تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۴۶۴۲۹۵
معاون دادستان تهران خبر داد

انسداد ۲۰ سایت شرکت خدمات مسافرتی متخلف با دستور دادستانی تهران

۰
انسداد ۲۰ سایت شرکت خدمات مسافرتی متخلف با دستور دادستانی تهران
کبنا ؛معاون دادستان تهران با اشاره به شناسایی ۴۰ سایت و شرکت خدمات مسافرتی گفت: ۱۱ سایت طی تشریفات قانونی مسدود و ۹ سایت دیگر تا پایان امروز دوشنبه 12 تیر مسدود خواهند شد و بعد از شناسایی مدیران سایت‌ها و درگاه‌های مالی و بانکی آن‌ها و میزان اموال نامشروع تحصیل شده، مدیران این سایت‌ها برای تفهیم اتهام کیفری احضار می‌شوند.
به گزارش کبنا به نقل از ایرنا، عباس فرزادنیا روز دوشنبه به همراه گشت مشترک نظارتی و بازرسی متشکل از بازرسان شرکت هواپیمایی، ماموران اداره کل تعزیرات حکومتی تهران و اصناف با حضور در ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی اقدام به نظارت و بررسی نحوه قیمت گذاری برای فروش بلیت‌های پروازی کردند.
معاون دادستان تهران ابتدا با حضور در نخستین شرکت هواپیمایی که یکی از ایرلاین‌های مهم در کشور است در مورد قیمت بلیت پرواز تهران - تبریز موارد را مورد بررسی قرار داد.
مدیرعامل این شرکت هواپیمایی با گلایه از فروش بلیت برای برخی از پروازها توسط موتورهای جست‌وجوگر و شرکت‌های هواپیمایی، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از گرانفروشی و عرضه بیش از نرخ مصوب بلیت‌های پروازی توسط شرکت‌های هواپیمایی و موتورهای جست‌وجوگر همه پروازهای خود در این حوزه را تعطیل کرده و صرفا در برخی از مسیرهای محدود، خود اقدام به عرضه بلیت هواپیما می‌کنیم.
معاون دادستان تهران در واکنش به عرضه بلیت پروازی تهران به مقصد تبریز و برعکس با بیش از نرخ مصوب توسط این ایرلاین، تصریح کرد: طبق قانون سازمان هواپیمایی کشور و از نظر دادستانی، قیمت مصوب بلیت پرواز تهران به تبریز و مسیر برعکس، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و عرضه قیمت بلیت پروازی برای این مقصد بیش از نرخ اعلام شده تخلف است.
در ادامه نیز مدیرعامل شرکت هواپیمایی گفت: تابع قانون سازمان هواپیمایی کشور هستیم و در صورت احراز اضافه دریافتی آماده برگشت وجوه اضافه دریافتی به مسافران خود هستیم.
از آنجایی که شرکت هواپیمایی مربوطه قیمت بلیت های پروازی را براساس معیارهای خود در سایت درج کرده بود، معاون دادستان تهران خطاب به مدیریت این ایرلاین دستور داد تا قیمت بلیت‌های پروازی ثبت شده در سایت را طبق جدول آخرین نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشور اصلاح کند.
معاون دادستان تهران گفت: براساس بررسی‌ها، چارتر کننده در پرواز تهران به تبریز از هموطنان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بیش از نرخ مصوب دریافت کرده که با متخلفان چارتری قطعا برخورد خواهد شد.
فرزادنیا خطاب به مدیرعامل شرکت هواپیمایی تاکید کرد: بر روی چارترهای شرکت‌های طرف قرارداد و نهادهایی که با شرکت هواپیمایی در حال همکاری هستند، نظارت داشته باشید زیرا آن‌ها از نشان تجاری شما سوءاستفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند علیه شما باشد.
در ادامه، سرپرست دادسرای ناحیه ۳۰ (ویژه فرودگاه‌های تهران) با حضور در دومین محل از یک آژانس هواپیمایی، در رابطه با قیمت پرواز بلیت مشهد - آبادان و ...، مسائل مربوط به فروش و قیمت گذاری بلیت‌های پروازی را بررسی کرد که در ادامه نیز تخلف گرانفروشی توسط این آژانس هواپیمایی محرز شد.
آژانس هواپیمایی یادشده در یک فقره فروش بلیت پرواز مشهد به مقصد آبادان به گرانفروشی چهار میلیون تومانی اقدام کرده است و این تخلف نیز برای معاون دادستان تهران محرز شد.
فرزادنیا خطاب به مدیر آژانس گفت: آنچه که به مشتری ارائه می‌شود باید با قیمت مصوب باشد و عرضه بلیت بیش از نرخ تعیینی به هیچ عنوان و با هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست و از نظر دادستانی این اقدام تخلف است و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.
