تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۱۷
کد مطلب : ۴۲۰۳۰۳
کبنا بررسی کرد:

سناریوی استیضاح و عکس معنادار مقدم

۱۳
۰
سناریوی استیضاح و عکس معنادار مقدم
کبنا ؛ جلسه استیضاح نستهن مقدم شهردار یاسوج توسط اعضای شورای این شهر تا حدودی بر فضای سیاسی شهرستان بویراحمد تاثیر گذاشت، از همان ابتدا کاملاً محرز بود که نستهن مقدم شهردار یاسوج برکنار نمی‌شود، او سیبل سئوالات اکبری‌تبار، نگین‌تاجی، دهراب‌پور و خوبانی قرار گرفت؛ اما کاملاً خیالش راحت بود که کنارش کیوان آشنا، هدایت اکبری و فرشید احمدی کیش قرار دارند. مقدم هر طوری بود قواعد دو سوم آراء را بهم زده بود و شنیده شد که «مهدی روشنفکر» برای ماندن مقدم با یکی از اعضای شورای شهر دیداری کرد، مسئله‌ای که این پایگاه خبری آن را تأیید نمی‌کند. اما هر چه که بود، برکناری «نستهن مقدم» تا حدی فضای سیاسی شکل گرفته در بویراحمد را بهم می‌زد و به همین خاطر تلاش‌های زیادی صورت گرفت، مقدم بماند که ماند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420303-3.jpg
 عکس‌هایی که از «نستهن مقدم» شهردار یاسوج بعد از پایان جلسه استیضاح در فضای مجازی منتشر شد، این را آشکارا کرد که این 3 نفر بر ماندن مقدم اصرار دارند.
ف.نادری کارشناس ارشد علوم سیاسی در این باره نوشت و معتقد است: سناریویی شکست. سناریوی تلخ و ناموفقی که...
پای شهردار پاکدست شهر را به استیضاح کشاندند تا شاید بتواند کاری کرده باشند...
شهرداری پتانسیل خود را نشان داد.
شهرداری که بزرگترین پروژه‌ها را کلید زد و از مرز هشتاد درصد کار گذشتن...
شهرداری که همه رانت‌ها را در بدنه این نهاد به صفر رساند.
شهرداری که نشان داد هم توان مناظره را دارد هم شجاعت کار دارد.
شهرداری که اخلاق را نباخت... پایش را به استیضاح کشاندند... اما برخی گذشته از همه چیز هم اخلاق را باختند هم این سناریوی را که رقم زده بود را با شرمندگی باختند تا بر همگان ثابت شود که مقدم برای این دیار رنج و زحمت کشید.
مقدم همان شهرداری هست که نه باج داد و نه باج از کسی گرفت مقدم نشان داد که چشم و دل سیر است و بر سفره پدرش بزرگ شده.
اما اینجا بود که مقدم در خط مقدم قرار گرفت و جلوی برخی کارها را گرفت و پای او را به میز گردی کشاندند... البته استیضاح یک قانون است اما نه برای شهرداری که تمام توان برای آبادی شهر تلاش کرد.
اما نه برای شهرداری که تو تمام مشکلات کنار مردم بوده و هست، شهر به این شهردار مظلوم و مقتدری چون مقدم نیازمند است.
مقدم از نسل مردانی است مظلوم اما شجاع نترس و با اقتدار. مقدم در خط مقدم خواهد ماند تا جلوی غارتگران را سد شود.

