تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۴۶۴۷۴۶
وکیلی، فعال اصلاح طلب:

زنگنه ژنرال ترسویی بود اما اوجی نمی‌ترسد و نفت می‌فروشد / سال ۸۴ به هاشمی گفتم برنده انتخابات احمدی نژاد است

۶
۰
وکیلی: زنگنه ژنرال ترسویی بود اما اوجی نمی‌ترسد و نفت می‌فروشد
کبنا ؛آقای زنگنه یک جمله تکراری داشت و می‌گفت؛ بنده حوصله اینکه بعدا بروم پاسخگوی یک جوان بیست و چند ساله بشوم و سین جیم بشوم را ندارم و معنایش این بود که ترسی وجود دارد.
محمدعلی وکیلی، فعال اصلاح طلب، نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول روزنامه ابتکار در گفتگوی تفصیلی با فارس گفته است: «بنده قبول ندارم که کل مملکت دست اصلاح طلبان بوده، اما قبول دارم اصلاح طلبان فرصت‌های بسیار مهمی را برای خدمت در اختیار داشتند و عملکرد ما قابل نقد است»
به گزارش کبنا، بخش هایی از اظهارات وکیلی را در ادامه خواهید خواند:
 *باور دارم آقای حسن روحانی با همه اشکالاتی که وجود داشت دولتی بود که می‌توانست کف مطالبات مردم را پاسخگو باشد اما به عقیده من همه مسئله دولت روحانی این نبود که آدم‌های ضعیفی در دولت به کار گرفته باشد بلکه ساختارهایی هم مشکل دارند. یک مثالی برای شما بزنم. ما ژنرالی داشتیم به اسم آقای زنگنه، بنده خودم چند بار با آقای زنگنه در دو سال آخر آقای روحانی گفتم چند شرکت معرفی می‌کنم که ادعا می‌کنند که می‌توانند مقدار زیادی نفت صادر کنند در زمان تحریم، آقای زنگنه یک جمله تکراری داشت و می‌گفت؛ بنده حوصله اینکه بعدا بروم پاسخگوی یک جوان بیست و چند ساله بشوم و سین جیم بشوم را ندارم و معنایش این بود که ترسی وجود دارد والا او هم می‌فهمد که باید این نفت را بفروشد، اما او حاضر نبود این راه‌های فرعی را برود اما آقای اوجی که در مقابل آقای زنگنه که یک ژنرال است یک سروان به حساب می‌آید، همین آقای اوجی صادرات نفت را در بدترین شرایط تحریم رسانده به 2 میلیون بشکه این معنایش این است که آقای اوجی می‌تواند و نمی‌ترسد، آقای زنگنه می‌توانست ولی می‌ترسید. پس در شرایط طبیعی بهتر است که آقای اوجی بر سر کار باشد نه آقای زنگنه.
*بنده قبول ندارم که کل مملکت دست اصلاح طلبان بوده، اما قبول دارم اصلاح طلبان فرصت‌های بسیار مهمی را برای خدمت در اختیار داشتند و عملکرد ما قابل نقد است و به نوعی ما نتوانستیم زمانی که دولت و مجلس را در اختیار داشتیم پاسخ خوبی به کف مطالبات مردم بدهیم، ولی یک بخشی از این یاسی که اتفاق افتاده این است که از این مجلسی که به عنوان اصول گرا شکل گرفته تا مجلسی که به عنوان اصلاح طلب شکل گرفته بود، فرق چندانی در کارکرد وجود ندارد، بنابریان اصلاح طلبان می‌گویند وقتی که مجلس از کارکرد افتاده رفتن به آن مجلس چه فایده ای دارد و مردم هم همین عقیده را دراند و حالا باید بگریدیم دنبال پرتقال فروش!
*برخی اصلاح‌طلبان مزیت‌های تناسبی شدن انتخابات را نمی‌فهمند. برای این که متوجه نیستند و مزیت‌های تناسبی شدن انتخابات را نمی فهمند، به نظر بنده تناسبی شدن کمک می‌کند که احزاب قدرتمند بشوند و احزاب در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا بکنند و این قانون یک اصلاح ساختار است، البته اشکالاتی هم دارد که بنده در جایی گفتم که این را که از طرح خود من کپی زدید این طرح را، فرع استانی کردن انتخابات است. شما ابتدا باید انتخابات را استانی کنید و بعد بروید آن را تناسبی کنید. در این قانون استانی شدن را حذف کردند و به سمت تناسبی شدن انتخابات رفته اند و در قانون آمده است حوزه‌هایی که بالای چهار الی پنج نفر کاندیدا دارند شامل این قانون می‌شوند. این قانون کمک می‌کند به تهران اما ساختار را به صورت کلی تغییر نمی‌دهد. بنده امیدوارم این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شود و شاهد یک انتخابات پرشور باشیم.
