تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۴۴۹۶۹۴
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

میز صادرات محصولات گلخانه‌ای به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد / سامانه 124 متفاوت از گذشته؛ مردم گرانی را گزارش کنند / داستان پیچیده فروشگاه‌های زنجیره ای که نظارت بر آنها تأثیری ندارد / آب معدنی‌های استان آمادگی صادرات برای جام جهانی قطر را دارند/ راه اندازی مجدد کارخانه ماشین سازی گچساران

۰
میز صادرات محصولات گلخانه‌ای به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد / سامانه 124 متفاوت از گذشته؛ مردم گرانی را گزارش کنند / داستان پیچیده فروشگاه‌های زنجیره ای که نظارت بر آنها تأثیری ندارد / آب معدنی‌های استان آمادگی صادرات برای جام جهانی قطر را دارند/ راه اندازی مجدد کارخانه ماشین سازی گچساران
کبنا ؛نشست خبری سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت روز صنعت و معدن برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست، کریم روزبهان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که به شرح زیر است.
سامانه 124 متفاوت از گذشته / مردم گرانی را گزارش کنند
قبل از هر چیز یک بحث مربوط به گرانی است، یک بحث مربوط به گرانفروشی است. اقلام مختلف مثل شکر، روغن، برنج و ... گران هستند. گرانی موضوعی خارج از دست ما است. گرانفروشی از طرف مغازه دار اتفاق می افتد. در حال حاضر بازرسی‌های پراکنده تبدیل به بازرسی هوشمند شده است. سامانه 124 طراحی شده، شکایات به این سامانه ارجاع می‌شود و ما باید بررسی کنیم و پاسخ دهیم. یا حل و فصل می‌شود یا منجر به صدور رأی تعزیرات حکومتی می‌شود. بر اساس سامانه اقدام می‌کنیم، بنابراین از شهروندان درخواست داریم که مراجعات خود را با این سامانه در میان بگذارند. این سامانه متفاوت از قبل شده است، هر کسی که با این سامانه تماس بگیرد، کد رهگیری می‌گیرد و شکایت افراد قابل پیگیری است.
میز صادرات محصولات گلخانه‌ای به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد
آمار صادرات سه ماهه اول سال 1 میلیون و 746 هزار و 614 دلار است. میزان 52 هزار و 380 تن صادرات به عراق، آمریکای جنوبی، کویت صادرات داشتیم که از طریق شرکت‌های آسه، سیمان یاسوج، سینره بوده است. برای اولین بار توانستیم یک واحد تولیدی دمنوش را به میزان 500 میلیون تومان مشوق صادراتی از سازمان توسعه تجارت بصورت بلاعوض بگیریم. مثل میز خرما یا میز زعفران که در بوشهر و خراسان وجود دارد، سازمان توسعه تجارت میز صادرات محصولات گلخانه‌ای به استان ما داده شده است، پتانسیل‌های کشاورزی از جمله گل رز، فلفل، کشمش و خیلی محصولات دیگر در استان ما وجود دارد. موضوع ترانزیت هوایی از فرودگاه امام به روسیه را نیز به ما تخصیص داده‌اند که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
صادرات 7 میلیون دلاری
هدفگذاری که سازمان توسعه تجارت برای استان ما پیش بینی کرده بود 3 میلیون دلار بود، ولی ما تا 7 و 9 دهم میلیون دلار صادرات داشتیم که از هدفگذاری سازمان توسعه تجارت بالاتر بوده است.
نبود گمرک
یکی از ضعف‌های ما در زمینه واردات و صادرات این است که زیرساخت‌ها و گمرک فراهم نیست. اگر این زیرساخت را در استان داشته باشیم می‌توانیم استفاده خوبی کنیم. در حال شناسایی ظرفیت‌های معادن استان هستیم که معادن ما از همینجا صادرات خود را انجام دهند.
اگر سرمایه گذار خوبی در حوزه فرش پیدا کنیم، می‌توانیم ظرفیت صادراتی را از استان‌های فارس و چهارمحال بختیاری به استان خودمان انتقال دهیم.
46 معدن فعال در کهگیلویه و بویراحمد
در حال حاضر 78 پروانه بهره برداری معدن در استان داریم، 46 معدن فعال، 32 معدن در حال تجهیز یا غیرفعال هستند. مواد معدنی مهمترین مواد معدنی استان در بخش زاگرس چین خورده و رسوبی است، در خصوص فلزات فقیر هستیم، در بحث مواد اولیه سیمان، مواد اولیه گچ، آجر، بوکسیت، سلستین، مهم‌ترین موادی است که در استان ما شناسایی شده است.