  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420303-2.jpg
 همچنین احسان تقوی در مطلب انتقادی که در سایت خبری بشار نیوز آن را منتشر کرد، نوشت: «خوشحالی شهردار یاسوج پس از رأی نیاوردن استیضاح از کجا آب می‌خورد؟»
 تعجب نکنید، حدستان درست است، تصویر آقای شهردار یاسوج است که انگشتان خود را به نشانه پیروزی بالا برده است، اما؛ نه پیروزی بر ویروس کرونا، نه پیروزی بر مشکلات و چاله و چوله‌های شهر، نه پیروزی در پرداخت به موقع حقوق پرسنل شهرداری و بالاخره نه پیروزی برای رفع اختلاف در میان اعضای شورای شهر و ایجاد اتحاد و وحدت برای ادامه کار، تنها نشانه این است که استیضاح او به حد نصاب نرسیده و همچنان بعنوان شهردار خواهد ماند تا ماراتن مقابله با گروه اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر را فارغ از اینکه چه لطماتی به این شهر می‌رساند ادامه دهد، بطوریکه یکی از سایت‌های خبری استان که حمایت وی از شهردار نه بخاطر مدیریت قوی و توانمند ایشان بلکه بنا به ملاحظات و ارفاقاتی است که در حق وی شده که آن هم در صورت لزوم و به وقتش منعکس خواهد شد با توصیف پیروزمندانه از اتفاقات روز استیضاح می‌نویسد... مقدم پیش از شروع رأی گیری و مشخص شدن نتیجه استیضاح انگشتان خود را پیروزمندانه بالا برده و ساختمان شورا را ترک کرد، چرا که استیضاح برایش یک بازی برد- برد به تمام معنا بود و آن عکس یکی از ماندگارترین عکس‌های تمام دوران کاریش خواهد بود... واقعیت این است که اصلاً برای شهردار برد-برد مطرح نبود بلکه از قبل می‌دانست که استیضاح رأی نخواهد آورد، عزل رئیس حوزه ریاست شهرداری و واگذاری آن به یکی از اعضاء اقلیت چند روز قبل از استیضاح و چند اقدام دیگر اظهر من الشمس بود که استیضاح رأی نخواهد آورد، اگر برای آقای شهردار استیضاح برد-برد بوده است چرا اینقدر به افراد خارج از شورا برای انصراف برخی از اعضاء منتقد متوسل شده است؟
 چرا از هر ابزاری از جمله شانتاژ رسانه‌ای، کلیپ‌های بسیار مبتدی، حتی تغییر رئیس حوزه ریاست که از طایفه منتسب به خود وی است و قول به چند تغییر دیگر سعی در انصراف اعضای شورا داشته و توانست یکی از آنان را نیز متقاعد کند؟ پس انگشتان دست بعد از خروج از جلسه یعنی شادی از برای ماندن و رأی نیاوردن استیضاح! و بر خلاف آن سایت خبری استانی که بدلیل خاصی می‌بایست از انتشار مطالب تحریک آمیز خودداری ولی چندین مطلب تنش زا و تحریک آمیز در این مدت نوشته است که آخرین تحت [پشت پرده استیضاح شهردار یاسوج] را بدون محتوی منطقی منتشر حال آنکه هیچ پشت پرده‌ای برای استیضاح شهردار وجود نداشته است، اینکه چهار عضو مخالف شهردار در مهریان یا ساختمان شورا با منزل شخصی و... جلسه تشکیل داده باشند که پشت پرده نیست!
 در این چند روز اخبار، گزارشات، اظهار نظر اصحاب رسانه و یا افراد را در خصوص استیضاح آقای مقدم بعنوان شهردار یاسوج، همچنین سؤالات و دغدغه‌های اعضای شورای شهر موافق استیضاح و مخالفین استیضاح و نیز دفاعیات شهردار را هم دیدیم و خواندیم، بطوریکه؛
 1- سؤال و استیضاح حق مسلم قانونی اعضای شورای شهر بعنوان نمایندگان پارلمان شهری همانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، حتماً آقای مقدم فراموش نکرده است که یکی از این چهار نفرموافق استیضاح عضو اصلی و طراح شهردار شدن ایشون بوده است و دو نفر دیگر از چهار نفر به وی رأی مثبت داده بودند و تنها یک نفر از چهار نفر از همان ابتدا مخالف شهردار شدن ایشان با دلایل منطقی و اصولی بوده است، پس حرجی و ایرادی بر کسانیکه موافق شهردار شدن آقای مقدم بوده‌اند و حالا مخالف ادامه کار ایشان هستند نیست، آن طور که سؤال کنندگان توضیح دادن در این مدت جناب شهردار خلاف برنامه ارائه شده به شورا برای اخذ رأی عمل کرده است و اگر سؤال و استیضاح نکنند خیانت به شهروندان شده است، همچنانکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیری رأی اعتماد برای تصدی وزارت می‌دهند و ممکن است بعداً او را بدلیل ضعف و ... استیضاح و عزل کنند، یا مردم به شخصی بعنوان رئیس جمهور رأی داده و اکنون از عملکرد وی ناراضی هستند، آقای مقدم خود بهتر از همه می‌داند که چطوری و بر چه اساسی و چه ساز و کاری و چگونه شهردار یاسوج شد که اصلاً فکرش هم را نمی‌کرد.