در این بازدید پس از بررسی اقدامات انجام شده توسط ایرلاین و آژانس هواپیمایی مورد تفحص، بازرسان حاضر در بازدید اقدام به تعیین و اعمال جریمه برای متخلفان کردند و در این مورد موارد لازم به آنها برای رعایت قوانین و خدمات رسانی به مردم گوش‌زد شد.
عباس فرزادنیا درباره جزئیات گشت نظارت بر فعالیت ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی، گفت: خدمات جابه جایی مسافر در بخش هوایی مشمول قیمت گذاری بوده و افزایش قیمت در این بخش منوط به هماهنگی با ستاد تنظیم بازار است بنابراین حسب اعلام سازمان هواپیمایی کشوری نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی در اردیبهشت سال جاری ۲۹ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: گرچه تاکنون مصوبه ستاد تنظیم بازار در این مورد ابلاغ نشده و صرفاً جنبه اعلامی داشته است و این ۲۹ درصد نیز از ناحیه سازمان در همه مسیرهای پروازی اعمال شده و به انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است بنابراین همچنان شاهد عرضه بلیت در این بخش به قیمت‌های مازاد بر تعرفه‌های اعلام شده اخیر هستیم.
معاون دادستان تهران تصریح کرد: بخشی از این عرضه غیرقانونی توسط ایرلاین‌ها انجام می‌شود اما بخش عمده عرضه غیرقانونی توسط چارترکنندگان، آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی، سایت‌های اینترنتی مجاز و غیرمجاز انجام می‌شود.
وی افزود: در ماه‌های اخیر در قالب گشت‌های سیار بازرسی‌های متعددی از ایرلان‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی داشته‌ایم و در این راستا نیز تذکر و هشدار لازم برای اجرای قانون به مسئولان امر کرده‌ایم همچنین برخی از شرکت‌ها را به دستگاه‌های متولی برای برخورد قانونی نیز معرفی کردیم.
فرزادنیا گفت: در یک ماه اخیر تصمیم گرفته‌ایم با جرایم سایت‌ها، آژانس‌ها و شرکت‌هایی که مجوز عرضه را ندارند و علاوه بر فروش به قیمت بالاتر از نرخ مصوب، اقدام به بردن مال دیگران می‌کنند و بعضاً خدماتی نیز ارائه نمی‌دهند و صرفاً ساعاتی قبل از پرواز پیامک ابطال پرواز را برای مردم ارسال می‌کنند؛ تحت عنوان کلاهبرداری با متخلفان برخورد قضایی انجام شود.
معاون دادستان تهران تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا با تمام زنجیره عرضه که اقدام به اعمال مجرمانه می‌کنند برخورد کنیم و در تمام این برخوردها با سایت‌ها، آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی و چارترکنندگان از ایرلاین‌ها هم تحقیق خواهد شد و اگر تخلفات احراز شود که اقدامات خلاف قانون زنجیره فروش با هماهنگی ایرلاین بوده است علاوه بر برخورد قضایی با مرتکب اصلی، مدیر ایرلاین هم به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.
وی درباره انسداد ۲۰ سایت شرکت خدمات مسافرتی متخلف توسط دادستانی تهران، افزود: این طرح و برنامه دادستانی تهران مقطعی نخواهد بود و مرتب عملکرد زنجیره عرضه را زیر نظر داریم و جهت حفظ حقوق عامه و حمایت از مردم با هرگونه اقدام خلاف قانون برخورد خواهد شد.
فرزادنیا ادامه داد: شرکت‌های هواپیمای مکلف هستند بعد از فروش بلیت دستورالعمل حقوق مسافر را دقیقاً مراعات کنند و در صورت ابطال به پرواز و یا تاخیر در پروازها وظیفه خود را نسبت به مسافران طبق بندهای دستورالعمل انجام دهند.
معاون دادستان تهران و و با بیان اینکه تاخیرات و ابطال پروازها دقیقاً زیر ذره بین دادستانی قرار دارد، گفت: میزان تغییرات پروازی و ابطال‌ها مرتباً از ناحیه دادسرا به صورت ماهیانه به ایرلاین‌ها منعکس می‌شود و از شرکت‌های موفق در کاهش ابطال‌ها تقدیر شده و برای شرکت‌هایی که تاخیرات پروازی آن‌ها زیاد بوده است محدودیت‌های قانونی اعمال شده است.
سرپرست دادسرای ناحیه ۳۰ (ویژه فرودگاه‌های تهران) تصریح کرد: در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ شرکت‌های هواپیمایی آسمان، کیش ایر، ایران ایرتور و ایران ایر بیشترین کاهش تاخیرات را نسبت به شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ داشتند و شرکت هواپیمایی آتا بیشترین افزایش تاخیرات را در شش ماه دوم نسبت به شش ماهه اول سال گذشته داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1