تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۴۵۲۴۵۶
سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان؛

هتک‌ حیثیت‌ و نشر اکاذیب دومین جرم سایبری در کهگیلویه و بویراحمد / لزوم افزایش سواد رسانه ای کاربران

۰
هتک‌ حیثیت‌ و نشر اکاذیب دومین جرم سایبری در کهگیلویه و بویراحمد / لزوم افزایش سواد رسانه ای کاربران
کبنا ؛سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام شایع‌ترین جرائم مجازی و سایبری در این استان، هشدارها و توصیه‌هایی را برای مقابله با این جرائم ارائه کرد.
به گزارش کبنا، سرهنگ سید مهدی عمران فر امروز چهارشنبه (23 شهریورماه 1401) در خصوص بیشترین‌ جرایم‌ سایبری‌ استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب در زمینه افزود:‌ جرایم‌ سایبری در پنج ماه نخست امسال نسبت‌ به‌ مدت مشابه‌ سال‌ قبل‌ در این استان ۶درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری‌های‌ رایانه‌ای ۳۶ درصد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۷ درصد بوده است کاهش ۲۱ درصدی را شاهد هستیم، اظهارکرد: هتک‌ حیثیت‌ و نشر اکاذیب ۳۲ درصد از کل جرائم سایبری استان را به خود  اختصاص داده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۵ درصد بوده افزایش ۱۷ درصدی شاهد هستیم. همچنین برداشت‌های‌ اینترنتی‌ غیرمجاز از حساب‌های بانکی ۲۵ درصد جرائم سایبری استان در سال جاری بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۴ درصد می باشد، ۱۱ درصد افزایش داشته است.
سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سایر جرائم سایبری نیز پنج درصد از کل جرائم سال جاری را شامل شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲ درصد بوده به میزان ۷ درصد کاهش را شاهد هستیم.

عمران فر با اشاره‌ به‌ اینکه‌ ۳۶ درصد جرایم‌ سایبری‌ استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط‌ به‌ کلاهبرداری رایانه‌ای‌ است‌، تصریح کرد: کلاهبرداری‌ با شگرد فروش‌ کالا با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن، همچنین دریافت بیعانه در سایت‌‎های‌ ثبت‌ آگهی‌ رایگان‌ و شبکه‌های‌ اجتماعی،‌ ارسال لینک‌های جعلی و آلوده به بدافزار از رایج‌ترین‌ روش‌های‌ کلاهبرداری‌ در فضای‌ مجازی‌ است‌.
وی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان ادامه داد: سهم بیشتری از برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران مربوط به برداشت غیرمجاز از طریق ارسال پیامک جعلی با عناوینی نظیر ابلاغیه قضایی، سامانه ثنا همچنین ارسال پیامک جعلی با عنوان برنده شدن در قرعه کشی‌ها از ترفندهای مجرمان سایبری در فضای مجازی است.
سرپرست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین یکی از مشکلات مبتلا به استان که بیشتر در شهرستان‌های جنوبی استان رواج دارد اجاره دادن کارت های بانکی توسط افراد بدون علم و اطلاع از تبعات قضائی و قانونی آن به افراد غیر است. مجرمین سایبری با هدف انجام اقدامات پولشوئی از طریق قمار آنلاین و سایر موارد اقدام به اجاره کارت های بانکی افراد می کنند که می طلبد شهروندان با توجه به اینکه این عمل به طور قطع دارای تبعات قضائی و قانونی برای فرد صاحب حساب می باشد از این اقدام خودداری نمایند و فریب مجرمان سایبری این حوزه را نخورند.

سرهنگ عمران فر با اشاره به اینکه لازم است کاربران فضای مجازی نسبت به ارتقای سطح سواد رسانه ای خود اقدام کنند، اظهارکرد: دغدغه پلیس در حوزه آسیب‌های مرتبط  بخصوص جرائم نوظهور سایبری نداشتن آگاهی و بینش لازم در دنیای امروز است، عنوان کرد: از فعالان در حوزه رسانه و فضای مجازی جهت آگاهی بخشی عمومی تقاضای کمک و همراهی داریم، زیرا آموزش و کارهای پیشگیرانه به اقشار و سنین مختلف، با همکاری اصحاب رسانه و فعالان و دلسوزین این حوزه امکانپذیر است.
وی بیان کرد: شهروندان می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری از کارشناسان پلیس فتا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های ‌موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس‌ فتا www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد ...
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
1