  2- بر همین اساس صحیح و منطقی نیست که در موقع طرح سؤال یا استیضاح علیه عضو یا اعضایی از شورای شهر که حق قانونی آنان است جو سازی رسانه‌ای، قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای صورت گیرد، همه می‌دانند که آقای مقدم در طول سنوات کاری و عمر گذشته‌اش یا موضع گیری صریح، مشخص و شفاف فکری، طایفه‌ای و منطقه‌ای نداشته است و یا متناقض، متزلزل و چند پهلو بوده است، در همین انتخابات گذشته کسی چه می‌داند به کدام سمت و سو بوده است؟ اگر مقدم تعصب منطقه‌ای، قومی و قبیله‌ای می‌داشت از فرد کاندیدی که هم ولایتی و از بستگانش بوده است حمایت می‌کرد، و چرا در انتخابات مجلس یازدهم موضع شفاف و روشن نداشته است؟ در همین مدت استیضاح چقدر کد و احسنتم احسنتم در مخالفت با ایشان به اعضای شورای شهر می‌رسید، چرا؟
 3- بازنده این ماراتن و رأی گیری 3 /2 /99 شورای شهر یاسوج و رأی نیاوردن استیضاح، شخص آقای مقدم و یکی از اعضای شاخص گروه اقلیت است (چون از اون دو عضو دیگر انتظاری نبوده و نیست و عامل این آشفته بازار در شهرداری طبق اظهارات آقای حاج دهراب پور و دیگر اعضاء موافق استیضاح همین دو نفر می‌باشند که خود نیاز به مقاله دیگری دارد)، زیرا با این همه مشکلات انباشته شده از جمله بدهکاری مالی به پیمانکاران، عدم پرداخت حقوق پرسنل برای چندین ماه، ساخت و سازهای بی رویه، موقت و بدون حساب و کتاب که کنترل از دست شهرداری خارج شده است، توقف یا عدم شروع هیچ پروژه کاری در سطح شهر، یاس و ناامیدی پرسنل مخصوصاً مهندسین شهرداری که روز کاری را بدون انجام کاری به پایان رسانند، خستگی و ملالت از مدیریت آقای مقدم، نارضایتی عمومی شهروندان از مدیریت شهری و چندین و چند مشکل بزرگ دیگر که زمام امور را از دست وی خارج کرده است، با مخالفت چهار عضو از هفت عضو و آنهم هیئت رئیسه شورای شهر مواجه شده است و این یعنی بازنده بودن!! مقدم با وجود اینکه تا یک ماه قبل همیشه چهار عضو از هفت عضو را حامی و همراه خود داشته است اینگونه شهرداری به گفته اعضاء شورای شهر قهقرا رفته است تا برسد به این وضعیت که خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل را.
 حتماً خواهید گفت که مسولیت، آنهم شهرداری یاسوج با این همه بدهکاری، اختلاف، رکود کاری، عدم اعتبار و نبود برنامه محقق و مدون، معوق بودن پرداخت حقوق کارگران و پرسنل و... چه مزایایی دارد که شهردار اینگونه پیروزمندانه ابراز خوشحالی می‌کنند از رأی نیاوردن استیضاح؟ و این سؤال است که ذهن خیلی‌ها رابخود مشغول کرده است.