برنامه داریم که کل استان کاوش و بررسی شود. اکتشاف مواد معدنی در استان چند مرحله دارد. پی جویی، اکتشاف مقدماتی، اکتشاف تکمیلی، تفصیلی، اکتشاف نهایی. پروانه اکتشاف مبنی بر این است که چنین ماده معدنی در استان ما وجود دارد. بعد از آن آزمایشات، محاسبه ذخیره، آنالیز، ترانشه، نمونه برداری منتج به گواهی کشف می‌شود. گواهی کشف مبنی بر این است که این ماده معدنی این مقدار ذخیره دارد، این میزان عیار دارد، امکان اقتصادی دارد یا خیر. بعد از آن، عملیات معدن کاری، نقشه برداری، طرح بهره برداری معدن تهیه می‌شود و پروانه بهره برداری صادر می‌شود. لذا 3 مرحله مطالعات مقدماتی انجام می‌گیرد. یک سری از معادن اشخاص حقیقی و یا حقوقی وارد می‌شوند، مجوز می‌گیرند، کار مربوط به اکتشاف معادن را انجام می‌دهند.
یک سری معدن‌ها از قبل بر اساس فعالیت مشاوران وزارت صمت مشخص شده‌اند، این معادن توسط وزارت صمت به مزایده گذاشته می‌شوند و افراد می‌توانند در مزایده شرکت کنند و کار را پیش ببرند.
برخی از معادن تحت عنوان پهنه اکتشافی تعریف می‌شوند. آخرین پهنه‌ای که در استان تعریف کردیم، پهنه‌ای بود که شرکت مواد معدنی ایران آن را در دست گرفت، 7 هزار و 14 کیلومتر سطح این پهنه بوده است. در حالی که کل استان 15 هزار کیلومتر پهنه دارد. پهنه‌های دیگری هم داشتیم که توسط ایمیدرو، سازمان زمین شناسی تعریف کرده‌ایم. تقریباً صد درصد استان را تحت عنوان پهنه‌های اکتشافی تا پایان سال 1400 تعریف شده‌اند، کارهای مقدماتی، پی جویی اولیه نیز انجام گرفته است. بعد از این وارد فاز مطالعات تکمیلی خواهیم شد. ان شالله امسال این مطالعات انجام می‌گیرد و خروجی آن ذخیره ماده معدنی است که قابل سرمایه گذاری باشد و سرمایه گذاران مواد معدنی بتوانند به کار این معادن ورود کنند.
اشخاص می‌توانند معادن را ثبت کنند، عملیات اکتشافی معدن را تکمیل کنند، چون از طرف استان اعتباری برای حوزه معدن تعلق نمی‌گیرد. افراد به عنوان سرمایه گذار می‌توانند ورود کنند.
خانه صنعت و معدن نداریم
خانه معدن و خانه صنعت و معدن در استان نداریم، در حالی که نیاز است. در این بحث، اولین انجمنی که پیگیری کردیم که تشکیل شود واحدهای آب معدنی، قطعات بتنی، شن و ماسه، صنایع فلزی بوده است.
خام فروشی به دلیل اشتغال زایی
خام فروشی قابل پذیرش نیست، مگر اینکه کارخانجات به مبحث فراوری ورود نکرده باشند، راهی به جز خام فروشی نیست. برای اینکه اشتغال معدن از بین نرود، مجبوریم که استخراج از معادن استان را صورت دهیم. ولی غافل از احداث و فراوری در زمینه معدن نیستیم. سرمایه گذارانی پرقدرت در حال فعالیت هستند. در بحث فسفات، سلستین، بوکسیت پیگیری‌ها وجود دارد، زیرساخت‌ها در حال آماده سازی هست. شرکت ایمیدرو و چد شرکت دیگر، در مناطقی از استان حاضر و مشغول به فعالیت هستند. ایجاد خط دومداره برق تا فسفات چرام اعتبارات بسیار بالایی نیاز دارد که شرکت ایمیدرو در این زمینه در حال کار است. جانمایی جاده دسترسی به معدن فسفات کهریش در شهرستان لنده، توسط ایمیدرو در حال انجام است. جانمایی خط برق معدن اسپر در شهرستان گچساران نیز در حال انجام است.
