تاریخ انتشار
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۴۶۱۷۱۵
با حضور مسئولان کهگیلویه و بویراحمد:

معاون رئیس جمهور از سد چم‌شیر بازدید کرد ( + تصاویر)

۳
۰
معاون رئیس جمهور از سد چم‌شیر بازدید کرد ( + تصاویر)
کبنا ؛محسن منصوری_ معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفرش به استان کهگیلویه و بویراحمد از سد چم‌شیر شهرستان گچساران بازدید کرد.
به گزارش کبنا، عصر امروز (شنبه 9 اردیبهشت ماه 1402) محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این پروژه عظیم تحولات خوبی در منطقه ایجاد می‌شود، تصریح کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب از مزایای این سد است.
معاون رئیس جمهور از سد چم‌شیر بازدید کرد
منصوری،  تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی را از دیگر مزایای این سد عنوان کرد. سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: سد و نیروگاه چم شیر تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت.
وی گفت: سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران هم  گفت: سد و نیروگاه چم شیر به عنوان بزرگترین پروژه برق آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره شده ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۰ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال است.
معاون رئیس جمهور از سد چم‌شیر بازدید کرد
فاصل گفت: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مکاوات که در مجموع ۱۷۶ مگاوات می‌باشد‌.
وی اظهار داشت: آورد متوسط دراز مدت رودخانه زهره حدود یکهزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌باشد، یکی از اهداف اصلی این طرح ذخیره سیلاب‌ها، استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان است.  وی افزود: در رودخانه زهره بخش عمده حجم آورد (بیش از ۷۰ درصد آورده سالانه) تقریباً در چهار ماه از سال و به صورت سیلاب‌های بزرگ اتفاق می‌افتد.
 معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران ادامه داد: این طرح با هدف و اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و با بهترین کیفیت در حد استاندارد‌های جهانی در حال حاضر با پیشرفت عملیات اجرایی ۹۵ درصد است.
معاون رئیس جمهور از سد چم‌شیر بازدید کرد
 وی گفت: با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در انتهای پاییز سال ۱۴۰۱ مرحله اول آبگیری طرح شامل اجرای بلاک تونل انحراف، تست و بررسی دریچه‌های تخلیه‌کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن بود، با موفقیت انجام شد. فاضل با اشاره به حجم ۳/۲ میلیارد مترمکعبی این سد اظهار کرد: از این سد۱۲۵ میلیون مترمکعب به گچساران تخصیص داده شده است. وی گفت: هن اکنون ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدچم شیر ذخیره است. فاظل اظهار کرد: تراز این سد ۵۴۶ متر ارتفاع از سد دریا می‌باشد. نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مسعود
Iran, Islamic Republic of
سد آب نمک
United States
درود خدا به دکتر احمدزاده
United States
درود خدا به دکتر احمدزاده
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1