 4- تلاش برای ماندن و این تحریکات غیر منطقی و توسل به دیگران برای ادامه مسولیت با چنین شرایطی انسان را دچار شک و تردید می‌کند که چه خبر است؟! در کشورهایی که به تعبیر مفسران سیاسی سالها در روش حکومت داری پیشتازند رفتار به گونه دیگری است! در همین کشور انگلستان دو نخست وزیر (دیوید کامرون و ترازمی) که موافق ماندن کشورشان در اتحادیه اروپا بودند ولی در نظر سنجی مردم مخالف نظر آنان رأی بر خروج از اتحادیه دادند فوراً استعفا کردند، در کشور دیگری یکی از وزرا مرتکب جرمی شد بلافاصله نخست وزیر آن کشور استعفا داد، در چندین مورد دیگر وزیر یا نخست وزیر چندین کشور وقتی مواجه با ناهنجاری در زیر مجموعه خود شدند و یا احساس کردند نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند استعفا و یا ترک پست کردند، جالب‌تر اینکه آنان در پاسخ به این استعفا اظهار می‌کنند که مسولیت را برای خدمت می‌خواهند نه برای پیشبرد منافع شخصی، قومی، حزبی، جریانی و گروهی و یا گردن کشی، لذا وقتی می‌بینند در روند امور، مسئله‌ای پیش آمده که منشأ اختلاف سده و امر خدمتگذاری را با مشکل مواجه می‌کند دلیلی برای ماندن و ادامه نمی‌بینند، بعبارت دیگر نه رانتی در گرفتن مسولیت وجود دارد و نه اصراری برای ماندن، ولی در سرزمین اسلامی ما وضعیت تأسف انگیز است، با قول، وعده، قسم، تعهد و دهها رایزنی مسولیت را می‌گیریم و برای ادامه آن حاضریم هر چیزی را ولو منافع مردم و مجموعه را زیر پا بگذاریم، هر چند باید بپذیریم که قطعاً عواید و منافعی داشته و دارد که برای بدست آوردن و نگهداریش چنین به آب و آتش می‌زنیم.
 نتیجه؛ آقای شهردار خود بهتر می‌داند که انتخاب وی محصول یک ضرورت، اجبار و ارائه برنامه غیر واقعی بود نه امتیاز و توانمندی!! گاهی فردی را بدلیل شرایط و توانایی که دارد ازش خواهش می‌کنند که مسولیتی را بپذیرد و یک وقت خود شخص با رایزنی، تعهد، قول و قرار پستی را تصاحب می‌کند که آقای شهردار خود بهتر می‌داند کدام است، لذا ادامه مسولیت شهرداری با این شرایط خوشحالی ندارد، درشان و منزلت شهردار نبود که به نشانه رأی نیاوردن استیضاح و ادامه شهردار بودن خود اینجوری ابراز خوشحالی و مسرت و اعلام پیروزی کند و یا آن مطلب مضحک را بیرون دهد، شهردار یاسوج بعنوان شهر مرکز استان، پایتخت طبیعت و مهد دلاوران و تاریخ سازان باید سنگین، با وقار و متین باشد، باید پرسید که ما کجای تاریخ، تمدن، توسعه و رشد فرهنگی قرار داریم؟ با این ادا و اطوارها؟!