در خصوص معدن سلستین به دنبال سرمایه گذار هستیم. واگذاری زمین در حال انجام است. چنانچه ذخیره معادن خوب باشد، این مهم انجام خواهد شد.
داستان پیچیده فروشگاه‌های زنجیره‌ای که نظارت بر آنها تأثیری ندارد
دیدگاهی که در استان وجود دارد و استاندار پیگیری می‌کنند، این است که فروشگاه‌هایی تقویت شوند و اجازه فعالیت به آنها داده شود که حساب آنها به استان انتقال داده شود. متأسفانه مشکلی که فروشگاه‌های بزرگ دارند این است که نظارت تأثیری بر آنها ندارد.
از اهداف توسعه‌ای وزارت صمت این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای موازی و هم عرض با فروشگاه‌های سنتی توسعه پیدا کند، ما باید از 8 درصد رشد به 15 درصد رشد برسیم. اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور مدیریت و صدور پروانه برای این فروشگاه‌ها را برعهده دارد. استان‌ها هیچ نقشی در صدور این پروانه و مجوزها ندارند. منتها مسئولان استانی این دیدگاه را دارند که حتماً بحث مالیات‌ها در استان اخذ و مدیریت شوند. منتها رویکردی که به این فروشگاه‌ها وجود دارد شبیه به رویکرد به فروشگاه‌های اینترنتی است که نگاه این است که باید توسعه پیدا کنند.
جزو استان‌هایی بودیم که فروشگاه‌های بزرگ را هم پلمب کردیم و هم جریمه کردیم و تهران هم از ما جواب خواست که چرا جریمه‌های سنگین و پلمب کردیم. با این حال این فروشگاه‌ها از دست ما خارج است.
بیش از 80 شعبه فروشگاهی در استان داریم، این فروشگاه‌ها ملزم به اخذ نقش تجاری، ثبت اطلاعات و ورود و خروج اطلاعات و ایجاد شفافیت تجاری هستند. شفافیت تجاری باید در بنگاه‌های تجاری ما مشخص باشد. ناگفته نماند فروشگاه‌هایی که منویات استان را تمکین نکرده‌اند در حال جمع کردن و بستن هستند.
روند کاهشی صادرات کارخانه سیمان یاسوج
کارخانه سیمان نسبت به سه ماهه سال قبل روند کاهشی صادرات را داشته است، به دو دلیل. اول آنکه کارخانه سیمان مارگون ظرفیت 16 هزار تنی برای کف عرضه در بورس دارد. این واحد تولیدی که بخش زیادی از بازار استان و خارج از استان را تأمین می‌کند باید مازاد بر نیاز به سمت صادرات برود. حتماً باید نیاز داخلی تأمین شود.
دوم اینکه مدیریت مصرف برق کارخانه نیز باید در تعادل بین عرضه و تقاضا باشد. که در حال حاضر در پیک مصرف هستیم. نسبت به سه ماهه سال قبل، رشد منفی 24 دلار صادرات را داریم.
57 کارت بازرگانی فعال در سطح استان
اتاق بازرگانی این امادگی را دارد که هر اظهارنامه صادراتی را در استان انجام دهد. 57 کارت بازرگانی فعال در سطح استان داریم. این رویکرد را هم داریم که کسی که می‌خواهد به عنوان تاجر کار کند، واقعاً باید کننده کار باشد.
آب معدنی‌های کهگیلویه و بویراحمد آمادگی صادرات برای جام جهانی قطر را دارند
جام جهانی قطر فرصتی برای کشورهای منطقه ایجاد می‌کند. اتفاقاً بخشی از اردوهای بازی‌های مقدماتی در کیش انجام می‌گیرد. ما نیز به واحدهای تولیدی خود اطلاع رسانی کردیم، نمونه‌های تولیدی آنها را اخذ و آزمایش کردیم که به استاندارد جهانی نزدیک باشد. از جمله اینکه 4 مورد آب معدنی را آزمایش کردیم و اماده اند که صادرات را انجام بدهند. تولیدات باید استاندارد جهانی لازمه را داشته باشند. آزمایشات مربوط به اینها نیز انجام گرفته، توصیه‌های لازم را نیز صورت دادیم.
