
سرنجکل
Iran, Islamic Republic of
چرا علت عدم تایید صلاحیت رو برای مردم بیان نمی کنید؟
Iran, Islamic Republic of
سرنجل کل یکی دیگر از اشتباهات تبلیغاتی شد
کاندیدا باید به کوی و برزن و خیابان بیاید و به جانب مردم
نه مردم را به جانب خود فرا خواند دور از شهر و دیار و برزن
از دید روانشناختی این اقدام تبلیغی اشتباه بود و منجر به واگرایی می شود. مردم برای وقت و هزینه خود ارزش قائل هستند و مجددأ شرکت نخواهند کرد
مشاورین تبلیغاتی کجایند پس؟
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم سرنجلکل همان گونه که در انتهای رقابت دوره قبل برای روشنفکر خوش یمن نبود و اکنون مردم از او فاصله گرفتند برای بهرامی در ابتدای رقابت این دوره این سرنوشت را رقم نزند.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
کی میگه حاج زارع بود؟؟ ببینید چ آدمهایی پرورش داده
دست حاج زارع درد نکنه ک شماها رو بزرگ کرد
Iran, Islamic Republic of
این سبک سری ها و کشاندن مردم به ، درحالی نه از نظارت خبری رسیده ، ونه تایید صلاحیت خبری هست . برای شهر ودیارمان زیبنده نیست .و یک رسم منسوخ قدیمی است که با پیشرفت و توسعه استان منافات دارد.
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانشاهی تو که چند روز قبل با گروه منتظریان بودی
طاها
Iran, Islamic Republic of
متن سراسر تملق بود حتی نویسنده آنقدر در متن ک نوشته حاضر هست بجای دندان درد بهرامی همه ی دندون های خودشو یعنی (جهانشاهی) را بکشند ودور بنداز
Iran, Islamic Republic of
سپاس از جهانشاهی عزیز
یعنی دوستان ذره ای درک از ذوق و هنر ندارن که راجع به نوشته ای چنین زیبا همچین اظهاراتی میکنن
وطن
Iran, Islamic Republic of
ملت بیچاره .گرانی وتورم واقتصاد ضعیف..سفره کمرنگ مصالح ساختمانی درکهکشان.گوشت ۵۰۰هزارتمنی.مرغ۱۰۰هزاتمنی....خدایی دنبال چه میگردین .انصافی جخالتی.......
مجید
Iran, Islamic Republic of
آفرین جناب جهانشاهی ، متن بسیار زیبایی بود.ایران به وجود بزرگمردان آزاده اش افتخار میکند.در راه روشنی که در پیش گرفته ای موفق باشی.
شیروانی
Romania
درود بر شما و قلم زیبایتان دوست عزیزم جناب جهانشاهی

جداشدن نخبگان از نمایندگان ادوار قبلی معنی نمک نشناسی از سوی خود نماینده میباشد نه حامیانشان، چرا که توان حفظ این نخبگان را که شخصیت خود را هزینه آن ها کرده بودند، نداشتند

انشالله جشن پیروزی دکتر بهرامی ۱۲ اسفند در سرنجلکل
فاطمه امیرپور
United States
درودبرشما یار وطرفدارراه روشن فرداجناب جهانشاهی خسته نباشید،این حرفها حرف دل همه طرفدارای دکتربهرامی هست
hamed
United States
درود بر قلمتان و درود بر دکتر بهرامی
Romania
باور کنید با تایید بهرامی بقیه کاندیداها جمع کنن برن الکی خ ج نکنید بهرامی قبوله
باقری
United States
عالی بود جناب جهانشاهی بزار حسودا چشاشون دربیاد ماشالله
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلم جوانان راه روشن فردا
مولایی
United States
درود بر جناب جهانشاهی با این قلم زیبای شما
رضا
United States
بسیار زیبا و عالی بود.
Iran, Islamic Republic of
خودشیرین بی نمک، آدم واسه بابا و ننه اش اینطوری نمینویسه، بگو چه پستی از بهرامی میخایی خودتو خلاص کن،
Iran, Islamic Republic of
اگر یک بار ایشون رو دیده بودید متوجه می شدید بسیار مرد شریفی هستن و هرگز از کسی منفعتی به دست نیاوردن
حالا به فرض کسی هم دنبال چیزی باشه شما چرا اینقدر عصبانی هستی!!!!!!!
سیدمجتبی
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز و توانمندم درود بر قامت رعنایت و قلم توانمندت
Pppp
Israel
مدرک هم علمی کاربردی باشه از متن زیباشون معلوم سواد حرف زدن خوبی دارن
Iran, Islamic Republic of
کاملا حق با شماست
آنه
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود خدمت جناب جهانشاهی
و تشکر از قلم بی نظیرشون
Nima
Iran, Islamic Republic of
فارغ از هر چیزی
عجب متن زیبایی
Mobina
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما دوست عزیز و خوش ذوق
شاهین
Iran, Islamic Republic of
افرین به این هنر و نوشتار زیبا
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1