در پایان به یاد این دو بیت از مثنوی مولانا افتادم که شرح حال خیلی از کسانی است که بدون در نظر گرفتن رسته، تخصص و توان خود مسولیت می‌گیرند و باید گفت هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند؛
گرد نادر گشتن از نادانی است / هر کسی را کی ره سلطانی است
 حد خود را بشناس و بر بالا مپر / تا نیفتی در نشیب شور و شر
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر دهرابپور.نگین تاجی.خوبانی.اکبری تبار.در واقع بازنده مردم بودن و برنده هم افراد طایفه گرا
سید
Iran, Islamic Republic of
اونی که با روشنفکر دیدار کرده هدایت اکبریه قول داده بهش
حاج احسان
Iran, Islamic Republic of
خطاب به آقای تقوی ...ببین این خاک از آن اصیلهایش هست وخواهد بود برو تاریخ بویراحمد رو جستجو بکن
شهروند
Iran, Islamic Republic of
همون عضو شورای شهر هشت سال حاج زارعی گذاشتش سرکار حالا هم نوبت دکترروشنفکره
کل
Iran, Islamic Republic of
احسان تقوی یه اسم ساختیگه از سایتی که ۲۰ تا مخاطب نداره و از جمع شدن دکه ها ناراحته، اشکال نداره تا بسوزه چون مقدم اهل باج دادن و معامله گری نبوده و نیست.و بساط معامله گرهای مهاجر رو جمع کرد
Iran, Islamic Republic of
شما. این ادبیات زشتتون رو کنار بگذارید باور کنید به اولین کسی که دارید ضربه می زنید همین روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
من یه غیربومی شهر یاسوج هستم ولی با ارتباطاتی که با حاج محمدرحیم دهراب پور دارم میدانم هم قهرش و هم دوستی اش برای خدا و مردم هست
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینجاست که چرا بعد از نتیجه انتخابات شورا خبر دار شد که شهر ضعیف هست مگه سه سال نمیگزد
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا این سایتای خبری هر مطلبی که بر اساس تعصب شخصی هست انتشار میدن. این اقا احسان میگه اکبری شکست خورد چون رای علیه مقدم نداد. چرا نمیگیه اشنا یا احمدی کیش شکست خورد اقا احسان؟ دلیل روشنه میگی چون اکبری متعلق به منطقه جغرافیایی اقایان هست و موافق مقدم که از منطقه قومی و جغرافیای اقایان نیست شکست خورده اره؟ شماها ذاتتون برا همه مشخص شده تا زمانی مردم با شما و همراه شماه هستند مردمانی سلحشور خوب ... هستند اما زمانی که باهتون نیستند افرادی...؟ این بدانید و اگاه باشید مردم حیله شما را به خوبی َشناخته اند و این نگاه خود برتر بینی و بالا به پایین شما خوب درک کرده اند؟ عضو متخصص شورای شهر به قول شما چه ایده و برنانه ای داده که شهردار اجرا نکرده؟ از فلکه جهاد گذر کن ببین کیوسکی که اطرافش جهت احداث یه خیابان کنده اند و حاضر نمیشه اونو جابجا کنه مال کیه؟ به شهرداری یه نگاه بینداز ببین که جناب ریس شورا چن نیرو بی ضابطه اورده.
جناب احسان از طرف کدوم عضو داری تامین میشی جناب متخصص یا جناب....
شهروند
United States
بنده هيچگونه شناخت طايفه اى يا قومى با ايشان ندارم ولى نسبت به شهرداران قبلى هم استخدام فله اى نشد در زمان ايشان هم جلوى رانت بازى رو گرفتن هم خدمات ارزنده اى در بحث پيشگيرى حوادث سيل و برف و غيره داشتن و در بحث استيضاح چهار نفرى كه موافق بودن يكي از اين عزيزان از همون اول با پيشنهاد شهرادر بودن اقاى مقدم مخالف بودن مى مونه سه به سه كه با جواب هاى كه شهرادر محترم دادن ما مردم قانع شديم ولى دليل اين سه نماينده عزيز قانع نشدن رو فقط خودشون ميدونن وبس باتشكر
Iran, Islamic Republic of
رانت نداد
چرا حرف مفت و الکی میزنی
روشنفکر با کاشتن و دفاع از مدیران اینجوری فقط همین ۴ سال نماینده میشه
برید بپرسید آقای / هنوز مطالبات کارگران پیمان قبلیش رو نداده عیدی و سنوات رو نداده و بیمه شون رو چند ماهه واریز نکرده
چطور پیمان جدیدی چند میلیاردی بهش دادن

خدا وکیلی با رانت و سفارش بهش دادن
کسی که پول پفک نمکیش رو هم نداره چطور میخواد رو بچرخونه
متاسفم برای نوروز کمائی فکر کردم بچه مثبتی ولی میدونم جز لیست لفت و لیستی حتما
لف و لهه گوارای وجودت عزیزم
ومکرو و مکر الله والله خیر الماکرین
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
حالا ببینیم این اقای اکبری معاون عمرانی میشن. شهر رها شده.
علی
Iran, Islamic Republic of
// بایددستش رو میشود ادم منفعت طلب که فقط دنبال منافع خودش هست .بیچاره مردم که همچنین ادمهایی میخان برا شهرشون تصمیم بگیرند وای بر این مصیبت.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1