تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۴۶۹۱۴۴
یادداشت؛

گچساران، سرچشمۀ نفت، تشنۀ توسعه است

ریحان محمدپور
۹
۲
گچساران، سرچشمۀ نفت، تشنۀ توسعه است
کبنا ؛
توسعه با کیفیت، چگونگی و شیوه زندگی افراد یک جامعه پیوند مستقیم و بی‌واسطه‌ای دارد. وضعیت تغذیه، بهداشت، سلامت، مسکن، اشتغال، آموزش و پرورش، تفریح، شادی، مسافرت، مطالعه، ورزش و... سطح زندگی عمومی مردم یک جامعه را معرفی می‌کند.
گچساران، در جنوب غرب استان کهگیلویه و بویراحمد، بام نفت ایران است. سرچشمۀ نفت ایران که قریب یک چهارم نفت ۱۷ تا ۲۵ درصد و حدود ۲۵ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند. سومین شهر پر جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، با ترکیب جمعیت ناهمگون و شهری مهاجرپذیر و نیز شهرستان باشت همجوار آن، سطح زندگی مردمان آن دو دیار به توسعه نزدیک است؟! به بیان ساده‌تر، چرا توسعه اجتماعی در شهرستانی که قریب یک چهارم نفت و گاز کشور را تأمین می‌کند و شهرستانی که بهشت گردشگران داخلی و خارجی ست، از وضعیت خوبی برخوردار نیست؟!
معادله‌ی ثروت بیشتر توسعه بالاتر چرا در شهرستان‌های گچساران و باشت مصداقی معکوس دارد؟!
توسعه اجتماعی، فضایی را ایجاد می‌کند که در آن جامعه، با رفاه و آسایش بیش‌تر، کبگ‌شان خروس می‌خواند. زیرا که مردم از وضعیت زندگی، کمیت و کیفیت توسعه، رضایت دارند.
مقوله توسعه اجتماعی به عنوان یک علم میان رشته‌ای و میان بخشی، در واقع، در پی بهزیستی اجتماعی و مادی مردمان یک جامعه است که در تمامی سطوح آن جامعه تعریف و تحدید می‌شود.
در آن سوی سکه، خود توسعه اجتماعی مشتمل بر چندبُعدی از توسعه است که بر کُنش و واکنش‌های انسانی، نهاد‌های اجتماعی و روابط اجتماعی آنان بر یکدیگر تأکید و تمرکز دارد.
با این مقدمه، سؤالی برای مخاطب پیش می‌آید که آیا رویکرد اجتماع محور و طرح‌های مرتبط با آن، در فرآیند مدیریت و برنامه‌ریزی گچساران و باشت محلی از اعراب داشته است؟!
فاجعه زمانی بیشتر در چشم می‌زند که با پاسخ مثبت دست اندرکاران و مدیران این شهرستان‌ها رو به رو شویم.
در آن صورت، با ابهامات بیشتری روبه رو می‌شویم.
مردم حق دارند بدانند که معیار سنجش میزان توسعه یافتگی شهرستان باشت و گچساران چیست؟!
اگر مبنا، شاخص‌های اجتماعی و شاخص‌های فرهنگی ست، دلیل نابرابری‌های موجود چیست؟!
چرا نمود و نمادی از برنامه‌های محرکه‌ی توسعه در این دو شهرستان، دیده و شنیده نمی‌شوند؟!
پر واضح است که یکی از اهداف اصلی توسعه، حذف نابرابری هاست. توسعه زمانی در گچساران و باشت معنا می‌یابد که رشد توأم با عدالت اجتماعی در این مناطق محسوس و ملموس باشد.
آیا توسعه در گچساران و باشت ملموس است؟!
با بررسی شیوه مدیریت در گچساران و باشت، هر پژوهشگر و پرسشگری دچار حیرت خواهد شد.
پس از بررسی، شاید بیشتر با این مفاهیم برخورد نماییم: در گچساران توسعه ارزش محسوب می‌شده است یا خیر!؟ به ابعاد و چند بعدی بودن توسعه و پیچیدگی آن توجه می‌شده است یا خیر؟! مدیران به قرابت و ارتباط توسعه با بهبود، عنایت داشته‌اند یا خیر؟!
