تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۴۶۵۶۶۰
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشریح کرد؛

ناخوشی های روزانه ناشی از مواد غذایی ناسالم

۰
ناخوشی های روزانه ناشی از مواد غذایی ناسالم
کبنا ؛
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: افراد همه روزه در سراسر دنیا، در اثر مصرف موادغذایی ناسالم دچار ناخوشی می شوند.
به گزارش کبنا نیوز، دکتر رحمت اله افشار افزود: این ناخوشی را بیماری ناشی از غذا می نامند که توسط میکروب های خطرناک و یا سموم ایجاد می شود. بسیاری از بیماری های ناشی از غذا با دستکاری مناسب غذا قابل پیشگیری می باشد.
وی با بیان اینکه، درد معده، استفراغ و اسهال رایج ترین علائم بیماری های ناشی از غذا هستند، اذعان داشت: علائم بستگی به عامل ایجاد کننده بیماری دارد. علائم ممکن است خیلی سریع پس از مصرف غذا بروز نمایند و یا چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد که ظاهر شوند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: در اکثر بیماری های ناشی از غذا علائم ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف غذا بروز می‌کند.
وی تصریح کرد: بیماری های ناشی از غذا ممکن است باعث ایجاد مشکلات طولانی مدت در سلامتی گردد. بیماری های بسیار شدید از قبیل سرطان و اختلالات عصبی می توانند توسط غذای آلوده ایجاد شود.
افشار یادآور شد: با دستیابی به غذای سالم تر و ایمن تر، میکروارگانیسم هایی که شما و دیگران را بیمار می نمایند را متوقف کنید.
وی با بیان اینکه باید همیشه نظافت را رعایت نمائید، گفت: شما باید دستان خود را در مواقعی چون پیش از تماس با مواد غذایی و در طول آماده سازی آنها، قبل از خوردن غذا، پس از رفتن به توالت، پس از دست زدن به گوشت و مرغ خام، پس از حمل زباله، پس از حمل مواد شیمیایی (از جمله مواد شیمیایی که جهت شستشو استفاده می شود)، پس از بازی با حیوانات خانگی و پس از سیگار کشیدن بشوئید.
وی افزود: تمام سطوح و تجهیزاتی که جهت آماده سازی مواد غذایی به کار می‌روند را شستشو و گندزدایی نمائید. غذا و محوطه آشپزخانه را از حشرات، آفات و حیوانات خانگی حفظ نمائید.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اگر در منطقه شما ذبح حیوانات در منزل یا محل آماده سازی غذا انجام می گیرد، باید محل ذبح را پاکیزه نگه داشته و از محل آماده سازی غذا جدا کنید. پس از ذبح، لباس خود را تعویض نموده و دستان و تجهیزات خود را بشوئید. از ذبح حیوانات بیمار پرهیز نمائید.
وی تاکید کرد: از بیماریهای در حال وقوع در منطقه خود مانند آنفولانزای مرغی آگاه باشید. بواسطه خطرات این بیماریها برای سلامت انسان ممکن است کنترل های بیشتری مانند استفاده از وسایل حفاظت شخصی ضرورت داشته باشد . جهت اطلاعات بیشتر با مراکز دولتی محلی در این زمینه تماس بگیرید.
افشار با بیان اینکه مدفوع حیوانات را از خانه حذف کنید و دور بریزید و از محل آماده سازی و نگهداری مواد غذایی جدا نگه دارید، یادآور شد: به منظور جلوگیری از آلودگی مدفوعی دستان خود را بشوئید. حیوانات اهلی و سایر حیوانات زنده را از محل، آماده سازی و نگهداری مواد غذایی دور نگهداری مانند حیوانات خانگی، پرندگان و حیواناتی که در منزل پرورش می یابند.
غذاهای خام را از غذاهای پخته جدا کنید
وی ابراز داشت: گوشت قرمز، ماکیان و غذاهای دریایی خام را از سایر غذاها جدا نمائید. در زمان کار کردن با مواد غذایی خام از ظروف و تجهیزات جداگانه مانند چاقو و تخته برش استفاده کنید. مواد غذایی را در ظروف نگهداری کنید تا از تماس بین مواد غذایی آماده شده و مواد غذایی خام جلوگیری شود.
غذاها را خوب بپزید
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مواد غذایی به ویژه گوشت قرمز، ماکیان، غذاهای دریایی و تخم مرغ را بطور کامل بپزید. غذاهایی مانند سوپ و انواع خورش را تا دمای جوش حرارت دهید تا مطمئن شوید دمای آن به ۷۰ درجه سانتی گراد رسیده است.
وی اظهار داشت: در مورد گوشت قرمز و ماکیان، اطمینان یابید که رنگ عصاره آنها شفاف باشد و نه صورتی، ایده آل این است که از یک دماسنج استفاده کنید. همچنین غذاهای پخته را کاملا گرم کنید.
غذاها را در دمای مناسب و سالم نگهداری کنید
افشار با بیان اینکه غذای پخته را نباید بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری کرد، اذعان داشت: غذای پخته و فساد پذیر را بلافاصله )ترجیحا تا کمتر از ۵ درجه سانتی گراد( سرد کنید، غذاهای پخته شده را تا زمان مصرف در دمای بیشتر از ۶۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید، از نگهداری غذا به مدت طولانی حتی درون یخچال اجتناب ورزید و یخ زدایی مواد غذایی را در دمای اتاق انجام ندهید.
همیشه از آب سالم و مواد خام سالم برای تهیه غذا استفاده نمائید
وی استفاده از آب ضروری دانست و تاکید کرد: غذای سالم و تازه را انتخاب کنید، از مواد غذایی که بر روی آنها فرایند ایمن سازی انجام گرفته مانند شیر پاستوریزه استفاده نمائید، میوه ها و سبزیها را کاملا تمیز بشوئید بویژه در مواردی که بصورت خام مصرف میشوند همچنین از مصرف مواد غذایی پس از گذشت تاریخ انقضای آنها خودداری نمائید.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1