*من یادم هست یک روز مشهد رفته بودم. مردم کلات مشهد لر هستند. کلات یک بخشی است که به مشهد چسبیده است، البته حاشیه است ولی تقریباً می‌شود گفت که جمعیت غالب آنجا جمعیت لر هستند. به نظر من مشهدی‌ها هم باید بیشتر به حقوق این‌ها توجه کنند! من به کلات رفتم و دیدم در و دیوار و‌های حاشیه‌ای با کمال تعجب احمدی نژادی شده بود. در فضای ملی اصلاً احمدی نژاد در معادلات نبود. در بحث‌های انتخاباتی بود اما در معادلات چندان خطرآفرین محسوب نمیشد. از کلات آمدم و بعد به امامزاده داوود رفتم. در این مسیر حاشیه رودخانه تا به امامزاده داوود بروم هرجا تعمیرگاه کوچک یا یک دکه کوچک یا یک دست فروش می‌دیدم همه احمدی نژادی بودند و رستوران‌های شیک و باکلاس همه هاشمی بودند. بعد هم با یاسوج و مناطق مختلف لر نشین تماس داشتم و می‌دیدم نطفه آرایش به اصطلاح غنی و فقیر دارد شکل می‌گیرد و یک نظام طبقاتی حول این انتخابات دارد شکل می‌گیرد. به همین جهت یک روز خدمت مرحوم آقای هاشمی رفتم. فرمودند که شما چه چیزی فکر می‌کنید؟ گفتم من فکر می‌کنم برنده این انتخابات یا در دور اول آقای احمدی نژاد است یا نهایت شما به دور دوم می‌روید. ایشان خیلی خیلی تعجب کرد که این چه حرفی است که من می‌زنم؟ گفتند که قبل از شما آقای یونسی وزیر اطلاعات و آقای لاری وزیر کشور جدا جدا به اینجا آمدند. نظر سنجی‌هایی که آوردند اصلاً در هیچ کدام، این معادله‌ای که شما می‌گویید، نیست. می‌گویند احتمال اینکه من با آقای کروبی به دور دوم بروم هست ولی اصلاً این آدمی که شما می‌گویید در هیچ کدام از این نظرسنجی‌ها نیست، گفتم که حاج آقا من به محضر آن آقایان جسارت نمی‌کنم ولی مشاهدات میدانی من می‌گوید کسی که ناشناخته است و چهره نیست، اما دارد زیر پوست طبقات ضعیف رشد می‌کند به طوری که دارد پرچم این طبقات می‌شود، آقای احمدی نژاد است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی حضرت عباسی مگه زیاد پول داری مگه بیکاری این همه آگهی میزنی دایی مردم و گرسنگی مردن این حرف برای چیه
Iran, Islamic Republic of
وکیلی جون خت بیشتر از این خودت از چشممون ننداز. بس کن هر روز چرخش
ج‌ان
چقدر تیترت با متن همخ‌انی نداره
من متن کامل این مصاحبه را در فارس خواندم بسیار متفاوت تر از تیتر شماست
United States
پس دیگه اصلاحات برات نمی صرفه و میخای وارد لیست اصولگراها بشی وکیلی جان؟ دوره عوض شده دیگه اصلاح طلبی نمی صرفه عزیز؟
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
واقعا تو یکی ساکت بشی بهتره
Iran, Islamic Republic of
خودتی که رانت خواری ها و ویژه خواری ها در دولت روحانی کردی و صدها برادر و برادر زاده و خواهر زاده را در شرکت ها هلدینگ ها مشغول کردی با حقوق نجومی و دهها پروژه تیریاردی و میلیارد دلاری به جیب خودت. و خانواده ات زدی و آخرش هم برای اینکه بالا نیاد با رئیسی عکس یادگاری گرفتی و حالا هم هر از گاهی برای اصولگرایان که رانت ها ت ادامه داشته باشه ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1