برخی تولیدکنندگان از گرانی سوء استفاده کردند
همه واحدهای تولیدی باید قیمت تولیدکننده و حداکثر قیمت مصرف کننده تا روز 31 اردیبهشت را باید در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. اگر ثبت نکنند یا احیاناً قیمت جدیدی درج کنند، سازمان حمایت از مصرف کننده ورود می‌کند و برخورد می‌کند. انتظار است که واحدهای مشمول این موضوع را جدی بگیرند، و اطلاعات مربوط به تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.
چند قلم جنس بصورت کشوری تغییر نرخ داده شد، اما برخی تولیدکنندگان سو استفاده کردند و بصورت سر خود نرخ خود را افزایش دادند. این‌ها ملزم شدند که قیمت خود را در سامانه جامعه تجارت به تاریخ 31 اردیبهشت ثبت کنند. اگر احیاناً نرخشان مغایر با نرخ مد نظر سازمان حمایت مصرف کننده باشد، برخورد می‌شود، از طرفی این امکان وجود دارد که افزایش قیمت دهند ولی باید فرایند قانونی طی شود.
110 واحد راکد در استان کهگیلویه و بویراحمد
فعال سازی جزو برنامه‌های دولت و وزارت کشور است. وظایفی بر عهده وزارت صمت گذاشته شده است. سهمیه‌ای مشخص شده که بر اساس آن باید تعداد مشخصی از واحدهای راکد فعال شوند. برنامه ریزی‌ها انجام شده است. از اعتبارات سال گذشته استفاده می‌کنیم، همچنین از کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای فعال سازی واحدهای راکد تولیدی استفاده کردیم.
521 واحد دارای پروانه بهره برداری داریم، از این تعداد 411 واحد با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند. بر اساس آیین نامه، یک واحد صنعتی اگر در بازه یک ماهه، یک خط تولیدی صنعتی‌اش فعالیت کند، در لیست واحدهای تولیدی فعال ما قرار می‌گیرد. شاید در بازدیدها گاها ببینیم واحدی فعال نیست. ولی برخی از کارخانه‌ها مثل کارخانه یخ سازی در پاره‌ای از مواقع سال که بازار کشش دارد، فعالیت می‌کند. 110 واحد غیرفعال راکد هستند. برخی از این واحدها قابلیت احیا دارند و برخی از آنها ندارند.
کمیته تعیین تکلیف واحدهای راکد را تشکیل داده‌ایم، اختصاصاً واحدهای راکد در این کارگروه بررسی می‌شوند. در سال 1400، 26 واحد باید به چرخه تولید برمی گشت، 19 واحد در شهرک‌های صنعتی فعال شدند. در سال 1401، تعهد داریم که 26 واحد را فعال کنیم، امیدواریم که تا پایان سال این عدد محقق شود.
راه اندازی مجدد کارخانه ماشین سازی گچساران
در حال حاضر کارخانه ماشین سازی گچساران که یکی از واحدهای تولیدی بزرگ استان بود و سالیان سال تعطیل بود، با حدود 60 نفر به چرخه تولید برگشت، ظرفیت اشتغال بیشتری دارد و امیدواریم که تا پایان سال با اشتغال زایی بیشتری ایجاد کند. همچنین واحدهای کوچک دیگری مثل کارگاه‌های تولید سیمان، تیرچه بلوک و ... نیز شروع به کار کردند.
شن و ماسه از شمول قیمت گذاری خارج است، قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا است
در خصوص شن و ماسه، نگاه ما به سرمایه گذار باید عوض شود. این تصور زالوگونه بودن سرمایه گذار باید تغییر کند. ضمن اینکه قوانین باید رعایت شود، بر اساس صلاحدید استان، قیمت گذاری انجام شد. اتحادیه شن و ماسه دادخواستی تهیه کردند و به دیوان عدالت اداری سپردند. دیوان عدالت اداری رأی مبنی بر دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی مصوبه (مصوبه بازگشت قیمت‌ها به سال گذشته) را صادر کرد. ما تابع قانون هستیم و ما موظف به تمکین قانون هستیم.
برخی از کالاها مثل شن و ماسه از شمول قیمت گذاری خارج است، قانون تشخیص داده که این قیمت گذاری دستوری نیست و بر اساس عرضه و تقاضا است. دستگاه‌های اجرایی استان باید قیمت گذاری را انجام دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1