تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۴۲۳۴۷۹
کبنا گزارش می‌دهد

آتش بلای جان کشاورزان / کمباین داران به هیچکس حرف شنوی ندارند / فصل برداشت در کهگیلویه تمام نشده است

۱
۰
آتش بلای جان کشاورزان / کمباین داران به هیچکس حرف شنوی ندارند / فصل برداشت در کهگیلویه تمام نشده است
کبنا ؛خردادماه اوج برداشت محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد  از جمله گندم و جو است و طبق اعلام مسئولان، کشاورزان این استان چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت این ۲ محصول اختصاص داده‌اند. در همان زمان از اکثر مناطق استان  خبرهایی مبنی بر کمبود یا نبود کمباین برای برداشت محصولات کشاورزی به گوش می‌رسید.
 
نبود کمباین در کهگیلویه و ناتمام ماندن فصل برداشت
  این وضعیت آشفته ادامه یافت و تاکنون یعنی در اوایل مرداد ماه همچنان نبود کمباین در بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه کشاورزان را دچار مشقت و رنج کند.
به گزارش اهالی منطقه حومه غربی شهر دهدشت تاکنون بخش زیادی از کشاورزان موفق نشده‌اند گندم و جو خود را درو کنند
روستای بی منجگان، چنگلوا، کوهبرد زولفقاری از جمله روستاهای هستند که فصل برداشت برایشان به پایان نرسیده است.
 
کمباین داران حرف شنوی از جهاد کشاورزی ندارند!
 یکی از اهالی روستای بی منجگان واقع در حومه غربی دهدشت می‌گوید: جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه تاکنون درقبال کشاورزان هیچ گونه مسئولیتی نپذیرفته و ضعیف عملکرد ممکن را داشته است وی در ادامه عنوان می‌کند اداره جهاد تسهیلاتی را به کمباین داران ارائه می‌دهد اما آن‌ها کوچک‌ترین حرف شنوی را از آنها ندارند
ما در طی ماههای اخیر بارها به این اداره مراجعه کردیم اما هیچ گونه همکاری با ما نداشته‌اند.
 
آتش سوزی بلای جان کشاورزان
 یکی دیگر از اهالی روستای ذوالفقاری کوهبرد می‌گوید: مردم روستا معیشتشان را با همین مزرعه دیم می‌گذرانند تا کنون نتوانسته‌ایم محصول خود را برداشت کنیم و در روزهای اخیر آتش سوزی و حریق نیز بلای جان ما شده است و نمی‌دانیم فریاد خود را به چه کسی برسانیم چرا هیچکس در شهرستان پاسخگو مشکلات موجود نیست!
 
جهاد کشاورزی حامی کشاورز یا کمباین دار
 یکی از اهالی روستای چنگلوا نیز عنوان می‌کند: جهاد کشاورزی استان کهگ به جای حمایت از کشاورزان در سال جاری بیشتر کمباین داران را مورد حمایت قرار داد و حتی مسولین این اداره بارها عنوان کردند که کمباین داران به دلیل بدحسابی و رفتار نامناسب کشاورزان کار نمی‌کنند و کمباین داران نیز از این استدلال مسولین و کارشناسان جهاد کشاورزی سواستفاده را می‌برند.

  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423479-2.jpg
قیمت گذاری‌های سلیقه‌ای کمباین داران
 یکی از کشاورزان شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با می‌گوید: سیل‌ها و بارش‌های امسال خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی وارد آورد و به رغم این‌که اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی استوار است، متاسفانه کشاورزان شهرستان برای برداشت محصولات خود ناچار بودند حتی بالاتر از نرخ مصوب شده بپردازند
 