برای رسیدن به توسعه اجتماعی، هم باید این دو برزمین آمایش سرزمینی شوند. داشته‌ها و نداشته‌ها، بود‌ها و نبود‌ها در دو کفه‌ی ترازو نهاده شده و با میزان تخصص و کار کارشناسی شده، توزین و تبیین و تحلیل شوند.
نفت، گاز و گردشگری به عنوان بزرگترین شاخص تولیدی و ثروت دو شهرستان از کهگیلویه و بویراحمد، چقدر بر افزایش تولید این دو شهرستان، احیاناً اثر‌گذار بوده است؟! افزایش بازدهی آن‌ها، چه نُرم و نرخی را نشان می‌دهد. ارتقا سطح کیفی و کمّی زندگی مردمان باوی و گچساران، چگونه بوده است.
ارتقا سطح خدمات بهداشت، سلامت و درمان، در این دو شهرستان دیده نمی‌شود. دلایل علمی، اصولی و منطقی این توسعه نیافتگی چیست؟!
مرتفع نمودن معضل بیکاری، اشتغال پر بسامد، نبود تورم خانمان سوز، تأمین نیاز‌های اولیه جامعه، برخورداری مردمان این دو جامعه از آموزش، فرهنگ و برنامه‌های فراغت و تفریح و نشاط و‌امید آفرینی در جامعه، چرا در این جوامع به آرزو بدل شده است.
برنامه‌های مدیریت شهرستان‌های باشت و گچساران، حداقل در چهار سال اخیر چه بوده است.
چرا ابعاد مختلف نابرابری‌ها شناسایی، آنالیز و آسیب‌شناسی نشده‌اند.
چرا با وجود سیاست‌های اجرایی، تناسبی بین سیاست‌های اجرایی و واقعیت گچساران و باشت وجود ندارد.
با بررسی ساختار‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شهرستان باشت و گچساران، متأسفانه شاهد شرایط مطلوبی نیستیم. برای درک بهتر این موضوع مقایسه‌ای بین این شهرستان با شهرستان‌های استان‌های همجوار نماییم.
در استان کهگیلویه و بویراحمد، برای اجرای هر فرآیند و پروژه و برنامه‌ای، به شکل سطحی به هر مقوله‌ای نگاه می‌کنند.
برنامه‌ریزی جامع و راهبردی در راستای تحقق توسعه‌ای موزون در باشت و گچساران، نیازمند بستر‌های زیرساختی از جمله سنجش میزان توسعه یافتگی هستیم. پایداری این دو شهرستان در این ساختار چگونه است. اگر گچساران توسعه یافته می‌خواهیم، اگر در باشت و باوی، تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی آرزوی دست نیافتنی بوده، بایست تیمی متخصص و متعهد و کارآمد به کار گرفته شود. این کارگروه کارشناس، پس از واکاوی معضلات متعدد، با تحلیل و آنالیز آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، و تشکیل کارگروه‌های مرتبط با مشکل، به ارائه راهکار‌ها و پیشنهادات و اقدام عاجل در تبیین مشکلات و فعالیت در جهت مرتفع نمودن آن مسأله همت خواهند نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
مردعمل. مردمی انسانی باشخصیت جنای اقای محمدپور گره از کار جوانان باز میکنه تنها کسی که برای مردم کار میکنه فقط محمدپور بقیه فقط بلف سیاسی دعای خیر مردم بدرقه راهت موافق باشی برادر
United States
مرد عمل به معنی واقعی
Iran, Islamic Republic of
ماشالله ازنظر جمعیت یاسوج اول دوم....سوم گچساران چه اطلاعات جامعیس
Iran, Islamic Republic of
احسنت
دکتر محمدپور انسان وارسته و توانمند
Germany
عملگرای با صداقت دکتر محمدپور✌🏻
Germany
خدا دونه مرد بهتره محمدپور من باوی نیست
گشین
Iran, Islamic Republic of
دکتر محمدپور واقعا مرد با صداقت و پاکی هست دیگه وقتش رسیده میدان را به جوان ها بدیم موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای محمدپور همه میدونن گچساران منبع عظیم نفت گازه فقط تو نمیدونستی داری میگی چه فایده هروقت نمیتونید کاری کنید پس الکی چیزی نگید کجا بودی الان اومدی حرف از حق جوانان وشهرت میزنی انتخابات که میشه حرفهای قشنگی مزنید
France
مرد ثابت شده دکتر ریحان محمدپور عزیز
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1