خسارارات وارد به کشاورزان در اثر نبود کمباین
 با توجه به بارندگی‌های فروردین و زیاد شدن پوشش گیاهی منطقه که در نتیجه آن احتمال وقوع حریق را بالابردن می‌برد.
 به دلیل نبود کمباین یا عدم حضور به‌موقع آن شاهد از بین رفتن محصولات بعضی از کشاورزان شهرستان بر اثر آتش‌سوزی بوده‌ایم.
یکی از گندمکاران شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه هم اکنون فصل برداشت محصول گندم است یکی از کشاورزان در کهگیلویه مرکزی می‌گوید: بیشتر گندمکاران این استان خرده مالک هستند اما هم اکنون صاحبان کمباین‌ها از جمع آوری محصولات گندم با مساحت کم خودداری می‌کنند. 
وی گفت: بیشتر کمباین‌های از استان فارس و مرودشت می‌آیند و آنها با توجه به شناختی که از منطقه دارند سعی می‌کنند زمین‌های در دسترس و نزدیک به شهر را درو کنند اما در مناطق دیگر که از شهر فاصله دارند و یا صعب العبور هستند همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.
 برداشت دیرهنگام موجب می‌شود که گندم دچار سن شده و کاهش وزن پیدا کند و این آفت به سایر بخش‌های مزرعه نیز سرایت کند.  
وی اظهار کرد: تأخیر در برداشت گندم و جو سبب ریزش زیاد محصول می‌شود و همچنین به دلیل وزش باد و یا باران، خوشه‌های گندم افتاده و جمع آوری آن سخت‌تر می‌شود.
به گزارش کبنا، (روز جمعه 16 خردادماه 99) در رابطه با واکنش های مختلف به کمبود کمباین در استان، «الیاس تاج الدینی» رئیس جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار نظر کرد و گفت: «در رابطه با برداشت محصولات مزرعه دار با کمباین دار باید به توافق برسد تا برداشت محصول از مزرعه صورت گیرد.»
تاج الدینی در رابطه با پیش بینی جهاد کشاورزی برای برداشت محصول کشاورزان بیان کرد: یک تا دو ماه قبل از فصل برداشت با رئیس اتحادیه کمباین داران فارس مذاکره کردیم و قرار بوده بالغ بر 250 تا 300 کمباین در استان مشغول به کار شوند، اما همزمانی برداشت محصول استان ما با استان خوزستان باعث شده برداشت محصول در برخی از مزارع دیرتر انجام گیرد، برخی از کمباین داران اول به خوزستان رفته اند.
تاج الدینی تصریح کرد: کمباین داری که از فارس و کردستان و خوزستان می آید، انتظار دارد درآمد کسب کند، بنابراین 50 یا 100 هکتار را قرارداد می بندد و برداشت می کند، شاید برای برخی مزارع، برداشت محصول مقداری طول بکشد.
تاج الدینی در خصوص ورود کمباین‌های جدید در استان، اظهار کرد: با معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، رئیس اتحادیه کمباین داران فارس، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای جهاد کشاورزی صحبت کرده ایم و قول داده اند فردا چند کمباین دیگر فرستاده شود.
تاج الدینی گفت: در دهدشت بالای 85 دستگاه، چرام 18 دستگاه، در شهرستان های دیگر بالای 100 دستگاه در حال کار هستند. بیش از 230 دستگاه کمباین در استان در حال برداشت هستند.
تاج الدینی در رابطه با ارائه تسهیلات به کشاورزان برای خرید کمباین گفت: در زمان برداشت و قبل از برداشت، تسهیلات خط ویژه مکانیزاسیون داریم، تبلیغات کردیم که تسهیلات در اختیار کشاورزان بگذاریم کمباین خریداری کنند تا کمباین بومی داشته باشیم و نیازی به کمباین داران فارس و مناطق دیگر نداشته باشیم ولی کشاورزان استقبال نکردند. همین الان هم این ظرفیت وجود دارد و کشاورزان می توانند از این تسهیلات برای خرید کمباین استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
اینجانب یکی از کندمکاران شهرستان گچساران هستم به مدت یکماه دنبال کمباین بودیم هرروز به اداره جهاد گچساران سرمیزدیم کسی جوابگو نبودش یکی دو روز آقای پورالحسینی خودشان جلوی کمباینداران را میگرفتند ولی کاری از پیش نمیرفت نه نیروی انتظامی نه جهاد کشاورزی هیچ کدام نتونستند کاری کنند فقط میگفتند ما گازویئل به آنها نمیدیم ولی متاسفانه تا خبردار میشدیم /میخندیدن وتمام میشد اونطرف هم گازوئیل داده میشد...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
فایل های مرتبط
1